Pentium Pro 200mhz vergelijkbaar met ???

Pagina: 1
Acties:
  • 205 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ridge
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 30-07 16:29

Ridge

From the Bold & the Beauti

Topicstarter
Misschien kan ik komen aan een Pentium Pro 200mhz processor maar waar ken ik deze nou mee vergelijken aqua processoren (INTEL,CYRIX,AMD) en valt er mee te gamen ??

bedankt voor de info alvast.

Ridge

www.tradealliance.nl

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

De Pentium Pro is de voorloper van de Pentium 2 Xeon, oftewel : hij is bedoelt voor in servers. Hij komt dus het beste tot zijn recht als er een server-OS op draait : WinNT, Linux, (Free)BSD etc., hoewel Win9x natuurlijk ook kan. Hoe die het onder spelletjes doet, weet ik niet...

Ik denk dat je hem qua prestaties zou kunnen vergelijken met een 'gewone' Pentium 250MMX, als die zou bestaan.

Virussen? Scan ze hier!

• koekum
  • Laatst online: 01-12-2022

koekum

Case....., net als m'n broer!

FF wachten op winnie, die kan je daar wel meer over vertellen. :)

Een cliche is ooit origineel begonnen

Verwijderd

Euh...volgens mij heb je een mobo met speciale socket en chipset nodig voor een PPro.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Je hebt er idd een speciaal mobo voor nodig. Was dat geen socket 6 ?

Virussen? Scan ze hier!

• Zer0
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Ppro is socket 8,heeft geen mmx en is in 32bits snel, maar de 16bits preformance is ongeveer gelijk als een gelijk geklokte pentium zonder mmx.
Ze zijn idd meer geschikt voor OS'en als NT, Novell, Linux en andere vormen van unix. Voor win9x wordt hij al gauw voorbij gelopen vergeleken met de MMX modellen, vooral in games.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Verwijderd

In welke computer gaat 'ie?

Love,

Rose ;) ;)

• winnie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18:22

winnie

de poes...

En dan nog de samenvatting (h'e koekum, lang niet gezien ;)): de PPro is een Intel chip die bedoeld is voor server een workstation doeleinden. De chip bestaat uit de cpu et daarbij de cache op kloksnelheid. Dit betekende meteen, dat de produktie duur was, de chip werd samengesteld en daarna pas getste. Twee onderdelen betekend dan meteen ook twee maal grotere kans op slechte produktie. Vandaar de hoge prijs (lage produktie => duur produkt).
De Ppro is socket 8. Dit is een socket die nergens mee te vergelijken. Er is geen andere chip die er in past. Deze socket8 is gekoppeld aan de 440 FX chipset, dezelfde chipset die als eerste is gebruikt voor de p2.
De chip is niet mmx en full 32 bits. Dwz: hij kan het beste met NT, unix, linux en andere 32 bits os'en samenwerken. Omdat win95/98/millenium ook nog gedeeltelijk 16 bits is en de PPro daar niet goed tegen kan is de snelheid met die os'en ongeveer gelijk aan de pentium1 op dezelfde snelheid. Maar met een 32 bits os kan de PPro@200 vergeleken worden met een p2@266 en sommige vinden hem gelijk aan de p2@300.
De chip is naast de gebruikelijke versie met 256 cache ook nog verkrijgbaar met 512 of 1mB (yes, come to me baby) cache verkrijgbaar. En de snelheid loopt van 166 via 180 naar 200MHz. Logiserwijs is die laatste met 1MB cache ongeveer 2000 gulden waard.
Een ander voordeel is de multiprocessor mogelijkheid. Je kan zonder problemen ppro's koppelen tot 4 (en met de NX chipset) tot 16 processoren.
Ik heb een PPro200 met 256 kB cache, op een chaintech moederbord. Met dat bord kan ik hem overklokken tot 266MHz.
De borden zijn het moeilijkst te krijgen in nederland. De chip gaat makkelijker. Een tweedehands PPro@200MHz, met 256 Cache mag niet meer dan 250 gulden kosten.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Winnie : een PPro-166 ? Was dat geen PPro-150, die overigens enorm geflopt is, evenals de -180... ?

