Toon posts:

[PSU] Fan uit voeding halen?

Pagina: 1
Acties:
  • 35 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een zeer klein systeem, namelijk een Via C3 M9000 en een kleine starex M-ITX kast:

Afbeeldingslocatie: http://www.myelectronics.nl/media/starex_case.jpg

Nu zit er in deze kast een zeer dunne voeding (150 watt) met een 40 mm fan. Deze fan maakt echt herrie, hij draait op 6500 rpm en er komt een hoog piepend geluid uit.

Deze wil ik er dus uit gaan halen. Ik heb als air-flow vervanging een Titan slot-koeler welke veel stiller is:

Afbeeldingslocatie: http://shop.freezinghardware.nl/pictures/89-101G.JPG

Je moet je dus voorstellen dat doordat er gebruik gemaakt wordt van een riserkart-systeem de slotkoeler boven het moederbord hangt, (is een klein 17 x 17 cm moederbord) de voeding zit vrij dicht bij deze slotkoeler, mijn vraag is dus of ik de 40 mm fan uit deze voeding kan halen zonder dat ie overhit raakt en vlam vat of iets dergelijks.

Verwijderd

ik denk dat het gewoon kan hoor, alleen je systeem zal warmer worden dan de bedoeling van de fabrikant. ik neem aan dat de processor nog wel een eigen fan heeft?
je kan eventueel een andere koeler erin proberen te modden, of de huidige fan vervangen door een stillere (papst ofzo), ook zou je em op 7 of 5 volt kunnen proberen te draaien.

Verwijderd

Die fan zit er niet voor niks he.. Lijkt me erg dom om hem er zomaar uit te halen.. Wat je wel kan doen is hem op 7V zetten en dat gaat zeker schelen :)

Verwijderd

Topicstarter
ja nou kijk, die fan moet ook zorgen voor airflow in de kast en dat is dus opgelost door die slotkoeling, die daar ook veel beter in is, en een echt zware voeding is het niet maarja.

Hoe zet ik dat ding op 5 of 7 volt dan, doe ik dat in het bios?

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

ook nog iets, half off-topic maar geen eigen topic waard.

iets dat ik zelf niet kan testen ivm gebrek aan voedingen, maar ik vroeg me af; Als een 400watt voeding 100watt continue levert blijft deze dan koeler dan een 150watter die 100 watt continue levert ?

tot zover offtopic :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Verwijderd

je kan em op 5 of 7 volt zetten door em met de rode en zwarte draad respectievelijk op rood en zwart of geel en rood aan te sluiten op een vrije molex connector.
ik weet niet hoe dicht alles op elkaar zit, maar je kan misschien de voeding een stukje naar voren schuiven en dan twee stille axial 40mm fans er achter zetten, zodat de luchtstroom niet geknikt wordt, scheelt ook herrie.

Verwijderd

@Atgast: waarschijnlijk wel, een 150 watt voeding heeft minder grote koelvinnen, omdat het vermogen toch niet boven de 150 watt komt.

• Bware81
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-01-2022
Atgast schreef op 16 August 2003 @ 15:39:
ook nog iets, half off-topic maar geen eigen topic waard.

iets dat ik zelf niet kan testen ivm gebrek aan voedingen, maar ik vroeg me af; Als een 400watt voeding 100watt continue levert blijft deze dan koeler dan een 150watter die 100 watt continue levert ?

tot zover offtopic :)
ja die blijft koeler want de hardware zit nog niet in de buurt van zijn max.
je kunt het vergelijken met een p4 2.6 die op 800mhz draait en een P3 800mhz draait dat scheelt veel in de temp.

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

Verwijderd

Topicstarter
Nou volgens mij zit die 150 watt voeding van mij ook niet zo hoog, die Via C3 933 Mhz gebruikt amper stroom, voor de rest zit er alleen een maxtor HD in en een CD-Rom speler, de rest zit op het moederbord.

Verwijderd

Ik zou gewoon die 40mm fan vervangen door een eventueel nieuw stiller exemplaar.

Die dingen op 5 of 7 volt gooien zou ik niet doen; meestal is de koeling al aardig aan de krappe kant.

Die slotkoeler? Mjah... Ik heb er geen goed gevoel bij.

Verwijderd

Topicstarter
Nou die slotkoeler blaast aardig wat lucht en hij zuigt ook mooi alle lucht boven het moederbord weg, hij zorgt voor behoorlijk wat outtake en zuigt dus ook wel wat lucht bij de PSU vandaan.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Verwijderd schreef op 16 August 2003 @ 16:04:
Nou die slotkoeler blaast aardig wat lucht en hij zuigt ook mooi alle lucht boven het moederbord weg, hij zorgt voor behoorlijk wat outtake en zuigt dus ook wel wat lucht bij de PSU vandaan.
Erbij vandaan jah, maar nog altijd niet uit de voeding. en dat is juist het doel van een voedings-fan. Beste oplossing is de fan op 7v laten draaien, of een stillere fan erin bouwen. Anyways, dit is al meerdere malen langsgekomen, inclusief de oplossingen, dus als de search weer werkt, dan kan je je hart ophalen over voedingsfan herrie, en wat er tegen te doen ;)

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.