• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Voor mijn ipaq 1915 wil ik een 128MB SD card kopen. De keus is tussen Sandisk en Transcend. Volgens Tom's Hardware is de snelheid van SD cards 1.5 MByte/s (waarbij hij de indruk wekt dat dat een vaste snelheid is), Sandisk geeft 10 Mbit op en Transcend 2 MByte.
Heeft er iemand een idee of er werkelijk een verschil bestaat tussen de merken (Sandisk en Transcend) en is die Transcend echt sneller?

• dôh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:13
Je hebt ook nog Lexar.. ;) Die schijnen ook sneller te zijn... nooit getest..

• Gianni Rombios
  • Niet online
Ja olride, maar ik meen dat Lexar met name de snelle CF cards met hun 24x (etc) benaming "heeft bedacht", voor zover ik wist was er geen echt verschil tussen SD cards (behalve wat ik dus zag in de specs bij Transcend en Sandisk)?

[Edit]
Nee ik zie nu (bijv http://www.surprise.com/e...b_secure_digital_card.cfm) dat er ook 32x high speed SD cards bestaan, dus het blijkt inderdaad ook bij SDcards te kunnen..!

[ Voor 35% gewijzigd door Gianni Rombios op 16-08-2003 21:51 ]

• Koekoeksclocker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-02 21:38
SD kaarten hebben wel degelijk onderling verschillende snelheden. Met name Sandisk heeft de reputatie langzame 128 en 256 MB kaartjes te maken.

Een ander merk kopen is niet altijd een oplossing. Er zijn maar een handvol fabrikanten van SD-kaarten en deze leveren als OEM ook aan andere fabrikanten. Lexar koopt bijvoorbeeld deels Sandisk en deels Panasonic SD kaarten en voorziet deze van hun eigen logootje. Het zijn trouwens de Panasonic kaarten die als snelste geboekstaafd staan.

Over dit onderwerp loopt een interessante thread met snelheidstabel in de hardware forums van de Palmclub. Ook op PPC forums neem ik aan dat je vergelijkbare testresultaten zal zien.

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:13

dbzfan

Nee.

Check de nieuwe PCM.

Kortom, erg veel verschil zit er niet in.

• Gianni Rombios
  • Niet online
Koekoeksklokker, ik neem aan dat je http://www.palmclub.nl/tips/vfsbenchmark/ bedoelt? Bedankt voor deze interessante tip.
dbzfan, ik ga zeker even de PCM checken.

• dArtagnan
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-01 00:02

dArtagnan

Een voor allen, allen voor een

Het is wel zo dat voor de snelheid van het geheugen de controller een grote invloed heeft. Bij SD geheugen zit die controller in het apparaat zelf, dat maakt dus ook nog een groot verschil in snelheid. Bij het ene apparaat is het geheugen daarom sneller dan bij het andere apparaat.

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:13

dbzfan

Nee.

Koraalduivel schreef op 17 August 2003 @ 14:09:
Het is wel zo dat voor de snelheid van het geheugen de controller een grote invloed heeft. Bij SD geheugen zit die controller in het apparaat zelf, dat maakt dus ook nog een groot verschil in snelheid. Bij het ene apparaat is het geheugen daarom sneller dan bij het andere apparaat.
Dat stond ook in de pcm ja.

• dArtagnan
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-01 00:02

dArtagnan

Een voor allen, allen voor een

dbzfan schreef op 17 augustus 2003 @ 14:16:
[...]

Dat stond ook in de pcm ja.
Ik zal hem eens gaan lezen, hij ligt hier ergens.

• Gianni Rombios
  • Niet online
Ik heb dus een Kingston 128 MB gekocht, hij haalt idd iets van 1.5 MB per seconde in de PQI 6-1 USB2 reader/writer. Dat vind ik wel prima. Ook is schrijven via de sync cable ERG langzaam, ook van intern flash geheugen naar de SD card is maar iets van .3 MB per seconde. Maw weinig fun zonder extra USB(2) reader. Volgens de PCM zijn dus de Transcend en de Sandisk met maar iets meer dan .3 MB per seconde schrijven in de USB2 reader toch wel hele zware afknappers. Ik ben blij dat ik deze vraag hier even gesteld heb, zeer bedankt allemaal!
Pagina: 1