Waterchiller:hoe zou die het beste werken vraagje

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Smollys
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-12-2024
Ik heb na men ijskastkoeling dus ook nog 2 bierkoelertjes kunnen bijkopen,maar zit te denken met welke koelvloeistof ik best dat systeem zou vullen of mischien 2 koelvloeistoffen in 1 systeem te gebruiken ?
Het gaat dus over deze 2 toestellen waarvan ik de zwaarste voorlopigl in gebruik wil nemen.

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/smolly/Bierkoelers/DSC_0006.JPG
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/smolly/Bierkoelers/DSC_0005.JPG
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/smolly/Bierkoelers/DSC_0009.JPG

Die grote koelt 7 liter water op 45 min van +21°C naar -20°C ongeveer en ik moet er nog iets meer auto antivries in doen om echt de max uit dit toestel te halen denk ik,waarschijnlijk gaat die wel tot -25 °C denk ik.
Maar het probleem is dat een mengsel van gewone antivries echt papperig word en moeilijk rond te pompen is aan -20°C ofzo om nog maar niet te spreken van over de warmteopname van dat mengsel :r (Weet ik natuurlijk van dabit zijn testresultaten ,bedankt voor deze al in ieder geval)

Om nu dat reservoir gaan te vullen met een 7 L giftig methanol/watermengsel zie ik ook niet echt zitten met een kurieus dochtertje van 3 jaar hier in huis,dat vind ik dus al voledig uit den bozen en uitgesloten dus.

Maar wat ik wel nog zou zien zitten is die bierleidingen(zie onderste foto) te gebruiken als sub systeem en die dus met een fill en bleed systeem te vullen met een zeer kleine hoeveelheid van dat mengsel en die met een veilig geconstrueerd circuit rond te pompen naar men processor.

Maar mijn vraag is nu ,zou dit efficient werken op deze manier of gaat het methanol/watermengsel te wijnig zijn of te weinig zijn warmte kwijt kunnen in het met een motor en schroefje kolkende antivries mengsel in het reservoir?

Hoe zouden jullie dit dus kindvriendelijk het beste oplossen zonder een grote hoeveelheid brandend en giftig mengsel in huis te nemen?

[ Voor 18% gewijzigd door Smollys op 16-08-2003 02:24 ]

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Weinig ;)

Het kan aan mij liggen, maar waarom gebruik je niet gewoon autokoelvloeistof? Kan een heel eindje onder de 0 gaan. Warmteopname is wat minder dan puur water, maar enorm groot is het verschil nu ook niet.

Verwijderd

water is opzich al slecht. nou ist al een lange dag voor mij. maar hoe heet dat spul dat je ook in je koelwater doet dat er voor zorgt dat de warmte capaciteit toeneemt en dat lekken tegen gaat. en nog een paar dingen. maar kweenie hoeveel het het vriespunt omlaag brengt. en anders gewoon veel alcohol indoen ofzo :S. spiritus??? de warmte capaciteit weet ik daar niet van. en anders gooi je dat over die leidinkjes heen om te laten verdampen ;). dan weet ik ook wel zeker dat het koud word :P. gewoon eroverheen laten stromen :P. moet je wel een stalen kooi om je sys zetten vanwege je dochtertje ;).

• Smollys
Jupiler schreef op 16 August 2003 @ 02:13:
Weinig ;)

Het kan aan mij liggen, maar waarom gebruik je niet gewoon autokoelvloeistof? Kan een heel eindje onder de 0 gaan. Warmteopname is wat minder dan puur water, maar enorm groot is het verschil nu ook niet.
Autokoelvloeistof bedoel ik dus dat er nu inzit en dik en papperig word bij -20 °C
Zal nog eens proberen om er wat meer in te doen en te kijken of dat zo stroperig blijft ,maar de warmteopname van autokoelvloeistof is echt wel heel veel verschil tegenover gewoon water hoor jupiler.
Een mengsel met autokoelvloeistof dat bestand is tegen meer dan - 25 °C koelt dus echt voor geen meter meer.
Dat ondervind ik nu zelfs met mijn ijskastkoeler al en zou dat met die bierkoeler toch al iets efficienter willen krijgen ,maar dan wel een beetje veilig.

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Ik heb het over "pure" autokoelvloeistof en dus geen combinatie water/antivries he! Lijkt me sterk dat dat bij -20° al stroperig wordt.

