het mkb van me baas (10 pers) is binnenkort aan het re-organiseren toe, waarvan een van de gelegenheid is om het rommelige netwerk een orde in te roepen. mij wordt gevraagd om dat te doen, omdat ik de meeste kennis heb., en inschakelen van een extern buro habben we niet zoveel budget voor, aangezien dat paar nieuwe hardware aangeschaft moet worden (soory voor IT guys).
Op het gebied van netwerk is het switch het belangrijkste punt, & ik heb vragen hierover:
- waar liggen het verschill tussen 2/3/4 layer switch?
- waarom zijn er geen manageble switch met minder dan 24 poorten? (dit ivm. trunken/load balancing van de server, en netwerk randapp. van 15)
- heeft iemand ervaring met Dell switches?
- kan ik ook trunken met unmanaged switches?
ter info
totaal 15 apparaten die op netwerk worden aangesloten (pc/plotter/printer)
pc's met Wxp/w2k
server w2k server (op het gebied van linux ben ik nog niet aan het netwerken toe) voornamelijk fileserver met grote files die heen & weer wordt geopend en bewerkt (Cad2d/3d sudio/videobewerking/DTP)
Op het gebied van netwerk is het switch het belangrijkste punt, & ik heb vragen hierover:
- waar liggen het verschill tussen 2/3/4 layer switch?
- waarom zijn er geen manageble switch met minder dan 24 poorten? (dit ivm. trunken/load balancing van de server, en netwerk randapp. van 15)
- heeft iemand ervaring met Dell switches?
- kan ik ook trunken met unmanaged switches?
ter info
totaal 15 apparaten die op netwerk worden aangesloten (pc/plotter/printer)
pc's met Wxp/w2k
server w2k server (op het gebied van linux ben ik nog niet aan het netwerken toe) voornamelijk fileserver met grote files die heen & weer wordt geopend en bewerkt (Cad2d/3d sudio/videobewerking/DTP)
Cigarette + Coffee = Breakfast of champion