utp kabel lijkt defect, maar is 't nie!

Pagina: 1
Acties:
  • 188 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MNECMotU
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-03-2015
Hallo,

Ik heb een vreemd probleem, en dat is dat ik een utp kabel heb gemaakt van 20 meter.
(zelf stekkertjes aangeknepen dus).
Als ik deze aansluit aan de ene kant op m'n netwerkkaart en aan de andere kant op de kabelmodem, dan is er geen connectie.
Er branden geen lampjes op de netwerkkaart en ook niet achter op de modem (bij de utp-plug).
Doe ik er een gewoon kabeltje (kant en klaar) van 1 meter in, is er niets aan de hand, netwerkkaart en modem werken gewoon.

Dus ikke de kabel doormeten met een multimetertje...
niets aan de hand, alle 8 de kabeltjes geven gewoon signaal door en er zijn geen kortsluitingen ofzo... de kabel lijkt dus okee...

Iemand enig idee, hoe dit kan en wat ik er aan kan doen?

Kiek An is mij grote vriend! En als je z'n hoed wilt zien, moet je dat gewoon ff vragen...

• JohnD
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-08 13:44

JohnD

Bernd

heb je de standaard kleurcodering aangehouden? had ik laatst namelijk. kabel wou niet werken totdat ik em met de standaard kleurcodering afkrimpte.

Fear thy name as hell awakens
FKA SunStorms_Sletje

• StaticZ
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:10
Zoek even met google naar het juiste schema.
Want het plaatje in de FAQ werkt nu niet.

Je moet ervoor zorgen dat pen 1 en 2 en pen 3 en 6 getwist in de kabel zit.

De volgorde van dmace heb ik ook gebruikt dus pen1=oranje pen2=oranje-wit pen3=groen pen6=groen-wit

[ Voor 56% gewijzigd door StaticZ op 18-08-2003 16:42 ]

• dmace
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-07-2022
CAT5 kabel gebruiken, geen 8 dradige telefoonkabel ;)

kleurvolgorde maakt niet uit, als het maar goed door elkaar zit.Gebruik zelf altijd:
Oranje, Licht Oranje, Groen, Licht Blauw, Blauw, Lichtgroen, Bruin, Lichtbruin.

>Select * FROM users WHERE clue > 0

• JohnD
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-08 13:44

JohnD

Bernd

StaticZ schreef op 18 August 2003 @ 16:35:
Zoek even met google naar het juiste schema.
Want het plaatje in de FAQ werkt nu niet.

Je moet ervoor zorgen dat pen 1 en 2 en pen 3 en 6 getwist in de kabel zit.
of kijk het even af van die kabel die je al hebt :)

Fear thy name as hell awakens
FKA SunStorms_Sletje

• MNECMotU
ja hoor, gewoon standaard kleurencodering... helemaal 1 op 1
als ik pen 1 en 2 en 3 en 6 ga twisten, maak ik dan niet een crossed kabel ipv een gewone?

Kiek An is mij grote vriend! En als je z'n hoed wilt zien, moet je dat gewoon ff vragen...

• StaticZ
  • Laatst online: 21:10
MNECMotU schreef op 18 augustus 2003 @ 16:42:
als ik pen 1 en 2 en 3 en 6 ga twisten, maak ik dan niet een crossed kabel ipv een gewone?
Ik heb het een beetje krom uitgelegd maar als je zorgt dat pen1=oranje pen2=oranje-wit pen3=groen pen6=groen-wit is dan moet de kabel werken.
Als je dan een cross kabel wil maken moet pen 1en2 omdraaien met pen 3en6.

Afbeeldingslocatie: http://www.beginnersweb.nl/cursus/pics/tabel_1.gif

[ Voor 7% gewijzigd door StaticZ op 18-08-2003 16:46 ]

• MNECMotU
okee, is ook... maar waarom zeggen mijn netwerkkaart en mijn modem dan geen hallo tegen elkaar?

• dmace
En er ff goed op letten dat je op de kop alle draadjes ziet zitten (koperstukkies tegen het plastic aan), want anders wil het ook niet altijd werken.

• MNECMotU
Heb ik op gelet...
De hele kabel zit al geknepen en wel in elkaar en heb ik zo doorgemeten...

• dmace
hmm, is je netwerkkaart nog wel goed? Ken je anders een systeembeheerder met een Fluke? Dan pas weet je het zeker.

Verwijderd

MNECMotU schreef op 18 August 2003 @ 16:42:
volgens mij wel

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

hier kan je de kleurcodering bekijken zoals ze horen.

en als je 1,2,3 en 6 ga twisten dan krijg je idd een cross kabeltje

[ Voor 8% gewijzigd door Wolfboy op 18-08-2003 17:04 ]

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• llevering
  • Laatst online: 17-08 10:55
Ken het probleem, kabelmeter geeft Oké aan, toch werkt een kabel niet, vaak heeft het te maken bij zulke lange afstanden aan het feit dat er een aantal draden toch niet goed getwist zijn, dat levert problemen op de bij het verhinderen van storingen en dan werkt het niet goed, check toch nog eens goed of alles goed is aangesloten.

