Toon posts:

S3 Trio64UV+ (voor dualhead) overleden???

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een S3 Trio64UV+ PCI videokaartje die ik wilde gebruiken voor mn tweede monitor, naast de videokaart die er nu al in zit (Radeon 9000). In eerste instantie gaf winXP Pro de foutmelding dat hij de kaart niet kon starten. Na onderzoek hier blijkt dit een vaker voorkomend probleem, oplossing: in BIOS pci kaart als primaire kaart zetten. Nadat ik dit braaf had gedaan kwam mijn probleem: Bij t opstarten van de compu piept hij enkele malen, en duurt het een tijd voordat er beeld om mn gewone monitor komt (pas ongeveer bij t 'welkom-scherm' van XP)

Mijn vraag: is t kaartje overleden?:'( (windows kan de kaart nog steeds niet starten)
OF is er nog iets dat ik over het hoofd heb gezien?
OF (lijkt me sterk) komt t door het feit dat er geen monitor aan de PCI kaart hangt (mis kabels voor mn 2e monitor)

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-08 23:25

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

heb je het ook al geprobeerd zonder je agp kaartje erin? Doet hij het dan misschien wel? In dag geval zal het wellicht een irq probleem kunnen zijn.

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

Verwijderd

Topicstarter
OK, intressante ontwikkeling:

*eerst AGP kaart eruit getrokken, monitor op PCI kaart: conclusie PCI kaart doet t. Alhoewel Windows blijft zeggen dat hij de kaart niet kan starten :), heb hierbij verschillende IRQ settings geprobeerd
*AGP kaart er weer in gepropt, monitor nog steeds aan PCI kaart: start normaal op, met beeld, maar beeld gaat op zwart waar normaal (monitor aan AGP) de monitor juist aan gaat. Ook als ik monitor overplug blijft het zwart :?
*Monitor weer gewoon in AGP kaart (oude situatie): begin situatie is weer terug, dus piepen bij startup en eerst beeld op zwart en bij winXP-welkom-scherm gaat beeld aan

Ik denk dus aan de volgende THEORIE: PCI kaart werkt wel, maar compu piept bij startup omdat de kaart graag een monitor wilt hebben (doet ie ook als de muis ontbreekt, toch?)

ik heb helaas op dit moment niet de kabels (voeding en monitor) voorhanden om de tweede monitor aan te sluiten. Maar denkt men dat ik een beetje in de goede richting zit te denken of is t totale bull wat ik denk?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je er even bij stilstaat is dit een erg simpele situatie :z

1) verreweg de meeste PCI kaarten moeten primair staan in BIOS (muv een paar Matroxjes enz) om ueberhaupt geinitialiseerd te worden.
2) Windows XP gaat bij twee kaarten er in eerste instantie vanuit dat de laatste kaart die je gebruikte (de AGP) in Windows nog steeds als primair wilt gebruiken (primair in Windows staat los van primair in BIOS).

Als je nu maar een monitor aansluit in zo'n geval krijg je:

- monitor op PCI: bootschermen en WinXP logo tot login, dan zwart
- monitor op AGP: geen bootscherm, pas bij login beeld

Om ook in Windows beeld op de PCI te krijgen moet je in Display Properties je desktop naar dat scherm extenden.

Met twee monitoren was dit totaal vanzelfsprekend geweest, maar met een enkele blijkbaar niet zo. Oplossing dus is om aan allebei de kaarten een monitor te hangen en je desktop naar beiden te extenden. Beide kaarten en windows doen het precies zoals ze moeten :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Het is dus zaak dat ik de benodigde kabels heb, zodat ik kan kijken of t idd werkt. W88 tot maandag dus :'(

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 17 August 2003 @ 01:49:
Het is dus zaak dat ik de benodigde kabels heb, zodat ik kan kijken of t idd werkt. W88 tot maandag dus :'(
Wat je wel alvast kunt doen is om met de kabel op de AGP kaart te booten en eenmaal in Windows naar Display Properties te gaan. Daar zou je onder Settings twee monitoren moeten zien staan waarvan eentje grijs. Klik op de grijze en vink daar 'Extend my Windows desktop onto this monitor' aan. Zet nu PC uit en boot met monitor op PCI kaart. Als het goed is zul je login 'blind' moeten doen, maar krijg je daarna beeld.

Wel bewerkelijk, maar wat jij wilt is niet echt voorzien (of logisch, trouwens)...

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op 17 August 2003 @ 01:55:
[...]

Wel bewerkelijk, maar wat jij wilt is niet echt voorzien (of logisch, trouwens)...

