[Routing] 2 netwerken, 1 internetverbinding

Pagina: 1
Acties:

• Flyduck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-03-2025
Op een locatie hebben we 2 netwerken. Deze 2 netwerken mogen niet aan elkaar verbonden zijn (iig niet op layer 3 nivo)
Er wordt in het gebouw nu een snelle dsl lijn aangesloten, waar beide netwerken gebruik van willen maken.
Wat is de beste / goedkoopste / betrouwbaarste manier om dit op te zetten?

-Linuxmachine met 3 nic's en dan bv squid en ipchains gebruiken.
Echter wij geven zelf geen ondersteuning op linux.
-Switch met 2 VLAN's, en dan de router gekoppeld aan de uplink... ? werkt dit?

Wie weet er of het switch verhaal gaat werken of heeft er nog een ander alternatief...?

Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)

• collin
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-05 17:08

collin

Who da man !!

Een simpele draytek 2200e kan je al 2 LAN adressen geven en waarschijnlijk kan je bij een Draytek ook de routes weghalen tussen de 2 LAN IP adressen. Misschien een simpele oplossing :)

Mijn iRacing profiel

• Flyduck
collin schreef op 18 August 2003 @ 15:23:
Een simpele draytek 2200e kan je al 2 LAN adressen geven en waarschijnlijk kan je bij een Draytek ook de routes weghalen tussen de 2 LAN IP adressen. Misschien een simpele oplossing :)
Ja maar heeft de draytek dan 0ok 2 Ethernet poorten?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-08 13:04

job

hij heeft er 4
tenminste 4 lan poorten.

hij heeft 1 wan poort, maar waarom zou je er meerdere willen.
je hebt toch 1 internetverbinding.

[ Voor 82% gewijzigd door job op 18-08-2003 15:27 ]

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-07 11:57
misschien met drie routers. 1tje voor adsl met switch voor lan kant en op die lan switch sluit je dan de wan-kant van de andere routers aan. op de wan-kant van die routers geef je ze ieder dezelfde netwerk range dus bijv ene 10.0.0.1/24 en de andere 10.0.0.2/24. Alle routers laat je nat draaien en daarom kunnen ze denk ik niet naar elkaars netwerken maar wel allemaal naar de adsl router. die routertjes zijn niet zo duur meer.
of toch maar iets met linux/freebsd/freesco ? :)

• collin

collin

Who da man !!

Ik bekijk net me Draytek routertje en daar kan je een 2e IP adres for IP routing opgeven, de eerste is voor NAT, dus ik denk niet dat dat kan wat jij wilt, maar als je wilt dat ik dat toch even nakijk, wil ik dat vanavond wel voor je doen hoor. I

k zit nu op me werk, dus ga ik niet remote kutten met IP adressen, straks kom ik er niet meer op :)

Mijn iRacing profiel

• collin

collin

Who da man !!

arikkert schreef op 18 August 2003 @ 15:38:
misschien met drie routers. 1tje voor adsl met switch voor lan kant en op die lan switch sluit je dan de wan-kant van de andere routers aan. op de wan-kant van die routers geef je ze ieder dezelfde netwerk range dus bijv ene 10.0.0.1/24 en de andere 10.0.0.2/24. Alle routers laat je nat draaien en daarom kunnen ze denk ik niet naar elkaars netwerken maar wel allemaal naar de adsl router. die routertjes zijn niet zo duur meer.
Yep, dit is een goeie inderdaad! Leg je een router voorgeconfigged op de plank als reserve, ben je 400 €uri kwijt (100 p.st.)

Mijn iRacing profiel

• Flyduck
arikkert schreef op 18 augustus 2003 @ 15:38:
Hele goeie arikkert !

Denk dat dit um wordt.

Pagina: 1