Mem-Speed @ 9800Pro's

Pagina: 1
Acties:
  • 47 views sinds 30-01-2008

• _Droopy
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-08-2019

_Droopy

Tweaken of school?,....Hmmm..

Topicstarter
Ik zoek al een tijdje naar een overzichts-tabelletje (oid) van de access-time van het geheugen dat op de verschillende merken 9800Pro's zit.

Ik weet dat (op powercolour na) bij vrijwel alle kaarten de snelheid gelijk is, maar er zit nogal verschil in de access-snelheid van het geheugen.
Op die powercolour zit 2,2ns-geheugen, dan dus (als het voldoende voltage krijgt) lekker hard kan lopen. Over de snelheden van de overige merken kan ik niets vinden. :?

Nu is net het merk powercolour zo goed als niet verkrijgbaar hier in NL, dus wil ik b.v. een hercules kopen of een kaart van Sapphire, maar ik wil wel graag eerst ff weten of de extra Euro's voor die hercules wel-of-niet de moeite waard is, en deze beslissing wil ik dus af laten hangen van de kwaliteit van het geheugen.
(vooral ook omdat ik hiet zelf ook nog wel materiaal heb liggen om heatsinks op m'n kaart te plakken en op de core komt zowiezo een watercoolingsblokje te zitten, dus die blauwe fan van hercules is voor mij ook niet boeiend.)

Life is but a joke,.... But i see nobody laughing. Specs 3DMark2k1se 21671 3D Mark03 7195

• Gamer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-08 12:23

Gamer

Electrified

ps, het is powercolor.

Homey Pro | 4600Wp Z - 4800Wp W- 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Zendure 2400AC + 5 AB3000X| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:13
Powercolor zijn trouwens vrijwel dezelfde kaarten als Club3D, dat is ook niet zo gek als je bedenkt dat Powercolor sinds een tijdje ook Club3D heet, dus misschien kan je daar eens naar kijken. Club3D is namelijk (ongeveer) net zo goedkoop en wie weet wel even snel.

The devil is in the details.

• McFlipp
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-04-2023

McFlipp

24...

Huh? Wat heeft ie in godsnaam aan die link?? Heb je z'n post wel gelezen?!

Mijn Airliners.net foto's
A bird in the hand is worth two in the bush - Aesop

• _Droopy

_Droopy

Topicstarter
Dat is idd een hendy siteje, maar daar staan alleen de snelheden op van het geheugen in MHz, ik wil graag weten wat de accesssnelheden zijn van het geheugen.
offtopic:
helaas dacht ik niet aan de juiste benaming toen ik te topic-title tikte.

En is er misschien iemand met een club3d 9800 (pro) die voor mij ff op het geheugen van die kaart wil kijken en de info die daarop staat te posten?
(ivm powercolor=club3d)

Life is but a joke,.... But i see nobody laughing. Specs 3DMark2k1se 21671 3D Mark03 7195

• _Droopy

_Droopy

Topicstarter
_Droopy schreef op 18 augustus 2003 @ 11:13:
[...]

Dat is idd een hendy siteje, maar daar staan alleen de snelheden op van het geheugen in MHz, ik wil graag weten wat de accesssnelheden zijn van het geheugen.
offtopic:
helaas dacht ik niet aan de juiste benaming toen ik te topic-title tikte.

En is er misschien iemand met een club3d 9800 (pro) die voor mij ff op het geheugen van die kaart wil kijken en de info die daarop staat te posten?
(ivm powercolor=club3d)
_-=*Schop*=-_

Niemand? ;(

Verwijderd

Heb je zelf al überhaupt gezocht? Ik zie er hier nl. vrij weinig van terug... :X

Het beste om dit soort dingen aan te pakken is een notitieblok bij de hand te nemen, een aantal zoekmachine's, fabrikanten en reviews te raadplegen en de gegevens stukje bij beetje verzamelen (en dan gebaseerd op je eissen en met genoemde gegevens een weloverwogen beslissing te nemen).
Op die powercolour zit 2,2ns-geheugen
Nope, PowerColor/Club3D gebruikt nu al 5 verschillende geheugensoorten op de Radeon 9800Pro's. Daarnaast gebruiken ze 9 verschillende Ram (Vdd/Vddq) voltages (in de range 2,65~2,96V tov default 2,8V) en 2 verschillende default clockfrequenties voor zover ik kan overzien - genoeg manieren dus om consumenten op het verkeerde been te zetten. Later dit jaar zal dat nog wel onduidelijker worden zodra hun Gold (en Platinum) edition uit zijn...

