Toon posts:

[XP] ALLE mappen (ook nieuwe) op Read Only?!

Pagina: 1
Acties:
  • 98 views sinds 30-01-2008

• Ook
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 23-11 13:15

Ook

Yes I can!

Topicstarter
Hi,

Beetje vage problemen met m'n XP Pro versie (SP1); het rare is dus dat alle mappen op al m'n partitie's (heb maar 1 HD) op Read Only staan en dat ik ze daar ook niet meer afkrijg; ook nieuwe mappen staan direct op 'alleen lezen'. Als ik het vinkje weghaal en ik apply het (dan is ie ook echt weg) maar als ik dan het schermpje sluit en opnieuw kijk dan is ie weer terug.. :(

Wat zoekwerk leverde al op dat ik lang niet de enige ben met dit probleem (en ik herinner me er ook al wat over van m'n werk); maar nergens dus een oplossing. Alle files zijn gewoon normaal en staan dus niet op read-only en eerlijk gezegd heb ik ook nog geen problemen ondervonden maar het is toch niet helemaal normaal (en verder is m'n systeem vaak opeens erg langzaam.. maar goed, kan net zo goed iets anders zijn :))

Ergens las ik wel dat de harde schijf dan op "Archive" modus staat, maar ik zie nergens iets bij de properties van m'n HD dat dat uit (of aan) kan zetten. Het verhaal klinkt wel logisch aangezien ik ook geen "Archief" vinkje meer kan plaatsen en een archief schijf idd read only behoort te zijn.. Het 2e opvallende is dat als ik de mappen vanaf mijn server benader dat ze niet op read only staan. Het lijkt er dus op dat mijn XP nu de "echte" attributes negeert en altijd "read only" laat zien terwijl dat niet zo hoeft te zijn.

Iemand een idee..!?

PS: Wellicht ten overvloede (notice the missing Archive function!):
http://dump.ookonline.com/read_only_properties.png

Wees consequent, maar niet altijd

• Zwelgje
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 03-12 04:09
joh, op mijn windows 2003 server staan ook alle mappen op readonly.. :D

was me nog niet eens opgevallen... naja zal ook wel niets te betekenen hebben, als je het echt readonly wilt hebben gebruik je wel NTFS rechten.. :z

A wise man's life is based around fuck you

• Ook

Ook

Yes I can!

Topicstarter
Sja, (heel) misschien is dit wel een default setting maar dat lijkt me niet; ik heb nu ook ff geen andere XP machine bij de hand maar op m'n Win 2000 pctje is het iig niet zo (daar staan nieuwe mappen default niet op Read Only).

• Max|Burn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 28-11 19:43

Max|Burn

-- .. ... .--- .- .-.-.-

Ik heb hetzelfde eigenlijk, ik weet niet of t een ramp is, wellicht dat als je een bewerking doe dat xp t vrijgeeft. Meestal heb ik geen problemen ermee maar SOMS onthouden proggies als mirc de settings niet hierdoor.

ps: missing archive function? je kan me toch niet wijs maken dat je niet eens ff op geavanceerd heb geklikt???
niet dat t daar aan ligt, ik heb t uit staan en heb hetzelfde *probleem*

[Voor 32% gewijzigd door Max|Burn op 17-08-2003 09:23]

ma ma ma ma ma macron one

• CrisT
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 14:09
Ik heb hier net XP geinstallleert, nog niks veranderd waar dan ook, en hier hetzelfde . het vinkje bij 'read only' is echter grijs, en wat dat betekent weet ik -nog- niet

Nederlandse Civilization community DutchCiv.nl

• Ook

Ook

Yes I can!

Topicstarter
MaxBurn schreef op 17 August 2003 @ 09:19:
[...]
ps: missing archive function? je kan me toch niet wijs maken dat je niet eens ff op geavanceerd heb geklikt???
niet dat t daar aan ligt, ik heb t uit staan en heb hetzelfde *probleem*
Nou, bij Win2k kan je direct een vinkje plaatsen bij "Archief" en ik dacht dat je dat vinkje bij XP ook direct kon zetten; onder geavanceerd kan je em idd wel "markeren om te archiveren" maar ik dacht dat het er iets anders uit zag (btw, er loopt al een verse VMWare XP installatie, dus zometeen kan ik de default eens bekijken).

