Toon posts:

Ideale opstelling boxen kwa lage tonen ?

Pagina: 1
Acties:
  • 189 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag me af welk de ideale opstelling is voor m'n boxen om de bass-tonen ten volle tot hun recht te laten komen.

Ik heb hierbij een plannetje van m'n kamer gemaakt, waarbij alles aangeduid is.
De groene 'vlekken' zijn de plaatsen van de boxen zoals ze nu staan opgesteld.

[ Info installatie ]
Head-unit is pc, line out naar mengpaneel Behringer Pro mixer dx500, vervolgens naar versterker JBsystems AX200, en zo naar de boxen. [JBsystems 10-reeks].

Ik weet dat deze installatie niet top-of-the-art is, maar voor een gewone kamer moet deze toch wel volstaan.

Het probleem is dat de lage tonen oftewel bassen bijna niet hoorbaar zijn in de huidige 'set-up' van de boxen. De enige plaats waar de bassen ten volle tot hun recht komen is in de holte van het raam dat recht over de boxen staat. (dus links van m'n bureau/stoel).

Nu is m'n vraag aan jullie waar ik de boxen het beste (eventueel ophangen?) kan plaatsen om overal een deftige bass te horen, en niet enkel de hoge tonen.

De reden waarom de bass het 'hardste' is aan de vensters is volgens mij omdat ze boogvormig zijn, en dus een 'grot' effect nabootsen.

(zie foto's voor meer info)

Bedankt op voorhand.

Het plan
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/nutteloos/kamer/KamerPlan.JPG

De venster(holte) recht over de boxenopstelling (super-bass daar)
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/nutteloos/kamer/Lichtje%20001.jpg

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/nutteloos/kamer/box%20003.jpg

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/nutteloos/kamer/mixer%20001.jpg

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/nutteloos/kamer/mixer%20002.jpg

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/nutteloos/kamer/mixer%20005.jpg

Op aanvraag resized :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2003 17:01 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:17

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

*kuch* RESIZE PLEASE *hoest*

Wise enough to play the fool

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:30

Eraser127

Nijkerk

RESIZEN!!!:
code:
1
[img=400,300]url[/img]

My Discogs

Verwijderd

tjongejonge, je kunt toch ook niet verwachten dat je uit een pc ook maar enigszins fatsoenlijk geluid krijgt? Zeker niet met die boxen en zo'n raar mengpaneel ertussen. Koop gewoon een goede versterker, nieuwe speakers en een cdspeler (of platenspeler!!!) en je bent voor relatief weinig geld een stuk verder dan je nu bent.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-08 18:44
Verwijderd schreef op 17 August 2003 @ 17:04:
tjongejonge, je kunt toch ook niet verwachten dat je uit een pc ook maar enigszins fatsoenlijk geluid krijgt? Zeker niet met die boxen en zo'n raar mengpaneel ertussen. Koop gewoon een goede versterker, nieuwe speakers en een cdspeler (of platenspeler!!!) en je bent voor relatief weinig geld een stuk verder dan je nu bent.
Da's wel een beetje erg bot gezegd.

GOED geluid is voor iedereen verschillend. Feit is idd wel dat een PA-setje niet echt een supergoed geluid geeft (voor thuisgebruik) en dat een mengpaneel (de simpelere) het geluid kunnen verneuken,
maar met een goeie amp + boxen klinkt ook de PC prima hoor, iig voor mij meer dan voldoende, en voor TS ook wel denk ik.

Ik ben wel met je eens dat die PA-zut op moet rotten op een kamer: is totaal voor een andere bedoeling gemaakt. Koop een simpele (maar wel goeie) amp voor een eur of 60-80 2e-hands, een cdspelertje erbij en een paar goeie speakers.

Durf te wedden dat 't beter klinkt dan die PA-set. Gaat alleen niet zo hard, maar da's toch niet nodig op een kamer.

Ik heb hier zelf 2x85Watt (Yamaha AX-500) versterker, en die komt bijna nooit verder dan volume 3 (vd 10). En dan dreunt het al erg...
1W is gemiddeld genomen al HARD.
Kwaliteit is een 2e, en dat haal je niet met een PA-setje

Maar goed, je wou dus die boxen de beste plek geven ivm bas....
naja, dan gewoon de reverse-way werken:

Zet de speakers op de plek waar je normaal zit, ga met je kop de hele kamer langs, totdat je de plek hebt waar DAN de bas het beste is. Vervolgens draai je de zooi om: je kop op de zitplek, en de speakers op de zojuist bepaalde plaats.

of het ook goed is ivm je hogetonen of dat die totaal krom gericht staan is een 2e, maar goed, je had het over de lage tonen

[ Voor 44% gewijzigd door DJSmiley op 17-08-2003 17:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
kwaliteit vind ik best ok, alles wordt zuiver weergegeven.

