Toon posts:

100m kabel + zelf utp-connectors

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb thuis een netwerk met 1 4ports e-tech router en een 4ports hub. De hub staat aangesloten op de router. Nu heb ik vandaag een 100 meter lange kabel gekocht, en kwam ik erachter dat ik zelf de utp-connectors erop moest zetten. Dit heb ik gedaan, en het lijkt ook in orde (van de buitenkant).

Als ik nu de kabel tussen mijn router en een pc plaats geeft de router aan geen verbinding te hebben, plaats ik hem in de hub dan gaat er wel een lampje branden, en "werkt" internet zelfs op die pc.

"werkt" staat niet voor niks tussen aanhalingstekens, want het werkt eigenlijk meer NIET als WEL. m'n ping is perfect, hetzelfde als op andere pcs in het netwerk. en als ik een site als google.nl opvraag staat ie ook in no-time op het scherm. Maar bijv. sites als got.tweakers.net kunnen niet geladen worden. Het lijkt wel alsof de oproep bevriest. En afbeeldingen laden duurt eeuwen. Het lijkt wel alsof downloaden maar met 2 kb/s gaat (terwijl 150 kb/s makkelijk te halen is met mijn internet verbinding). Maar is hier een verklaring voor? LIgt het aan de lengte van de kabel? Of zitten de utp connectors niet goed vast?

P.S. Ik kan mij voorstellen dat deze vraag al eerder geplaatst is, maar de zoek functie werkt tijdelijk niet.

Verwijderd

Hoe langzaam is langzaam voor jou? Misschien is de server gewoon traag? (picservr van GoT is toch down?)

Verwijderd

Lengte van de kabel is geen probleem, utp kan makkelijk 250 meter aan (officieel 175 meter volgens cisco)

Denk dat je utp kabels niet goed doorgedrukt zijn of er is een contactje beschadigd.
Heb je de kabel al in alle poorten gestopt? (wellicht is er een poort brak)

• PowerSp00n
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-07 19:50

PowerSp00n

There is no spoon

Als je van de volledige 100 meter een kabel hebt gemaakt kan het sowieso mogelijk zijn dat je tegen de max. lengte van 100 meter aan loopt (vage merken kabels nog een stuk korter prob.).

[edit] oh 175 meter, foutje :p.

[ Voor 9% gewijzigd door PowerSp00n op 17-08-2003 01:47 ]

• makkie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-08-2025
Heb je de juiste aderparen genomen
1=wit/oranje
2=oranje
3=wit/groen
4=blauw
5=wit/blauw
6=groen
7=wit/bruin
8=bruin
En voor een cross cable moet je aan 1 kant het oranje met het groene paar wisselen.

[ Voor 26% gewijzigd door makkie op 17-08-2003 01:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik zie zojuist op een website de volgorde van de draadjes in de connector, en die had de man in de computerwinkel verkeerd voor mij uitgetekent (NORROD :@).. Zou het hier aan liggen ?

[edit] idd makkie dit is dus fout gegaan

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2003 01:50 ]

Verwijderd

PowerSp00n schreef op 17 augustus 2003 @ 01:46:
Als je van de volledige 100 meter een kabel hebt gemaakt kan het sowieso mogelijk zijn dat je tegen de max. lengte van 100 meter aan loopt (vage merken kabels nog een stuk korter prob.).

[edit] oh 175 meter, foutje :p.
Zit niet echt verschil in tussen de kabels van verschillende fabrikanten, de één heeft gewoon een betere shielding dan de andere maar voor de effectiviteit in meters maakt dit vrijwel niets uit :)

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:45
Verwijderd schreef op 17 August 2003 @ 01:50:
ik zie zojuist op een website de volgorde van de draadjes in de connector, en die had de man in de computerwinkel verkeerd voor mij uitgetekent (NORROD :@).. Zou het hier aan liggen ?

als je het aan beide kanten gelijk hebt gedaan zou het niets uit moeten maken.

[ Voor 69% gewijzigd door Maverick op 17-08-2003 01:52 ]

PSN: DutchTrickle PVoutput

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-07 20:32

VisionMaster

Security!

Verwijderd schreef op 17 August 2003 @ 01:50:

Verkeerde adertjes = niet werken.
Goed kijken hoe het getwist moet worden en je heb iets dat wil werken. Als je lampjes allemaal en overal aangaan dan heb je iig iets dat werkt :)
Andere problemen zullen wellicht nog wel volgen :Y)
Maverick schreef op 17 August 2003 @ 01:51:
[...]
AHUM .... als je het aanbeide kant gelijk heb gedaan wil nog niet zeggen dat je ook maar ietsje meer kan halen dan 30 meter. Er zit een leuk grapje in het correct twisten waardoor de kabels over bijna 300 Meter lengte data kunnen sleuren en pleuren.
Ik kan namelijk alle kleuren naast elkaar doen, maar daar kom je echt niet ver mee. Interferenties tussen de aders en het tegen werken van de gepaarden ... blabla ... natuurkundigen en electrotechnischie kunnen je beter vertellen waarom het correct twisten zo van belang is. Feit is gewoon als je het goed doet haal je de spec. afstanden, doe je het op een "MyWay" dan is 'de hoop van zegen' voor jou :Y)

[ Voor 47% gewijzigd door VisionMaster op 17-08-2003 01:58 ]

I've visited the Mothership @ Cupertino

• makkie
Maverick schreef op 17 August 2003 @ 01:51:
[...]

Die twisting zit er niet voor de kat z'n *** in ( is om magnetische velden in de kabel te voorkomen), dus hou de juiste volgorde aan .
Zeker helemaal als je over grote afstanden gaat werken.