Zijn er hier überhaubt mensen die wél de eigenschappen van een map van read only af kunnen halen (in XP)?

• Max|Burn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 28-11 19:43

Max|Burn

-- .. ... .--- .- .-.-.-

Ook schreef op 17 August 2003 @ 09:28:
[...]
(btw, er loopt al een verse VMWare XP installatie, dus zometeen kan ik de default eens bekijken).
Ik had het bij een verse install ook meteen, ik heb echt het idee dat het gewoon een soort beveiliging van ntfs is, dus als het nodig is gaan ie van read only af?..

edit: heb net ff gekeken, alles idd read-only, maar programma's kunnen wel schrijven e.d..en ik kan alles toch aanpassen.. :)

[Voor 15% gewijzigd door Max|Burn op 17-08-2003 09:33]

ma ma ma ma ma macron one

• Zwelgje
Ook schreef op 17 August 2003 @ 09:28:
[...]
Zijn er hier überhaubt mensen die wél de eigenschappen van een map van read only af kunnen halen (in XP)?
nee, ik kan hem dus wel weghalen maar hij komt steeds weer terug :P

in w2k heb je dat idd niet,

naja bugje denk ik, kon in de KB niet zosnel iets vinden

• Ook

Ook

Yes I can!

Topicstarter
Het rare is dus ook dat dat Read Only dus (blijkbaar) ook geen reet zegt... Je kan ze van naam veranderen, verplaatsen, wissen, erin schrijven etc... Laat die functie dan weg zeg ;)

• Spider.007
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

[google=folder read only] >>>
http://www.experts-exchan...s/Win2000/Q_20311909.html >>>
Unable to Remove Read-Only Flag from Folder (Q256614)

--------------------------------------------------------------------------------
The information in this article applies to:

Microsoft Windows 2000 , Advanced Server
Microsoft Windows 2000 , Professional
Microsoft Windows 2000 , Server
Microsoft Windows NT Workstation version 4.0
Microsoft Windows NT Server version 4.0
Microsoft Windows 98
Microsoft Windows 95
--------------------------------------------------------------------------------
IMPORTANT : This article contains information about modifying the registry. Before you modify the registry, make sure to back it up and make sure that you understand how to restore the registry if a problem occurs. For information about how to back up, restore, and edit the registry, click the following article number to view the article in the Microsoft Knowledge Base:
Q256986 Description of the Microsoft Windows Registry

SYMPTOMS
You may be unable to remove the Read-Only attribute from a folder using Windows Explorer. In addition, some programs may display error messages when you try to save files to the folder.

CAUSE
This behavior occurs because the folder is customized. You can customize a folder by clicking Customize this folder on the View menu. Many programs also customize folders (for example, the Fonts folder comes with a customization as part of the standard system configuration).

STATUS
This behavior is by design.

MORE INFORMATION
WARNING : If you use Registry Editor incorrectly, you may cause serious problems that may require you to reinstall your operating system. Microsoft cannot guarantee that you can solve problems that result from using Registry Editor incorrectly. Use Registry Editor at your own risk.

Windows Explorer uses the Read-Only attribute to determine whether or not the folder is customized. To work around this behavior, you can configure Windows Explorer to use the System flag instead of the Read-Only flag. To do this, use the following steps.

NOTE : Some programs do not operate correctly with folders that have the System attribute configured.

Start Registry Editor (Regedt32.exe).

Locate the following registry key:

HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\Current Version\Explorer
On the Edit menu, click Add Value , and then add the following registry value:

Value Name: UseSystemForSystemFolders
Data Type: REG_DWORD
Value: 1
Quit Registry Editor.

