Toshiba Portégé 3500 Tablet PC review

Pagina: 1
Acties:

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:07
Omdat ik me (naar mijn idee) te lang heb moeten oriënteren omtrent de aanschaf van een tablet PC vanwege de beknopte info die links en rechts te vinden is en uiteraard de weinige gebruikers, wil ik iig mijn best doen een zo objectief mogelijk beeld te geven van het gebruik van een Toshiba Tablet PC voor mensen die wellicht van plan zijn zo'n apparaat aan te schaffen...

de Toshiba Portégé 3500 Tablet PC
Afbeeldingslocatie: http://www.tabletpcs.nl/img/products/tabletpcs/toshiba/3500-groot.jpg

specificaties
Proc
Intel Pentium III M speedstep 512 KB L2 cache (advanced transfer)
kloksnelheid 1,33 GHz

geheugen
512 MB SDRAM (256 is standaard; Kingston 256 MB ca. € 60,-)
Geïntegreerde SD en smartmedia slots

HD
40 GB HDD S.M.A.R.T. 5200 rpm

display
1024x768 TFT 24 bit, active matrix

batt
Li-ion 3600 mAh

netwerkmogelijkheden
11 Mbps Wireless (geïntegreerd)
Blue Tooth (geïntegreerd)
LAN / 56K modem (geïntegreerd)

1 PCMCIA slot

afmetingen
29.5 cm x 23.4 cm x 3.3 cm (in tablet mode, dicht 29.5 cm x 23.4 cm x 2,9 cm.)
1,85 kg.

OS
meegeleverde Windows XP Tablet PC Edition (engels talig)

dit systeem heb ik gekocht voor € 1799,00 excl. 19% BTW en heeft 3 jaar garantie.

uiterlijk
een mooi gestyle-de, solide ogende, maar o zo slanke en "platte" laptop. Een enkel subtiel zilverkleurig randje, om de aluminium draaikop van het scherm me weg te moffelen. Het viel mij direct op dat ook langs alle zijkanten aan de styling is gedacht :) langs de voorzijde zeer mooi weggewerkte LED's die de activiteit van het apparaat aangeven en audio mogelijkheden. Langs de zijkanten media slots en aan de achterkant de warme lucht uitlaat en achter klepjes weggewerkte aansluitingen voor LAN en VGA. Deze klepjes zijn opvallend makkelijk te openen, zonder je nagels te breken, en dat is bij andere systemen wel eens anders :{

het scherm is strak en zonder tierlantijnen.

over het algemeen een strak, zwart apparaat, hier en daar opgevrolijkt door subtiele zilverkleurige accenten...

Bediening
het toetsenbord typt verbazingwekkend stil en makkelijk. De knoppen staan ook niet gigantisch dicht bij elkaar, dus je raakt niet zomaar de verkeerde toets, of een paar tegelijk. De touchpad reageerd prima...
met de pen werken vergt enige oefening, maar dat is leuk om te leren en is onder de knie binnen een half uurtje spelen en wat tutorials hiervoor volgen. Het is leuk om te leren waarvoor je de pen allemaal kunt gebruiken. Er zit in de toshiba een handige symbol recognizer ingebouwd, waarmee je veel voorkomende commando's kunt uitvoeren. bijvoorbeeld, schrijf op een willekeurige plek op het scherm een "?"en google start automatisch, begeleid met een vriendelijke stem "search"
schrijf je een "J", dan zegt ze "launch" en Microsoft Journal start.
Ideaal voor gebruik in de tablet mode. Dankzij de 12,1" van de portege, komt het in "portrait-mode" behoorlijk dichtbij een A4 formaat, hetgeen natuurlijk overkomt en nakkelijk werkt/schrijft.

In Journal, kun je schrijven, krassen, tekenen, higlighten, etc etc. Nadelig momenteel is dat deze XP versie enkel Engels ondersteunt, en daardoor de engelse woordenlijst en grammatica zal volgen, hetgeen overigens bijna feiloos werkt. Je zult je handschrif met bepaalde letters wellicht lichtelijk moeten aanpassen, maar ik verwonderde mezelf over de intelligentie van de herkenning.