• PowerSp00n

PowerSp00n

There is no spoon

Verwijderd schreef op 17 augustus 2003 @ 01:50:
[...]

Zit niet echt verschil in tussen de kabels van verschillende fabrikanten, de één heeft gewoon een betere shielding dan de andere maar voor de effectiviteit in meters maakt dit vrijwel niets uit :)
Mja dan zal het misschien iets minder uit maken. Trouwens over de lengte, ik kom overal op internet 100 meter tegen ipv 250 of 175... :?

• makkie
Wij gebruiken haspels van 1000 mtr en dozen van 300 en 500 mtr , dus welke smaak wil je hebben.
Net even met google gevonden
http://www.conectis.nl/update_Brand-Rex.htm

[ Voor 31% gewijzigd door makkie op 17-08-2003 02:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik ga nieuwe connectors kopen (eisen >:)) en ik denk dat het dan wel in orde komt :)

• makkie
Verwijderd schreef op 17 August 2003 @ 02:10:
ik ga nieuwe connectors kopen (eisen >:)) en ik denk dat het dan wel in orde komt :)
Ga je de kabel rechtstreeks op een RJ-45 zetten , zoja vraag dan om hardekern RJ-45.
Tenminste ik ga ervanuit dat je herdekern kabel hebt, of bestaat elke ader weer uit losse koperdraadjes.
Als ze niet weten wat dat zijn ga dan ergens anders heen.

[ Voor 15% gewijzigd door makkie op 17-08-2003 02:15 ]

• PowerSp00n

PowerSp00n

There is no spoon

makkie schreef op 17 August 2003 @ 02:03:
Wij gebruiken haspels van 1000 mtr en dozen van 300 en 500 mtr , dus welke smaak wil je hebben.
Net even met google gevonden
http://www.conectis.nl/update_Brand-Rex.htm
Zie paar posts naar boven, het ging eigenlijk over de maximale lengte van UTP.
Verwijderd schreef op 17 August 2003 @ 02:10:
Welk schema heb je sowieso gekregen... ?

• Maverick
  • Laatst online: 18:45
makkie schreef op 17 augustus 2003 @ 01:56:
[...]

Die twisting zit er niet voor de kat z'n *** in ( is om magnetische velden in de kabel te voorkomen), dus hou de juiste volgorde aan .
Zeker helemaal als je over grote afstanden gaat werken.
:? de volgorde op het eind scheelt toch niets voor de twisting van de kabel, of ben ik nu gek?

PSN: DutchTrickle PVoutput

• makkie
PowerSp00n schreef op 17 August 2003 @ 02:13:
[...]

Zie paar posts naar boven, het ging eigenlijk over de maximale lengte van UTP.

[...]

Welk schema heb je sowieso gekregen... ?
Normaal volgens de normen moet de kabel aan beide uiteinden aangesloten worden op een rj-45 outlet en of patchpaneel.
Deze lengte mag maximaal ongeveer 90mtr zijn.
De overige 10 meter bestaat dan ui 2 x een soepel patchkoort.
Door dit gegeven komt men vaak uit op ongeveer 100mtr voor certificatie van het netwerk.

• lobotm
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-08 18:32
http://www.netdummy.net/colorcode.html

de twist zit in de kabel maar de volgorde is van belang om de lengte van de kabel goed uit te laten komen

al is je hardware nog zo snel de software achterhaald hem wel

Verwijderd

Maverick schreef op 17 augustus 2003 @ 02:15:
[...]

:? de volgorde op het eind scheelt toch niets voor de twisting van de kabel, of ben ik nu gek?
Daar zit 'm nou juist de kneep.

Bij 100Mbit scheelt dat net tussen wel of geen (goede) verbinding.

Beginnersfout is om gewoon maar aan beide kanten hetzelfde schema aan te houden.

Dat werkt bij 10Mbit vaak nog wel aardig maar bij 100Mbit kan je dat wel shaken.

Hou je dus altijd aan het UTP schema. "makkie" had het goede voorbeeld al gegeven. En als je 't zo doet is 't ook een makkie :o

• tozzke
  • Laatst online: 22:39

tozzke

aka tozzert

en dan even over de afstanden.... tot 100 meter kan er gecertificeerd worden, daarboven niet meer. Het gaat dan simpelweg over de specificatie van UTP. Dat een UTP kabel van 200 meter nog gewoon juist functioneert, is dus niet onmogelijk.

Wij gebruiken vooral dozen van 305 meter en haspels van 500 meter. Dan vraag je je misschien af waarom nou 305 meter... maar dat is op zich logisch. Hieruit kun je dus 3 maximaal toegestane lengtes halen met een beetje overlengte (onder het motto: beter te lang dan te kort)

• MoBi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12-08 14:19
Tozzman schreef op 17 augustus 2003 @ 06:23:
Wij gebruiken vooral dozen van 305 meter en haspels van 500 meter. Dan vraag je je misschien af waarom nou 305 meter... maar dat is op zich logisch. Hieruit kun je dus 3 maximaal toegestane lengtes halen met een beetje overlengte (onder het motto: beter te lang dan te kort)
Die 305 meter komt omdat het 1000 voet is. Engelse maat dus.

Volgens mij zit je te lullen, want ik voel nattigheid....

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:37
Verwijderd schreef op 17 augustus 2003 @ 01:50:
[...]

de één heeft gewoon een betere shielding dan de andere
Daarom heet het natuurlijk unshielded twisted pair :?

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:16
Waarschijnlijk doelt hij op "Uh........ shielded twisted pair"? :D

No production networks were harmed during this posting

Pagina: 1