Alleen de PPro-200 is een (relatief) succes geworden...

Virussen? Scan ze hier!

• Ridge

Ridge

Topicstarter
Thanks voor de info !!!

winnie.

Afz: Ridge

nog meer vergelijkbaarheden ???
keept it commin'

:)

www.tradealliance.nl

• winnie

winnie

de poes...

een Ppro166 bestaat echt. En sterker nog, naast de 180 is het één van de beste aanbiedingen. Makkelijk te overclocken naar 200. Maar de $^&&*%oederbordenborden ondersteunen geen van alle (behalve abit, maar die vind je nergens) 75MHz. Dus je moet het hebben van de multiplier.
Maar goed, zoals ik al zei, ik heb hem dus draaiend gehad op 3.5*66 en ik ga voor de 4*66. Dan moet hij toch gelijk zijn dan een p2@350.
Overigens: je kan de mmx wel eens missen. Unreal begon bij mij te jammeren dat ik geen mmx heb, en die softmodems doen het überhaupt niet.

• [eNeRGy]
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-04-2025
De PPro 180 is voor mijn de beste.. draait al bijna 2 jaar op 210mHz.

En Binnenkort, als ik betere koeling heb kan ik met mijn ervaringen van het overklokken ook de stap naar 233 zetten :)

Greetinx [eNeRGy]

• Dexter
  • Laatst online: 23-04 09:51

Dexter

d((o_o))b

Ik heb hier nu al een jaartje of 3 een PPro 200 Mhz draaien op een Intel Venus 440 FX mobo...en hij doet het (vooral onder NT) echt subliem. Ok..toegegeven hij is bij lange na niet meer de snelste, maar toch... Ik doe hem in elk geval NOOIT meer weg. Als ik een nieuwe proc koop wordt dat meteen een nieuwe poeter en wordt deze als tweede bak een rendermachine of zo...

Leuk zo'n posting, en ook leuk om te zien dat er nog zoveel mensen zo'n ding hebben (dat waren pas koelers...die op socket 8 gaan :))

PPro RULES!!!! (sorry voor al mijn enthousiasme)

Dex

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

Verwijderd

Een pentium pro is precies het zelfde als een Pentium II, alleen dan zonder MMX

dus een PPro 200mhz <--- PII-200 min MMX

• Ridge

Ridge

Topicstarter
Thanks voor de info..

Keep it commin'

Ridge

www.tradealliance.nl

• winnie

winnie

de poes...

Echt niet. Een ppro@200 is sneller dan een p2@200. Komt door de cache die op kloksnelheid draait.
Dexter: ik had/heb dus ook een venus bord. Alleen is één van de ide kanalen eruit gevallen. Ken jij dat probleem? En op welke snelhied draait dat ding van jouw? de mijne op 233. Weet jij nog een goed verkrijgbaar, goed overclockbaar moederbord? Ik heb nu een chaintech gevonden met max speed = 266. En ik ben op zoek naar 75 MHz.
Ridge: heb je al een bord?
Afbeeldingslocatie: http://developer.intel.com/design/pro/qit/INDEX.1.gif

• winnie

winnie

de poes...

ik ben trouwens op zoek naar een dual PPro.

• MLS
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 23-08 14:09

MLS

Heb nog een P-Pro systeempie liggen:
Asus P6NP5 met een P-Pro 180 erop (is te oc'en naar 200),
verdere specs op aanvraag ;)

Grz. MLS

Is trouwens te vergelijken met een P-II 225 (bestaat niet maar is er wel mee te vergelijken ;) ;)

• winnie

winnie

de poes...

Die np5 is geen dual.

