Foto's resizen met variabele breedte en hoogte

Pagina: 1
Acties:

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 23:49
Ik heb een heleboel foto's die ik wil resizen(batch). Nou zijn er taloze resize-programma's, en ze werken allemaal prima, maar er is 1 probleempje. Ik heb de search al uitgebreid gebruikt maar zonder resultaat. Ook ge googled uiterraard.

Als een foto 1024x768 is en ik resize hem naar 800x600 is dat geen problem. Is een foto echter 768x1024 (staand dus!!) dan wordt die foto;

a) of niet geresized, omdat 768 kleiner is dan 800
b) wel geresized, naar 400x600 OID (in de goede ratio dan) zodat het 2e getal toch nog 600 is

Weet er iemand een programmatje waarbij je meerdere directories kunt laten resizen (in een batch dus) die gewoon de grootste waarde gebruikt als de grootste maat? Dwz, als een foto dus 1000x800 is, hij hem 800x* maakt, en als ie 800x1000 is, hij hem *x600 maakt?

Dan worden zowel de liggende en staande foto's degelijk ge-resized...want bij die andere programma's zijn de staande foto's inverhouding tot de liggende foto's veel te klein.

Leef lekker in het nu, er is niks anders

• cosmoOo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-08 21:44

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

Thumbsplus kan dat volgens mij wel, kan iig resizen met percentage dus dan gaat het zeker goed.

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

Verwijderd

Zeer irritant inderdaad. Om deze reden schiet ik al bijna geen foto's meer 'staand'...

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 23:49
cosmoOo schreef op 17 August 2003 @ 20:53:
Thumbsplus kan dat volgens mij wel, kan iig resizen met percentage dus dan gaat het zeker goed.
Probleem is alleen dat niet alle foto's even groot zijn...ze zijn sowieso > 800x600, maar de een is 1024x768, en de ander 1000x1100 ... jah ik weet t, t is een zooitje :X

Leef lekker in het nu, er is niks anders

• SchizoDuckie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02-2025

SchizoDuckie

Kwaak

Daar hebben ze dus het "aspect ratio" voor uitgevonden. Bij de meeste thumbnail generator scripts werkt het ongeveer zo:

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
$maxsize=150;  // maximale hoogte of breedte van plaatje.

if ($imageWidth >= $imageHeight) // als breedte van plaatje groter is dan hoogte dan is breedte 150
{
   $width = $maxsize; // breedte is 150
   $height = ($width / $imageWidth)*$imageHeight; // hoogte = (150 gedeeld door imagewidth) * imageheight

}
 else // hoogte is groter dan breedte. hoogte is 150.
{
   $height = $maxsize; // hoogte is 150
   $width = ($height / $imageHeight) * $imageWidth; // breedte = (150 gedeeld door imageheight) * imagewidth 
}
// maak hier je plaatje met bijv. imagecopyresampled

Hth :)

[ Voor 3% gewijzigd door SchizoDuckie op 17-08-2003 21:11 ]

Stop uploading passwords to Github!

Verwijderd

misschien niet echt een oplossing maar ik doe het zo:

als mijn foto's uit m'n cam komen dan is er nog geen 1 goed gedraait, als je ze dan allemaal door een photshop batch haalt en daarna pas draait is het probleem natuurlijk weg :)

maar ik neme aan dat je al heel veel gedraaide foto's hebt :)

• BraveWorld
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Als je Windows XP hebt kan je van www.microsoft.com/windowsxp/pro/downloads/powertoys.asp het Image Resizer tooltje gratis downloaden.

Weliswaar niet meerdere directories tegelijk, wel batch-verwerking van jpg's binnen een directory.

Kies dan een custom size van 800x800 en al je foto's (liggend of staand) zullen max 800 hoog en max 800 breed zijn.

Dit is geen signature...

• cutter
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-09-2025

cutter

Wannabe i7 fanboy

Je kunt toch ook resizen naar een percentage. In Fireworks kan het, en in de meeste andere denk ik ook wel.

Verwijderd

Zelf heb ik voor foto's altijd met groot plezier resizer gebruikt. Doet alles in batch.
Echter ik draai mijn foto's altijd zelf (gebruik het voornamelijk voor ingescant materiaal) dus weet niet die die omgaat met iets wat staand is. Maar het resizen gebeurt iig in batch.
url: http://www.virtualzone.biz/resizer/

• Hoppie
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik gebruik hiervoor IrfanView.
Kun je de maximale breedte en hoogte instellen en aangeven dat de breedte/hoogte verhouding gelijk moet blijven. Werkt perfect onafhankelijk van verschillende resoluties van de originelen.

• Shir
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-11-2025
Fireworks MX gaat goed ("scale to fit area"), kan je ook meteen renamen en kleuren aanpassen etc.:

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/shirsipod/assets/fireworks_batch_dialog.gif

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-08 18:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Uhmz, even simpel, als je dus staande en liggende foto's hebt, maar wel van hetzelfde formaat, kies je dus niet voor het resizen naar een absolute waarde, maar dan resize je ze gewoon naar 40% bijvoorbeeld.
Dat kan gemakkelijk in Photoshop.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Pagina: 1