Voor zover ik weet is WinLAME een batch compressor, geen ripper.
NeoGames.nl schreef op 18 August 2003 @ 00:32:
Ik gebruik nog steeds het oude vertrouwde Audiograbber, je kan tot 320 kb/s Mp3'tjes rippen gelijk, maar ook eerst naar .WAV bijv. ben er altijd erg tevreden over... ik gebruik er overigens mijn Lite-On 32123S brander voor.
Voor AudioGrabber geldt ook dat de audio-extractie engine niet veel soeps is. Zwart schaap AudioCatalyst is trouwens gebaseerd op een oudere versie van AudioGrabber.
Audio data staat op een (audio) CD opgeslagen met minimale foutencorrectie informatie. Het is dus van belang om een CD-ROM speler te hebben die deze informatie correct inleest en interpreteert. Hoe beter de optische eigenschappen van de CD-ROM, hoe minder kans op fouten. Helaas kan je er niet zomaar van uit gaan de je CD-ROM een goede lezer is.
Een vingerafdruk, een krasje, een foutje bij het persen, luchtbelletje,... ze hebben allen 1 ding gemeen: Ze kunnen ervoor zorgen dat de CD-ROM een fout leest. Hoe groter het obstakel dat de laser tegenkomt op z'n weg om de data van de CD te halen, hoe groter de kans op een fout.
Normaal gezien is een CD-ROM een vrij dom ding. Hij leest de data op de plaats die de software hem opdraagt. De gelezen data gaat dan door de CD-ROM's interne CIRC-decoder. Dit is een twee-stage decoder die een vrij beperkte foutendetectie en correctie toepast. De kwaliteit van deze decoder verschilt jammer genoeg van CD-ROM tot CD-ROM en durft wel eens bedroevend te zijn. Maar zelfs een zeer goede decoder kan slechts tot op een bepaald niveau fouten herstellen. En dat niveau is heel snel bereikt. Zelfs een gloednieuwe geperste CD, net uit de winkel kan reeds fouten bevatten door mispersing die voldoende groot zijn om een of meerdere leesfouten te geven die niet gecorrigeerd kunnen worden door de CD-ROM. Het is dus aan de software om die fouten te herkennen...
De meest voorkomende audio extractie software gebruikt de zogenaamde Burst Copy Mode. Dat wil zeggen dat de audio data op een CD in een ruk sequentieel wordt ingelezen - meestal tegen de hoogste snelheid. Dit voorkomt synchronisatieproblemen. Wanneer zulke software nu een foute sector ontvangt van de CD-ROM (door een leesfout) is er geen manier waarop de software kan weten dat de sector fout ingelezen is. De CD-ROM laat dit de software op geen enkele wijze weten, en de software vraagt er ook niet om. Er is nu dus foute informatie gelezen zonder dat jij het weet. Afhankelijk van de grote van de fout(en) is varieert het effect ervan van een onhoorbare fout tot luid geklik en tikken in de muziek.
Klassieke Burst Copy Mode programma's (AudioGrabber, AudioCatalyst, WinDAC, Nero, CDRWin, MusicMatch, WMP,... en vrijwel *alle* andere extractie software) passen dus niets foutdetectie en -correctie toe! Iedere fout die niet door de primitieve CIRC decoder van de CD-ROM gecorrigeerd kan worden zal leiden tot een fout in het geëxtracte bestand!