• Ridge

Ridge

Topicstarter
Nee ik heb nog geen bord en geen processor
zal nog wel ff duren want het is nu op dit moment onze server op mijn werk

Ridge

www.tradealliance.nl

• winnie

winnie

de poes...

Ik denk dan dat je voor de 512kB of nog liever de 1MB cache versie moet gaan. alleenb zijn die krengen wel duur.
En verder denk ik dat je er niet nieuw meer aan moet beginnen. Tenzij je de hele set goedkoop krijgt. Maar als het meer dan 800 piek voor bord, cpu en 128MB ram gaat kosten, zou ik maar nieuw kopen (p2/p3).
hier staan wat prijs voorbeelden van cpu en bord.
En hier en staan hier ook een paar dingen (één complete hp dual en een dual bord).

• winnie

winnie

de poes...

En de gamevraag: unreal weet je al (kreeg ik niet draaiende), Q1t/m3 loopt soepel in combinatie met een voodoo3 2000@167MHz. Halflife loopt goed. C&C loopt goed (maar had je iets anders verwacht).

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Winnie : sjek your e-mail

Dex

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

• The Lord
  • Laatst online: 21:25
En wat voor server is dat dan Ridge?

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• GBits
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 28-01-2025
Nog even over die Ppro 166, was dat niet de cpu met standaard 512k cache?
De 200 had je in 256,512 en 1MB cache configuraties.

• winnie

winnie

de poes...

ik heb het even opgezocht: de volgende modellen zijn er:
150MHz, 256kB
180MHz, 256kB
200MHz, 256kB
166MHz, 512kB
200MHz, 512kB
200MHz, 1024kB
De family is allemaal 5, de stepping is 1,2,6, 7 of 9. En logischerwijs varieert dus het s-spec nummer per chip.

• The Lord
Zeg Winnie, weet je toevallig ook of die PPro's multiplier locks hebben?

Ik krijg de mijne niet boven 233 (3.5x66).
4x66 ziet ie als 1.5*66 en daar wordt ik niet vrolijk van.

• winnie

winnie

de poes...

Ppro's hebben geen multiplier lock. Ik denk dat dat aan je moederbord ligt.
Ik moet mijn 4*66 nog proberen (ligt al twee weken op mij te wachten). Welk bord heb je? Mijn borden hebben geen 4* (intel venus) en wel 4* (chaintech 6ITM).

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Hey Winnie,

kun je met een Venus mobo en een ppro 200 hoger dan 200??? zo ja.. hoe dan?

Greetz

Dex

• winnie

winnie

de poes...

Dexter: Volgens mij heb ik je een mail gestuurd.
Maar ik zal effe copien en pasten:
Ik heb dus ook de venus. De 3.5*66 is middels jumpers te zetten. Ik zal thuis even kijken hoe. Ik had twee hd's, en een cd-brander en een cd-speler aan mijn ide hangen. De hd's deden het op een geven moment niet meer, waarop ik concludeerde, dat één ide-kanaal stuk was (ik geef toe, een snelle conclusie). Daar op heb ik een chaintech 6ITM gekocht (tweedehands bij PC-oke, fl 75,00) en die moet ik nu nog inbouwen. Voordeel van de chaintech is de 4*66 jumper.
De junmpersetting voor 3.5*66 bij de venus is 19-21, 12-14, 11-13, waarbij hier een afbeelding van het jumperbock staat. Hier staan een paar ppro moederborden met overclock-settings.
Ik heb mijn venus van escom, die verkochten een ppro@200, 256 cache met een diamond videokaartje, venus moderbord, en 2* 1.6GB hd's voor 3000 (eind 1997). Meteen daarna heb ik de cpu op 233MHz gezet, met een gigantische passieve cooler (coolribben met een lengte van 15 centimeter) en een fan daarop (alles ter grootte van het chip oppervlak). Tussen de chip en het koellichaam zit pasta. Sinds die tijd (eind '97) draai ik stabiel.
Scsi zou een idee zijn, alleen moet ik dan gaan investeren in zaken, die duurder zijn dan een nieuw moederbord.

