Toon posts:

Geen DMA opties meer in XP Pro Eng.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ineens werkte de hardeschijven traag. Tijdens het gebruik van Studio 8 van pinnacle. Na een hd test heb ik een transfer rate van 5mb/s wat minimaal 30 zou moeten zijn.
Dus kijk ik of de dma aanstaat.

Wat blijkt.. de hele optie is weg.

Dus dacht ik ik installeer PowerDVD die vraagt altijd na de install om dma aan te zetten. Niet dus.... Ik probeer een dvd film af te spelen en dat werkt prima. Wat zover ik weet niet echt lekker zou moeten lopen als dma niet aan staat.

Vorige week draaide alles perfect. Systeem loop nog steeds erg stabiel en is nu niet echt traag.

de vraag is dus hoe krijg ik die DMA opties terug.?

Afbeeldingslocatie: http://www.paragonunity.nl/ide.jpg

Volgens mij zou hier toch echt wat info moeten staan maar dat is er ook niet. 8)7
Afbeeldingslocatie: http://www.paragonunity.nl/ide2.jpg

Ik heb de chipset drivers opnieuw geinstalleerd maar hielp niet.

Systeem terug gezet naar een week geleden toen de boel nog wel goed werkte maar dat hielp ook niet. Met de search kom ik veel tegen over dma maar niet dit probleem alleen dat de boel op PIO staat maar zelfs dat staat er bij mij niet.

Ik zie weinig heil in om de boel weer te formatten.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2003 08:59 ]

• liempie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-05 15:51
Als je de eigenschappen van het primaire kanaal opvraagt zou je deze in moeten kunnen stellen. Hij geeft daar ook aan welke DMA optie momenteel aan staat.

Verwijderd

Topicstarter
liempie schreef op 16 August 2003 @ 08:59:
Als je de eigenschappen van het primaire kanaal opvraagt zou je deze in moeten kunnen stellen. Hij geeft daar ook aan welke DMA optie momenteel aan staat.
zie eerste screenshot. Dat is juist het probleem dat is er niet

• Rambo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-12-2024
Ik had hetzelfde probleem, me een Maxtor schijf. Zon diagnose tool laten draaien van maxtor en het bleek dat de HD kapot aan het gaan was, heb hem ingeruild.

Ben dus bang dat hij niet lang meer mee gaat. Maak snel een backup.

• ErHa
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-04-2022

ErHa

(more) RPM equals (more) fun

Bij mij is het ook weg, meestal enkele weken na een windows install is het opeens weg :?

Als ik echter via andere proggis kijk naar de transfer mode staat het spul wel op udma mode 5 en benchmarks bevestigen dit.
Ik maak me er dus geen zorgen om :)

"When the flag drops, the bullshit stops" by Olav Mol.

Verwijderd

Topicstarter
M0rpheus schreef op 16 August 2003 @ 09:07:
Ik had hetzelfde probleem, me een Maxtor schijf. Zon diagnose tool laten draaien van maxtor en het bleek dat de HD kapot aan het gaan was, heb hem ingeruild.

Ben dus bang dat hij niet lang meer mee gaat. Maak snel een backup.
zeg wil je wel ff normaal doen :) ... 2 weken geleden is m'n 80gb WD schijf kapot gegaan en heb ik deze gekocht.. je gaat me toch niet vertellen dat deze het ook gaat begeven.. .want dan ga ik echt flippen hier.

Maar zelf denk ik niet dat dat het probleem is.. want m'n 20 gb quantum heeft het ook. Denk dat het toch een windows probleem is. :Y)

Verwijderd

Op het tweede plaatje staat zo'n knop: POPULATE. Gebruik die eens 8)

Wat betreft de rest: zoek eens naar een nieuwere versie van Intel Inf. Daarin zitten drivers voor je ATA Chip. (http://www.intel.com/support/chipsets/inf/)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2003 09:15 ]

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 20-05 11:49
Ik zou als eerste even je ide-poorten uit apparaatbeheer verwijderen en rebooten.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 August 2003 @ 09:13:
Op het tweede plaatje staat zo'n knop: POPULATE. Gebruik die eens 8)

Wat betreft de rest: zoek eens naar een nieuwere versie van Intel Inf. Daarin zitten drivers voor je ATA Chip. (http://www.intel.com/support/chipsets/inf/)
Policies bedoel je waarschijnlijk.. Maar daar is alles non clickable.

En de nieuwste chipset driver heb ik al geinstalleerd. zie 1ste post.