En het verschil tussen autokoelvloeistof en water was bij mij ongeveer 5°. DaBit heeft ooit ook de test gedaan, gebruik de search maar eens. Daarmee zul je vast ook wel een aantal topics van dezelfde topicstarter vinden over de verschillende bruikbare koelvloeistoffen.

• Smollys
Die topics heb ik uiteraard allemaal wel gelezen jupiler.
Dat hoord natuurlijk zo als je wat wil gaan experimentern met die hoop oud ijzer die ik hier al verzameld heb.
Maar wat ik kan afleiden is dat jij niet de moeite zou doen om die subkoeling met methanol mengsel door dat inox rad te gaan pompen omdat het de stressed cpu temp niet echt veel gaat beinvloeden of toch te wijnig gaat zijn om er al de moeite er voor te doen.

Ik dacht mischien omdat -20° ofzo dat dit systeem kan halen niet echt zo koud is tegenover bvb een nieuwe prometeia ofzo, en het beetje dat je mischien kan optimaliseren toch op een relatief (niet zo'n echt te gekke temp) toch nog een behoorlijke winst te halen valt in % gezien dan.
Ik ga toch nog maar eens goed Dabit zijn vloeistof tabel bezien of hem eens vragen of het de moeite loont om dit systeem zo verder te ontwikkelen zoals ik het eigelijk al wat in men hoofd had.

Verwijderd

Je verwacht zo'n -25 vloeistoftemp te halen. Ruwweg betekent dat dat je vloeistof pas mag bevriezen bij -30C .. -35C. De verdamper vord immers kouder dan de vloeistof, en we willen daar geen aanvriezing.

Wat betreft de koelvloeistoffen heb je een aantal mogelijkheden:

- Ethyleenglycol/water. Dit is zo'n beetje autokoelvloeistof

- Propyleenglycol/water. Niet giftig, maar ook niet zo goed. Zelfde nadeel als autokoelvloeistof: die rommel word behoorlijk stroperig.

- ethanol/water. Op alle fronten beter dan glycol, voor onze doeleinden dus. En jouw nieuwsgierige dochtertje kun je dan hooguit ladderzat aantreffen >:)

- methanol/water. Tot nu toe het beste, maar met nadelen.

- Calciumchloride/water. Heeft potentie. Veel potentie. Hoge dichtheid, hoge warmtegeleiding, hoge warmtecapaciteit, acceptablele viscositeit. Maar het heeft wel het soldeer in mijn verdamper opgevroten, zodat die vrolijk uit elkaar viel :( :X

Ik zou zowiezo een gesloten systeem maken, dus niets open naar lucht..

• DAMAGE
  • Laatst online: 13-01 00:52

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

methanol dat is toch zwaar vlambaar? en als het brand zie je geen valmmen... of was dat juist ethanol? Maar goed ik hoor veel mensen hier praten over dat spul wat lekken nog beter tegen gaat etc, dat is Water Wetter, maar ik weet niet of dat hier wel op gaat. dit is wel erg extreem :)

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

• Smollys
Deze middelen had ik al in men hoofd Dabit en had ook al gedacht om een ethanol mengsel te gaan gebruiken in een dicht systeem .
Maar waar ik aan twijfel is of ik in het reservoir gewoon onschadelijk autokoelvloeistof zou gebruiken en daar dat inox rad waar het bier normaal doorloopt indompelen en daar een dicht systeem van te maken met een kleine hoeveelheid methanol of ethanol mengsel in?

Hier nog even een pic met de autokoelvloeistof bij -17°C
Die word dus wit en stroperig ipv mooi blauw doorzichtig in warme toestand.

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/smolly/Bierkoelers/DSC_0011.JPG

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:01

Epsilon

DAMAGE schreef op 16 August 2003 @ 12:06:
methanol dat is toch zwaar vlambaar? en als het brand zie je geen valmmen... of was dat juist ethanol? Maar goed ik hoor veel mensen hier praten over dat spul wat lekken nog beter tegen gaat etc, dat is Water Wetter, maar ik weet niet of dat hier wel op gaat. dit is wel erg extreem :)
Methanol is giftig, dat is het grootste nadeel. Ook blijkt het moeilijk te zijn om zoiets in je systeem te houden. Het lekt nl heel snel (moleculen zijn erg klein).
Dat is ook het spul dat ze bij Alcohol doen in spiritus om het niet consumeerbaar te maken.

