Toon posts:

Gebrekkige performance 2e HDD (IBM)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn pas aangesloten 2e HDD die ik gebruik voor al mijn meukzooi in op te slaan geeft een redelijk slechte performance. Ik merkte het vooral toen ik grote dingen erheen kopieerde. De CPU belasting knalde vervolgens naar de 100%. Verder stottert het geluid ook bij het afspelen van Mp3's en Avi's vanuit die schijf. Iets waar ik op mijn 'bootschijf' geen last van heb.

Opstelling:
• Primary Master: Maxtor 6L040J2 133/7200 RPM 40 GB
• Primary Slave: IBM IC35L060AVV207-0 133/7200 RPM 60 GB
• Secundaire Master: Creative Labs 8/4/32
• Secundaire Slave: Asus 16/48 E616 DVD/CD

Moederbord: MSI K7T Turbo MS6330, VIA KT133/A (meest recente biosversie)

Als ik de eigenschappen opvraag van de schijf in apparatenbeheer kan ik bij het tabblad 'beleidsinstellingen' schijfcache in -en uitschakelen voor betere prestaties zo staat het daar. Dit staat aangevinkt; dus dat zal wel goed zijn. Tevens staat het DMA aan zie ik ook in apparatenbeheer.

Verder heb ik 'em op de ATA133 kabel aangesloten (80pins); en de laatste VIA4in1 drivers geïnstalleerd. Ook staat in de bios de schijf bij de instelling UDMA op auto (keuze uit auto en disable); en bij PIO ook op auto (keuze uit mode 1 t/m4, auto).

Wat kan ik nog doen?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2003 01:01 ]

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Tevens staat het DMA aan zie ik ook in apparatenbeheer.
2k, xp?

'dma if available' maar toch op pio mode? daar lijkt het op namelijk.

Verwijderd

Topicstarter
smvs schreef op 18 August 2003 @ 01:02:
[...]

2k, xp?

'dma if available' maar toch op pio mode? daar lijkt het op namelijk.
Windows XP overigs.

Hmm jah, nu ik even wat beter kijk moet je tuurlijk letten op de huidige modus. Die staat idd op PIO bij de één. Hoe te veranderen?

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/dmauit.JPG

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2003 01:16 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 augustus 2003 @ 01:15:
[...]

Windows XP overigs.

Hmm jah, nu ik even wat beter kijk moet je tuurlijk letten op de huidige modus. Die staat idd op PIO bij de één. Hoe te veranderen?

[afbeelding]
Je kan zowieso het beste 1 hdd en 1 cdrom speler op een kanaal zetten. Kun je ook gewoon on the fly kopieren zonder een buffer underrun. Waarschijnlijk is je probleem daar ook mee verholpen. Ik neem wel aan dat je 2 80 aderige kabels hebt.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 18 August 2003 @ 01:15:
[...]

Windows XP overigs.

[afbeelding]
IDE controller deleten uit apparaatbeheer en rebooten. naar mijn ervaring gaat het dan vaak goed. als dat niet helpt wordt het wisselen met kabels / devices.

Verwijderd

Check je schijf eens met de Drive Fitness Test op de Hitachi Storage website. Hitachi heeft de HD divisie van IBM gekocht.

Met deze test checked je je HD met eventuele foutcodes die kunnen leiden tot een RMA.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 augustus 2003 @ 01:28:
[...]

Je kan zowieso het beste 1 hdd en 1 cdrom speler op een kanaal zetten. Kun je ook gewoon on the fly kopieren zonder een buffer underrun. Waarschijnlijk is je probleem daar ook mee verholpen. Ik neem wel aan dat je 2 80 aderige kabels hebt.
Maar ene. Kom wel gemakkelijk aan een tweede.
smvs schreef op 18 August 2003 @ 01:46:
[...]

IDE controller deleten uit apparaatbeheer en rebooten. naar mijn ervaring gaat het dan vaak goed. als dat niet helpt wordt het wisselen met kabels / devices.
Gedaan, maar heeft helaas niks geholpen.

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-03 20:12
eff met de jumper settings van de hd's spelen, eff cable select proberen, of juist master/slave.

lijkt erop dat je iets niet helemaal 100% goed hebt staan, gek genoeg doen ze het dan soms wel maar dan doet dma het bv niet. (heb het zelf ook al gehad met een WD hd die je op 2 of 3 manieren alleen al op Master kunt zetten)
Pagina: 1