Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

CCFL minder fel laten schijnen

Pagina: 1
Acties:
  • 151 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb m'n koelblokje voorzien van een geweldige CCFL fan, maar ik moet zeggen, dat ding produceert mij iets té veel licht...

Afbeeldingslocatie: http://cabal.zvdk.nl/kast3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://cabal.zvdk.nl/cpufan.jpg
(excuses voor de brakke kwaliteit, ik heb alleen maar een digital8 videocamera, en in combinatie met slecht licht, geen echte camera zijn, en een slecht bandje...)

Het gaat om de CPU fan. De onderste fan en de rode neonlamp zijn precies goed. Dit is een mod in progress, maar ik ben zo'n mierenneuker die z'n lamp precies goed wil hebben.

Is er een mogelijkheid om een CCFL te dempen/minder fel te laten schijnen?

Ik heb de search geprobeert, alleen die gaf een PNF... (peetsj nod vound)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Volgens mij zou het wel moeten lukken om er een potmeter op het + lijntje te zetten en deze dan wat naar beneden draaien.
Waarschijnlijk als het voltage verlaagt wordt dan brand hij minder fel. (volgens de verpakking zijn ze 620V, heb er net zelf ook 2 ingebouwd :D)

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-11 20:22

jotheman

Was like that when I got here!

Zijn al eens topics over geweest. Van wat ik me ervan kan herinneren werkt 't maar half (aangezien CCFL's een minimaal voltage moeten hebben om te kunnen branden) en dus vrijwel niet dimbaar zijn (zonder uit te gaan). En voor zover 't mogelijk was was 't er erg slecht voor ofzo. Van wat ik me kan herinneren dan he... :)

I see dead pixels...

Verwijderd

Topicstarter
Het ís natuurlijk ook gewoon wisselspanning wat er op een CCFL staat. Qua techniek lijkt het volgens mij héél erg op een ordinaire TL buis.

Verwijderd

dit is ZOOO raar, ik heb ook een probleem maar dan helemaal het tegenovergestelde.

mijn sharkoon UV lamp produceert heel weinig (bijna geen) licht.

is er wat aan de powerkabel (vd voeding)?

Verwijderd

Je kan een CCFL best dimmen, potmeter 50 Ohm 5W er voor zetten.

• oli4100
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 16 augustus 2003 @ 19:37:
dit is ZOOO raar, ik heb ook een probleem maar dan helemaal het tegenovergestelde.

mijn sharkoon UV lamp produceert heel weinig (bijna geen) licht.

is er wat aan de powerkabel (vd voeding)?
Een UV lamp geeft toch nooit veel licht? :?

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

dimmen ze dergelijke lampen normaal trouwens niet door ze zeer snel te laten knipperen?
Dat zou wel te maken moeten zijn namelijk.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Verwijderd

Je kunt hem volgens mij gewoon op een fanbus aansluiten zodat hij ipv 12 volt iets minder krijgt. Een cathode throbber werkt volgens mij via dit princiepe

Verwijderd

Ja, een cathodeshrobber doet niks anders dan de spanning verhogen en weer verlagen enz..

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 August 2003 @ 22:11:
Ja, een cathodeshrobber doet niks anders dan de spanning verhogen en weer verlagen enz..
Een 5v inverter werkt ook heel goed, wel de kleur maar nagenoeg geen fel licht meer..

Inverter

Verwijderd

aan oli4100:

ik weet best wel hoe het verschil is tussen zwak en fel UV licht van mijn Sharkoon UV lamp hoor, want in het begin gaf hij voldoende UV licht. Nu zie ik aan 1 kant fel UV licht en aan de andere kant vd lamp HEEL zwakjes de UV licht.

het is anders nu, ik weet verd*mme niet waarom. Ze moeten minimaal 5000 branduren werken...ow ja...

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-11 10:02

Corn

Raar jongetje

mijn CCFL blijft op 7v netjes zwak branden, als ie daaronder komt gaat de helft ongeveer uit. Je kunt hem eventueel ook op een traploze fanbus aansluiten (potmetertje) en kijken tot hoever die van jou gaat.
Pagina: 1