Verwijderd

Topicstarter
OEPS O-)
dion_b schreef op 17 augustus 2003 @ 01:55:
[...]

Wat bedoel je? wat wil ik?

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-08 23:25

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

Verwijderd schreef op 17 August 2003 @ 02:34:
OEPS O-)

[...]

Wat bedoel je? wat wil ik?
eigenlijk wilde je dit knopje: Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif gebruiken :P

Maar hij bedoeld dat jij dual beeld op dit moment op slechts één monitor wil hebben denk ik zo.

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

hufkes schreef op 17 augustus 2003 @ 02:37:
[...]

eigenlijk wilde je dit knopje: [afbeelding] gebruiken :P

Maar hij bedoeld dat jij dual beeld op dit moment op slechts één monitor wil hebben denk ik zo.
Hehe, je kunt m'n gedachten lezen :D

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
hmmm, t wil niet echt opschieten.
Heb tweede monitor aan pci kaart gehangen en de boel aangezet (pci kaart als primaire kaart ). Lijkt in eerste instantie prima te gaan. Hij boot op 2e monitor (PCI) en gaat bij windows over op de andere monitor (AGP kaart). Alleen dan blijft XP hangen! Nog voordat ie klaar is met opstarten (programma's in startup laden ed, soms blijft ie al bij t 'welkom scherm' hangen).
Heb flink rond gezocht op GoT (veel meer problemen met S3 kaartjes) maar het heeft me niet verder geholpen. Iemand nog nuttige suggesties?? Of kan ik beter een ander PCI kaartje gaan zoeken :(

• igg
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-10-2025

igg

waar een wil is ben ik weg

De Trio 64 is niet de makkelijkste kaart om als 2e te gebruiken (heb hem pas in een paar combi's werkend gehad), de s3 virge is veel soepeler, die werkt met bijna alle andere kaarten samen.

NUON: sponsored by igg (xp2600+, xp1600+, dual duron1000, dual pI, pII, 3x celeron)

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

igg schreef op 20 August 2003 @ 11:01:
De Trio 64 is niet de makkelijkste kaart om als 2e te gebruiken (heb hem pas in een paar combi's werkend gehad), de s3 virge is veel soepeler, die werkt met bijna alle andere kaarten samen.
Tja, als je dan een andere kaart neemt, doe het meteen goed. De Virge is een typische noch vlees, noch vis kaart- redelijke 2D acceleratie, nominale 3D acceleratie en redelijke multimon spul.

Veel beter idee voor multimon is een Matrox Millennium (/2/G200) of Mystique- die hoeven niet eens op primair gezet te worden in BIOS, hebben beeldkwaliteit die nog steeds prima mee kan komen en voorbeeldige driver support. Enige wat ze niet kunnen is 3D acceleratie, maar laat dat nou net toch nooit in de secundaire kaart gebruikt worden :z

Maar goed, ligt deze crash aan de Trio is de vraag die je eerst moet stellen- als je alleen met Trio werkt, dus zonder AGP erin, heb je dan ook last van de crashes?

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op 20 August 2003 @ 23:51:
[...]

Maar goed, ligt deze crash aan de Trio is de vraag die je eerst moet stellen- als je alleen met Trio werkt, dus zonder AGP erin, heb je dan ook last van de crashes?
Ja, zoals je in de een van mn voorgaande posts had kunnen lezen doet de S3 t wel. T enige probleem is dat XP altijd de melding geeft dat hij de kaart niet kan starten en natuurlijk dat XP vast loopt bij opstarten...

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 21 August 2003 @ 01:12:
[...]

Ja, zoals je in de een van mn voorgaande posts had kunnen lezen doet de S3 t wel. T enige probleem is dat XP altijd de melding geeft dat hij de kaart niet kan starten en natuurlijk dat XP vast loopt bij opstarten...
W8 ff- nu spreek je jezelf tegen- de S3 doet het wel maar loopt vast bij opstarten :?

Als hij werkelijk vastloopt bij het opstarten kun je niet in DevMan constateren dat hij de kaart niet kan starten...

Vandaar dat ik om verduidelijking vraag- ik heb gelezen dat hij sowieso niet 'gestart' kan worden, en dat je sys vastloopt als ze er beiden inzitten, maar de vraag dus- krijg je ook die vastlopers als alleen de S3 erin zit?

Oslik blyat! Oslik!

• igg
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-10-2025

igg

waar een wil is ben ik weg

@ Dion, ik weet dat de matrox millenium lekkerder werkt, er zitten er 2 naast m'n r9700 pro 8)

De Virge noemde ik express omdat dat een veelvoorkomend goedkoop kaartje is, daarnaast werken de ati en nvidia pci-kaartjes over het algemeen ook probleemloos.

