Samba 3 draadje

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:23

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Topicstarter
Op http://www.samba.org is te lezen dat de ontwikkeling van Samba 3 bijna voltooid is. De eerste release candidate is zojuist uitgebracht en daarom leek het mij interessant om een draadje te openen over de nieuwe mogelijkheden van Samba3. Samba3 levert namelijk oa ActiveDirectory support.

Ik ben benieuwd naar reacties en ervaringen van gebruikers en misschien kunnen wij dit draadje eventueel later uitbreiden met nuttige informatie over het opzetten van een Samba server (met eventueel AD).

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:30

houthakker

Poehé

Is samba dan ook te configureren vanuit de Windows 2000 active directory admin tools?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Samba kan een AD joinen, niet hosten. Op dit moment gebruik ik Samba 2.2.8a met LDAP backend, hier kan ik ook mail, apache, unix shells, etc allemaal aanhangen. Ook een soort van AD, maar dan niet zo geavanceerd.
Samba 3.0 kijk ik nog ff uit de boom, vooral omdat ik met een bedrijfsnetwerk te maken heb die een exchange server bevat, wat betekent: Samba PDC verneuken of vervangen -> Exchange opnieuw installeren en recoveren :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik draai al een tijdje 3.0 alpha, beta, cvs, en rc versies......het is nog niet stable genoeg. Hij vondt b.v. een keer dat _alle_ passwd's verlopen waren.....
Maar als het een beetje stabieler wordt dan biedt het aardig wat leuke extra's. Voor productie systemen is 2.2 de enige optie, daar is 3.0 nog te onbetrouwbaar voor.
OpenLDAP is trouwens even uitgebreid als AD maar heeft geen goed beheer tools, kan je beter eDirectory/SunONE dir gaan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb geprobeerd met RC1 en Winbind en PAM mijn AD te joinen. Ik heb het ook werkend en je kunt mooi vanuit Windows naar de Samba shares en vanuit de linux doos naar shares op XP/2K.

Echter is het zo dat naar verloop van tijd Winbind niet meer reageert en er geen nieuwe users meer op kunnen. Killen en opnieuw opstarten van Winbind is de oplossing. Ik kijk nog waar dit aan ligt, maar ik las al ergens dat er op dat gebied nog een bug in zat.

Mijn laatste wens is dus nog het werken met ACL's en nu probeer ACL support in RedHat 9 te krijgen. Dan heb je volgens mij de ideale fileserver.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2003 12:47 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:45

Arjan A

Cenosillicafoob

Ik heb rc1 intussen ook een paar dagen draaien.
De beta's heb ik ook al gebruikt. In feite werkt het geheel vrij goed, en treden de meeste errors op bij het ldap en AD stuk.

Mijn Samba draait als PDC voor het thuisnetwerk, en sinds versie 3 is het me niet meer mogelijk om vanaf windows je wachtwoord te veranderen. Hoewel dit als bug gefixt zou zijn in 3.0.0b2, werkt het nog steeds niet. De configuratie in smb.conf is wel goed (het werkt ook wel met 2.2.4).

RC1 is sneller dan samba 2, maar vanaf beta3 doe ik daar maar geen uitspraak over, aangezien de mevchine waarop het bij mij draait recentelijk is geupgrade.

Hopelijk volgen de RC's elkaar snel op en kunnen we binnekort een stable release verwachten!

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dit moment probeer ik een printer toe te voegen aan de AD. Het stuk in de handleiding is nog niet af, maar het zou moeten gaan met "net ads printer publish printernaam" dit levert een foutmeldig op en ik kan er nergens info over vinden behalve mensen die ook op zoek zijn naar documentatie. Iemand dit al werkend gekregen?

Verwijderd

Heb RC1 nu aardig aan de praat met W3K.
Alleen het probleem is dat als ik de samba server wil bereiken dat ik constant mijn password moet invoeren.

Iemand een idee, of is WINBIND nog steeds niet helemaal goed??

Gr. Rob

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 August 2003 @ 09:46:
Heb RC1 nu aardig aan de praat met W3K.
W3K nog wel? Waar heb je DIE vandaan? :+

Het lijkt me niet onverstandig om even te wachten tot samba 3.1 uit is of sow. Ik draai op een productiesysteem liever geen root-services als ze nog niet helemaal doorgeevolueerd zijn. Zeker niet na de bugs die samba niet al te lang geleden had...

Verwijderd

Hoelang duurt het ongeveer voordat een RC van Samba Final wordt verklaart ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:30

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Ik heb momenteel een probleem met Samba 3 RC1. Ik heb de Linux-server aan een Active Directory gehangen, en met winbindd alle users gemapped naar users op de Linux-bak. Tot zover geen problemen.
Als ik een username bij "valid users" in smb.conf toevoeg, werkt dit ook prima, maar het gaat fout op het moment dat ik met groepen ga werken. Het lijkt alleen goed te werken als ik valid users = @"Domain Users" in de config zet, elke andere groep weigert hij mee te werken (en dus krijg je geen toegang tot de share). Terwijl als je "id <user>" opvraagt, dan zie je wel degelijk dat (bijv.) mijn useraccount in de groep staat die ik bij "valid users" opgeef. Kent iemand dit probleem?

