Toon posts:

twee netwerkjes koppelen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil twee netwerken aan elkaar koppelen. ik zal ff schetsen hoe het eruit ziet (moet komen te zien)

Ik heb een thuisnetwerkje met 3 pc's en een router voor m'n kabelaansluiting. Deze pc's zijn alledrie met een NIC verbonden aan de switch. ik gebruik DHCP.

Het tweede netwerkje is het kantoor-netwerk. Hier staan een stuk of 6/7 pc's, hangend aan een switch. Dit zit in het zelfde gebouw als mijn huis!

Wat ik nu graag wil is beide netwerken koppelen, zodanig dat ik vanuit thuis het netwerk op kantoor kan bereiken (pingen/shared folders/radmin). Ik wil ook dat ze op het kantoor gebruik kunnen maken van de kabelinternetverbinding. Ik wil alleen niet dat ze de computers in mij thuisnetwerk kunnen zien of pingen enz!

Wie helpt me?

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

router+firewall?

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

idd, sluit de kantoorpc's aan op je router voor de kabelverbinding en ze kunnen het internet op. Die router zou je al moeten hebben aangezien er nu al drie pc's het internet op gaan.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Marzman schreef op 17 August 2003 @ 16:51:
idd, sluit de kantoorpc's aan op je router voor de kabelverbinding en ze kunnen het internet op. Die router zou je al moeten hebben aangezien er nu al drie pc's het internet op gaan.
ik zelf had een extra router in gedachte die je tussen het prive netwerk en het bedrijfsnetwerk zet

Verwijderd

tja lastig om 123 antwoord op te geven, want hoeveel wil je er aan besteden? wil je dus een goedkope oplossing of wil je een oplossing die duurder is.

Verwijderd

Topicstarter
Erkens,

Daar zal ik zelf ook aan te denken maar:
1. kan je er dan voor zorgen dat ik thuis wel bij de pc's op kantoor kan en andersom niet
2. tegelijkertijd de kantoorpc's niet mijn pc's thuis kunnen zien
3. de kantoorpc's wel van de router gebruik kunnen maken?

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 17 August 2003 @ 16:55:
Erkens,

Daar zal ik zelf ook aan te denken maar:
1. kan je er dan voor zorgen dat ik thuis wel bij de pc's op kantoor kan en andersom niet
2. tegelijkertijd de kantoorpc's niet mijn pc's thuis kunnen zien
3. de kantoorpc's wel van de router gebruik kunnen maken?
1 & 2 firewall ;)
3. je hebt alleen 1 hop extra naar internet toe, maar dat moet geen probleem zijn lijkt me ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Erkens op 17-08-2003 16:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Eh, ik wil dus een goedkope oplossing... extra PC'tje om tussen de netwerken in te zetten is evt ook present

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 17 augustus 2003 @ 16:57:
Eh, ik wil dus een goedkope oplossing... extra PC'tje om tussen de netwerken in te zetten is evt ook present
met een pc is dit ook te regelen hoor ;)
zet bijvoorbeeld een eenvoudige linux distro neer en het is zelfs zonder licentie kosten :)

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 17:44

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Volgens mij wel.... Je hebt dan denk ik de volgende opstelling nodig:

KantoorNetwerk - RouterNaarInternet-RouterNaarPriveNetwerk-PriveNetwerk

Hierbij dient de RouterNaarInternet uiteraard als internetsharehardware en tevens als firewall voor zowel kantoornetwerk als privenetwerk.

De RouterNaarPriveNetwerk zal dan als vuurmuur dienen waarachter je privénetwerk ligt; deze kan alles wat links (in het schema) staat van die router, op afstand houden....

Tenminste.... zo zou ik het in eerste instantie proberen :?

Verwijderd

Topicstarter
ok, ik heb het idee. Is er ook windows software die kan routeren en draait op win2kpro? Het liefst gebruik ik windows, met linux heb ik niet zoveel gedaan.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 17 August 2003 @ 17:01:
ok, ik heb het idee. Is er ook windows software die kan routeren en draait op win2kpro? Het liefst gebruik ik windows, met linux heb ik niet zoveel gedaan.
Hoe deel ik Internet ? ;)

trouwens met wat tutorials erbij kan je zo een linux bak neerzetten, die dingen routeren na installatie bijna direct al 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door Erkens op 17-08-2003 17:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok, ik ga ff kloten deze week. lukt 't niet dan waag ik er een nieuwe tread aan...

tnx erkens!

• Anubis801
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-12-2025
Dit is heel goed mogelijk via een VPN server op je kantoornetwerk en een firewall op je Home netwerk.
Je belt zogenaamd de Server via VPN om je kantoornetwerk te bereiken en blokkeert inkomend verkeer vanuit je kantoornetwerk met je home firewall. Zelfde doe ik ook met het netwerk van mijn zwager en werkt aardig goed.

[ Voor 6% gewijzigd door Anubis801 op 17-08-2003 17:08 ]

=/\= System Status =/\=

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je kan toch gewoon de switches aanmekaar aan laten sluiten? :?

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 17:44

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

ThePerfectCell schreef op 17 August 2003 @ 17:07:
Je kan toch gewoon de switches aanmekaar aan laten sluiten? :?
Heb je de startpost wel gelezen? Of heb je alleen de topictitel gelezen?

Je kan best de switches aan elkaar hangen. Je hebt dan hardwarematig inderdaad al de 2 netwerkjes aan elkaar geknoopt. Afhankelijk van IP's kan het netwerk dan zelfs al volledig draaien van Prive naar Kantoor en omgekeerd. Alleen DAT is nou net NIET wat de topicstarter wil.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Heb je de startpost wel gelezen? Of heb je alleen de topictitel gelezen?

Je kan best de switches aan elkaar hangen. Je hebt dan hardwarematig inderdaad al de 2 netwerkjes aan elkaar geknoopt. Afhankelijk van IP's kan het netwerk dan zelfs al volledig draaien van Prive naar Kantoor en omgekeerd. Alleen DAT is nou net NIET wat de topicstarter wil.
Ik weet niet wat voor switches het zijn, maar bij een goeie, kan je zelfs dat regelen in de switches zelf

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

ThePerfectCell schreef op 17 augustus 2003 @ 17:46:
[...]

Ik weet niet wat voor switches het zijn, maar bij een goeie, kan je zelfs dat regelen in de switches zelf
ehm als je niet eens weet wat voor switches je bedoelt, hoe weet je dan dat het switches zijn, en waarom draag je dan die "oplossing" aan?
Pagina: 1