Toon posts:

[WINXP] partities resizen werkt niet; vreselijk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi ik kom hier bijna nooit want ik ben meer met linux bezig maar nu heb ik toch echt iets heel erg irritants. Op de computer van mn ouders staat windows XP dat ik met tegenzin erop heb geinstalleerd.
partitie 1 C: windows xp 1,6gig
leek me wel genoeg voor een os
partitie 2 D: alle bestanden/foto's etc. 5gig

Maar nu na een tijdje (een week &%$**^) heeft windows zich opeens 2keer zo groot gemaakt met al die updates en dergelijke. alle programma's staan op d:.
En nu geeft ie elke keer de melding niet genoeg schijfruimte; maar 56 mb over ofzo.
Nou nu heb ik ook al weer de hele dag ruzie met mn ouders; die zitten te zeuren dat het niet werkt bla bla.

Dus ik wil nu partitie1 resizen naar 2.5 gig en partitie2 3.5 gig maken met partition magic en dan ben ik van het gezeur af. Want windows kent geen degelijke partitie-tools behalve dan fdisk; maar die is van het jaar nul en kan alleen partities aanmaken en verwijderen.

Nu het probleem: als ik met partition magic de partitie resize geeft ie na een herstart een #error 100 bad partition table en daarna start gewoon windows weer normaal op; de schijf is wel in orde en verder zijn de bestanden intact.
Defragmenteren en scandisk draaien lijkt me de oplossing; dus dat heb ik gedaan.
Na 2 uur nog steeds deze fout. en resizen lukt nog steeds niet.

Kan iemand me helpen?? Ik wordt nu helemaal gek van dat gezeur van me ouders en windows xp; oh ja waar hebben ze scandisk verstopt in de windows map???
o ja windows opnieuw installeren doe ik dus echt niet; ik erger me nu al dood
Ik zou het erg op prijs stellen als jullie me van mn nachtmerrie willen verhelpen; niet dat ik een hekel heb aan windows ofzo.

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
checkdisk is de NT versie van scandisk. "chkdsk" in windows\system32

Je verdere probleem: heb je al bij powerquest op de site gekeken? Daar staan vaak best bruikbare oplossingen :)

Verwijderd

Je moet partition magic 8 hebben als je je schijf in hebt gepartitioneerd als ntfs.
Als het FAT32 is kun je ook oudere versies gebruiken.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-05 00:37

job

misschien niet een oplossing die jij wilt horen,
maar een andere optie om de waarschuwing van er is teweinig geheugen.... blablaa.

zet de swapfile op de D: partitie

en inderdaad zoals hier boven gezegd wordt.
partition magic 8 will do the trick.
eventueel van te voren nog beide partities scannen met scandisk

[ Voor 31% gewijzigd door job op 16-08-2003 17:16 ]

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Wat ik zou doen:

• C: partitie ghosten naar een image.
• D: partitie ghosten naar een image.
• Alle partities van de schijf afgooien.
• Nieuwe partities aanmaken zoals ze moeten zijn.
• Ghost C: partitie terugzetten naar vergrootte C: partitie.
• Ghost D: partitie terugzetten naar verkleinde D: partitie.

Let er bij de D: partitie wel op dat je de nieuwe partitie niet kleiner maakt dan dat je ghost image is. :)

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 16 August 2003 @ 17:07:
Maar nu na een tijdje (een week &%$**^) heeft windows zich opeens 2keer zo groot gemaakt met al die updates en dergelijke. alle programma's staan op d:.
En nu geeft ie elke keer de melding niet genoeg schijfruimte; maar 56 mb over ofzo.
Nou nu heb ik ook al weer de hele dag ruzie met mn ouders; die zitten te zeuren dat het niet werkt bla bla.
* blackd fluistert: system restore...

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Verwijderd

Topicstarter
ja ik heb chkdsk /f en chkdsk d: /f gedaan: dat werkt.
Op de website van powerquest staat alleen maar onzin; niet wat ik zoek
IS er niet een manier waar ik mijn partities kan resizen desnoods met een ander programma???? IK heb gezocht maar kan geen nuttige proggies hiervoor vinden
Misschie is er ook iets dat je partition table fixt.......

O ja ghost heb ik wel maar ik heb maar 2 partities dus er is geen plek om ergens die images neer te gooien op c is geen ruimte: ik kan c imagen en op d: gooien maar d: was juist de foute partitie volgens mij....
probleem is dus ik heb geen ruimte om nog een partitie bij te maken waar die images op kunnen.

en nee system restore heb ik uitgeschakelt vanaf het begin af: want het molt je systeem heb ik diverse keren meegemaakt: en dat kan ik niet hebben: ghostimages zijn wel betrouwbaar maar dat kan in dit geval niet.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2003 17:26 ]

• max
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Verwijderd schreef op 16 August 2003 @ 17:20:
O ja ghost heb ik wel maar ik heb maar 2 partities dus er is geen plek om ergens die images neer te gooien op c is geen ruimte: ik kan c imagen en op d: gooien maar d: was juist de foute partitie volgens mij....
probleem is dus ik heb geen ruimte om nog een partitie bij te maken waar die images op kunnen.
Dan neem je die schijf mee naar huis en hang je hem in je eigen systeem of je hangt er een van jezelf bij. Een beetje creatief denken kan nooit kwaad. :)

Dan zitten je ouders maar ff zonder pc, daarna werkt ie tenminste weer :)

[ Voor 8% gewijzigd door max op 16-08-2003 17:27 ]

Verwijderd

Fire_escape schreef op 16 August 2003 @ 17:17:
Wat ik zou doen:

• Nieuwe partities aanmaken zoals ze moeten zijn.
• Ghost C: partitie terugzetten naar vergrootte C: partitie.
• Ghost D: partitie terugzetten naar verkleinde D: partitie.