• The Lord
Winnie, ik heb een Compaq Deskpro.

De dip-switches en de logica erachter zijn hetzelfde als die van Proliant PPro servers. Daarvan weet ik dat ze tot 5x gaan.

Volgens Compaq gaat de multiplier tot 4x. Ik heb echter ff het bit-tabelletje afgemaakt en kom dan tot de 8 mogelijkheden; 1,5 - 5 met 0,5 stappen.

3,5 x 66 gaat perfect; 4x wordt 1,5

En dat lijkt verdomd veel op de pentium multiplierlocks. :( En ik wil 5x66. >:)

• winnie

winnie

de poes...

Ik weet niet precies, wat de pentium multiplierlock inhoudt. Als ik het vergelijk met een p2 multiplierlock, dan kan ik niet anders concluderen, dat er op de ppro geen lcok zit. Een p2 kan alleen met één multiplier lopen, mijn ppro loopt van 1* tot 3.5*.

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Winnie

onwijs bedankt voor je OC info. Misschien dat ik het wel een keer doe (ik vraag me echter af of het veel uit zal maken). Maar hoe zit dat met de koeling??? Der zit nu zo'n socket 8 koeler op...zou die voldoende zijn voor 233???? Games speel ik niet veel, maar renderen doe ik wel veel. Ik kan helaas geen temp meten in de proc.

Thnx alvast

Dex

• winnie

winnie

de poes...

Ik weet niety wat jij voor koeler hebt, zoals ik schreef zit er bij mij een fan op de koelrobben. En dan wordttie niet meer dan handlauw.

• The Lord
Ridge

Ik vergelijk mijn PPro 233 met een P2 300.

Dexter

Mijn koellichaampje is ongeveer 14x8 cm met ribben van 3cm. En die wordt nog net aanraakbaar zonder koeler; daarom heb ik er maar een koeltunneltje omheen geknutseld met 15cm fan die ook de kaarten lucht. Dan blijft ie koeltjes, zo'n 30 graden.

Winnie

Pentium 166 Mx-lock : 1x 1,5x 2x 2,5x zijn OK (2x66) Maar 2,5x -> 1,5x ; 3x -> 2x.

Volgens mij kwam dit door de logische aansluitingen van de Mx op de CPU, 1 pin via ander logisch poortje (XOR of NAND?) geeft bv max Mx van 2,5 (=P166).

• Ridge

Ridge

Topicstarter
Draaien jullie ook games met die processor ??
en is een beetje te doen ???

Later

Ridge

www.tradealliance.nl

• winnie

winnie

de poes...

Over die ganes had ik al op 20-12-1999 12:59 geschreven.
The Lord: wat voor moederbord heb jij? En jij hebt gelijk over die pinnen. Maar dat is volgens mij wel te omzeilen.

• Ridge

Ridge

Topicstarter
Ik had nooit gedacht dat er zoveel replies
zou komen. KOOL :)

P.s. de ppro waaraan ik kan komen is een 150 !! mhz'sert op een Aopen mobo
is dat wat?

Ridge

www.tradealliance.nl

• The Lord
Ridge :
Als het een koopje is, doen! Die dingen zijn altijd nog geschikt voor een servertje. Of de verkoop...

Winnie :
'T is een Compaq Deskpro 2000 6200.
Volgens mij zat dat pinnen verhaal in de chip gestopt. Eén pen NC of aan een pull-down weerstand.
Ik had het PDF-bestand met de technische lay-out, maar daar had ik destijds geen tijd voor. En nu ben ik hem dus kwijt...

Wellicht weer eens tijd om flink te gaan shoppen bij Intel. Of iemand moet mij kunnen vertellen hoe ik de FSB van dat bord kan veranderen. Solderen is geen probleem.