NUON: sponsored by igg (xp2600+, xp1600+, dual duron1000, dual pI, pII, 3x celeron)

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op 21 August 2003 @ 01:58:
[...]

Vandaar dat ik om verduidelijking vraag- ik heb gelezen dat hij sowieso niet 'gestart' kan worden, en dat je sys vastloopt als ze er beiden inzitten, maar de vraag dus- krijg je ook die vastlopers als alleen de S3 erin zit?
uit een van mn eerdere posts:
Verwijderd schreef op 17 August 2003 @ 01:29:
*eerst AGP kaart eruit getrokken, monitor op PCI kaart: conclusie PCI kaart doet t. Alhoewel Windows blijft zeggen dat hij de kaart niet kan starten :), heb hierbij verschillende IRQ settings geprobeerd
Dat XP zegt dat ie em niet kan starten is enkel een foutmelding in apparaatbeheer, maar denk wel dat t invloed heeft op t feit dat xp vastloopt bij: *AGP aangesloten *PCI aangesloten *In BIOS PCI als primaire kaart

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 21 August 2003 @ 11:23:
[...]

uit een van mn eerdere posts:

[...]

Dat XP zegt dat ie em niet kan starten is enkel een foutmelding in apparaatbeheer, maar denk wel dat t invloed heeft op t feit dat xp vastloopt bij: *AGP aangesloten *PCI aangesloten *In BIOS PCI als primaire kaart
En weer geef je geen antwoord op mijn vraag. Zijn er crashes/vastlopers als je alleen PCI aangesloten hebt :?

Je zegt namelijk nergens wel, maar ook nergens niet. Als er met alleen PCI wel crashes optreden is er alle reden om aan te nemen dat ofwel die kaart brak is, danwel dat het gewoon niet met XP wil werken. Dan is het simpel: ander kaart nemen.

Heb je echter met alleen PCI geen crashes, dan kan het van alles zijn, waar ik o.a. aan IRQ conflicts ga denken (in welk slot zit die PCI?). Grap is dat ik in het geheel niet overtuigd ben dat het aan het niet dual willen gaan van de S3 driver ligt- dan zou je namelijk een foutmelding krijgen, geen vastloper.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
OK, blijkbaar was mijn verhaal dus niet helemaal duidelijk, ik zal t nog ff proberen op een rijtje te zetten:
*Als enkel de PCI er in zit, doet hij t prima. Alleen XP geeft nogsteeds in apparaatbeheer: Dit apparaat start niet. (Code 10). Bij t tabje bronnen staat: Broninstellingen: Dit apparaat gebruikt geen bronnen omdat het niet correct werkt Het vreemde is wel dat XP de kaart wel herkent als S3 Trio64UV+, en braaf drivers er voor installeerd. Van al dit is echter nix te merken in t gebruik, de kaart lijkt t prima te doen.
*Als ik de AGP er weer in prop, beide monitoren aansluit en in t BIOS de PCI kaart als primaire kaart instel, dan loopt ie aan t begin van XP vast (hij boot netjes op 2e monitor (=PCI) zoals verw8, gaat bij t 'welkom-scherm' van XP over op de 1e monitor (=AGP) en blijft dan hangen. En met hangen bedoel ik ook echt hangen, muis reageert niet meer, keyboard doet nix meer, gaat zelfs niet piepen als ik op een heleboel toetsen tegelijk ga hangen) Ik heb verschillende IRQ settings geprobeerd voor de PCI kaart, maar steeds met het zelfde resultaat.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2003 14:19 ]

• Maartenvs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-08 21:23

Maartenvs

For Sale

Omdat ik ook problemen heb met deze kaart (wie niet) maar net een tikje anders wou ik ook even hier posten en niet het 1000ste topic hierover openen.

Nadat ik de S3 Trio 32/64 werkend heb gekregen draait mijn dualsetupje nu dus alleen vallen allebei mij cdroms uit. Ze zijn zichbaar in windows maar ik kan 1 niet openen en 1 is gewoon een lege map zeg maar. Ze zitten samen op dezelfde ide kabel (sec). Nu staat er in mijn bios een optie om de irq van dat pci slot in te stellen echter helpt dit nix. Verder zit er ook de optie om een irq te reserveren voor een non PnP device echt deze kaart ken windows dus neem ik aan dat dit dus wel een PnP kaaart is. Zijn er misschien mensen die dit ook gehad hebben of misschien een oplossing weten.
Pagina: 1