Probleem met dns

Pagina: 1
Acties:

• gomaster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-08 12:12
Ik heb van het ene op het andere moment problemen met dns. De situatie is als volgt: ik heb op mn win2k bak een nieuwe account voor iemand aangemaakt. Wil daar de mail servers etc instellen en mail op te halen om te testen. Hij weigert. Op mn andere pc werkt de mailserver van de provider wel. Ik ga verder kijken.
Ik merk dat ik ook niet meer kan server. Besluit www.tweakers.net te pingen en zie unknown host. Dat duid dus op dat dns het niet doet. Ik zie dit ook in mn eigen netwerk want ik kan mn andere pc wel bereiken onder zn ip maar niet onder zn windows share naam.

Ik heb een alcatel speedtouch router die ook dienst doet als dns. Ik heb in mn tcp/ip instellingen de router als standaart gateway en dns server ingesteld. Ik gebruik geen dhcp server. OS is windows 2000 sp4.
Nogmaals ik heb niks aan de netwerkinstellingen gewijzigt.

Ik hoop dat iemand een oplossing weet.

edit: Het verkeer wordt wel goed gerouterd want als ik tweakers ping op 213.239.154.35 krijg ik wel gewoon reply's.

edit2: als ik het setup programma van alcatel gebruik kan de router niet gevonden worden.

[ Voor 12% gewijzigd door gomaster op 16-08-2003 14:26 ]

• RedRose
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

RedRose

Icebear

• Geeft een ipconfig /all dns-servers? Zo niet.. instellen in je LAN-adapter..
• Kan je 10.0.0.138 pingen?
• Staan de dns-servers nog goed in je modem? (http://10.0.0.138, als je erbij kunt)
• Wat zijn de ip-gegevens van je LAN?
• Windows shares != dns :)

Sundown Circus

• gomaster
RedRose schreef op 16 August 2003 @ 15:31:
• Geeft een ipconfig /all dns-servers? Zo niet.. instellen in je LAN-adapter..
• Kan je 10.0.0.138 pingen?
• Staan de dns-servers nog goed in je modem? (http://10.0.0.138, als je erbij kunt)
• Wat zijn de ip-gegevens van je LAN?
• Windows shares != dns :)
ipconfig /all geeft 10.0.0.138 als primary dns server.
10.0.0.138 kan ik pingen.
Dns servers staan goed in de modem want ik kan met andere pc prima internetten. (anders zat ik niet op got ;))
Wat bedoel je met ip gegevens van mn lan? Ik heb iig goeie subnet
Zoals ik al zij kan de tweakers ip wel gepingd worden maar als ik het met de hostname ping krijg ik unkown hostname.

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:04

rally

Deyterra Consultancy

Waarom gebruik je die W2K eigenlijk niet als DNS?

Gebruik je DCHP en zo ja, waarom geef je dan niet een bestaande Primary op als secondary (Met andere woorden : Primary DNS 10.0.0.138, secondary 195.241.48.33 (Tiscali). Zo weet je "backup"

http://www.deyterra.com

• gomaster
rally schreef op 16 augustus 2003 @ 15:44:
Waarom gebruik je die W2K eigenlijk niet als DNS?

Gebruik je DCHP en zo ja, waarom geef je dan niet een bestaande Primary op als secondary (Met andere woorden : Primary DNS 10.0.0.138, secondary 195.241.48.33 (Tiscali). Zo weet je "backup"
Gebruik geen DHCP. Want dat doet het ook niet. En ik weet niet wat de dns server van Hetnet is. Die wordt via DHCP verkregen door de router.
Wat bedoel je met ' Waarom gebruik je die W2K eigenlijk niet als DNS?' ?

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Je kunt W2K (Server) een DNS server laten draaien. Geef je gewoon even twee (of drie) DNS servers op. Ik gebruik hiervoor de Primary van Tiscali als pimary en als secondary de Primary van XS4ALL, twee erg betrouwbare DNS server. Mocht W2K het adres niet kunnen vinden bij deze DNS servers, dan gaat hij zelf bij de Root servers kijken waar hij wel het adres kan vinden (even simpel uitgelegd).
Je hoeft namelijk niet perse de DNS servers van je provider te gebruiken :)

Je moet dan wel bij je DHCP server opgeven dat je W2K server Primary DNS is. Een nadeel -> W2K uit de lucht -> DNS uit de lucht. Oplossing: Wederom: In DHCP bij je Secondary DNS een betrouwbare DNS server opgeven.