Zo maakt ie van mijn handgeschreven losse "t" vaak een "f", maar wanneer ik en woord met die zelfde t schrijf, valt het apparaat terug op de spelling van het woord, daarbij wanneer je meerdere woorden schrijft waarbij ook een "f" voorkomt, zal hij dan dus onderscheid maken tussen jouw "f" en jouw "t"

en ohja :) de achterkant van de pen, fungeert als gum, wanneer je deze met enige druk over je geschreven tekst beweegt :P

het maakt overigens niet uit wie er schrijft. Het systeem herkent een boel...

dan is er het dicteren via de ingebouwde microfoon...
ook hier weer (voorlopig) alleen Engels, maar het werkt verbijsterend goed. Hiervoor moet het apparaat wel jouw stem en uitspraak "leren" maar dit is binnen 10 minuutjes klaar :)

browsen op Inet in portrait mode en met pen, gaat me makkelijk af, en heeft zelfs ergens wel wat handigs. Je hebt de portege op je schoot, wireless Inet uiteraard, en klikken maar. Door gebruik te maken van de Symbols, kun je zeer handig navigeren.

als je wat wilt invoeren, wapper je even met je pen ergens boven (nee. niet op) het scherm, en er verschijnt een toetsenbord... of je gebruikt de "digitale inkt" invoer... of speech...

prestaties
omdat ik een beetje een n00b ben op het gebied van prestaties in getallen enzo, zal ik die hier niet posten... :+

maar de portege is voldoende snel om de dingen mee te doen waar ze (naar mijn mening) voor gemaakt zijn. zakelijke toepassingen en applicaties en schrijven en tekenen... hij houdt dit alles prima bij...

Heel soms lijkt ie even een seconde nodig te hebben om iets (willekeurigs) te verwerken, maar voor de rest gaat het me prima af. Klein nadeeltje is wel de warmte die het apparaat produceert... met veel surfen wordt de cpu tegen de 54 graden, en dat is na een tijdje behoorlijk warm op je schoot... je krijgt het er zelf warm van :{

batterij
je kan erg veel instellingen maken wat betreft het batterij gebruik. Veel vooraf ingestelde pre-set energie-verbruiken, die jezelf tot in detail kunt aanpassen. en die instellingen kun je per profiel, per onderdeel en per 4 stappen rest-energie in de batterij instellen 8)7 uitgebreid dus...

de batterij komt zijn beloftes goed na vind ik... zo heb ik gisteren ruim 3 uur (heb het niet precies geklokt) wireless zitten gotten en surfen op het Inet en toen ik het apparaat uitschakelde zat er nog steeds een bepaald percentage in... (iets van 17% oid)
en dat vind ik toch best een hele prestatie :)

nog even resumerend de pro's en de cons:

pro
  • redelijk licht
  • groot genoeg scherm, daardoor prima inzetbaar als reguliere laptop
  • handige en vooral functionele en best wel uitgebreide bedieningsmogelijkheden
  • zeer stevig apparaat
  • solide
  • mooi uiterlijk
  • tablet is goed in evenwicht. Onderschat dit niet; wanneer je dit ding een uur in je handen hebt, en het zou steeds naar één kant hellen.... :|
  • lang operationeel op batterij
  • fijn toetsenbord
  • van landscape naar portrait zonder extra geklooi; gewoon omklappen en *klik
  • de pen voelt "echt"
con
  • duur :{ er zit ook voor de rest niets bij :{
  • wordt soms iets te warm
  • geen tas meegeleverd
  • de acer C111 schrijft op de een of andere manier iets lekkerder ;)
voor die supermooie tas :) die niet meegeleverd wordt :{ heb ik inmiddels een oplossing. Ik zocht naar iets wat zoveel mogelijk op mijn normale schrijfmap/portfolio lijkt ... gewoon een mooie (saaie) map, die je dichtritst.

na lang zoeken dan ook gevonden :)
de Samsonite "Whisker"
Afbeeldingslocatie: http://www.samsonite.nl/bg/en/prodimages/56l/56lccc201de01500x500.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.samsonite.nl/bg/en/prodimages/56l/56lccc201be01500x500.jpg
deze portfolio kost (helaas) € 74,90, maar dan heb je wel wat ;)
"whisker" kennen ze in de winkel niet, dus hier de volledige produktnaam (vooral dat L-nummer is van belang)
Samsonite 900 series / Vanquish
MPC Cases
Whisker 56L*201

de portege 3500 past hier mooi in. Wil je ook nog je adapter(tje) meenemen, koop dan de "Kisber" map, die is een paar centimeter groter... (en duurder; € 84,90)

conclusie een zeer fijn apparaat waarvan de OS wat mij betreft verder gespecificeerd mag worden op het gebruik van... Voor mij persoonlijk biedt het gebruik van een tablet PC best veel voordelen... heb jij zelf die voordelen niet, dan wordt het gewoon een hebbeding :P
maar wel een leuk hebbeding :+

ik kan niet wachten op de Nederlandstalige ondersteuning in ieder geval, om nog meer voordeel uit het apparaat te halen...

