Barton 2500+ werkt niet stabiel @ KT400?

Pagina: 1
Acties:

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Topicstarter
Yo

Ik ben een computer aan het bouwen voor mijn tante.
naja eigenlijk meer een upgrade, nieuw mobo + proc + Ram

een Epox/Pronix EP-8K9A KT400 board met sound
er gaat een AMD Athlon XP2500+ Barton 333fsb op en 256MB Infineon DDR333/PC2700 RAM
ook is er een nieuwe 420Watt PSU bij

de rest gaat over van haar oude PC
namelijk een GF4MX440SE(4xAGP), 20GB Maxtor harddisk, Realtek 100Mbit NIC, Pioneer DVD speler (tray type), Philips 4x2x4 brander en keyb/muis/monitor.

nu hebben we de boel besteld en alles netjes ingebouwd.
beetje AS3 op de CPU (er is niets naast de core gekomen), RAM stevig in het slot, mobo goed aangedraait, enz enz enz (dat er maar even geen twijfel bestaat aan mijn kundigheid op dit gebied)
alles zit goed dus goed vast, en dat ding booten we.
checken de temps en voltages in de bios voor een kwartiertje en het ziet er allemaal goed uit.
voltages overal binnen de 10% marge en de temp komt idle niet over de 42 heen.

Dus we stellen de andere bios opties in en laten de PC van de Windows 2000 Pro CD booten.
we mikken de harddisk leeg, en maken 2 nieuwe NTFS Partities.
1 van 5GB voor het OS, en 1 van 15 voor de andere data.
Dan installeren we het OS op de 5GB partitie.
tijdens de install krijgen we alleen steeds blauwe schermen. :(
dus nog maar een paar keer proberen, ook een keer met FAT32.
tevergeefs :(

Dus ik prop er een reep RAM van mij in (Corsair ValueSelect DDR333/PC2700), die ik die dag nog in de winkel heb gekocht.
helaas helpt het niet. :(
toen de Duron1300 van haar oude PC er in.
dat werkte *WEL* :/
dus wij windows installeren, en toen Sisoft Sandra er op en die laten we een nachtje Burn-In test doen (999 runs, min CPU Usage 100% , MBM5 voor temps).
de volgende ochtend is dat ding nog vrolijk bezig, dus dat leek stabiel. :|

Nu dus weer de Athlon er in.
meteen bij het booten krijgen we weer BSOD's. :(
maar na een paar keer proberen komen we toch in windows.
en na een paar minuutjes toch weer BSOD's :(
dus re-install proberen, en tot onze verbazing geen BSOD's tijdens install. :)
weer in windows, proberen we weer Sisoft Sandra (en MBM5) en proberen weer te testen.
na 13 runs loopt de handel helemaal vast. :(
toen nog eens een paar keer geprobeerd, maar steeds liep de PC vroeg in de test vast. :(

Nu staat de machine ondertussen processorloos op mijn slaapkamer, want de proc is opgestuurd voor onderzoek/reparatie.
Ik had laatst zelf problemen met mijn PC en heb daarom mijn proc even getest in de machine van mijn tante.
het is een Athlon XP2000+ Palomino 266Mhz FSB, en dat werkte gewoon goed.

dus ik heb hier een grote verdenking nar die Barton proc, die ondertussen bij AMD in Dresden (duitsland) ligt.
maar heb ik het eigenlijk wel goed? kunnen er andere oorzaken zijn?

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

aangezien hij het wel goed doet met andere proc. zou ik ff afwachten tot je de barton weer terug krijgt.
en had je beter kunnen wachten tot je deze terug krijgt voordat je dit topic opent.

en heb je de laatste bios erop gegooid :?

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Ik zou ook maar even afwachten totdat die cpu terug is want we kunnen nu wel met van alles komen maar jij kunt nu geen dingen testen en dus geen feedback leveren (want met jouw andere cpu's is er niks aan het handje).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-08 20:25
chucky666 schreef op 16 August 2003 @ 10:26:
aangezien hij het wel goed doet met andere proc. zou ik ff afwachten tot je de barton weer terug krijgt.
en had je beter kunnen wachten tot je deze terug krijgt voordat je dit topic opent.

en heb je de laatste bios erop gegooid :?
Het lijkt me een dat een van de eerste dingen die je doet als je een nieuwe processor koopt en deze niet goed functioneert controleert wat de bios versie is van het mainboard.

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

kwiebus schreef op 16 August 2003 @ 10:41:
[...]

