Probleem macintosch

Pagina: 1
Acties:

• E - man
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-11-2025
Ik heb een PowerMac 9500 (mac os 9)
met daarop een Pc-monitor, via verloopstekker. Ik stelde net mn resolutie iets te hoog in, en nu krijg ik alleen nog maar "out of scan range".

Iemand een idee hoe ik het weer goed kan krijgen?

Aan reacties als gooi m weg, en koop een nieuwe, want dat hoort zo bij een mac, heb ik weinig aan.

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
hm... dat geintje heb ik een keer in windows geflikt, ik denk dat Mac ook wel iets heeft als VGAsave starten :) word ie teruggegooit naar 640x480... of kan je bij het booten van een mac niet via een of andere keycombo een bootmenu krijgen?

Anders is het een kwestie van een vriend met een betere monitor zoeken en die eraan hangen en de zooi terugveranderen...

• syllaz
  • Laatst online: 20-04 17:01
Eerst proberen om zonder extensies op te starten (shift inhouden).
Als dat niet werkt kun je je PRam resetten. Volgende toetscombi als je net dat grijze scherm na herstart krijgt: apple key+option+P+R. Daarna kun je je resolutie weer opnieuw instellen ...

• E - man
Ok, shift lijkt niet veel uit te halen, die andere toetscombo wel, maar nadat ie mn harddisk gecheckt heeft op fouten (verkeerd afgesloten), gelijk "out of scan range"

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Je kunt proberen of je een monitor kunt vinden die de door jou ingestelde resolutie wel ondersteunt. Dan is het een eitje om de resolutie weer terug te krijgen.

Wat je misschien ook kunt proberen is om het PRAM te wissen. Dit doe je direct nadat je de Mac hebt aangezet (koude start) op Command+Option+P+R te drukken. Deze toetsen moet je vasthouden totdat de Mac opnieuw opstart, daarna kun je ze loslaten. Hiermee verlies je wel een aantal instelligen van het toetsenbord, muis, netwerk e.d. dus die moet je dan nog ff nalopen.

edit:
ben weer eens veelste laat......

[ Voor 5% gewijzigd door Daedalus op 18-08-2003 01:15 ]

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• E - man
Dat werkt dus niet, dat p-ram. ik krijg dan wel dat ie bezig is mac os 9 te laden. en vervolgens start ie een soort scandisk. maar ik kan er nergens tussenkomen om mn resolutie te wijzigen. als ie klaar is met die 'scandisk' geeft ie vrolijk out of scan range.

• _nethack
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:58

_nethack

We're all MAD here

De juiste oplossing is dus een combinatie van de twee reeds genoemde zaken.
Zap eerst je PRAM (cmd-option-p-r)
Daarna moet je, om te voorkomen dat hij tijdens het starten van het OS de resolutie weer terugzet, de machine opstarten zonder extensies (shift ingedrukt houden)

Nu zal hij opstarten in 640x480, en kun je met het regelpaneel je resolutie opnieuw instellen :)

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• E - man
Ik ben nu iets verder. hij start op, en zonder extensies. alleen ik kan mn resolutie niet wijzigen want voor het regelpaneel beeldschermen heeft ie een extensie nodig. en ik heb zo het idee, dat als ik alleen die extensie aan zet, dat ie dan weer vreemd gaat doen. dus ik ben bang dat ik moet herinstalleren.

Ik heb die mac nou 2 dagen en ik haat m nou al :o

• _nethack

_nethack

We're all MAD here

Hmm inderdaad, dat doet ie bij mij ook... monitors control panel begint te zaniken over een extensie.
Dan maar de 'harde' methode...
Start de machine nogmaals op (eerst pram zappen en zonder extensies starten) en gooi dan uit de 'Preferences' map in je System Folder het bestand 'Display Preferences' weg.
(Ik heb een engelstalige MacOS, dus heel misschien heet het bij jou iets anders, maar je snapt het idee :))

• E - man
Ok dat is een idee, ff proberen

• E - man
_/-\o_

het werkt :Y)

nou nog ff virtual pc installeren en ik kan windows draaien :P

Verwijderd

Succes met je Mac en OS9 (al is OS X echt stukker fijner) > voor veel Mac gerelateerde vragen kijk ik ook vaak op www.macfreak.nl en www.macosx.nl

VPC zal op een 9500 draaien als dikke stroop vrees ik... je kunt dan beter even vragen/zoeken naar een Mac gelijk programma - wat vaak net anders heet.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2003 11:55 . Reden: Aanvulling VPC ]

• _nethack

_nethack

We're all MAD here

Verwijderd schreef op 18 August 2003 @ 11:53:
VPC zal op een 9500 draaien als dikke stroop vrees ik... je kunt dan beter even vragen/zoeken naar een Mac gelijk programma - wat vaak net anders heet.
Weet jij toevallig tot welke versie VPC onder OS9 draait? Ik heb zelf ook een 9500 (180MP) maar ik wil het wel eens testen hoe het draait.
De recente versies (5 en 6) van VPC zijn OSX only voor zover ik kan vinden. OSX heb ik ook draaien op die machine, maar dat is al stronttraag, laat staan als ik er nog eens VPC op ga draaien. (Onder OSX werkt maar één van de 2 cpu's :( )

• E - man
Helaas kan ik geen osx draaien, anders had ik dat allang gedaan. Ik had ooit iets gelezen over een mac os x theme voor os9. ben nu druk op zoek ernaar ;)

Volgens mij heb ik hier vpc 1.0

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:27

Beaves

Usque ad Finem

Kijk eens op www.versiontracker.com, een erg handige site met allemaal programma's voor o.a. OS 9, OS X en Windows, misschien heb je er wat aan.

Er zijn verder erg veel manieren om een OS X uiterlijk met OS 9 te krijgen, welke je de fijnste/mooiste vind moet je zelf even beslissen.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• E - man
Beaves schreef op 18 augustus 2003 @ 12:41:
Er zijn verder erg veel manieren om een OS X uiterlijk met OS 9 te krijgen, welke je de fijnste/mooiste vind moet je zelf even beslissen.
Noem er eens een paar dan, ik loop me helemaal suf te zoeken met google. ik heb al kaleidoscope.net gevonden, maar dat is shareware.

• zakalwe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-02 14:30
Je kan ook prima linux draaien (LinuxPPC, Yellowdog, Suse, etc) hierop kan je dan MacOnLinux draaien waarin je OS9 draait (op 80-90% native speed). Zie: http://www.maconlinux.org/

Wat zijn de specs van de machine?

• E - man
Can run Mac OS X 10.1 and 10.2 :D

os x op een 9500 :) zou leuk zijn, zo maar ff proberen dat maconlinux

• _nethack

_nethack

We're all MAD here

Een 9500 kan inderdaad OSX draaien ;)
Het draait niet snel, maar het draait.
Ik heb zelf dus een 9500/180MP en daar draait het op. Je hebt een tooltje genaamd XPostFacto nodig om het te installeren, maar dan werkt het.

Overigens draait alleen 10.1 en eerder erop, 10.2 nieuwer draaien niet meer op een ppc 604(e) processor.

• E - man
ok ben t aan t downloaden, ben benieuwd of t gaat werken, als dat zo is ben ik je aardig dankbaar :D
Pagina: 1