Let er bij de D: partitie wel op dat je de nieuwe partitie niet kleiner maakt dan dat je ghost image is. :)
Vanuit Ghost kan je al bepalen hoe groot de partities moeten worden: zoals geimaged of groter/kleiner. Zolang de data er maar op past.

Scheelt weer een stapje :9

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Verwijderd schreef op 16 augustus 2003 @ 17:07:
Hoi ik kom hier bijna nooit want ik ben meer met linux bezig maar nu heb ik toch echt iets heel erg irritants. Op de computer van mn ouders staat windows XP dat ik met tegenzin erop heb geinstalleerd.
Dan had je het misschien beter niet kunnen doen. Of tenminste een heel klein beetje informatie kunnen inwinnen.
partitie 1 C: windows xp 1,6gig
leek me wel genoeg voor een os
Neuh, 1.6gig voro WindowsXP is heeeel erg weinig.

Zoals je bij je geliefde Linux al kan zien (eg: hier) heb je ook voor Linux gemiddeld 2 tot 3 GB aan diskspace nodig voor een desktop OS. Windows staat niet bekend om z'n "lenigheid", en dus raad ik tegenwoordig een systeem partitie van 6GB aan.
partitie 2 D: alle bestanden/foto's etc. 5gig
Je kan er net zo goed 1 grote disk van maken.
Heb je al uitgezocht waar de ruimte heen is, of los je een software probleem maar direct met 'hardware' op?
En terecht. Als je zelfs an geen werkende WindowsXP op een PC kan zetten :D
Dus ik wil nu partitie1 resizen naar 2.5 gig en partitie2 3.5 gig maken met partition magic en dan ben ik van het gezeur af. Want windows kent geen degelijke partitie-tools behalve dan fdisk; maar die is van het jaar nul en kan alleen partities aanmaken en verwijderen.
FDISK bestaat niet meer onder WindowsXP, en is vervangen door diskmgmt.msc. Overigens kan diskmgmt.msc nog steeds geen partities resizen ;)
Nu het probleem: als ik met partition magic de partitie resize geeft ie na een herstart een #error 100 bad partition table en daarna start gewoon windows weer normaal op; de schijf is wel in orde en verder zijn de bestanden intact.
Defragmenteren en scandisk draaien lijkt me de oplossing; dus dat heb ik gedaan.
Na 2 uur nog steeds deze fout. en resizen lukt nog steeds niet.
Zorg dat je een Partition Magic gebruikt die WindowsXP ondersteunt, of kijk bv. eens naar http://linux-ntfs.sourceforge.net/man/ntfsresize.html

• max
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Verwijderd schreef op 16 augustus 2003 @ 17:42:
[...]

Vanuit Ghost kan je al bepalen hoe groot de partities moeten worden: zoals geimaged of groter/kleiner. Zolang de data er maar op past.

Scheelt weer een stapje :9
Serieus? Dat gaan we dan maar eens fijntjes uitzoeken want dat scheelt weer een paar scriptjes in mijn unattended installatie. :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 augustus 2003 @ 17:20:
ja ik heb chkdsk /f en chkdsk d: /f gedaan: dat werkt.
Ok probeer het nu nog eens dan, ik heb een soortgelijk probleem ook zo opgelost.

Verwijderd

Topicstarter
zet de swapfile op de D: partitie
Das best wel een goed idee: scheelt me weer 200MB aan swap; ik had
de swap al verminderd.Ik heb nu 350MB vrijgemaakt en al die error-reporting maar uitgezet in het register. ik laat het voorlopig zo.

Overigens: de partities zijn in FAT32 want ik vind NTFS maar niets. Partitionmagic ondersteund deze partitie. na een chkdsk /f en chkdsk d: /f
geeft ie nog steeds de error 100. Kun je een partitiontable niet herstellen??

Als je linux installeerd (slack) dan kun je idd 3gig verwachten met een full install... maar dan heb je een stuk of 100 niet even nuttige programma's erbij.. dus dit hoeft helemaal niet. Je kunt fluxbox beter als desktop gebruiken: die is 100 keer sneller als windows en kde.

uhhm waarom hekel aan dell: compaq sucks in ieder geval door hun afwijkende hardware: ik heb idd gehoord dat ze af en toe de bios op een harde schijf zette enzo maar verder: die laptops voor 800 euro zijn best wel goedkoop...heb je al een lijst waarom dell sucks?
Pagina: 1