[PS/Word] Afdrukken / Image grootte / Transparate background

Pagina: 1
Acties:

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Topicstarter
Ik ben bezig met een intranet, en daar willen we natuurlijk ook corporate logo's op plaatsen die kunnen gebruikt worden in de diverse word documenten van de mensen.

Oorspronkelijke plaatje is een EPS ( 170 Kb 11,15 x 2,72 x 200 DPI )

En ik wil de plaatjes de juiste grootte geven (bv 3,44 x 0,84 x 200 DPI) dit gaat goed.

Als ik dan de plaatjes wil saven (TIF, JPEG) dan worden ze erg groot rond de 600 kb. Terwijl Photoshop zegt (statusbalk) dat het plaatje 70 kb is.

Vraag:
- Hoe kan ik mooie logo's maken, zonder van die gigantische formaten?
- De achtergrond van de plaatjes zijn wit, maar de printer probeert dit uit te printen en er komt een vaag grijs achtig border om het logo heen. Kan je dit voorkomen? Is het bijvoorbeeld mogelijk om transparante plaatjes te maken?
- Hoe komt het dat Word geen EPS formaat kan in lezen?

Programmer - an organism that turns coffee into software.

Verwijderd

- lzw compressie?
- gif, da's voor een logo sowieso toch vaak te prefereren boven jpg (weinig kleuren)
- maak er voor word maar gewoon wmf van, da's wel zo handig, blijft verctor en is lekker klein

• LuCarD
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Topicstarter
TIF zonder LZW - 618 Kb
TIF met LZW - 519 Kb
- gif, da's voor een logo sowieso toch vaak te prefereren boven jpg (weinig kleuren)
GIF is geen formaat om af te drukken en photoshop kan alleen 72 Dpi gif plaatjes maken. Ik weet niet eens of gif groter kan.
- maak er voor word maar gewoon wmf van, da's wel zo handig, blijft verctor en is lekker klein
Hmm... WMF? Ken het formaat niet, hoe maak je die?

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-08 11:56

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

72 DPI of 200 DPI maakt niet uit. Het enige wat telt is resolutie (bij een rasterafbeelding, bij vector maakt dat ook niet uit)

DPI zegt namelijk alleen iets over het formaat bij het afdrukken, stel je hebt een GIF afbeedling met een resolutie van 2000x2000 pixels en je drukt hem op 10x10 cm af.

Dan is de afbeelding 508 DPI (2000 / 10 * 2.54), als je hem afdrukt op een formaat van 20x20 cm dan is hij nog slechts 254 DPI (2000 / 20 * 2.54).

De enige reden waarom je bij sommige formaten zoals JPEG en TIF een DPI kunt instellen is zodat een programma weet op welke grootte de afbeelding standaard zou moeten worden afgedrukt.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• LuCarD
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Topicstarter
Ik wil juist printen :)

En wel in Word.

[ Voor 4% gewijzigd door LuCarD op 18-08-2003 13:50 . Reden: / vergeten ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:05

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Niet zo lastig als je denkt.
Eerst even het plaatje. Binnen word werkt een bitmap nog altijd het makkelijkst
Open het plaatje met je EPS viewer, selecteer het hele plaatje, control V.
Open nu good old MS Paint (Misschein is MS Photo Editor wel makkelijker btw), en selecteer plakken als nieuwe afbeelding. Maak er een BMP van en als ik jou was zou ik aangezien het om een watermerk gaat, het logo in grijstinten opslaan

Nu het word-document: zoek even in de docmnetnatie van word naar de term "Watermerk". Die kun je overal plaatsen, zelfs in sjablonen opnemen. Werkt ideaal en doet precies wat je wilt, zonder van die grijze borders. En anders moet je even de opmaak van het plaatje aanpassen, moet er bij staan.

Suc6

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

wmf is een windows meta file en vector, en word native.

anders post ff die eps, dan bouw ik er wel effe wmf van, maar het lijkt me sterk dat jouw vectorprog dat niet kan.

en gif is wel degelijk af te drukken, de compressie berust op het opslaan van minder kleuren en dat boeit voor een logo nou net weinig (aangezien die vaak maar enkele kleuren hebben, of je moet een slecht logo hebben :P)

• LuCarD
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 augustus 2003 @ 14:03:
wmf is een windows meta file en vector, en word native.

anders post ff die eps, dan bouw ik er wel effe wmf van, maar het lijkt me sterk dat jouw vectorprog dat niet kan.
Ik heb de eps niet gemaakt, die heb ik ooit aangeleverd gekregen van een of ander bureau. Dus ik heb ook geen eps programma.

Ik wil even de eps posten, en de volgende keer ? en die keer daarna dan? Aardig aangeboden, maar dat is alleen een korte termijn oplossing.
en gif is wel degelijk af te drukken, de compressie berust op het opslaan van minder kleuren en dat boeit voor een logo nou net weinig (aangezien die vaak maar enkele kleuren hebben, of je moet een slecht logo hebben :P)
Hmmmm... dan hebben we een slecht logo... 8)7 Er zit namelijk een gradient in.
Maar hoe maak je een 200 DPI gif plaatje?

Pagina: 1