• MNECMotU
netwerkkaart is goed, ik zit er zelfs nu mee online!
kabel lijkt dus het probleem, maar hij is doorgemeten okee, maar aangesloten doet ie niets???

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-08 21:35

ThaHandy

Discovery Channel

Wolfboy schreef op 18 augustus 2003 @ 17:03:
hier kan je de kleurcodering bekijken zoals ze horen.

en als je 1,2,3 en 6 ga twisten dan krijg je idd een cross kabeltje
leuke kruisjes :+ hoe zou dat nou komen :P

plaatje zoals hierboven is ook goed (straight dan)

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-07 06:59

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Als alles gelijk zit aan de standaardcodering, dus die van de originele wel werkende kabel en je multimeter zegt "okeej" is dat best vreemd :?

Misschien werkt de connectie niet lekker omdat de plastic lipjes van de stekkers niet goed "klikken"? Probeer ze eens een klein beetje naar buiten te vouwen zodat de aansluitingen lekker klikken.

edit: ik heb namelijk al eens aan den lijve ondervonden dat het soms niet werkt als de kabel er te los inzit. :Y)

[ Voor 18% gewijzigd door Wokkels op 18-08-2003 17:09 ]

Permanent wintericon!

• RoyPh
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-08 13:14
Het plaatje van StaticZ is inderdaad de standaard code voor een straight kabel. Misschien een stomme vraag (ik neem aan dat je dat al gedaan hebt, maar voor de zekerheid), heb je al eens gekeken of dat kabeltje van 1m niet toevallig cross-over is ipv straight?

• Superstudent
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-01-2022
misschien helpt dit, probeer het eens op hun manier :)
http://www.weyne.biz/dann...20UTP%20kabel%20maken.htm

• MNECMotU
kabeltje van 1 m is straight.
Wat Wokkels zegt zou best eens handig kunnen zijn...
ga ik direct proberen...

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-07 06:59

Wokkels

Het lekkerste zoutje

MNECMotU schreef op 18 August 2003 @ 18:04:
kabeltje van 1 m is straight.
Wat Wokkels zegt zou best eens handig kunnen zijn...
ga ik direct proberen...
:Y)

ik zou zeggen, laat het nog even weten, want ik ben nu wel erg benieuwd wat het zou kunnen zijn :)

Permanent wintericon!

• MNECMotU
doet nog niets...

Zou het geen gare kabel kunnen zijn met een verkeerde weerstand, of signaal-echo's ofzo?

Het rare is, het is de originele kabel die ik bij het doe-het-zelf pakket erbij kreeg, ik heb er alleen maar andere stekkertjes op gezet.

[ Voor 41% gewijzigd door MNECMotU op 18-08-2003 20:30 ]

• Edho
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:59

Edho

Heeft Canon A570IS

Ik zeg: 2 stekkers eraf knippen en opnieuw knijpen volgens kleurenschema van StaticZ hierboven.

Edho

• MNECMotU
Al 2 keer 2 nieuwe stekkers erop gezet en de kabel heeft het nog nooit gedaan.

Het lijkt me dat de kabel wel signaal doorgeeft, maar niet genoeg ofzo.
Dus ik ga morgen een nieuwe kabel kopen en als die het dan niet doet, dan spookt het echt hier in huis.

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:18

Illusion

(the art of)

tsjah.. kan een stomme opmerking zijn, maar als je zeker weet dat je de codering goed hebt, en hem goed geknepen hebt, misschien dat je dan 1 van de 2 connectors per ongeluk in spiegelbeeld hebt gemaakt????

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• MNECMotU
nee, ook niet...

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:37
Ik zelf gebruik altijd http://www.netspec.com/helpdesk/wiredoc.html (is trouwens die van Superstudent op gebaseerd).

Wat voor een tang gebruik je eigenlijk? Zo'n gaar grijs plastic ding? (heb er zosnel geen afbeelding..) of zoiets als
Afbeeldingslocatie: http://www.mr-at.nl/Shop-It/imagesgroot//19514.jpg

Controleer trouwens ook de puntjes van het gedeelte dat die koperen dingentjes van de connector in de aders duwt, die willen bij slechte tangen nog wel eens stuk gaan..

• MNECMotU
Nou, de tang waarmee we de eerste paar stekkertjes hebben geknepen is zo'n professioneel ding. Zo eentje waarbij je helemaal geen kracht hoeft te zetten, dan hoor je een soort krrrrk en klaar.
De laatste plugjes heb ik erop gezet met een standaard tang (geleend), wel het idee van dat foto'tje, maar dan groter, met kabelstripper erop enzo...
Ik heb ook een zo'n plugje gebruikt wat herbruikt kan worden, die kan je er zo vaak op- en afklikken als je wilt.
Allemaal geen resultaat...
Heb nu de kabel weer uit elkaar gehaald en wil weer wat anders proberen, maar ik weet nix meer :'(

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

En je ziet de mesjes van de rj45 echt in de kabeltjes he ?