Ethanol = Alcohol :)

Verder is een methanol / water mengel niet ontvlambaar.

Dabit is expert op dit gebied eigenlijk :)

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ik zou inderdaad ook voor een geheel gesloten systeem gaan.. Als het helemaal gesloten is dan maakt het niet uit of iets giftig is of niet omdat je dochtertje er toch niet bij kan... Verder denk ik dat het effectiever is als het systeem zoals je het aan het begin voorstelde...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

Waar koop je zulke bierkoelers, en voor hoeveel?

• DAMAGE
  • Laatst online: 13-01 00:52

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Epsilon schreef op 16 August 2003 @ 13:40:
[...]

Methanol is giftig, dat is het grootste nadeel. Ook blijkt het moeilijk te zijn om zoiets in je systeem te houden. Het lekt nl heel snel (moleculen zijn erg klein).
Dat is ook het spul dat ze bij Alcohol doen in spiritus om het niet consumeerbaar te maken.

Ethanol = Alcohol :)

Verder is een methanol / water mengel niet ontvlambaar.

Dabit is expert op dit gebied eigenlijk :)
jep ik weet dat dabit hier erg veel verstand van heeft en niet zo maar hier wat neer gaat zetten... Water lost Methanol toch juist op?

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Verwijderd

Ik zou helemaal van autokoelvloeistof afstappen. Ik heb er slechte ervaringen mee, en jij nu ook. Shell Glycocool zou nog kunnen op -20 ofzo, maar zelfs dat werkt al niet prettig meer.

ethanol/water lijkt me de meest geschikte keuze. Zo gauw ik weer achter m'n laptop zit, zal ik de benodigde verhouding voor je bepalen.

• Smollys
Verwijderd schreef op 16 August 2003 @ 14:09:
Waar koop je zulke bierkoelers, en voor hoeveel?
Gewoon jaren elke week langs de oud ijzer verzamelplaats langslopen ;)
Aldaar zoeken tot je zulke dingen vind en dan betaal je die aan de prijs per kilogram oud ijzer,goedkoop dus :P
Deze 2 hebben blijkbaar een tijdje in 5 cm water gestaan in een kelder ofzo ,kan je zien aan de 5 cm hoge verkleurde rand op de verf aan de buitenkant en wat roest op de bodem.
maar werken voor de rest dus nog perfect ;)

Ik ga men plan zoals ik het in mijn startpost gewoon eens uittesten.
Subkoelen met het inox rad in het reservoir en dat 2 de circuit om te beginnen eens vullen met een ethanol (alkohol) water mengsel en zo alles optimaliseren.
Nadien als alles goed moest werken en veilig is mischien nog eens proberen met een methanol water mengsel.

Zal dan zelf wel merken wat de resultaten zijn van deze experimenten ;)

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
Smollys schreef op 16 August 2003 @ 01:40:
Ik heb na men ijskastkoeling dus ook nog 2 bierkoelertjes kunnen bijkopen,maar zit te denken met welke koelvloeistof ik best dat systeem zou vullen of mischien 2 koelvloeistoffen in 1 systeem te gebruiken ?
Het gaat dus over deze 2 toestellen waarvan ik de zwaarste voorlopigl in gebruik wil nemen.

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Die grote koelt 7 liter water op 45 min van +21°C naar -20°C ongeveer en ik moet er nog iets meer auto antivries in doen om echt de max uit dit toestel te halen denk ik,waarschijnlijk gaat die wel tot -25 °C denk ik.
Maar het probleem is dat een mengsel van gewone antivries echt papperig word en moeilijk rond te pompen is aan -20°C ofzo om nog maar niet te spreken van over de warmteopname van dat mengsel :r (Weet ik natuurlijk van dabit zijn testresultaten ,bedankt voor deze al in ieder geval)

Om nu dat reservoir gaan te vullen met een 7 L giftig methanol/watermengsel zie ik ook niet echt zitten met een kurieus dochtertje van 3 jaar hier in huis,dat vind ik dus al voledig uit den bozen en uitgesloten dus.