You can find additional information about folder customization in the Platform Software Development Kit (SDK). Refer to the PathMakeSystemFolder function and the "Customizing Folders with Desktop.ini" shell basics chapter at the following Microsoft Web sites:
http://msdn.microsoft.com.../pathmakesystemfolder.htm

http://msdn.microsoft.com...l/shell_basics/custom.htm
Hier staat XP niet specifiek vermeld; het zou evenwel de oplossing kunnen bieden

[Voor 3% gewijzigd door Spider.007 op 17-08-2003 10:06]

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Ook

Ook

Yes I can!

Topicstarter
Hmm, dit had ik idd ook al op een 1 of ander forum gelezen, maar bij mij hielp het niets (en daarom had ik het nog niet vermeld). Het 'probleem' blijft gewoon; maar zo als ik het hier zie: it's not a but; it's a feature :)

PS: Net m'n verse VMware XP aangeslingerd en ook daar dezelfde 'feature' bij een nieuwe map.. blijft toch bizar :/

• Spider.007
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Ook schreef op 17 August 2003 @ 10:13:
Hmm, dit had ik idd ook al op een 1 of ander forum gelezen, maar bij mij hielp het niets (en daarom had ik het nog niet vermeld). Het 'probleem' blijft gewoon; maar zo als ik het hier zie: it's not a but; it's a feature :)

PS: Net m'n verse VMware XP aangeslingerd en ook daar dezelfde 'feature' bij een nieuwe map.. blijft toch bizar :/
Kun je dan in het vervolg even vermelden dat je dat al hebt geprobeerd? Dat scheelt mij weer nutteloos zoeken :) Jammer dat het niet helpt iig.....

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• SpiMan
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 13-10-2018
Hier blijft hij ook op Read-only staan...
De bestanden in de map zijn wel gewoon...

[Voor 35% gewijzigd door SpiMan op 17-08-2003 10:20]

• Ook

Ook

Yes I can!

Topicstarter
Spider.007 schreef op 17 augustus 2003 @ 10:15:
[...]
Kun je dan in het vervolg even vermelden dat je dat al hebt geprobeerd? Dat scheelt mij weer nutteloos zoeken :) Jammer dat het niet helpt iig.....
Yeps, sorry, my bad. Ik heb het er niet bij vermeld want ik had er verder helemaal geen achtergrond bij (zoals jij), het was gewoon 1 iemand die zomaar zei "maak eens een nieuwe DWORD waarde aan daar en daar"; vandaar dat ik die info niet zo vertrouwde (+ het feit dat het niet werkte)!

• sanfranjake
  • Registratie: april 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Is het vinkje grijs of zwart in het tabblad eigenschappen ? Grijs betekent dat enkele bestanden in de map read-only zijn en zwart dat alles read only is.

Het kan zijn dat programma's de bestanden read-only maken, of dat je op bestanden (mp3, etc.) de read-only setting meeneemt van de bron.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• FireStarter
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 26-11 17:27
Ik heb ut zelfde probleem, en vaak moest ik hierdoor ook XP eropnieuw opzetten waarom?

Op een gegeven moment kan een programmatje niets meer. Zoals nu MSN6 die kan ineens geen nieuwe history meer schrijven. Ik verwacht dat binnen een week een andere programmatje niets nieuws meer kan schrijven, en dan nog 1 en dan nog 1.

Het is echt een lastig probleem, en ik hoop dat er binnenkort iets op gevonden word.

IK zal binnen nu en 3 weken wel moeten formateren :( .

CCDP/CCIE#40337

• Ook

Ook

Yes I can!

Topicstarter
Robbie007 schreef op 17 August 2003 @ 14:37:
Ik heb ut zelfde probleem, en vaak moest ik hierdoor ook XP eropnieuw opzetten waarom?
[...]
Herinstalleren heeft volgens mij ook geen zin want het is volgens mij een default setting in WinXP. Ik heb vanmorgen een verse installatie gedaan en m'n 1e handeling was een nieuw mapje aanmaken --> direct weer read-only.. Is blijkbaar een 'feature' in XP die alles laat zien als Read only..

Heb er blijkbaar nooit eerder opgelet maar ik denk dus dat iedereen die XP gebruikt dit 'probleem' heeft :)

• CrisT
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 14:09
sanfranjake schreef op 17 augustus 2003 @ 14:30:
Is het vinkje grijs of zwart in het tabblad eigenschappen ? Grijs betekent dat enkele bestanden in de map read-only zijn en zwart dat alles read only is.