Mocht dit iets boven je pet gaan, probeer op je ADSL modem een tweede DNS server toe te voegen naast standaard (bijv. 195.241.48.33). Even op de machines een "ipconfig /renew" doen en dan kijken of het wel werkt.

overigens kun je het testen door op de probleem machine even alle instellingen met de hand in te kloppen (IP, Subnetmask, Primary DNS en Secondary DNS -> Dus NIET 10.0.0.138 bij een van die twee DNS servers invullen :) ). Dan kijken of je wel op naam kunt pingen. Werkt dat, dan zit er iets goed mis met de DNS van je modem/router.
Laat maar even weten of je verder bent gekomen

• gomaster
Ik heb nu het volgende ingesteld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
C:\>ipconfig /all

Windows 2000 IP Configuration

Host Name . . . . . . . . . . . . : jort
        Primary DNS Suffix  . . . . . . . :
        Node Type . . . . . . . . . . . . : Broadcast
        IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
        WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No

Ethernet adapter Local Area Connection:

Connection-specific DNS Suffix  . :
        Description . . . . . . . . . . . : Realtek RTL8139(A/B/C/8130) PCI Fast
 Ethernet NIC
        Physical Address. . . . . . . . . : 00-50-FC-5D-A2-8B
        DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No
        IP Address. . . . . . . . . . . . : 10.0.0.2
        Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
        Default Gateway . . . . . . . . . : 10.0.0.138
        DNS Servers . . . . . . . . . . . : 195.241.48.33

Ik kan nog steeds niet op naam pingen.
Je had het net over DHCP. Ik was vergeten te vertellen dat ik al had geprobeerd het met DHCP te laten werken alleen krijg ik dan 'DHCP server unreachable'...

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Dus als ik het goed begrijp kun je wel op IP pingen? (even ter controler :) )
Probeer even de volgende adressen te pingen:
10.0.0.38
80.245.55.175

Hier krijg je dus wel antwoord als ik het goed begrijp.

Probeer je op naam te pingen dan doet hij het niet :?
errrrg vreemd
Heb je al op de command promt het volgende geprobeerd:
ipconfig /flushdns

Edit:
Ik zit even na te denken over die DHCP. Dat is echt MEGA raar trouwens. Ik krijg het gevoeld dat je netwerkkaart niet helemaal meer lekker werkt. Kun je die kaarten van die twee machines niet even omwisselen? Kijken of de andere dan wel goed werkt.
Probeer ook even te kijken of je wel op machinenaam kunt pingen. dus:
ping jort
Last but not least: In je hosts. kun je als test even een IP adres en domeinnaam ingeven om te kijken of je dan wel die domeinnaam kunt pingen.
c:\winnt\system32\drivers\etc\hosts.
Daar vul je in
195.241.48.33 ns1.tiscali.nl
doe dan eens een ping naar ns1.tiscali.nl en kijk of dat werkt.

[ Voor 140% gewijzigd door rally op 16-08-2003 16:28 ]

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:05

SpamLame

niks

Zit je subnetmask wel goed?
Bij een 10.* adres hoort meestal 255.0.0.0.
Je gebruikt 255.255.255.0 op zich geen probleem als alle andere componenten ook het zelfde mas gebruiken.

• rally

rally

Deyterra Consultancy

SpamLame schreef op 16 August 2003 @ 16:25:
Je gebruikt 255.255.255.0 op zich geen probleem als alle andere componenten ook het zelfde mas gebruiken.
Op zich een goed punt, ware het niet dat DHCP ook al niet werkt. In theorie zou die Thomson automatisch de juiste instellingen moeten doorgeven.
Het verklaart ook niet waarom een ping op IP wel werkt, want dan zou de routering net zou fout moeten gaan.
In dit stadium denk ik:
of TCP/IP stack stuk -> TCP/IP herinstalleren
Netwerkkaart naar de eeuwige jachtvelden -> Even met een andere NIC testen

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:50
SpamLame schreef op 16 August 2003 @ 16:25:
De Speedtouch 'misbruikt' over het algemeen het 10.x.x.x subnet als een /24. Dus dat netmask kan wel kloppen.