M'n vraag was alleen de beste plaats voor de boxen te plaatsen, omdat dit een hééééééééééééél verschil kan maken...

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-08 19:46
Verwijderd schreef op 17 August 2003 @ 17:04:
tjongejonge, je kunt toch ook niet verwachten dat je uit een pc ook maar enigszins fatsoenlijk geluid krijgt?
Grappig dat in studio's tegenwoordig zo'n beetje alles over de HD-recording gaat... kun je toch geen fatsoenlijk geluid uit krijgen zeg? :|

Denk dat je mbt plaatsing van je speakers gewoon moet kijken wat je het beste vind werken. Met PA speakers is dat in een kamer best lastig omdat ze er gewoonweg niet voor gemaakt zijn. Dus ik ben het wel met de andere reacties hier eens: hifi had nog altijd een stuk beter geweest. Maar goed: schuif gewoon eens wat en laat het dan een weekje staan en geef een cijfer ofzo, en dan na een tijdje de beste opstelling eruit halen.

Verwijderd

Topicstarter
Zal ik zeker eens proberen, wat bedoelen jullie eig. met PA ?
Zou het een beter resultaat geven als ik de boxen omhoog hang in de hoeken vd kamer ?
L/R boven bed dan.

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
PA staat voor Public Address, voor als je muziek dus vooral HARD wilt weergeven, om veel mensen het te laten horen. Hierbij is geluidskwaliteit (edit: voor KLEINE RUIMTES) van minder belang.

Bij PA worden vaak mengpanelen, 19" versterkers en boxen zoals de jouwe gebruikt.

[ Voor 30% gewijzigd door BèR op 17-08-2003 18:58 . Reden: toelichting ]

• DJSmiley
Verwijderd schreef op 17 augustus 2003 @ 17:23:
Zal ik zeker eens proberen, wat bedoelen jullie eig. met PA ?
Zou het een beter resultaat geven als ik de boxen omhoog hang in de hoeken vd kamer ?
L/R boven bed dan.
Wat we met PA bedoelen? naja, jouw setje misschien?
Lijkt me toch duidelijk een PA set.
Als je niet weet wat PA inhoud, begin ik me af te vragen wat je er uberhaupt mee doet.
Anyway: PA = Public Adress, gericht op hoog rendement, veel db's, en hoog geluidsnivo.

Kwaliteit zoals bij HiFi is daarbij een minder-belangrijke zaak. Is bedoeld voor feesten, partijen, zalen enz, iig niet voor een kamertje

Edit: te laat |:(

[ Voor 3% gewijzigd door DJSmiley op 17-08-2003 17:28 ]

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-08 19:46
Hoohhooo ik hoor hier ineens allemaal mensen roepen dat PA minder op kwaliteit gericht is. Mag ik toch eventjes protesteren als roadie / lichttech? Ben aankomend geluidsman maar kan je toch al wel vertellen dat dat echt bullshit is. Het probleem is dat een PA systeem niet werkt in watts maar al heel snel in kilowatts met grotere vermogens en een ander rendement. Dat betekend niet dat er minder gelet wordt op de kwaliteit, dat betekend dat er anders naar gekeken wordt, omdat je een veel grotere ruimte moet bestrijken met je geluid. Daardoor wordt het klankbeeld al snel anders en ga je dus andere middelen gebruiken om daartoe te komen. Dat betekend NIET dat PA minder mooi is. Ok, voor in de huiskamer is het ongeschikt, maar daar is 't dan ook niet voor gemaakt.
vooral volume telt
|:(

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

wel ice dat is de hele bedoeling van die reply .. het klinkt (hoeft niet te klinken) in een huiskamer .. tuurlijk moet er bij PA ook op kwaliteit gelet worden , anders hadden we niks als brakke concertjes en feesten.

