Zit er verschil in de 2D kwaliteit van kaarten via de DVI?

Pagina: 1
Acties:

• Grover
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-02 01:33
Hoi,

Ik heb recentelijk mijn ASUS 4200Ti kaart omgeruild voor een Gigabyte Radeon 9600Pro, voornamelijk vanwege het spelen van games. Beide kaarten heb/had ik aangesloten via de DVI uitgang op mijn Samsung 152T.

Mijn vraag is : kan er een verschil bestaan tussen de 2D kwaliteit tussen deze kaarten als ik ze aansluit via de DVI op mijn monitor? Ik heb nl. het idee dat de Gigabyte de letters minder 'zwart' weergeeft als de ASUS en dat de ASUS een heldere beeld gaf, daarmee bedoel ik: ik moest met de ASUS de brightness knop van mijn monitor helemaal terugdraaien naar 20, maar met de Gigabyte kan die met gemak op 70 (!!!!) staan en dan is het nog niet fel. Het lijkt alsof het zwart iets minder zwart is en het wit ook minder wit. Het is wat 'matter' allemaal lijkt het.

(Bij mijn ASUS had ik het meest recent de standaard windows drivers geladen (dus niet de meegeleverde ASUS drivers) en ook de Gigabyte draait nu op de standaard windows drivers). Dus met deze 'kale' drivers zie ik verschil in de brightness.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt,
Grover.

[ Voor 14% gewijzigd door Grover op 18-08-2003 14:46 ]

• Sebazztiaan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-07 14:35

Sebazztiaan

sebas!

Door de DVI stekker omzeil je een deel van de RAMDAC, namelijk het DAC gedeelte daarvan. Dat komt dus omdat je TFT de digitale signalen aankan die uit het RAM gedeelte van je RAMDAC komen. Een CRT kan dit niet en moet daarom ALTIJD eerst door het DAC gedeeltje van je RAMDAC heen. DAC staat namelijk voor DIGITAL-ANALOG-CONVERTER. Als je hem aansluit op je normale stekker, (de blauwe) dan moet het signaal eerst nog door het DAC gedeelte. Het kan natuurlijk wel zijn dat de kwaliteit van beide RAMDACs verschilt. Het zou dan in het RAM gedeelte moeten zitten omdat je het DAC gedeelte niet gebruikt.

Maar, door de brighness in te stellen op je monitor is het toch te veranderen? Ja, als je er aan stoort moet je iemand vinden die de zelfde kaart heeft, en het verschil testen. Mocht hij bij jou anders zijn, kan het zijn dat de kaart niet helemaal goed is. Je zou hem dan onder garantie terug kunnen sturen. Maar het lijkt me echt geen heeel groot probleem te zijn. (tenzij je elke dag van monitor wisselt, en dus de brightness elke keer moet aanpassen)

• Grover
Bedankt voor je uitgebreide reactie!

Het is op zicg geen onoverkomelijk probleem, maar ik heb nu eenmaal de indruk met deze nieuwe kaart dat het beeld (ook in games) minder 'er uit springt'. Het is allemaal wat 'gedimder' aangezien het beeld zelfs op 100 brightness niet echt bright is..... het beeld is minder sprankelend als op de ASUS Ti4200 en ik vind het verschil nogal opmerkelijk, waardoor ik ga twijfelen of ik niet beter de oude kaart kan terugnemen. Ik weet ook niet of het nu specifiek aan het merk Gygabyte ligt, of dat alle Radeons dit hebben in vergelijking met een Geforce.... maargoed.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

nou, installeer powerstrip en ga ajb niet terug in snelheid voor een paar kleuren die je met powerstrip kan fixxen

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Er zijn verschillende tweak programmatjes waarmee je dit voor elkaar kunt krijgen...
Ook als je naar de tab "kleur" gaat kan je een hoop instellen.

Zelf gebruik ik de omega drivers en vind ik mijn ati radeon 9700 veel mooier dan mijn leadtek Gf4 ti4600!

ff wat tweaken met stukjes software dus..

• Grover
Het zijn op zich niet de kleuren, maar dus de totale 'brightness' van de weergave. Het is allemaal iets minder sprankelend. Ik heb nu de meegeleverde ATI/Gigabyte drivers geinstalleerd, maar ook bij de kleurentab kom ik niet echt verder. Als ik daar de brightness/gamma aanpas, dan wordt het geheel te 'licht/zacht' van kleur zegmaar. Ik weet dus niet of het een specifiek probleem van Gygabyte is of van ATI kaarten in het algemeen tov de ASUS 4200Ti.

Raceend : gebruik jij ook de DVI uitgang op beide kaarten, want ik moet eerlijk zeggen: het beeld van de ASUS was bij mij beter als deze Gigabyte. Powerstrip heb ik nog niet gebruikt en ervaring met Omega drivers heb ik ook nog niet (ben een newbie). Waar kan ik deze vinden?

Thanx!
Grover.

[ Voor 27% gewijzigd door Grover op 19-08-2003 13:19 ]

Verwijderd

Even misschien een offtopic vraagje

Hoe zien jullie dat toch wat de 2d kwaliteit van een kaart is?

ik heb al verschillende videokaarten gehad, maar is mij nooit opgevallen dat de kwaliteit beter is.

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-07 21:21
kwaliteit van 2d kan weldegelijk verschillen ook over dvi. het is namelijk een veel voorkomende fout dat men ervan uitgaat dat er een digitale stroom direct vanuit de gpu (als het ware) naar de dvi connector (en dus ook de monitor) gaat. dit is niet zo. er is weliswaar geen d/a conversie echter moet het wel gemoduleerd worden om over een kabel heen te sturen. dit gebeurd dan met een snelheid die gelijk is aan 2 keer de ververs snelheid. hij moet dus gemoduleerd worden om over de kabel heen te sturen, dit is wel degelijk een d/a conversie.

aangezien er geen error correctie zit in dat signaal betekent het dus ook dat er kwaliteits verlies kan ontstaan. echter moet wel gezegd worden dat de reden van dvi niet zozeer een betere kwaliteit van beeld te realiseren, maar meer om voor een goede manier van beeldweergave voor tft's te zorgen.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

• Grover
Niemand anders ervaring met het verschil tussen een Geforce en een Radeon mbt de brightness en weergave van de kleuren? Op www.rage3d.com vind je nl. veel discussie's hierover.

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:47
Verwijderd schreef op 19 augustus 2003 @ 21:24:
Even misschien een offtopic vraagje

Hoe zien jullie dat toch wat de 2d kwaliteit van een kaart is?

ik heb al verschillende videokaarten gehad, maar is mij nooit opgevallen dat de kwaliteit beter is.
toen ik van een GF2MX200 naar een Radeon 9700 non pro ging op een Samsung SyncMaster 753S zag ik het verschil duidelijk, alle letters waren strakker, minder wazig beeld en noem maar op

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Pagina: 1