4015Wp west (Dordrecht)

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:37
Is die je nu hebt zo'n grjize die je (oa) standaard bij mxstream DHZ krijgt? Ik heb er zoeen na 4 stekkertjes weg kunnen gooien..
Vermoed dus dat je met die eerste tang wel goed geknepen hebt, alleen niet de juiste volgorde, en nu wel de juiste volgorde maar niet goed meer kan knijpen...

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:29
Hm, dat word een nieuwe kabel kopen volgensmij.
Als je zo door gaat verbruik je meer geld aan rj45 connectoren dan dat 20 meter utp kabel kost :)

...

• MNECMotU
hehehe, das ook weer waar...
Het is zo'n grijze kabel die ik bij @home installatiepakket erbij kreeg.
"Cat 5E, verified for gigabit ethernet" staat er zelfs op.

Als ik morgen een nieuwe kabel ga kopen, zijn er dan aanraders?

• BRAINLESS01
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-08 09:32
als er op staat dat het 20 meter UTP kabel is (CAT5 of CAT5E) is het genoeg... merk, type en kleur maken niks uit ;)

Verwijderd

CAT5 kabel gebruiken, geen 8 dradige telefoonkabel

kleurvolgorde maakt niet uit, als het maar goed door elkaar zit.Gebruik zelf altijd:
Oranje, Licht Oranje, Groen, Licht Blauw, Blauw, Lichtgroen, Bruin, Lichtbruin.
Doe dat vooral niet, ik heb al bij een vriend zijn lan mogen debuggen wegens willekeurige volgorde van draden in de UTP-stekkers in steken. Je volgt liefst de gestandardiseerde methode, zelfs al is het volgens de Ohm-meter correct en het werkt op 1m kabel. Dan maakt het nog uit, want op lange afstanden (10+m) heeft de kabel last van overspaak (2 evenwijdige geleiders zijn elektrisch gezien een condensator). Condensatoren geleiden naarmate de frequentie stijgt, er gaan hoge frequenties (hoge snelheid) door de kabel, dus lekker hard kortsluiten. Het twisten (rond elkaar draaien) van de kabels beperkt het condensator-effect. Als je willekeurige volgorde kiest, dan kan je bepaalde kabels niet twisted aansluiten, terwijl dat moet.

De standaard als je nieuwe kabels maakt.
Afbeeldingslocatie: http://www.incentre.net/incentre/images/ethcable568a.gif

De oude standaard kan je nog tegenkomen bij de oude of "lang in de winkel liggende" kabels.
Afbeeldingslocatie: http://www.incentre.net/incentre/images/ethcable568b.gif

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2003 22:16 ]

• loial
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-09-2024
Ik heb ook eens zoiets gehad. Wat bleek, ik kreeg het niet werkend met die RJ-45 plugjes (die in het plaatje van algabra dus:P) Ik moest zo'n ding gebruiken die in UTP wanddoosjes zitten. Khad toen zelfs een originele doormeter bij de hand, en die gaf geloof ik signal loss aan bij die RJ-45 plugjes, maar niet bij zo'n wandcontactdoosding...erg raar...

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:23
Nog een mogelijkheid verkeerder UTP stekkers. Er schijnen verschillende te zijn voor harde en zachte kern. Zacht kern bestaat uit heel heel veel dunne draadjes binnen 1 van de 8 aders binnen de draad. Die kabels zijn flexibeler.

• MNECMotU
Mijn kabel heeft een zachte kern.
zijn daar speciale stekkers voor dan, want bij de locale electronicaboer hebben ze naar mijn weten maar 1 soort...

Verwijderd

Ik zelf gebruik altijd http://www.netspec.com/helpdesk/wiredoc.html (is trouwens die van Superstudent op gebaseerd).

Wat voor een tang gebruik je eigenlijk? Zo'n gaar grijs plastic ding? (heb er zosnel geen afbeelding..) of zoiets als

Controleer trouwens ook de puntjes van het gedeelte dat die koperen dingentjes van de connector in de aders duwt, die willen bij slechte tangen nog wel eens stuk gaan..
Ik heb exact dezelfde tang, deze tang is echt wel de basis-tang om UTP-stekkers op een kabel te knijpen. 1337-tangen kosten 100+ euro's (electriciteitsgroothandelaar) , die zijn alleen interessant als je dagelijks tientallen RJ-45 plugjes moet knijpen. Denk aan het verschil tussen een Knipex-tang en ordinaire tang, je voelt het verschil als je een kabel knipt...
Pagina: 1