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Tja lees het stukje van Ice01 hierboven maar goed :)

PA is geoptimaliseerd voor rendement, de woofers zijn stijf opgehangen en het magneetsysteem zijn geoptimaliseerd voor rendement en minder voor X-max. Een PA set zal, afhankelijk van de gestelde eisen uiteraard vaak een f3 hebben van rond de 50Hz, terwijl de betere hifi subs dit in 2en hakken (20-30Hz als het moet).

Maar, die luidsprekerzut die jij hebt staan dat is natuurlijk geen PA. een 10" prutsdrivertje met 2 piezo's voor het hoog dat is gewoon :r. Je kunt wat laag winnen door de boel in hoeken van de kamer te zetten, maar het hoog blijft toch prut. (meer commentaar later ik ga ff eten ;) )

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• TomSwinnen

TomSwinnen

m.m schreef op 17 August 2003 @ 17:46:

Maar, die luidsprekerzut die jij hebt staan dat is natuurlijk geen PA. een 10" prutsdrivertje met 2 piezo's voor het hoog dat is gewoon :r. Je kunt wat laag winnen door de boel in hoeken van de kamer te zetten, maar het hoog blijft toch prut. (meer commentaar later ik ga ff eten ;) )
3 piezo's :p Als ik me niet vergis is het JB Systems meuk .. denk als je een DIY in een kartonnen doos bouwt , gaat nog beter klinken als deze .. als ik me niet vergis kosten ze ook maar een appel en een ei ..

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

Verwijderd

Topicstarter
Hey mensen, sorry dat ik nog maar een student ben die dit uit eigen zak moet betalen ....

Van alle replies die ik al gekregen heb zitten er welgeteld 3 goeie tussen zonder enige commentaar op ! eigen ! keuze van materiaal.

Verwacht je een buizenversterker en $$$$$$$-boxen op de kamer van een 17 jarige maybe ???

Dat de kwaliteit beter kan besef ik maar al te goed, maar voor het geld dat het 'maar' kost kan je heel wat andere dingen doen waarmee je nog bezig bent !

Als er nog tips zijn, zijn deze zeer welkom; maar dan wel zonder commentaar en minachtig voor het merk.

• DJSmiley
Verwijderd schreef op 17 August 2003 @ 22:16:
Hey mensen, sorry dat ik nog maar een student ben die dit uit eigen zak moet betalen ....

Van alle replies die ik al gekregen heb zitten er welgeteld 3 goeie tussen zonder enige commentaar op ! eigen ! keuze van materiaal.

Verwacht je een buizenversterker en $$$$$$$-boxen op de kamer van een 17 jarige maybe ???

Dat de kwaliteit beter kan besef ik maar al te goed, maar voor het geld dat het 'maar' kost kan je heel wat andere dingen doen waarmee je nog bezig bent !

Als er nog tips zijn, zijn deze zeer welkom; maar dan wel zonder commentaar en minachtig voor het merk.
Vat het niet op als negatief commentaar, we willen je alleen aan het denken zetten mbt je keuze van je set. PA en kamer is uit de replys hierboven duidelijk geworden. Tuurlijk kunnen we wel tips geven hoe je dat setje dus optimaal gebruikt enz, maar is een tip van andere apparatuur die beter geschikt is voor jouw ruimte niet goed?

Facts: Een hi-fi set hoeft niet veel te kosten om dezelfde kwaliteit of beter te geven als jouw PA setje. Je mist alleen dan de enorme-vele-watts (Waar je buren toch niet op zitten te wachten) en eventueel het mengpaneeltje.

Maar als je bij je huidige set wilt blijven, prima, is jouw keuze. Wat africhten betreft kun je dan het beste (imho) de door mij genoemde tip gebruiken van het verwisselen speaker/luisterpositie.

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Speakers ophangen wat je eerder voorstelde zal ivm verminderde laagweergave niet de meest logische oplossing zijn. Zie ik het goed dat de speakers op het bed gericht zijn? Als dat je luisterpositie is zou ik het zo laten, luister je vooral als je achter je pc zit zou ik ze bij de bank zetten en richten op het bureau, luister je vooral als je op de bank zit zet ze dan naast de pc en richt ze op de bank. Als je door de gehele ruimte stereo wilt horen kun je een speaker bij het bed en een speaker bij de bank neerzetten, of het daadwerkelijk goed klinkt is gewoon een kwestie van uitproberen.

