Schakelen tussen 5.1 en koptelefoon - Is dit schema correct?

Pagina: 1
Acties:
  • 188 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63181

Topicstarter
Situatieschets:
Als mijn hoofdtelefoon wens te gebruiken dien ik altijd alle drie de stekkers van mijn geluidkaart uit te trekken en het stuurprogramma ervan in te stellen op 'headphones'. :/
8) Nu dacht ik als een eenvoudig kast je maak waarin ik mijn hoofdtelefoon in kan steken is de allende al een stuk minder. Natuurlijk met de mogelijkheid om niet weer mijn hele geluidskaart de configureren. Dus ik moest een manier vinden om van 6 kanaals geluid stereo te maken.

Na lang zoeken en niets vinden heb ik zelf dus even volgende schema gemaakt

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/bs978662/51stereo.gif

Weet iemand of dit gaat werken ik heb geen idee en geen materiaal hier om het nu al uit te kunnen testen? Iemand met een opleiding in de elektronica zal het wel weten dus ik denk da'k in het goede forum ben hier :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:28

M14

Als je gewoon een schakelaar maakt voor de front-uitgang te switchen tussen je koptelefoon en de front-in van je speakers, dan ben je klaar. Uit de front-out komen namelijk alle toonhoogtes, inc lage tonen, alleen die worden er uit gefilterd bij de speakers.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:43

Valkyre

Kitesurf FTW!

is het niet veel simpeler om gewoon een splitter in de GROENE ingang op je geluidskaart te prikken, uitgang dan voor je Koptelefoon en 1 uitgang voor je boxen.
als je je koptelfoon gebruikt zet je gewoon je geluidskaart op 2 kanaals geluid (of koptelefoon)

ik zelf heb een creative audiokaart zit een progje bij AUDIOHQ bij, ik heb geluid op mijn koptelefoon in 30 sec.

splitter € 1,- (als je een audiofreak ben misschien €5 voor een vergulde splitter ofzo).

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26576

Het is niet gebruikelijk om signaaluitgangen zo maar aan elkaar te knopen en die 2 dioden zitten daar al helemaal niet op hun plaats, het is geen gelijkspanningscircuit.
Wat M14 al zegt, aan alleen de frontuitgang heb je genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Meer iets voor Audio, Video & HiFi Forum maar ik kan je direct al vertellen dat je de bass er niet apart nog weer bij hoeft te doen, die zit ook al wel afdoende in het signaal voor de fronts. (afaik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:24

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Op je front zit in principe al het geluid wat je nodig hebt dus bij een normale stereo weergave heb je de sub en de rear niet nodig.
Gewoon je front omschakelen en de rest uitschakelen kom je al een heel eind. Je kunt ook op je front een splitter maken met je headphone en gewoon je 5.1 set uitzetten.

Bij de instellingen van je soundcard kan je vaak vrij eenvoudig naar stereo terug schakelen als je ook films wilt kijken zonder 5.1 sound.

Diodes werken wel zo voor een spanning, niet voor audio, dus dat gaat niet werken !

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CptMeddle
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-11-2020
Hmmm, het is niet een "mooie" oplossing.
Je knoopt zomaar dingen aan elkaar en je mag dat niet zomaar doen.
Wat dat betreft is dit geen goed schema.

Als je het mooi wilt doen, ga je op-amps gebruiken.
Zowel spanningsvolgers als som-versterkers.

Je belast dan niks van je apparatuur.

Nadeel is wel dat het wat duurder/groter word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyVersluis
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Gewoon een splitter pakken voor op de front, en shakelen tussen 5.1 en hoofdtelefoon.
Mijn geluidskaart heeft zelf 2 aansluitingen voor de front, namelijk van die tuplpluggen en een 3.5mm plug, en ik hoef alleen te schakelen tussen 2 speakers en 5.1.
Ik heb trouwens een Hercules Game Theatre XP 7.1, en die heeft ook nog eens een apparte uitgang voor een koptelefoon.

[IMG]http://www.danasoft.com/sig/dannyversluis.jpg[/IMG]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63181

Topicstarter
Dus zo ga ik em maken:
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/bs978662/51stereob.gif

Zo is ie dus goed ? Ik vraag me af want kan ik zo maar die GND aansluitingen aan elkaar knopen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CptMeddle
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-11-2020
Dit zou wel kunnen maar, je hebt zelf al aangegeven dat je niet in het stuurprogramma wil instellen.
front-uitgang => headphones

En je hebt nu geen "down-mix" van 5.1 naar stereo.

Zit er geen headphones aansluiting op je 5.1 luidsprekerset?
Dat is de meest ideale oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyVersluis
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Downmix klinkt waarschijnlijk niet zo mooi als alleen stereo, dus ik zou het gewoon zo doen en gewoon in je software schakelen tussen 2 en 5.1 kanaals

[IMG]http://www.danasoft.com/sig/dannyversluis.jpg[/IMG]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:28

M14

Anoniem: 63181 schreef op 18 augustus 2003 @ 20:31:
Dus zo ga ik em maken:
[afbeelding]

Zo is ie dus goed ? Ik vraag me af want kan ik zo maar die GND aansluitingen aan elkaar knopen ?
Zo is ie goed :)

En idd, je kunt de GND gewoon aan elkaar knopen. Dit gebeurd namelijk altijd (ook in audio-apperatuur die je zo koopt) ;)

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-03 12:19
Zoals eerder gezegd, splitter op frontsignaal, klikkerdeklik in de software ---> stereo ipv 5.1 en gaan met die banaan.
Solderen doe je maar een andere keer, als het ECHT niet anders kan. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Captain Pervert op 19-08-2003 05:20 ]

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

Pagina: 1