[HDD] Schijf doet raar maar geen fouten bij test..

Pagina: 1
Acties:

• Kijoki
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-11-2016
Hoi

ik heb een WD 80GB 8MB. Deze heb ik nog maar een anderhalve maand. Na een kleine stootje loopt ie al vast maar ik geloof dat dat een beetje normaal is voor WD? in ieder geval dat is mijn probleem niet.
De schijf loopt zomaar vast. Gisteravond zat ik nog ff wat te kijken op tweakers.net toen mijn schijf ineens heel raar begon te doen. Eerst werd explorer.exe afgesloten, toen kon ik mijn muis nog bewegen maar ctrl alt del wilde ook niet meer. Toen heb ik de systeem maar afgesloten want ik ging slapen.
Vandaag deed ik mijn pc aan en ja hoor hij werd niet gevonden bij de bios. Dit gebeurde trouwens ook bij mijn oude hdd..(Zou het kunnen liggen aan de voeding? 350 Watt noname)
Ik open mijn kast en zie dat de kabels er allemaal netjes inzitten maar toch nog voor de zekerheid erin duwen. Pc weer opstarten en bios vindt em weer. En dan krijg ik weer zo'n stomme fout dat ineens mijn scherm helemaal op 4-bit en 800X600 zit... Dit is trouwens al eerder voorgekomen en wordt opgelost door nVidia drivers weer opnieuw te installeren. (45.23 is toch de nieuwste en daar zijn toch geen problemen mee?) Ik heb een Geforce 4 Ti4200 64mb ddr vivo
Dus toen heb ik maar zo'n test tool gedownload en geinstalleerd, pc weer opnieuw starten zegt ie dat ie dos niet kan vinden... Ligt zeker aan Xp dus ik download de tool voor op windows. Ik run een quick test en ik krijg geen fouten.
Waar ligt mijn probleem? Moederbord is een Abit IS7-E. Ligt dit nu aan de voeding of aan de hdd of aan de mobo? Hulp is zeer erg gewaardeerd

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:35
en heb je al geprobeert om windows opniuew te instlleren om te kijken of de fouten dan nog voorkomen? Het kan aan van alles liggen. Ik denk eerder de voeding

Strava | AP | IP | AW

• Kijoki
Zal wel niet aan windows liggen want die heeft nix te maken met het probleem dat mijn hdd niet wordt gevonden bij de bios...

Verwijderd

Ik zou maar vast gaan back uppen. Niet om je bang te maken, maar niet vinden in de bios duid er meestal op dat je harde schijf niet lang meer leeft.

• Kijoki
Maar hij is net nieuw (1,5 maand is niet echt oud...)

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:00

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Kijoki schreef op 18 augustus 2003 @ 11:43:
Maar hij is net nieuw (1,5 maand is niet echt oud...)
Fabrieksfout dan :)

Zo snel mogelijk backuppen en terugsturen nu je nog garantie hebt, t'is vervelender als je al je data compleet kwijt bent straks...

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• Kijoki
hmm kan et niet aan de mobo liggen?

• Kleintje81
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-03 15:18

Kleintje81

Blaat

Gevalletje van bijna DOA (Dead On Arrival), mocht de schijf het daadwerkelijk zijn.
Ik zou zeggen, probeer nog andere kabels, als je andere systeem hebt probeer het daarin.

In de eventlog van windows staat daar het een en ander aan fouten op schijf?
Als je chkdsk c: /f bijvoorbeeld uitvoert zie je dan ook bad blocks/bad sectors staan op een hoger getal dan 0?
Probeer ook eens een advanced test te draaien, met wddiag zelf.
Wat voor waardes krijg je bij je voeding bij voltages? (uit te lezen in de bios of motherboard monitor ; mbm)

BF2 stats Systemen

• Kijoki
De waardes zijn bij 12V iets van 11,82 en bij 5V 4.9 en bij 3V 2,9... Heb die chkdsk gedaan maar waar kan ik die eventlog vinden? trouwens ik betwijelf het nu ten zeerste dat het aan mijn hdd ligt maar aan de mobo zelf.. Hij draait namelijk mijn oude 40 gig hdd ook niet meer en soms doet ie et dan weer wel en soms niet... Misschien ligt het aan die hdd maar hij deed het op mijn oude mobo perfect.. Ik ga hem straks ook testen op een andere pc...

