Toon posts:

Echo in de kamer?

Pagina: 1
Acties:
  • 186 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
jow, het is mij ineens opgevallen, dat ik sinds ik 2 extra boxen op mijn kamer heb aangesloten, echo krijg als de muziek met flink wat knalwerk opeens wegvalt (bijvoorbeeld, een drummer die af en toe ramt).

Nou heb ik me kamer vol posters hangen, gordijnen en luxafles, daarnaast staat er in mijn kamer een groot bureau, 2 kasten, bed en 2 persoon-bank. De kamer zelf is 4 1/2 bij 3 1/2 meter en iets van 3 meter hoog.

Wat kan ik doen om dit te voorkomen :?

Owja, wel handig om te vertellen dat het gaat om 4 boxen aangesloten op een stereo met 2 boxen-aansluiting. 1 box hangt in een hoek, 1 andere op een kast in een andere hoek, de andere 2 in de andere 2 hoeken op een stalage die aan het plafond hangt (voor opbergruimte).

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2003 17:40 ]

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Misschien komt dat doordat de achterspeakers veel verder bij je vandaan staan dan de voorspeakers? Bij dolby-digital-receivers moet je niet voor niks delay-instellingen doen.

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

Wat voor soort woning? Betonnen nieuwbouw?

Harde wanden moet je vemijden.
Dus, dikke vloerbedekking, zware gordijnen. Plafond van akoustische (met gaatjes dus) zachtboard tegels, wanden bekleden met zacht materiaal enz

Ik was zelf een kamertje aan het verbouwen, bij het plaatsen van het gipsplaten plafond hoorde ik de echo er in sluipen.
Ben direct gestopt en heb zachte platen aangebracht, prima tevreden. :+

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

ff roepen en wachten tot je jezelf hoort trugroepen , kan je nog interessante conversatie met jezelf beginnen :Y)

[ Voor 4% gewijzigd door TomSwinnen op 18-08-2003 18:08 ]

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

Verwijderd

Topicstarter
Owja, heb ook vloerbedekking, heb ook zware gordijnen, plafon is gewoon witplaat.

Flat is bovenste (4e) verdieping, met plat dak, ongeveer 30 a 40 jaar oud.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2003 18:09 ]

Verwijderd

1 box hangt in een hoek, 1 andere op een kast in een andere hoek, de andere 2 in de andere 2 hoeken op een stalage die aan het plafond hangt (voor opbergruimte).
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Probeer ze eens uit de hoeken te zetten en niet voor de de opbergruimte.

[ Voor 199% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2003 20:23 ]

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:48
ik woon ook in een nieuwbouwwoning en heb ook last van echo in mijn kamer, hangt af van omgevingsgeluiden hoe erg ik het merk.

als het helemaal stil is hoor ik mezelf echoën als ik praat :)

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

Verwijderd

als het helemaal stil is hoor ik mezelf echoën
------------------------------------------------------------------------------------------
Wat heb je dan gegeten?

Verwijderd

ik denk dat het in dit geval delay is, ik zou kijken of je versterker geen opties heeft daarvoor...

Verwijderd

Owja de church mode :r

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 August 2003 @ 20:25:
ik denk dat het in dit geval delay is, ik zou kijken of je versterker geen opties heeft daarvoor...
me versterker is eigenlijk er alleen voor 2 boxen ;(

ik zal ze wat uit de hoeken halen, als is die 1e opgehangen en die andere 3 zitten niet helemaal in de hoek (10 cm ervanaf elke kant)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 augustus 2003 @ 20:55:
[...]

me versterker is eigenlijk er alleen voor 2 boxen ;(

ik zal ze wat uit de hoeken halen, als is die 1e opgehangen en die andere 3 zitten niet helemaal in de hoek (10 cm ervanaf elke kant)
zit er een enorm verschil kwa lengte van het speakerdraad (tussen voor en achter?)

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
muren volplakken met eierkartonnetjes, het een tegen het ander... ideaal voor de hobby-geluidskamer!

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 augustus 2003 @ 11:51:
[...]

zit er een enorm verschil kwa lengte van het speakerdraad (tussen voor en achter?)
Nou, dat mogen dan wel ettelijke duizenden kilometers zijn, enige idee met welke snelheid elektronen door een draad schieten?

• j.bouwmeester
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-05-2023
Ik zou simpel zeggen: 2 boxen eraf!
Met dit dubbele stereo-idee krijg je veel te veel fase-fouten, hot-spots, echo en flutter. Je wint er misschien een paar decibel mee maar vooral muziek gaat er gigantisch op achteruit. 'Surround'-stereo is misschien leuk voor iemand die meer om volume dan om zuiverheid geeft. Maar ja, zo te lezen ben je zelf al redelijk kritisch.

Verwijderd

Topicstarter
j.bouwmeester schreef op 20 August 2003 @ 15:27:
Ik zou simpel zeggen: 2 boxen eraf!
Met dit dubbele stereo-idee krijg je veel te veel fase-fouten, hot-spots, echo en flutter. Je wint er misschien een paar decibel mee maar vooral muziek gaat er gigantisch op achteruit. 'Surround'-stereo is misschien leuk voor iemand die meer om volume dan om zuiverheid geeft. Maar ja, zo te lezen ben je zelf al redelijk kritisch.
Dit geeft wel weer niet alleen een decibelvermindering, maar vooral ook een volumevermindering. Je hoort het verschil enorm ;(

• j.bouwmeester
Oja,
ik zou ook wat aan de plaatsing van je speakers doen. Een kast is echt funest. Die gaat fungeren als een supergrote lome klankkast. Het beste is op de grond, of als het kleine zijn, op stands. Eventueel kun je met zwaar hout plankjes aan de muur maken. Zorg wel dat je dan je stevige steunen gebruikt en geen plankdragers van 50 cent bij de gamma.

• j.bouwmeester
Dit geeft wel weer niet alleen een decibelvermindering, maar vooral ook een volumevermindering. Je hoort het verschil enorm
goed, nog een reaktie...
je moet natuurlijk wel kiezen: volume of kwaliteit. Wil je beiden dan zou ik nieuwe speakers overwegen. Een nieuwe versterker met een grote dempingsfactor kan ook wonderen doen.
Een gratis oplossing (het is in ieder geval wat..) zou zijn om de speakers per kanaal naast elkaar te zetten, met een paar centimeter er tussen. Wel goed de fase checken anders klinkt het helemaal nergens naar.
Pagina: 1