Het lijkt me een dat een van de eerste dingen die je doet als je een nieuwe processor koopt en deze niet goed functioneert controleert wat de bios versie is van het mainboard.
dat vindt jij.
maar ik kom er steeds meer achter dat veel mensen er toch niet aan denken ;)

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
jah, ik ben vergeten te zeggen dat ik de nieuwste bios er in geflasht heb.
maar die zit er dus in, en heeft dus Barton support

• Sharkys
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-05 23:50
Mijn PC startte niet op met een Barton(wel met een andere cpu), probleem lag bij de enermax fans die storing veroorzaakte, na de fans direkt op voeding aangesloten te hebben werkte alles.

Verder lees ik niks hier over "'welke CPU koeler" je gebruikt.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
er zit (zat) een Coolermaster HAC-V81 X-Dream op.
ik heb er zelf ook 1 op mijn XP2000+, superkoeler :)
verder zitten er 2 fans in de 420Watt SafeForcer PSU

ik zal eens kijken of daar het probleem in zit zodra de proc weer trug is (verwacht: over 3 weken pas.... :( )

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-04 21:40

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

De processor kan ook stuk zijn zonder dat je er iets aan kunt zien... ik had dit ook met mijn duron die had ik gecrushed maar ik zag helemaal geen schade ofzo. de processor kon wel gewoon DOA zijn of, dat hij perongeluk wat statische electriciteit opgevangen heeft waardoor hij zo raar doet..

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

• Sharkys
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-05 23:50
Na heel lang zoeken staat er over de coolermaster dream:

AMD Duron up to 1.7GHz, all Athlons up to 2600+

Dus als je er een 2500+ (barton) mee koelt zit je op het randje. Of een barton 2500+ warmer wordt dan een 2600+ Thoroughbred weet ik niet, hij heeft wel meer cache dus misschien dat dat "meer" warmte produceerd.

Ik zou dus even een koeler proberen met een flinke overkill, eentje die een 3000+ kan ofzo, en die goed monteren( http://www.upselen.nl/handleidingen/koelerpasta/ ).

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-08 03:46

Mentalist

[avdD]

Hoewel je zo zou denken dat het probleem bij de cpu ligt zou ik toch nog maar eens memtest draaien. Die Barton is normaal de enige cpu waarmee je mem op 166Mhz moet lopen. Doe er nu dus je XP2000+ in en stel het geheugen a-sync in : +33Mhz. Hoe dit in je bios word aangegeven verschilt, maar het moet dus op FSB 133Mhz/mem 166Mhz komen. En draai dan dus memtest, bij voorkeur met SPD timings en CAS 2.5 (ander ben je aan het OCen, iig met die Corsair reep..en OCen moet je nou nog even niet doen :P). Komen er dan errors, dan is je mem naar alle waarschijnlijkheid gaar.

Het zou ook nog kunnen dat je mobo om een of andere vage reden geen 166Mhz FSB aankan, maar dat zie ik niet zo snel gebeuren. De cpu blijft een mogelijkheid. Ik was eigenlijk wel benieuwd geweest hoe die Barton het op 133Mhz FSB gedaan had. Als ie dan ook niet gewerkt had was het vrijwel zeker de cpu.

[ Voor 6% gewijzigd door Mentalist op 17-08-2003 01:57 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-08 20:25
Sharkys schreef op 17 augustus 2003 @ 01:03:
Na heel lang zoeken staat er over de coolermaster dream:

AMD Duron up to 1.7GHz, all Athlons up to 2600+

Dus als je er een 2500+ (barton) mee koelt zit je op het randje. Of een barton 2500+ warmer wordt dan een 2600+ Thoroughbred weet ik niet, hij heeft wel meer cache dus misschien dat dat "meer" warmte produceerd.

Ik zou dus even een koeler proberen met een flinke overkill, eentje die een 3000+ kan ofzo, en die goed monteren( http://www.upselen.nl/handleidingen/koelerpasta/ ).
De koeler moet geen probleem zijn. Bij AMD zoekt vind je het volgende:

barton 2500+ termal power typical 53.7 W
Thoroughbred 2600+ termal power typical 62 W

Thermal design power represents the maximum sustained power dissipated while executing publicly-available software or
instruction sequences under normal system operation at nominal VCC_CORE.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
sharkys, mijn neef heeft die cooler op een XP2800 zitten en houd em stressed onder de 50 graden, dus zo erg randje is et niet.

en W3ird N3rd, het geheugen liep ook op 333Mhz.
heb al memtest en Docmemory gedraait met de Duron er in.
geen error's gehad...

Pagina: 1