[ Voor 56% gewijzigd door Kijoki op 18-08-2003 12:05 ]

Verwijderd

ik ben het eens met Kleintje, zet es nieuwe kabels er op, controleer ook de voedingspluggen.
aanvullend zijn de spanningen wel niet echt zoals ze moeten zijn, mogelijks is de voeding deffect. zeker als twee schijven er al last van krijgen.
HD's sluiten zichzelf af (parkeren) indien de voedingsspanning onder een bepaalde drempel komt.

• Kijoki
Ik heb paar dagen geleden al nieuwe kabels gekocht... De voeding is ook maar een maandje oud...

Verwijderd

De schijf loopt zomaar vast. Gisteravond zat ik nog ff wat te kijken op tweakers.net toen mijn schijf ineens heel raar begon te doen. Eerst werd explorer.exe afgesloten, toen kon ik mijn muis nog bewegen maar ctrl alt del wilde ook niet meer.
Ik heb hetzelfde probleem met mijn 2e Maxtor HD. Mijn computer doet dan ongeveer één minuut helemaal niks. Daarna is de verbinding met mijn 2e HD weg. Als ik vervolgens opnieuw opstart is ie weer terug.

Het BIOS vind de 2e HD nu wel altijd; voorheen namelijk niet maar door de jumper van de 2e HD te verwijderen heb ik er nooit meer problemen mee.

Verder heb ik allemaal nieuwe hardware
Alle kabels goed aangesloten + aangeduwd
Andere IDE kabels geprobeerd
Nieuwste IDE drivers geinstalleerd

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2003 13:32 ]

Verwijderd

Dit heb ik ook gehad. => gloednieuwe pc en hdd doet raar.
Buiten op straat werd er met zwaar materiaal gewerkt (heien etc). Windows kreeg steeds meer "kuren" en het booten begon ook steeds langer te duren. Na een schijfcontrole vond ik maar een paar foutjes. En na een dag weer een paar foutjes...
Tot dat ik een heel mooi blauw opstart scherm van windows kreeg met een melding van dat de hd niet meer goed werkte. Weer een reboot natuurlijk en hij deed het weer. in windows... crash. Zet pc weer aan en TAKTAKTAKTAK.... vaarwel harddisk. Headcrash... DUS BACKUP ASAP daaro waarschijnlijk is je hdd aan zijn einde. Je hebt toch garantie als ie nieuw is.

• Kijoki
Ik heb dus die grote test gedaan extended test en nog steeds geen fouten.. Nu krijg ik steeds meer het gevoel dat mijn mobo gekke dingen uithaalt...

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:17

job

test de hd in een andere pc.
doet hij daar hetzelfde dan is die stuk.

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-02 20:21
Ik heb een WD van 40 gig (de 2 mb cache.. weet ´t typenummer zo 1-2-3 niet)... en die is ook heel gevoellig, kom je tegen je kast aan zodat ie wankeld.. hoor je em meteen keihard overslaan... kom je ´r tegenaan bij ´t bootten (voor POST scherm) dan blijft ie overslaan en boot niet verder weet ik uit ervaring :) maar hij blijft ´t gewoon lkkr ( en nog aardig vlot ook) doen bij mij... dus denk nix om je zorgen om te maken :)

• Kijoki
Over die gevoeligheid maak ik me ook niet veel zorgen maar dat ie zo raar deed gisteravond... Heb de pc toen ie vastliep nog een trap gegeven in de hoop dat ie het deed maar geen geluk.

Verwijderd

iid wildjim,
volgens mij is het ook iets in de bekabeling .
wat ook mogelijk is dat het warme weer het laatste zetje geeft aan instabiele chips op het moederbord ? (northbridge)
ik denk kabels en anders mobo.
bios updaten e.v.t

• Kijoki
Waarom nieuwe kabels als ik ze een paar dagen geleden heb verwisseld... Geloof een week geleden dus het kan moeilijk daar aan liggen. Ow ja en vergeten die 3V moest 3,3V zijn en daar is de waarde aangegeven 3,38V. Ik keek bij die van die batterij ofzo..
Pagina: 1