Het kan zijn dat programma's de bestanden read-only maken, of dat je op bestanden (mp3, etc.) de read-only setting meeneemt van de bron.
het vinkje is grijs, maar het maffe is dat de map in kwestie een net voor dit doel aangemaakte map is, zonder ook maar enige file erin....vaag... :?

Nederlandse Civilization community DutchCiv.nl

• SanderTje!
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online
Goed, ik schop hem nogmaals naar boven, het probleem doet zich hier nog steeds voor.. En niemand schijnt nog een oplossing te hebben. En om hier nou het zoveelste topic voor de gaan openen..

Ik heb het probleem dus ook, en mijn computer wordt zo'n beetje onbruikbaar. Niet dat ik niets kan uitvoeren, maar sommige dingen werken gewoon niet meer, doordat ze configuratiebestanden niet kunnen wegschrijven.

Al iemand die een oplossing heeft?

i7 10700, 32GB RAM, RTX 3080

• Zwelgje
-Sander_ schreef op 16 september 2003 @ 17:51:
Goed, ik schop hem nogmaals naar boven, het probleem doet zich hier nog steeds voor.. En niemand schijnt nog een oplossing te hebben. En om hier nou het zoveelste topic voor de gaan openen..

Ik heb het probleem dus ook, en mijn computer wordt zo'n beetje onbruikbaar. Niet dat ik niets kan uitvoeren, maar sommige dingen werken gewoon niet meer, doordat ze configuratiebestanden niet kunnen wegschrijven.

Al iemand die een oplossing heeft?
dat kan te maken hebben met ntfs rechten, en niet met het attribut readonly, windows apps kunnen bij mij netjes schrijven op een file/dir ook al is het attribuut read only

check je ntfs rechten zou ik zeggen, of geef een overzichtje van de rechten die op die file staan

• SanderTje!
  • Niet online
zwelgje schreef op 16 september 2003 @ 18:29:
[...]

dat kan te maken hebben met ntfs rechten, en niet met het attribut readonly, windows apps kunnen bij mij netjes schrijven op een file/dir ook al is het attribuut read only

check je ntfs rechten zou ik zeggen, of geef een overzichtje van de rechten die op die file staan
Het gaat inderdaad om het attribuut +R. De HD is wel NTFS geformateerd.

Ik weet niet of dit de NTFS rechten zijn, maar ik heb Simple File Sharing uitgezet, en voor mij als gebruiker alles aangezet.. No result..

Ik gebruik 5 partities op 1 schijf. Dus ik denk dat als ik Windows opnieuw zou installeren (waar ik geen fan van ben), dat ik dan nog met hetzelfde probleem zou zitten, omdat heel veel XP gebruikers hier last van hebben.

Daarnaast ken ik nu 2 programma's die er last van hebben. 1 programma wil een file wegschrijven in een map dan waar hij vanaf uitgevoerd wordt. Die map springt iedere keer op alleen-lezen.. Dan crashed het programma, en ben ik de settings kwijt die ik wilde wegschrijven..

En een ander programma wil niet meer verbinden met een server omdat ie zijn nieuwe connection settings niet weg kan schrijven. Dit programma zal weinigen hier iets zeggen, maar dat gaat om ASRC

[Voor 3% gewijzigd door SanderTje! op 16-09-2003 18:59]

• Ook

Ook

Yes I can!

Topicstarter
Voor de duidelijkheid, als ik die XP bak via een andere PC benader dan staan die (XP) folders gewoon 'normaal'. Pas als je de eigenschappen van exact dezelfde folder in XP bekijkt staat ie op ReadOnly.. Heb er zelf dus nog geen probs mee gehad!