Verwijderd

Heb je toevallig de intel application accelerator geinstalleerd? Die ontneemt je ook je je IDE-settings. Althans het zicht er op, ze zouden wel standaard in de optimale modus moeten staan.

Als je ze persé wilt zien kun je proberen de standaard ide controller terug te installeren. Probeer maar eens de controller te vervangen .. waarschijnlijk kun je kiezen uit een stuk of 3 controllers al. Probeer ze gewoon allemaal.

Verwijderd

Topicstarter
zetje01 schreef op 16 August 2003 @ 09:17:
Ik zou als eerste even je ide-poorten uit apparaatbeheer verwijderen en rebooten.
Jep ook al geprobeert.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 August 2003 @ 09:19:
Heb je toevallig de intel application accelerator geinstalleerd? Die ontneemt je ook je je IDE-settings. Althans het zicht er op, ze zouden wel standaard in de optimale modus moeten staan.

Als je ze persé wilt zien kun je proberen de standaard ide controller terug te installeren. Probeer maar eens de controller te vervangen .. waarschijnlijk kun je kiezen uit een stuk of 3 controllers al. Probeer ze gewoon allemaal.
jep die intel app acc. heb ik verwijdert ik zal dat andere is gaan proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Oei.. BSOD Irq less or equal. en na herstart unmountable boot device. Geweldig dit .. altijd in het weekend gezeik..

ff een checkdisk gedaan en er was niks aan de hand. Vaak met unmountable boot device zitten er fouten op de hd maar dat is dus niet het geval.

Ik heb nu wel de boel weer terug maar ze staan op PIO Bijde ide's en kan ze niet op ultra dma zetten. Als ik hem op ultra dma if available zet dan springt i zelf weer terug naar pio only.

Loco word je hier van

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 August 2003 @ 09:19:
[...]

Policies bedoel je waarschijnlijk.. Maar daar is alles non clickable.
Nee, bij het tweede plaatje zeg je: "Volgens mij zou hier toch echt wat info moeten staan maar dat is er ook niet. "

Als we het tweede plaatje (tabblad Volumes) bekijken zie je een KNOP genaamd POPULATE. Als je hierop klikt zie je de info 8)7

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 August 2003 @ 09:33:
[...]

Nee, bij het tweede plaatje zeg je: "Volgens mij zou hier toch echt wat info moeten staan maar dat is er ook niet. "

ah ochtend scheel heet dat :)

Als we het tweede plaatje (tabblad Volumes) bekijken zie je een KNOP genaamd POPULATE. Als je hierop klikt zie je de info 8)7
aha.. ok als ik daar op druk dan krijg ik disk: disk 1, type: basic, etc en dan capacity: 0mb, unallocated space: 0mb, reserved space: 0mb
das wel heel vaag want hij werkt wel gewoon.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 August 2003 @ 09:33:
Oei.. BSOD Irq less or equal. en na herstart unmountable boot device. Geweldig dit .. altijd in het weekend gezeik..

ff een checkdisk gedaan en er was niks aan de hand. Vaak met unmountable boot device zitten er fouten op de hd maar dat is dus niet het geval.

Ik heb nu wel de boel weer terug maar ze staan op PIO Bijde ide's en kan ze niet op ultra dma zetten. Als ik hem op ultra dma if available zet dan springt i zelf weer terug naar pio only.

Loco word je hier van
XP (en ik geloof ook 2000) zelf hebben de 'nare' eigenschap om als ze fouten detecteren op de controller om gelijk van welke DMA mode ook ineens terug te knallen naar PIO. Dus niet stap voor stap een lagere snelheid ... nee .. BAM naar de laagste meteen.

Long shot .. maar vervang je flatcables eens.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 August 2003 @ 09:57:
[...]

XP en 2000 zelf hebben de 'nare' eigenschap om als ze fouten detecteren op de controller om gelijk van welke DMA mod ook ineens terug te knallen naar PIO. Dus niet stap voor stap een lagere snelheid ... nee .. BAM naar de laagste meteen.

Long shot .. maar vervang je flatcables eens.
kep nu de boel verwijdert bijde ide controllers en daarna de chipset inf drivers weer geinstalleerd. toen gereset en het staat weer op ultra dma 5.
so far so good. Dus ik doe de test. geen goed resultaat dus... ik weer kijken staat hij weer op Pio.. .... ... dat kan toch niet ... echt een vage boel.

ben nu bezig met virus scan want anders zou ik het echt niet meer weten wat dit is wazig..

Verwijderd

Topicstarter
Ben ut zat.. ik formateer wel dan weet ik zeker dat het weer werkt.
thx for tha help.
Pagina: 1