paar switch vragen

Pagina: 1
Acties:

• GrittyKitty
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-12-2021

GrittyKitty

Happy-Happy Joy-Joy

Topicstarter
het mkb van me baas (10 pers) is binnenkort aan het re-organiseren toe, waarvan een van de gelegenheid is om het rommelige netwerk een orde in te roepen. mij wordt gevraagd om dat te doen, omdat ik de meeste kennis heb., en inschakelen van een extern buro habben we niet zoveel budget voor, aangezien dat paar nieuwe hardware aangeschaft moet worden (soory voor IT guys).

Op het gebied van netwerk is het switch het belangrijkste punt, & ik heb vragen hierover:
- waar liggen het verschill tussen 2/3/4 layer switch?
- waarom zijn er geen manageble switch met minder dan 24 poorten? (dit ivm. trunken/load balancing van de server, en netwerk randapp. van 15)
- heeft iemand ervaring met Dell switches?
- kan ik ook trunken met unmanaged switches?

ter info
totaal 15 apparaten die op netwerk worden aangesloten (pc/plotter/printer)
pc's met Wxp/w2k
server w2k server (op het gebied van linux ben ik nog niet aan het netwerken toe) voornamelijk fileserver met grote files die heen & weer wordt geopend en bewerkt (Cad2d/3d sudio/videobewerking/DTP)

Cigarette + Coffee = Breakfast of champion

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:18

Illusion

(the art of)

24 poorten is helemaal niet zo gek voor een netwerk waarin je nu al 15 devices hebt... een 16 poorts switch kopen zou in deze situatie niet verstandig zijn.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Verwijderd

GrittyKitty schreef op 16 August 2003 @ 02:27:

- waarom zijn er geen manageble switch met minder dan 24 poorten? (dit ivm. trunken/load balancing van de server, en netwerk randapp. van 15)
layer2 : kijkt alleen naar mac adressen
layer3 : kan routeren tussen verschillende (v)netwerken
layer4 : kan routeren op basis van poort nummers (ie bijv http port 80)

Cisco heeft 12 poorts managed switches, neem aan dat er meerdere merken bestaan.

Geen idee of je kunt trunken met unmanaged switches, lijkt me niet echter..

Verwijderd

GrittyKitty schreef op 16 August 2003 @ 02:27:
Op het gebied van netwerk is het switch het belangrijkste punt, & ik heb vragen hierover:
Zie jura_aw :)
Je hebt ze zeker met minder poorten, het is alleen de vraag of dit wel rendabel is. Denk een beetje aan de toekomst, dan zie je dat 24 poorten niet eens zo gek is. Daarnaast scheelt het meestal nauwelijks in prijs..
Nee, maar tegenwoordig heb je geen 'slechte' apparatuur meer. Waar je voor betaald krijg je sowieso :)
Ja, indien je bijv. twee Intel Server-netwerkkaarten hebt. Met behulp van speciale software kun je hiermee een trunk van 2x 100Mbit aanleggen.

Is het niet een idee om die server van een Gbit-over-copper netwerkkaart te voorzien, en gewoon een switch met Gbit-uplink aan te schaffen? Zeker als er echt zoveel grote data van en naar de server getransporteert wordt, is Gbit - afhankelijk van het aantal gelijktijdige acties - zeker geen overbodige luxe.
Daarnaast: voordat je voor allerlei mooie trunking en ev. zelfs Gbit-oplossingen gaat kiezen: heeft je server genoeg capaciteit om deze bandbreedte dicht te kunnen trekken? Met andere woorden: hoe ziet het I/O systeem eruit :?