Toon posts:

Monitor is erg donker

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
[inleiding mode]

Ik heb gisteren een klant geholpen die problemen had met zijn videokaart. Als de PC aangezet wordt, dan valt de kleurkwaliteit automatisch terug naar 16 kleuren. Dus je start op in 32 bits en na een paar seconden valt deze terug naar 16 kleuren. Handmatig terugzetten naar 32 bits resulteert in hetzelfde: na een paar seconden weer naar 16 kleuren.

Nu heb ik van alles geprobeerd en ik ben erachter gekomen dat Windows Messenger op één of andere manier de kleurkwaliteit achteruit zet. Ik heb het getest door Windows Messenger te sluiten en vervolgens weer op te starten en weer sluiten. Het resultaat was voor mij verbijsterend, van 16 kleuren van 32 bits, bij het opstarten weer terug naar 16 kleuren en het afsluiten bezorgde weer 32 bits beeld.

Nah, goed, Windows Messenger uitschakelen en no problem anymore. Dus niet....

[/inleiding mode]

De monitor blijft vrij donker beeld geven. Alles is wel zichtbaar en je kan er wel mee werken, maar ik kan me voorstellen dat het irriterend is. Handmatig de kleurcorrectie setten via menu's van de monitor zelf levert alleen een tijdelijk resultaat op. Als de PC uitgeschakeld is enige tijd, dan is het beeld weer donker bij het opstarten. De beste man zelf had de monitor bij iemand anders al getest en de monitor is gewoon goed. Alleen bij zijn PC blijft het donker beeld.

Het geheel blijft voor mij een raadsel, de PC heeft een jaar lang redelijk gedaan (donker beeld kwam weleens voor en het terugvallen van de kleurkwaliteit ook), maar ineens was het bingo.

Ik ben benieuwd of iemand hier een verklaring voor kan geven of misschien zelfs een oplossing.

De PC staat nog steeds bij de klant, ik kan dus niet alles zo ff testen.

Het is een PC geleverd door Maxdata
Athlon XP 2000+ op Asus mobo (weet niet zeker, heb de kast niet bij de klant geopend 8) of itemlist gevraagd)
Ati Radeon 9000
Belinea 10 30 65 monitor

Het is inderdaad een enorm verhaal, maar ik denk dat de inleiding wel relevant is voor het huidige probleem.

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Contrast/gamma settings van de videokaartdrivers al geprobeerd?

Verwijderd

Topicstarter
Dat heb ik al geprobeerd, maar zonder resultaat :(

Verwijderd

Videokaart maby brak?

is de BIOS ook donker oid?

Verwijderd

Topicstarter
Zodra je de PC opstart is het beeld al donker idd.

Videokaart zou wel brak kunnen zijn, zit daar eigenlijk niet op te wachten. Maar het goede nieuws is, dat wordt garantie werk dan :)

Verwijderd

1. testen met andere monitor, indien zelfde probleem stap 2 anders monitor defect.
2. vervang videokaart door andere kaart (liefst een al getest exemplaar) indien zelfde probleem stap 3 anders videokaart defect of conflict met andere hardware.
3. wordt uitzoeken of conflict of defect of ander probleem.

but you get the point???

Verwijderd

Topicstarter
Was ik al bang voor dat niemand hier zo een verklaring kon geven. Er zit niets anders op dan monitor en videokaart testen. Stiekem hoopte ik op een oplossing zonder de PC bij de klant weg te halen.

Bedankt.

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:05
Mijn eigen monitor heeft nog een extra instelling voor het voltage dat'ie ontvangt. Op 0.7V normaal beeld, op 1V erg donker. Hier al naar gekeken?

* FragFrog vermoed ook monitor overigens :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

Topicstarter
Niet specifiek naar gekeken, maar ik weet niet of ik het voltage in kan stellen. En als ik het me goed herinnert, dan liep deze op 0,7 volt....

Moet ik maar eens naar kijken dan :)
Pagina: 1