Opstarten van pc - IDE detect

Pagina: 1
Acties:

• Civil
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:48
Ik denk dat het hier thuishoort

Een enkele keer als ik mijn pc opstart loopt deze vast bij het detecten van de IDE drives. Als ik dan op reset druk gaat alles gewoon goed. Dit is de laatste tijd mischien 3x gebeurd van ongeveer 20x opstarten, daarvoor geen problemen.

Moet ik me nu zorgen gaan maken dat binnenkort de computer helemaal niet meer opstart of niet?
Worden mischien de cd-rom, harde schijf of het mobo wat minder ?
Of is het iets waar ik me niet zo druk om hoef te maken.

Mijn moederbord is een MSI K7T Turbo en de pc is ongeveer 2.5 jaar oud denk ik nu. Verder zit er een maxtor 20gb harde schijf in. Een toschiba dvd-rom speler en een Plex-writer 16/10/40A.

Verwijderd

Kijk eens op het moederbord zelf, rondom de proc en het agp slot zitten condensatoren. Ik heb heel vaak gezien dat deze opengebarsten zijn. Dit zou de oorzaak van je probleem kunnen zijn.
Als dat niet zo is, dan kun je misschien testen door af en toe een IDE device weg te laten en dan de pc een aantal keer op starten.
Treedt het probleem alleen op bij een koude start of treedt het ook op bij een soft start.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Krijgen alle drives ook wel stroom. Mijn bak bleef gisteren nog hangen nadat ik 'vergeten' was de 12V lijn weer goed aan te sluiten :P
maar ook als een molexje niet goed zit kan het zijn dat hij er op blijft hangen.

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:07
Ik heb zelf ook een MSI K7T Turbo gehad , ik heb het probleem ook gehad. Geen andacht aan besteed. Totdat tie helemaal niet meer aanging.

Ik denk(durf het niet met zekerheid te zeggen) dat je mobo dood aan het gaan is.

Verwijderd

Hmm Maxtor schijffie.

Spint de schijf wel up? Blijft 'ie hangen bij de primary master detectie?

Mijn 30GB Maxtor wil ook wel es niet upspinnen. reset en dan hoor je een iets te harde tik en gaat de drive weer draaien en loopt het systeem weer.

Heeft volgens mij te maken met het motortje van de platters of de leesarmaansturing... maarjah had al lang een nieuwe schijf moeten kopen.

• Civil
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:48
@Whoppa - Alleen bij koude start (lijkt wel een auto)

@Terw_Dan - Ik heb die hele zooi nog nooit los gehaald, dus de stekkers zitten wel goed vast denk ik.

@Galaxis - Dan hoop ik dat hij het nog even vol houd, maar dat merk ik dan wel weer.

@BSEkoe - Ik hoor inderdaad wel een tik, zal de volgende keer wat beter luisteren waar die vandaan komt (harde schijf of mobo). En die nieuwe schijf komt wel bij een nieuwe computer ergens volgend jaar. Of eerder als dat nodig is ;)

Het kan dus zijn dat de computer het niet meer doet binnenkort, als het zover is dan maar een paar nieuwe spullen erin. Onmisbare dingen staan er niet echt op de computer dus wat dat betreft, maar het is altijd verveldend als het gebeurd.

Wat mij betreft wel afgehandeld - zal de volgende keer even wat beter luisteren waar het aan kan liggen, mocht iemand nog iets heel nuttigs toe te voegen hebben...dan zie ik het wel

Verwijderd

ik draai al meer dan een jaar met die "tik"... Geeft verder weinig problemen. Met je mobo is niks mis.

Verwijderd

ik heb hetzelfde probleem gehad met mn p III, toen heb ik even mn bios batery vervangen en voila het deed het weer perfect...

misschien dat het helpt, bij mij dus in elk geval wel

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:43

LopeZ

Too much is never enough

Move OH -> OM :)

• Wok
  • Laatst online: 20-03 23:34

Wok

Dakloos...

Lees anders de S.M.A.R.T. status van je HDD eens. Als je schijf dit ondersteunt, kun je dit in het BIOS aanzetten. Als je schijf inderdaad aan het sterven is, zal S.M.A.R.T. een melding geven dat de schijf niet helemaal fris meer is.

Aangezien je aangeeft dat je een tik hoort, lijkt de schijf mij de 'hoofdverdachte'.

Suc6!

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-03 19:18

Robtimus

me Robtimus no like you

Ik heb het ook gehad, zelfde mobo en een 40GB Maxtor, ongeveer dezelfde leeftijd (zie ook [rml][ boot] tijdelijk probleem?[/rml]). Die HD had dus op een zeker moment een sterk gedaalde Spin retry count in de SMART. De HD gaf af en toe ook al een tik.

Kijk daar eens naar, want volgens mij ligt het bij jou ook aan de HD. Zelf heb ik die HD vervangen en totaal geen problemen gehad (ok, nog maar pas geleden vervangen, maar toch :P).

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:15

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik heb dit ook gehad. Alleen was dat met een 20Gb WDer. K heb die vervangen voor een 120Gb Maxtor en nu doet alles het weer prima. Als je nog garantie heb zou ik daar aanspraak op maken en hem proberen om te wisselen. Anders wordt het een nieuwe HD.
Je schijf zal het volges mij nog wel een heletijd doen. Ik heb hier een half jaar mee rond gelopen. Ding doet het nog steeds maar nu issie eruit omdat die maxtor erin zit he.
Als je schijf inderdaad aan het sterven is, zal S.M.A.R.T. een melding geven dat de schijf niet helemaal fris meer is
Bij mij stond SMART aan en deze gaf geen warning. Je moet lang niet altijd op SMART vertrouwen. Vroeger heb ik hier een Quantum gehad die het wel netjes aangaf maar me WD (die nieuwer was dan die Quantum) gaf het niet aan.

[ Voor 30% gewijzigd door Ultraman op 17-08-2003 21:28 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Wok
  • Laatst online: 20-03 23:34

Wok

Dakloos...

cybersteef schreef op 17 August 2003 @ 21:26:
Ik heb dit ook gehad. Alleen was dat met een 20Gb WDer. K heb die vervangen voor een 120Gb Maxtor en nu doet alles het weer prima. Als je nog garantie heb zou ik daar aanspraak op maken en hem proberen om te wisselen. Anders wordt het een nieuwe HD.
Je schijf zal het volges mij nog wel een heletijd doen. Ik heb hier een half jaar mee rond gelopen. Ding doet het nog steeds maar nu issie eruit omdat die maxtor erin zit he.

[...]

Bij mij stond SMART aan en deze gaf geen warning. Je moet lang niet altijd op SMART vertrouwen. Vroeger heb ik hier een Quantum gehad die het wel netjes aangaf maar me WD (die nieuwer was dan die Quantum) gaf het niet aan.
Inderdaad werkt S.M.A.R.T. niet feilloos, maar toch het proberen waard ;)

@TS: probeer anders ook even je HD te testen met wat diagnostische tooltjes. Maxtor heeft deze ook wel op de site staan.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Pagina: 1