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• paQ
ik heb dit toch niet voor niks zitten schrijven he? :X

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-08 11:42
paQ schreef op 17 August 2003 @ 23:33:
ik heb dit toch niet voor niks zitten schrijven he? :X
tis helaas zo dat er door de prijs en mogenlijkheden met het apparaat maar weinig mensen zijn die em willen hebben, 1.33 ghz pentium3 is nu niet meer echt van de tijd te noemen

hoewel het een erg mooi apparaat is zou ik em niet willen hebben (Drake heeft zelf een Toshiba satellite pro 2100 8) )

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Mooi ding, en ook een mooie review :)

Ik ben alleen benieuwd naar twee dingen:
- Ga je het ding op een gegeven moment niet als een normale laptop gebruiken? De tablet functie lijkt leuk, maar is het in de dagelijkse praktijk ook echt handig? Dit weet je natuurlijk -pas na een aantal weken/maanden van gebruik.
- Is het niet vervelend dat er geen cd/dvd-rom in zit? Dit lijkt me eigenlijk een onmisbaar onderdeel in de praktijk. Z'n dvd speler zou dan ook ideaal zijn om in de auto een dvdtje te kijken :P

• Thefirstikke
  • Niet online
Drake schreef op 18 August 2003 @ 00:41:
[...]

tis helaas zo dat er door de prijs en mogenlijkheden met het apparaat maar weinig mensen zijn die em willen hebben, 1.33 ghz pentium3 is nu niet meer echt van de tijd te noemen
Het is in eerste instantie een tablet pc, een geen dikke laptop om op te gamen natuurlijk :)

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-08 11:42
Thefirstikke schreef op 18 August 2003 @ 00:48:
[...]

Het is in eerste instantie een tablet pc, een geen dikke laptop om op te gamen natuurlijk :)
ik geef ook niet aan dat het ding dat is :?

het is alleen zo dat de prestaties van het apparaat tegenwoordig niet meer indrukwekkend zijn en voor sommige mensen zelfs te traag.Behalve games zou ik niet graag willen fotoshoppen op dat ding.maar voor simpele progs als office is dat ding prima alleen voor de prijs vind ik hem daarvoor een beetje kostbaar

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
mooi review van het apparaat man :)

had zelf nog niet zo veel kennis van tablet pc's. Ben thuis aan het klooien met handschrift herkenning met een losse tekenpen : gaat voor géén meter. Daarom verbaasd me het dat je er toch redelijk mee kunt schrijven...

Allorwel, je zult wel een behoorlijk stuk netter schrijven als ik .... hi ...

• paQ
Thefirstikke schreef op 18 August 2003 @ 00:47:
Mooi ding, en ook een mooie review :)

Ik ben alleen benieuwd naar twee dingen:
- Ga je het ding op een gegeven moment niet als een normale laptop gebruiken? De tablet functie lijkt leuk, maar is het in de dagelijkse praktijk ook echt handig? Dit weet je natuurlijk -pas na een aantal weken/maanden van gebruik.
- Is het niet vervelend dat er geen cd/dvd-rom in zit? Dit lijkt me eigenlijk een onmisbaar onderdeel in de praktijk. Z'n dvd speler zou dan ook ideaal zijn om in de auto een dvdtje te kijken :P
voorlopig vind ik het gebruik van de pen me behoorlijk goed af gaan :) Het is eigenlijk gewoon handig. je kan met je pen gewoon veel comando's geven zonder veel handelingen te hoeven verrichten. effe pen knopje indrukken en het betreffende symbool maken...

wat betreft die cd/dvd... tja... ik heb er een externe CD_RW bij aangeschaft om toch makkelijk je software te kunnen installeren en misschien eens een cd-tje te schrijven. DVD? ja... tis maar net wat je wilt gebruiken... Vergeet niet dat het hier (zoals je ook al zei) om een tablet gaat en als daar nog een combo en alles in moet, dan wordt het dink (vaak) alleen maar dikker en zwaarder...

dat is ook één van de redenen waarom ik bijvoorbeeld geen Advance tablet wil (komt eind deze maand uit) die heeft zelfs een 14" scherm, maar weegt dan ook 2,9 kg. :|
dat is gewoon té zwaar om mee op je arm rond te lopen...

• Thefirstikke
  • Niet online
Drake schreef op 18 August 2003 @ 01:36:
[...]

ik geef ook niet aan dat het ding dat is :?
Ik zeg alleen maar dat tablet pc's nooit dikke proc's hebben. Dat is een specifieke eigenschap van zo'n tablet pc.
Pagina: 1