Als je er niet tegen kunt dat mensen de boel afkraken moet je zo'n vraag niet op een forum stellen, er zijn altijd mensen die trots zijn met hun eigen spul en dat benadrukken door de "zooi" van andere mensen af te kraken. Ik hoop niet dat je mijn vorige bericht ook zo opvatte, het was alleen bedoeld om je heel erg duidelijk te maken dat je gewoon geen kwaliteit kunt verwachten van hetgeen wat je nu hebt staan. Als ik het nu teruglees staat het er inderdaad ietwat *bot* maar ik heb zelf ook nog wel ergens 2 speakers met piezo drivers staan hoor ;)

PS als je je basprobleempje op wilt lossen, pool dan even 1 van de 2 speakers om, dan is het probleem van de ontbrekende bas in ieder geval alvast opgelost

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• TomSwinnen

TomSwinnen

Verwijderd schreef op 17 August 2003 @ 22:16:
Ik denk dat iedereen het allemaal wel goed bedoelt en je gewoon wilt zeggen dat PA niet thuishoort in een huiskamer , daar zit de hoofdgedachte.. En dat een student die alles uit eigen zak moet betalen geen fatsoenlijke hifi kan hebben is naast de bal gegrepen , je moet prioriteiten stellen... en die liggen nu eenmaal bij iedereen anders ..
Nuja om het bij de topic te houden , als je veel bas wilt zet je die boxen ff in een hoek van een kamer .. leg ze eventueel horizontaal , en zorg voor zoveel mogelijk contact met .. nuja alles , des te meer trillingen , des te meer "bas"... Dat het dan wel/niet goed klinkt moet je maar zelf uitmaken...

Verwijderd

Topicstarter
Owkey ik heb het begrepen ;-)
Wat ik hier beter niet kan vertellen is dat ik voor die JBsystems een Marantz versterker had (weliswaar iets ouder model).

Misschien moet ik die terug aansluite en eens horen of er een verschil is ;-) (Marantz had wel voller/warmer geluid, terwijl de JBS meer 'statisch en stijf' is).

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2003 22:59 ]

• TomSwinnen

TomSwinnen

God zou je moeten neerbliksemen ;) zo een Marantz wisselen voor JBsystems meuk , sluit die marantz maar rap trug aan .. en zodra je eens wat gespaard hebt kan je jezelf misschien wat fatsoenlijke speakers kopen voor eraan te hangen .. géén PA liefst héhéhé :)

( en geef dat mengpaneel weg aan de arme kinderen , dat heb je voor niets niet nodig:p)

[ Voor 16% gewijzigd door TomSwinnen op 17-08-2003 23:05 ]

• DJSmiley
TomSwinnen schreef op 17 August 2003 @ 23:04:
God zou je moeten neerbliksemen ;) zo een Marantz wisselen voor JBsystems meuk , sluit die marantz maar rap trug aan .. en zodra je eens wat gespaard hebt kan je jezelf misschien wat fatsoenlijke speakers kopen voor eraan te hangen .. géén PA liefst héhéhé :)

( en geef dat mengpaneel weg aan de arme kinderen , dat heb je voor niets niet nodig:p)
_/-\o_ _/-\o_

Yeps, die oudere (maar kwalitatief betere) zooi zal een stuk beter klinken, zoals je zelf al zegt: Warmer... volgende stap zijn normalere speakers, en er zal een werel d voor je opengaan

Verwijderd

Weer een topic wat weer volledig offtopic gaat vanwege beschuldigingen over botheid ed. Al zou men bot zijn wordt dat weer veroorzaakt door mensen die niet even de tijd nemen om na te denken over wat ze zeggen en met onwaarheden gooien.

Zo blijf je dus bezig.

Om wat zinnigs toe te voegen. Je kamer loopt in een L vorm dit hoeft geen probleem te zijn, over het algemeen zijn hoeken de plekken waar de bas het meest versterkt wordt (ongeveer 6db) Begin dan ook eerst eens uit te proberen hoe het klinkt als je ze in een hoek zet naast je bank of als nachtkastje bij je bed ;)

Over PA, ook concertzalen worden versterkt met jawel PA apparatuur. Denk niet dat dat slecht klinkt. Verder kan Jag je daar meer over vertellen, zijn speakers zijn trouwens ook deels PA en doet naar zegge van een andere mod hier niet onder voor goede hifi (we hebben het hier wel over gemiddelden uiteraard)

Verder moet je niet teveel aantrekken van wat idereen hier je aanraad. Hifi is subjectief en je kan heel wat plezier hebben van spullen die andere afkraken. :)
Pagina: 1