CD-ROM Speler niet herkend op 486 met DOS

Pagina: 1
Acties:
  • 34 views sinds 30-01-2008

• babbaloerie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-09-2023

babbaloerie

¯¯¯¯¯¯¯

Topicstarter
Ik had op zolder nog een 486 staan en daar wilde ik nu Windows 95 opzetten maar als ik een CD-ROM speler aansluit word die niet herkend en zegt hij als ik D: intyp: Ongeldig station opgegeven. Ik ben een totale n00b op hardware gebied dus weet iemand hier hoe ik dit oplos :?

• Ferdo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-01 17:24

Ferdo

Dido Armstrong :9~

Een bootdisk downloaden van www.bootdisk.com en daarmee opstarten. Op de bootdisk(iig als je die van Windows Me neemt) staan drivers die het gros van de CD-ROM-spelers ondersteunen.

[ Voor 12% gewijzigd door Ferdo op 16-08-2003 17:37 ]

Audioscrobbler profile
Begin de dag met een dansje, begin de dag met een lach,
want wie vrolijk kijkt in de morgen, die lacht de hele dag,
jaaa, die lacht de hele dag!

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ferdo schreef op 16 August 2003 @ 17:36:
Een bootdisk downloaden van www.bootdisk.com en daarmee opstarten. Op de bootdisk(iig als je die van Windows Me neemt) staan drivers die het gros van de CD-ROM-spelers ondersteunen.
die Windows 98 ondersteunt net zo veel en die is voor zover ik weet het meest gewenst om te gebruiken omdat die het meeste nog kan.

Verder kan je die CDROM drivers van die floppy ook nog op HDD zetten om daarna van de HDD te kunnen booten.

code:
1
2
SYS A: C:
COPY *.* C:

daarna autoexec.bat zo bewerken dat ie niet vraagt of je CDROM support wil of niet, dan gewoon zorgen dat ie standaard daarmee gestart word.

(btw, win95 op 486? tja,ik begin er niet aan onder de P1 133MHz :P maargoed, persoonlijke mening)

Verwijderd

Je moet dos drivers hebben. Maar volgens mij als je onder win98/95 een bootdisk aanmaakt schrijft het programma generic drivers erbij oakcdrom.sys volgens mij. Daarna moet je ook mscdex.exe laden met de goede parameters. Om echte drivers voor je cdrom te vinden moet je op de website van jouw cdrom manufacturer kijken. Veel suc6

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 16 August 2003 @ 19:06:
Je moet dos drivers hebben. Maar volgens mij als je onder win98/95 een bootdisk aanmaakt schrijft het programma generic drivers erbij oakcdrom.sys volgens mij. Daarna moet je ook mscdex.exe laden met de goede parameters. Om echte drivers voor je cdrom te vinden moet je op de website van jouw cdrom manufacturer kijken. Veel suc6
praktisch alle cd-rom drives doen het met de win98 boot diskette idd. werkt prima.
als ik win98 ofzo ga installen start ik de pc altijd op met een op de win 98 diskette gebaseerde bootable cd. ook handig.

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
echo device=c:\cdrom.sys /d:mscd001 >>c:\config.sys
echo mscdex.exe /d:mscd001 >>c:\autoexec.bat
ff cdrom.sys opzoeken van een standaard atapi cdrom driver floppy, en mscdex uit je Command dirc. op floppy kopieeren, en tijdelijk in de root van je andere pc knallen.

Na de reboot zal D weer herrezen zijn, suc6 !

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-03 19:29

Mentalist

[avdD]

Dit is echt wel te vinden. Nu misschien even niet met de GoT search, maar met dit soort problemen helpt Google je ook nog wel.

Wat doet dit overigens in OM? Dit is eerder een WOS (of eigenlijk NOS, het is tenslotte dos ;)) vraag. Echter wel een die erg makkelijk te vinden is, zodoende gaat dit topic dicht. Een Win98 bootflop met cdrom support vind je hier.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.