• winnie

winnie

de poes...

The Lord: ik heb nu even geen tijd, maar maandag ben je de eerste.
Ik heb ondertussen PPro200 draaien op 233, ik heb nog niet de 266 geprobeerd, want ik wil weten of dit (met een nieuw moederbord) stabiel draait. Ondertussen ook nog 4*32MB edo gekocht, zit ik aan de 192. Nu alles opnieuw instaleren (windows begrijpt het niet meer als je een nieuw moederbord erin zet) en vrooom. Vort met de geit.
Je zegt trouwens dat je het moet kopen, als de prijs goed is. Maar dan ben ik wel nieuwsgierig naar wat jij een goede prijs vindt. Ik kan namelijk nu nog een PPro systeem bouwen, alleen weet ik niet of het rendabel is. (Alhoewel nul gulden voor een moederbord en 200 voor de chip veel mogelijk maakt.)

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

hoe snel zijn dan jullie koeien??? hoeveel mkeys per sec draaien jullie?

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Verwijderd

kheb nog een 166 pro met 512 kb cache liggen
alleen gebruik dat hele kreng niet (kweet ook niet of ie 't nog doet)

iemand enig id om 'm te gaan testen...kan ik 'm namelijk als dedicated UT server gaan gebruiken >:)

• winnie

winnie

de poes...

Bord kopen? Intel venus (socket8) met 4 simm, pio4 en 440FX chipset. Of wat wil je voor je chip?
Maar effe serieus: je kan dat ding dus alleen testen op een socket8 bord. Tweedehands waren die een maand gelden bij PC-OKÉ voor 75 piek (chaintech 6ITM). Maar die borden worden wel rap zeldzamer. Je kan ook een complete server ergens kopen. Heb je state-of-the-art, alleen wel minimaal 4 jaar oud.
En ik draai geen koeien. Ik kom uit wageningen, dus je zou kunnen zeggen dat ik weet dat je koeien niet kunt draaien. Melken wel, maar draaien...

Verwijderd

heb ook een bord...
wat ontbreekt is een kast + hd
en heb geen zin om de hele zooi om te gaan bouwen

• winnie

winnie

de poes...

Wat voor bord is het? Misschien wil ik het anders wel hebben.

• Ridge

Ridge

Topicstarter
Ik heb dus een Ppro 150mhz gekocht.
is deze nog een beetje te klokken op 166 en verder !!!!???

Thanx

Ridge

www.tradealliance.nl

• The Lord
Voor de liefhebber. Ik heb op die PPro 233 koetjes gezet. Onder W98 grazen ze 650 kkeys. Ik heb er geen NT meer op staan, maar ik dacht me te herinneren dat het daarop wat harder ging.

Binnenkort wordt die PPro weer NT server... Nieuwe RC5 benchmark ligt in het verschiet.

• [eNeRGy]
  • Laatst online: 24-04-2025
Mijn PPRO is ook in trouwe koeiendienst. Zowel onder Win2000 als Win98 als Linux... Hij draait altijd wel ergens :)

Greetinx [eNeRGy]

• Hangloozz
  • Laatst online: 13-07 17:24

Hangloozz

{ @$%&# }

Winnie:
Ik kon een maand of 3 geleden op zo'n PC-discount beurs een dual Ppro200 moederbord incl. 2 CPU's kopen. Kostte 585,- , als ik je zo hoor had ik dat zeker moeten doen?
Het ding lag als 'curiosa van de beurs' in een glazenvitrine, terwijl er een heleboel fanatici omheen stonden te draaien. Hij is niet verkocht toen. ik heb alweer spijt :(

www.jurgroessen.nl

• winnie

winnie

de poes...

585 piek klinkt als een prijsje wat ik wel zou illen betalen. Maar wel eerst afdingen ;) En dan lekker gaan knutselen.

• The Lord
F585,- ?! Dat had ik zeker gedaan.

Pagina: 1