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:50
rally schreef op 16 August 2003 @ 16:30:
Het tweede lijkt me uitgesloten, omdat je anders ook niet kunt pingen. Voor de hardware van een netwerkkaart zit er geen verschil tussen pingen en DNS. Het zal dan eerder een software-glitch zijn. Misschien dat die opgelost wordt zodra je een andere kaart erin doet (omdat windows dan dingen opnieuw initialiseert). Maar aan de hardware ligt het denk ik niet.

• gomaster
rally schreef op 16 August 2003 @ 16:21:
Dus als ik het goed begrijp kun je wel op IP pingen? (even ter controler :) )
Probeer even de volgende adressen te pingen:
10.0.0.38
80.245.55.175

Hier krijg je dus wel antwoord als ik het goed begrijp.

Probeer je op naam te pingen dan doet hij het niet :?
errrrg vreemd
Heb je al op de command promt het volgende geprobeerd:
ipconfig /flushdns

Edit:
Ik zit even na te denken over die DHCP. Dat is echt MEGA raar trouwens. Ik krijg het gevoeld dat je netwerkkaart niet helemaal meer lekker werkt. Kun je die kaarten van die twee machines niet even omwisselen? Kijken of de andere dan wel goed werkt.
Probeer ook even te kijken of je wel op machinenaam kunt pingen. dus:
ping jort
Last but not least: In je hosts. kun je als test even een IP adres en domeinnaam ingeven om te kijken of je dan wel die domeinnaam kunt pingen.
c:\winnt\system32\drivers\etc\hosts.
Daar vul je in
195.241.48.33 ns1.tiscali.nl
doe dan eens een ping naar ns1.tiscali.nl en kijk of dat werkt.
De bovenstaande ip's gepingt Gaat goed.
ipconfig /flushdns geeft gaat zonder errors maar helpt niet.
Pingen van mn goeie naar de foute op machinenaam lukt niet. Op ip pingen naar de foute machine lukt ook niet.
Als ik in dat hosts bestand die ns1.tiscali.nl zet en ik ping daarop geeft het een goed resultaat.

Over de subnet. Op mn pc die wel werkt heb ik ook een subnet van 255.255.255.0. En die werkt wel dus daar ligt het ook niet aan.
Netwerkkaart nog niet getest. In mn goeie zit een onboard dus die is niet echt te verkassen :(. Kan het daar aan liggen dan?

• gomaster
rally schreef op 16 August 2003 @ 16:30:
[...]

Op zich een goed punt, ware het niet dat DHCP ook al niet werkt. In theorie zou die Thomson automatisch de juiste instellingen moeten doorgeven.
Het verklaart ook niet waarom een ping op IP wel werkt, want dan zou de routering net zou fout moeten gaan.
In dit stadium denk ik:
Hoe kan ik die TCP/IP stack dan opnieuw installen?

• RoyPh
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-08 13:14
Volgens mij staan de instellingen (incl. subnet) goed. De modem/router (10.0.0.138) en pc (10.0.0.2) zitten allebij op hetzelfde subnet (10.0.0.0/255.255.255.0). Ik heb een soortgelijke opstelling (alcatel Speedtouch 510 met 2x Windows XP, 1x windows NT 4.0 en 1x Linux).

Werkt op de pc die wel op internet kan DHCP wel of gebruik je daar ook een vast adres?
Probeer anders eens de foute pc eens op een andere poort in je Switch te steken (kan ook een brak poortje zijn). Kan je trouwens vanaf je foute pc wel naar je goede pc pingen (op hostname en op ip adres)? Ik zag net dat andersom niet werkt.
Misschien een stomme vraag (ben even hardop aan het nadenken), maar heb je een firewall op die foute pc aanstaan? Zo ja, schakel die eens (tijdelijk) uit.

• gomaster
RoyPh schreef op 16 August 2003 @ 16:57:
Volgens mij staan de instellingen (incl. subnet) goed. De modem/router (10.0.0.138) en pc (10.0.0.2) zitten allebij op hetzelfde subnet (10.0.0.0/255.255.255.0). Ik heb een soortgelijke opstelling (alcatel Speedtouch 510 met 2x Windows XP, 1x windows NT 4.0 en 1x Linux).