• SanderTje!
  • Niet online
Ook schreef op 17 September 2003 @ 05:33:
Voor de duidelijkheid, als ik die XP bak via een andere PC benader dan staan die (XP) folders gewoon 'normaal'. Pas als je de eigenschappen van exact dezelfde folder in XP bekijkt staat ie op ReadOnly.. Heb er zelf dus nog geen probs mee gehad!
Okee, dán ga ik toch nog is even uitlzoeken wat er met dat ene programma aan de hand is.. (ASRC). De ander is gewoon bevestigd dat het door de Read Only tag komt.

• Animal_X
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 01:08
Schop! iemand al een oplossing gevonden? Kom er net achter dat ik hier zelf ook last van heb...

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

• Ook

Ook

Yes I can!

Topicstarter
Animal_X schreef op 28 September 2003 @ 18:42:
Schop! iemand al een oplossing gevonden? Kom er net achter dat ik hier zelf ook last van heb...
Ook schreef op 17 augustus 2003 @ 17:19:
Herinstalleren heeft ook geen zin want het is volgens mij een default setting in WinXP. Ik heb vanmorgen een verse installatie gedaan en m'n 1e handeling was een nieuw mapje aanmaken --> direct weer read-only.. Is blijkbaar een 'feature' in XP die alles laat zien als Read only..

Heb er blijkbaar nooit eerder opgelet maar ik denk dus dat iedereen die XP gebruikt dit 'probleem' heeft :)
Oftewel; ik denk niet dat er een 'oplossing' is aangezien het een feature is (en geen bug)!!

[Voor 4% gewijzigd door Ook op 28-09-2003 19:19]

• silentsnake
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 29-11 15:36
Oude DOS programma's en spellen werken niet echt als de bestanden op read-only staan...maar goed, wie gaat er nou XP gebruiken om DOS spellen te spelen :+

• musicman_
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 20-12-2003
ik heb problemen met het prog dvd shrink door de read only shit
heb geprobeert het te veranderen onder ms-dos door middel van attrib -r +s zoals op de site van microsoft aangegeven maar noppes niks nada.
hoop echt dat iemand een oplossing vindt.

• elevator
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Je hebt hopelijk dit gezien:
Alle folders staan en blijven op Read Only? ?

I laid there quiet, watched you have your way
I might have cried, the tears were silent inside
You called me names, made me feel like I was dumb
I didn't feel a thing and now I'm gone, gone, gone.

• fschade
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 09-12-2004
Ik wordt er ook helemaal gek van. Heb net voor de zoveelste keer Win server 2003 for small business server geinstalleerd. Maar als nog read only. En het K.u.ten er van is dat heel veel niet werkt. Bijvoorbeeld zwevend profiel etc....
Iemand moet hier toch een oplossing voor hebben????

• Zwelgje
fschade schreef op 29 augustus 2004 @ 14:02:
Ik wordt er ook helemaal gek van. Heb net voor de zoveelste keer Win server 2003 for small business server geinstalleerd. Maar als nog read only. En het K.u.ten er van is dat heel veel niet werkt. Bijvoorbeeld zwevend profiel etc....
Iemand moet hier toch een oplossing voor hebben????
zwevend profiel wat niet werkt heeft te maken met het feit dat je de shares op readonly hebt staan (dat doet ie standaard) het filesystem flaggetje van 'readonly' heeft daar absoluut geen invloed op

check dat maar eens

• Perconte
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 15-11 10:23
Ik heb nu dus ook dat probleem alleen bij mij zegt ie ook dat ik de rechten niet heb om in die map iets te zetten. Probeerde McAfee te installen maar dat ging dus niet. Krijg die mappen ook niet van read only. Ik weet wel dat er een x aantal virussen op die pc zitten die dit ook zouden kunnen veroorzaken.

• elevator
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Perconte,

Goed gezocht hoor - maar open even een nieuw topic waarin je vanaf scratch je probleem beschrijft en waarin je aangeeft wat je verder al geprobeerd hebt :)

Vergeet niet de onderdelen 'Access denied' en 'Read only' van de FAQ door te nemen en geef ook even aan wat het resultaat ervan was :)

I laid there quiet, watched you have your way
I might have cried, the tears were silent inside
You called me names, made me feel like I was dumb
I didn't feel a thing and now I'm gone, gone, gone.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee