HT probleem met p4c800e deluxe

Pagina: 1
Acties:

• Zenlung
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-07 08:54
ik heb afgelopen week mijn nieuwe onderdelen gekregen, en alles leek goed te zijn.
maar ik ben toch iets raars tegen gekomen.
dit is mijn config:
asus p4c800e deluxe met laatste bios
p4 2.6 met 800fsb en HT
1gb twinmos ddr400 (DC-512-400-PSC-KIT)
60gb hdd (met bootmagic 8 en 2 os'en)
windows xp pro (niet nieuw geinstalled)

nou heb ik in de bios HT aangezet en als ik nu de pc aanzet dan verschijnt het bootlogo met een intel logo, soms met HT erin maar soms ook niet. hoe kan dat?
verder als ik xp opstart zie ik in hardware lijst wel 2 cpu's staan, maar bij algemeen staat niet dat het een HT cpu is en sisoft sandra geeft ook aan dat HT uitstaat.
hoe kan dat en wat kan/moet ik veranderen om HT wel aan te krijgen en te houden?
en zou het aan het feit kunnen liggen dat xp eral opstond? lijkt mij eigenlijk niet omdat bij het bootlogo nog niet bekend is wat voor een os erop staat of toch wel?

en dan nog een vraag, wat is voor mijn geheugen de beste timing? op de site van twinmos staat dit:
MRS cycle with address key programs
¡@*CAS latency: CL2 / 2.5
¡@*Burst length: 2, 4, 8
¡@*Burst type: Sequential & Interleave
maar als ik in bios SPD uitzet moet ik 5 dingen invullen inclusief de cas latency maar die weet ik zeker nl 2.5 maar de rest weet ik niet.

kon helaas niet zoeken op got omdat als ik search button klik de melding krijg dat hij de pagina niet kan vinden.

[ Voor 33% gewijzigd door Zenlung op 17-08-2003 09:04 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

THC-HiDeOuT schreef op 17 August 2003 @ 08:24:
nou heb ik in de bios HT aangezet en als ik nu de pc aanzet dan verschijnt het bootlogo met een intel logo, soms met HT erin maar soms ook niet. hoe kan dat?
verder als ik xp opstart zie ik in hardware lijst wel 2 cpu's staan, maar bij algemeen staat niet dat het een HT cpu is en sisoft sandra geeft ook aan dat HT uitstaat.
Dat van die BIOS is een beetje vaag .. Check in Windows eens de taakbeheer (run taskmgr.exe en doe wel Beeld > Geschiedenis > Eén grafiek per CPU) of je twee grafieken ziet. Als je dat elke keer weer ziet, ondanks wat de BIOS zegt, dan zal het vast wel een hikje in de BIOS zijn.
en zou het aan het feit kunnen liggen dat xp eral opstond? lijkt mij eigenlijk niet omdat bij het bootlogo nog niet bekend is wat voor een os erop staat of toch wel?
Nee, zeker niet. Herinstallatie van XP is niet nodig bij een CPU-upgrade naar HT :)
en dan nog een vraag, wat is voor mijn geheugen de beste timing? op de site van twinmos staat dit:
MRS cycle with address key programs
¡@*CAS latency: CL2 / 2.5
¡@*Burst length: 2, 4, 8
¡@*Burst type: Sequential & Interleave
maar als ik in bios SPD uitzet moet ik 5 dingen invullen inclusief de cas latency maar die weet ik zeker nl 2.5 maar de rest weet ik niet.
Gewoon zo laag mogelijk voorzover de bak stabiel draait. Je bent een Tweaker of niet? Anders laat je 'em lekker op SPD.

• Zenlung
ik heb even een andere hdd gepakt en even xp geinstalled en nu geeft sisoft wel aan dat HT aan staat. en bij hardware staat nu bij computer acpi multiprocessor dat staat bij de originele xp niet, zou dat er wat mee te maken hebben? en hoe lost ik dat dan op?

en dan van die 2 grafieken, nou op die nieuwe install zie ik er 2 en op de originele zie ik er 1.

dus blijft over dat het wat te maken heeft met dat acpi multiprocessor gebeuren.

bij sisoft sandra haal ik een membandwith van 4479 MB/s dat is volgens mij nog niet eens eens zoslecht ofwel?

[ Voor 39% gewijzigd door Zenlung op 17-08-2003 09:31 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Raar .. Zie ook support@microsoft: Q810231
When Hyper-Threading is enabled in the computer's BIOS, Windows XP automatically upgrades the hardware abstraction layer (HAL) if it must use a multi-processor HAL, and an additional processor or processors may be installed and listed under Processors in Device Manager. The system will prompt you to restart so that the new settings can take effect.
Misschien is er sprake van een slecht BIOS.

