[Gentoo] Progs gaan massaal segfaulten

Pagina: 1
Acties:

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-03 19:38
Gister heb ik eindelijk weer eens 'emerge -u world' gedraaid, met de ebuilds van GNOME 2.3.5 (van breakmygentoo.net) erbij. Na een paar uur was alles klaar. 'etc-update' gedraaid, alles laten vervangen, nodige aanpassingen opnieuw gemaakt, reboot voor de zekerheid en het was klaar.

Alles draaide tot hier als een zonnetje.

Maar gisteravond en vandaag heb ik ineens problemen. Mijn vers (uit cvs) gecompileerde Mozilla Firebird wilde niet meer starten, hij kapte zonder errors of wat dan ook. Na een nieuwe compile deed ie t weer. netRhythmbox begon toen segfaults te geven als ik een liedje wilde afspelen, maar dat is inmiddels opgelost door een recompile van GStreamer. Nu segfault gnome-terminal ook ineens, net als zo'n beetje alles wat maar bij GNOME zit: de theme-manager, de clock-properties ( = gnome-panel), alles segfault.

Ik heb al een recompile van gnome-terminal geprobeerd, zonder succes. Kga nu ff gnome-panel recompilen en dan zal ik eens kijken wat het kan zijn :/

Heeft er iemand anders dezelfde problemen gehad? Of heeft misschien iemand tips om dit op te lossen? :)

-- edit:

De rest van de specs:
Linux 2.6.0-beta3-mm1
XFree86 4.3.0-r3
Systeemspecs zie sig.

-- edit 2:

Nou, de clock properties doen 't al weer...
gnome-terminal segfault nog steeds :|
En evolution 1.4 segfault nu ook :(

[ Voor 15% gewijzigd door rb338 op 16-08-2003 19:34 ]

Verwijderd

• slecht geheugen
• te ver overclockte computer
• te veel optimalisaties gebruikt bij compileren
• alpha software draaien.

Take any or all of the above ;)

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-05 18:35

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Heb je een van je belangrijke libs (glibc of iets dergelijks) geupdate? Ik verwacht dat het daardoor veroorzaakt wordt. Je kunt proberen iets te draaien als 'strace programma' en dan de uitvoer eens bekijken (redirecten naar een bestand of less gebruiken is waarschijnlijk handig). Waarschijnlijk zie je dan ergens onderaan wel wat het probleem is. Ook op de Gentoo-fora zal er waarschijnlijk wel iets over te vinden zijn.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Bij wat Nelske zegt: als je dingen compileert op een overgeklokte compu of een compu met slecht geheugen - oftewel eentje die dat niet aan kan, dan kan het zijn dat je bytecode corrupted wordt. Soms draaien de binaries dan nog (bij jou blijkbaar), maar niet valide: segfaults.

Ik snap niet hoe dat ding uberhaupt de compilaties heeft kunnen afmaken, maargoed. ;).

Ohja, als GStreamer segfault moet je misschien "gst-register" draaien als root en (als je een user reg hebt, ~/.gstreamer/*) ook als user. :).

• Hmzaniac
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-08-2023

Hmzaniac

Evil Admin

Gnome 2.3 series is unstable. Hier is op de gentoo mailinglists en de fora meerdere malen voor gewaarschuwd. Als programma's segfaulten is het omdat je een unstable gnome draait, wat oa voor de window management zorgt, wat dus niet goed gaat.

Oftewel: installeer gewoon weer gnome 2.2 als je niet de debugger wil spelen.

Ik heb een WOS-post!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
offtopic:
waarom denk je dat het "Break-my-Gentoo" heet >:)

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Als verschillende keren compileren verschillende resultaten levert, zou ik inderdaad vrezen voor m'n geheugen of de stabiliteit van de overklok. Compilatie is een deterministisch proces en als het niet deterministisch wordt is er iets grondig mis.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-04 22:13
Confusion schreef op 17 August 2003 @ 10:42:
Compilatie is een deterministisch proces....
Dat hoeft toch helemaal niet zo te zijn met een brakke compiler ?

[ Voor 3% gewijzigd door 0siris op 17-08-2003 10:46 ]

ach...in een volgend leven lach je er om!

• The Jester
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-11-2024

The Jester

The fool escaped from paradise

Om je geheugen te testen, kun je een piepklein progje downen, dat op een bootable flop gezet moet worden.
Werkt alws een tierelier!

Hier kun je 'em halen: http://www.memtest86.com/

Heb er regelmatig dankbaar gebruik van gemaakt bij kennissen (en helaas ook een keer bij mezelf :'(

As you grow up and leave the playground where you kissed your prince and found your frog...

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

0siris schreef:
Dat hoeft toch helemaal niet zo te zijn met een brakke compiler ?
Hoezo niet?

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• rb338
In ieder geval even dit: ik heb mijn proc niet overgeklokt, want 't is zomer ;) En memtest heb ik laatst nog gedraaid, dat is het niet (WinXP draait ook als een zonnetje). Het is voor het eerst dat ik dit probleem heb en ik draai toch al een aantal maandjes met deze configuratie.

Maar het gekke is dus dat alles perfect werkte, tot die emerge -pu world.
Evolution doet het na een recompile ook weer ineens en een recompile van gnome-panel zorgde ervoor dat 'clock properties' weer werkt.

Misschien is er door een update van GTK+ iets veranderd waardoor bepaalde programma's ineens segfaulten? Naast dat zou ik alleen de temperatuur kunnen noemen als oorzaak... dat m'n proc dus gewoon te warm is geworden tijdens het compileren.

Overigens heb ik wel al vaker problemen gehad met gnome-terminal, ook bij GNOME 1.4, 2.0 en 2.2...

[ Voor 4% gewijzigd door rb338 op 17-08-2003 21:51 ]

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-04 18:25
Ik had ook last van segfaults en gcc compile problemen (signal 11) op een gegeven moment (ook gentoo), memtest vond dat mn geheugen goed was maar na ieder mem-reepje apart te testen vond ik er toch 1 die schijnbaar niet stabiel genoeg was (lees: memtest werkt dus niet altijd)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als je hardware-problemen echt uitsluit, dan zou je kunnen proberen of je themes/lettertypen correct zijn voor zowel gtk1 als 2, en zo proberen te achterhalen of er een verband bestaat tussen je theme en de segfaults. Dat is namelijk niet helemaal uit te sluiten bij een experimentele Gnome-versie.
Ik had (niet eens zo heel lang geleden) opeens hele rare, maar reproduceerbare crashes van sommige gtk apps nadat ik Mandrake-artwork had geupdate naar een versie die niet helemaal fris bleek.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-05 20:22
AlterEgo schreef op 17 August 2003 @ 10:30:
offtopic:
waarom denk je dat het "Break-my-Gentoo" heet >:)
^^^^
Inderdaad!

Hoe dan ook, zijn het alleen die X progs die nu lopen te flippen, of krijg je als je op de console inlogt en daar wat nutteloze dingen gaat doen (rondbrowsen met Midnight Commander, kerneltje compilen, etc.) ook om de haverklap segfaults?

Welke GCC versie heb je nu?

• rb338
Nee, het is echt alleen in X. Kernel compilen enzo gaat allemaal perfect...

Maar volgens mij kwam AlterEgo met de oplossing, ik gebruikte namelijk een theme uit gnome-themes-extras-0.3, maar als ik gewoon Bluecurve gebruikte werkte alles weer.
Gek :/

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-05 20:22
Hmja - gek, of gewoon brak, dat kan natuurlijk ook :)

Maar goed, als het weer werkt, is het probleem mooi opgelost natuurlijk..
Pagina: 1