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:23

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Topicstarter
Samba 3 rc2 is nu ook uit: Hier vind je de readme:

http://www.samba.org/samba/whatsnew/samba-3.0.0rc2.html

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Ik draai al een tijdje "Version 3.0.0beta2-1 for Debian" zonder problemen, maar ja. Ik draai em als meest simpele filesharer met verder geen poespas. Ik kwam in de config file wel een aantal nieuwe leuke functies tegen trouwens. En ik had met Samba 3.0 alles veel sneller werkend dan ik normal heb met 2.x. Dus dat is in ieder geval al een vooruitgang :)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik nu thuis de rc2 release op een slackware current (9.0) server. Alles loopt via LDAP (dus ook NSS en PAM); geen AD setup. Bedoeling is om de machine als een PDC te laten optreden, maar domain logons heb ik nog niet aan de praat (moet nog uitgezocht worden)...

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2003 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -RenE-
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-06 08:22
He, pinguin

Hoe heb je dat precies gedaan? Heb je misschien ergens een goed howto?

Verwijderd

ehm, ik hoop dat het geen probleem is dat ik deze draad even een zetje omhoog geef?

ik heb vandaag samba 3 (final) gecompileerd.
Nu heb iknatuurlijk geen reply getypt om dit te melden en heb ik jammer genoeg een probleem. Ik had bij het configureren sysconfdir meegegeven en /etc/samba ingesteld, zodat ik smb.conf en smbpasswd zou kunnen gebruiken van m'n vorige samba (die uit Woody). Nu heeft ie dat niet gedaan, ik direct in men .bash_history gegrept naar sysconfdir, en jawel, hij stond er mooi dus ik ben die niet vergeten...
en ook draait die samba héél schokkerig, 7.5MB/sec en dan 250KB/sec ofzo wisselen constant af, m'n server is zo'n testmachientje waar ik debian op leer en wordt niet gebruikt (heb eigenlijk niet echt behoefte aan server, die samba is gewoon handig om m'n films op die bak te kunnen dumpen :))

nu is m'n vraag: kan ik dat nog instellen achteraf?
(en langs de neus weg, is samba3 bij anderen ook zo wispelturig? samba uit Woody loopt mooi regelmatig...)

(sorry voor het kicken als dit ongehoord was :))

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 25 September 2003 @ 23:17:
nu is m'n vraag: kan ik dat nog instellen achteraf?
Je kunt bij het starten van de daemons opgeven dat ze een andere dan de standaard configfile moeten gebruiken. Bijvoorbeeld: 'smbd -s /etc/samba/smb/conf'.

Als je wilt dat ze automatisch /etc/samba/smb.conf pakken, zul je opnieuw moeten compilen. En kijken wat er fout ging met --sysconfdir, bij mij werkte het wel prima.

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Eergisteren is Samba 3 stable verklaard: http://ftp.easynet.be/samba/whatsnew/samba-3.0.0.html

Maar of het ook zo stable is...:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Compiling dynconfig.c
In file included from /usr/include/asm/statfs.h:4,
                 from /usr/include/linux/vfs.h:4,
                 from /usr/include/linux/fs.h:13,
                 from /usr/include/linux/capability.h:17,
                 from /usr/include/sys/capability.h:24,
                 from include/includes.h:359,
                 from dynconfig.c:21:
/usr/include/asm-x86_64/statfs.h:12: redefinition of `struct statfs'
make: *** [dynconfig.o] Error 1
db3:~/samba-3.0.0/source #

Voor als iemand anders deze error ook krijgt: het commenteren van de struct in statfs.h laat Samba compileren. Niet vergeten na de compile de comments weer weg te halen..

[ Voor 89% gewijzigd door RvdH op 26-09-2003 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerSp00n
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-08 08:24

PowerSp00n

There is no spoon

Ik krijg Samba 3 nog niet gecompiled, ik krijg telkens te onderstaande error. Op internet kan ik er niets over vinden (daarom heb ik ook het idee dat ik zelf iets goed fout doe :P).. Iemand die dit bekend voor komt?

code:
1
2
3
Linking nsswitch/libnss_wins.so
collect2: ld returned 1 exit status
make: *** [nsswitch/libnss_wins.so] Error 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

PowerSp00n schreef op 26 september 2003 @ 12:20:
Ik krijg Samba 3 nog niet gecompiled, ik krijg telkens te onderstaande error. Op internet kan ik er niets over vinden (daarom heb ik ook het idee dat ik zelf iets goed fout doe :P).. Iemand die dit bekend voor komt?

code:
1
2
3
Linking nsswitch/libnss_wins.so
collect2: ld returned 1 exit status
make: *** [nsswitch/libnss_wins.so] Error 1
Ja, dit betekent dat je een .so mist.
Bij mij linked ie met -lcrypt -lattr -lnsl -ldl..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
ik ga binnenkort op mn werk een nieuwe BSD server instaleren, is het verstandig om samba 3 te proberen, persoonlijk gok ik van niet als ik het zo hoor maar performance winst is natuurlijk nooit weg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmzaniac
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-08-2023

Hmzaniac

Evil Admin

Samba3 is erg goed, ik ga het over ongeveer een jaar implementeren, maar op dit moment zitten er nog te veel onduidelijkheden en kleine bugs/features in om het zomaar in productie te stellen.

Performance winst kan je veel beter behalen door met samba 2.2.x goede optimalizaties in te stellen.

Ik heb een WOS-post!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mijn samba 2.2 is sneller (vooral regelmatiger) dan m'n samba 3 met dezelfde hardware&config&OS, dus straks 'make uninstall' :)
Pagina: 1