Maargoed, pas de Computer type in de originele XP eens handmatig aan naar ACPI Multiprocessor PC :)

[ Voor 14% gewijzigd door BalusC op 17-08-2003 09:36 ]

• Zenlung
die link had ik wel al bekeken en het zou idd ook moeten werken, maar ja dus niet :D
zou ik niet iets in hardware lijst kunnen weggooien zo dat hij misschien wel alles opnieuw vind en dan deze keer ook goed? bv die acpi dingen onder computer?

handmatig aanpassen? gewoon weggooien en opnieuw laten vinden of hoe doe ik dat? <-- geprobeerd maar kan driver niet weggooien of updaten.

nu heb ik het zelfde probleem ook soms op de nieuwe install, hij geeft soms in bootlogo wel in het intel logo HT aan en soms ook niet maar in windows bij taskmanager geeft hij dan wel nog 2 cpu vensters aan.

hoe kan dat nou en heeft iemand anders dit ook?

[ Voor 50% gewijzigd door Zenlung op 17-08-2003 12:34 ]

• Zenlung
niemand anders een idee hoe dit komt??

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:59

The Third Man

The Third Jellyfish

Nou, zelfs Windows XP is nog steeds niet compatible met grote hardwareveranderingen (en zeker een nieuw mobo). Het beste is altijd om een compleet nieuwe install te maken met de nieuwste INF driver van Intel e.d., maar daar ben je nu ook wel achter (aangezien je nu ook de 2 grafiekjes ziet in XP).

Maar dat het bootlogo vreemd doet lijkt me een klein BIOS bugje. Als elke keer die 2 grafiekjes er zijn weet je zeker dat het goed zit. Ik zou gewoon Asus een mailtje sturen, misschien fixen ze het dan wel in de volgende versie.

(klein tipje: het is niet gepast binnen 24 uur te kicken)

• Zenlung
mijn excuses voor het kleine kickje

maar het probleem/vraag blijft in de oude xp heb ik dus niet bij hardware -> computer : multi processor staan maar Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) PC.

kan ik dat nog omgezet krijgen zonder een reinstall te doen, ik kan die ACPI niet verwijderen

• Remco20
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:30
ACPI is inderdaad hetgene dat nodig is voor HT. Je kan proberen windows te repairen via F6 of F8 als je je pc opstart. Volgens mij kon je ook d.m.v. je XP cd te laden wanneer je in windows bent, via autorun repair doen.

Verwijderd

vanuit xp setup opnieuw draaien :)

Verwijderd

multiprocessen kan niet met een uni kernel .................

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:59

The Third Man

The Third Jellyfish

Idd, dat ACPI heeft er geen drol mee te maken. Waarom, als ik vragen mag, moet je per sé nog die oude install gebruiken? Kan je niet gewoon alle data overzetten en weer fris beginnen? Ik denk dat je dan pas werkelijk wat van de snelheidsvergroting merkt waar je ook voor hebt betaald.

En MrWeedy: ooit van de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif-knop gehoord? En daarnaast heeft BalusC al het tegendeel gequote van jouw 2e post.

• Zenlung
als je mijn desktop en start menu ziet weet je waarom ik geen herinstall wil doen. ;)

maar deze week komt toch mijn nieuwe hdd en dan doe ik wel een clean install en dan langzaam alles overzetten.

bedankt voor de hulp mensen
owja nog een laatste vraag die memory bandwidth van 4479 MB/s is dat nou goed of slecht met de instellingen zoals ik ze nu het (SPD)?

• Remco20
Lekkere Kwal schreef op 17 augustus 2003 @ 14:52:
Idd, dat ACPI heeft er geen drol mee te maken. Waarom, als ik vragen mag, moet je per sé nog die oude install gebruiken? Kan je niet gewoon alle data overzetten en weer fris beginnen? Ik denk dat je dan pas werkelijk wat van de snelheidsvergroting merkt waar je ook voor hebt betaald.

En MrWeedy: ooit van de [afbeelding]-knop gehoord? En daarnaast heeft BalusC al het tegendeel gequote van jouw 2e post.
zonder ACPI geen HT. Laatst nog iemand die het uitzette bij de install van windows XP, omdat hij zelf z'n IRQ's wilt beheren, en die had dus ook geen HT. Toen ie het weer aangezet had, had ie wel HT

edit: ook al stond er in de bios wel dat het enabled was

[ Voor 5% gewijzigd door Remco20 op 17-08-2003 16:20 ]

• Remco20
oops, niet slim om jezelf te quoten en dan de edit eronder te zetten :) zie bovenstaand bericht dus :D

[ Voor 81% gewijzigd door Remco20 op 17-08-2003 16:20 ]

Pagina: 1