GoT-search: Radeon 9800 Pro ns Ram

Je kan een aantal reviews opzoeken op
Google: Club3D Radeon 9800 Pro review / Google: PowerColor Radeon 9800 Pro review:
- Ati-News Review (Samsung 2,86 ns / 340 Mhz Default / max RAM OC: 365MHz)
- ModdingCrew Review (Samsung 2,86 ns / 340 Mhz Default / niet overgeklokt)
- NordicHardware (2,2ns / 380 Mhz Default / max RAM OC: 380MHz)
- VR-Zone (2,0ns Hynix / 380 Mhz Default / max RAM OC: 400MHz)

Powercolor gebruikt bij de 9800pro de term "2ns" voor de geheugentypen:
nsmerktypeOC praktijkreferenceplafond
2,0HynixHY5DU283222 AF20400MHz @ Vr-Zone500Mhz540Mhz
2,2HynixHY5DU283222 AF22380MHz @ NordicHardware454Mhz490MHz
2,8HynixHY5DU283222 AF28---357Mhz385MHz
2,86SamsungK4D26323RA-GC2B365MHz @ Ati-news349Mhz377Mhz
2,8EtronTechEM6A9320BI-2.8---357Mhz385Mhz
3,3Infineon---330~384MHz @ euss303Mhz327Mhz
(Ik heb ter referentie mijn Connect3D Radeon 9500 nonpro 256-bit erbij gezet [330MHz=passief gekoeld, 384MHz=actief gekoeld)

De reden dat er met de 2,0ns Hynix Ram zo'n slecht overclock resultaat werd behaalt komt oa door de slechte implementatie van die opbouw van de kaart (slechte tracings), slechte timings, te laag voltage etc. Het eerste wat die kaart imo nodig heeft is goede geheugenkoeling, voltmod en biostweak ivm timings. Ik betwijfel sterk of de theoretische 500MHz dan wel gehaald kan worden...
NB: Het aantal ns van RAM is geen uitsluitsel hoe snel het kan, wel een indicatie, maar geen absoluut.

PowerColor is een merk wat nogal eens zit te wijzigen met de onderdelen die ze gebruiken: zo wordt er veelal een kaart aan (Amerikaanse) reviewers meegeven die geweldige specs/clocks heeft, terwijl de latere (Europese) uitgaven allemaal besparingen en lagere specs kennen. Daarnaast clocken ze vaak hun kaarten standaard over - of juist clocken ze in de latere versies juist onder vanwege de slechtere componenten.

Wil je van mij een subjectieve mening hebben?
Wil je overklokken, ga dan voor een Sapphire Radeon 9800pro (of een Hercules). Zit je tweakend op een budget: neem de Connect3D, goede prijs/kwaliteit. Is de prijs een doorslaggevende factor: neem de PowerColor/Club3D.

GoT-search: Club3D een goed merk?

Mocht je van andere merken ook het gebruikte geheugen (merk, type, ns, voltage) willen weten, dan kun je die via Google in de vele reviews vinden. Een kant-en-klare geheugentabel van alle merken is er simpelweg niet. Daar zul je zelf werk van moeten maken.
offtopic:
Als je denkt dat ik Powercolor of Radeon 9800Pro expert bent: nee, ik heb alle info uit bronnen op Internet gehaalt. Ik wilde gewoon nu eens weten of er nog steeds zo gerommeld wordt door PowerColor met geheugen/voltage/MHz als in het verleden. Ik had nl. toendertijd een PowerColor Geforce2 MX 32MB gekocht en een maat van mij ook. Alleen was er érg veel verschil tussen onze kaarten in specificaties, prestaties en overclock. Jammer voor die maat van me, had ik blijkbaar de snellere versie die standaard ondergeklokt was terwijl hij de standaard overgeklokte versie had met tragere SRAM...;)

[ Voor 192% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2003 06:09 ]

Verwijderd

Heb je hier wat aan???

Mijn club3d heeft het part nr. 2A en draait nu met de heatsinks die ik van mijn hercules 9700 pro heb gehaald op 378 mhz onder problemen.

http://www.samsung.com/Pr...ist.jsp?family_cd=GME0203

Ray

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Verwijderd in "Mem-Speed @ 9800Pro's" zegt alles _O_

En zoals euss ook zegt, ajb eerst even zelf zoeken een volgende keer :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.