Werkt op de pc die wel op internet kan DHCP wel of gebruik je daar ook een vast adres?
Probeer anders eens de foute pc eens op een andere poort in je Switch te steken (kan ook een brak poortje zijn). Kan je trouwens vanaf je foute pc wel naar je goede pc pingen (op hostname en op ip adres)? Ik zag net dat andersom niet werkt.
Misschien een stomme vraag (ben even hardop aan het nadenken), maar heb je een firewall op die foute pc aanstaan? Zo ja, schakel die eens (tijdelijk) uit.
Ik kan ook niet pingen van fout naar goed. Niet op ip en niet op hostname. Er zijn geen firewalls actief. Alleen de filter op de router zelf.
edit:
Op de goede pc heb ik normaal gesproken een vast adres. Net ff DHCP getest en dat werkt ook op de goede pc. Het ligt dus aan de foute lijkt me.
Net ff TCP/IP geunistalld en weer geinstalld nog steeds geen verandering.

[ Voor 11% gewijzigd door gomaster op 16-08-2003 17:02 ]

• RoyPh
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-08 13:14
Dan zou ik eerst (als je dat niet al gedaan hebt) eens een ander poortje op de switch/hub proberen (of de foute en de nieuwe even wisselen) of de kabels even ruilen van die twee pc's (weet je zeker dat daar het probleem dan niet ligt voor je verder gaat). Anders denk ik aan een kapot kaartje. Ik ga er trouwens van uit dat er een up to date virusscanner loopt. Anders zou ik eens scannen (niet dat ik ervan uitga dat dit de oorzaak is, maar om zoveel mogelijk uit te sluiten).

• gomaster
RoyPh schreef op 16 August 2003 @ 17:11:
Dan zou ik eerst (als je dat niet al gedaan hebt) eens een ander poortje op de switch/hub proberen (of de foute en de nieuwe even wisselen) of de kabels even ruilen van die twee pc's (weet je zeker dat daar het probleem dan niet ligt voor je verder gaat). Anders denk ik aan een kapot kaartje. Ik ga er trouwens van uit dat er een up to date virusscanner loopt. Anders zou ik eens scannen (niet dat ik ervan uitga dat dit de oorzaak is, maar om zoveel mogelijk uit te sluiten).
Geen virussen (net even gescanned) en kabels verwisselen helpt ook niet. Maar hoe kan de kaart nou kapot zijn als ik wel op ip kan pingen?
Ik denk dat ik maar voor een reinstall ga.

• RedRose
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

RedRose

Icebear

Probeer eens een nslookup te doen op een andere dns-server:
code:
1
nslookup www.tweakers.net 194.109.6.66
Mocht je daar ook geen resultaat krijgen, dan is wordt je dns-TCP-poort niet doorgemapt of geblokkeerd. :)

Sundown Circus

• gomaster
RedRose schreef op 17 augustus 2003 @ 18:59:
Probeer eens een nslookup te doen op een andere dns-server:
code:
1
nslookup www.tweakers.net 194.109.6.66
Mocht je daar ook geen resultaat krijgen, dan is wordt je dns-TCP-poort niet doorgemapt of geblokkeerd. :)
En wat doe ik daar aan? Ik kan het nu niet testen want ik zit op een lan party met mn goede pc.
Ik ga er vanuit dat dat ook geen resultaat geeft. Wat moet ik dan doen? Kan ik mn router daar dan nog in opvoeden of niet?

• gomaster
Zoals ik al dacht geeft het geen resultaat. Hier de foutmelding. RedRose wat kan ik hier aan doen?

code:
1
2
3
4
5
6
C:\>nslookup www.tweakers.net 194.109.6.66
*** Can't find server name for address 194.109.6.66: No response from server
Server:  UnKnown
Address:  194.109.6.66

*** UnKnown can't find www.tweakers.net: No response from server

edit: Ik heb mn netwerkkaart geuninstallt bij de device manager en weer opnieuw geinstalleerd. Ook dit geeft geen resultaat.

edit2: Ter afronding: Heb mn pc opnieuw geinstalld en niks aan de hand. Dus op de router was alles goes. Probleem lag kennelijk bij een brakke instelling.

[ Voor 37% gewijzigd door gomaster op 24-08-2003 12:20 ]

Pagina: 1