Maar wat ik wel nog zou zien zitten is die bierleidingen(zie onderste foto) te gebruiken als sub systeem en die dus met een fill en bleed systeem te vullen met een zeer kleine hoeveelheid van dat mengsel en die met een veilig geconstrueerd circuit rond te pompen naar men processor.

Maar mijn vraag is nu ,zou dit efficient werken op deze manier of gaat het methanol/watermengsel te wijnig zijn of te weinig zijn warmte kwijt kunnen in het met een motor en schroefje kolkende antivries mengsel in het reservoir?

Hoe zouden jullie dit dus kindvriendelijk het beste oplossen zonder een grote hoeveelheid brandend en giftig mengsel in huis te nemen?
Bouw je water koeling setje op zoals het hoort, het liefst natuurlijk met pelt etc.

De koelmachienes houden grote(liefst zwaar geisoleerde) bak met water koud, een kleine beetje antivries en een stevige dosis zout moet voldoende zijn om te voorkomen dat het zaakje bevriest bij -20 desnoods offer je wat rum op om het ethanol gehalt omhoog te brangen :)

Vervolgens pleur je je rad in de bak water en klaar. Deksel erop, goed dicht tapen, uiteraard gaten voor de slangen van je rad :P

Met die pelt en dat ijskoude water trek je -30 graden met gemak. Beste is zorgen voor stromend/bewegend water in je bak water en/of meerdere rads.

IN je waterkoeling kun je wel evt. methanol/water mengsel doen, aangezien dat een gesloten circuit is.

Zo hoef je je dochter niet bloot te stellen aan grote gevaren, naja misschien bevroren vingertjes :-S
Verwijderd schreef op 16 August 2003 @ 11:54:
Je verwacht zo'n -25 vloeistoftemp te halen. Ruwweg betekent dat dat je vloeistof pas mag bevriezen bij -30C .. -35C. De verdamper vord immers kouder dan de vloeistof, en we willen daar geen aanvriezing.

Wat betreft de koelvloeistoffen heb je een aantal mogelijkheden:

- Ethyleenglycol/water. Dit is zo'n beetje autokoelvloeistof

- Propyleenglycol/water. Niet giftig, maar ook niet zo goed. Zelfde nadeel als autokoelvloeistof: die rommel word behoorlijk stroperig.

- ethanol/water. Op alle fronten beter dan glycol, voor onze doeleinden dus. En jouw nieuwsgierige dochtertje kun je dan hooguit ladderzat aantreffen >:)

- methanol/water. Tot nu toe het beste, maar met nadelen.

- Calciumchloride/water. Heeft potentie. Veel potentie. Hoge dichtheid, hoge warmtegeleiding, hoge warmtecapaciteit, acceptablele viscositeit. Maar het heeft wel het soldeer in mijn verdamper opgevroten, zodat die vrolijk uit elkaar viel :( :X

Ik zou zowiezo een gesloten systeem maken, dus niets open naar lucht..
Die ethanol/water combinatie, en welke verhouding moet dat? Of kan je ook gewoon een flesje rum(60% vol.) in de waterkoeling laten lopen? Of moet je speciale ethanol kopen(100%) en dat dan gaan mengen met water???
Smollys schreef op 16 August 2003 @ 02:32:
[...]

Autokoelvloeistof bedoel ik dus dat er nu inzit en dik en papperig word bij -20 °C
Zal nog eens proberen om er wat meer in te doen en te kijken of dat zo stroperig blijft ,maar de warmteopname van autokoelvloeistof is echt wel heel veel verschil tegenover gewoon water hoor jupiler.
Een mengsel met autokoelvloeistof dat bestand is tegen meer dan - 25 °C koelt dus echt voor geen meter meer.
Dat ondervind ik nu zelfs met mijn ijskastkoeler al en zou dat met die bierkoeler toch al iets efficienter willen krijgen ,maar dan wel een beetje veilig.
mm ik ben zojuist een koelvloeistof tegen gekomen in onze schuur die tot -26'C garandeerd.... Nu heb ik alleen geen idee of ie dan al meer op appelstroop lijkt of dat ie dan pas begint met dikker te worden...

Naja, morgen vul ik wel een een klein bakje en keil die in de vriezer , kijken hoe dat spul zich nou psies gedraagt...

[ Voor 35% gewijzigd door Rey Nemaattori op 17-08-2003 22:48 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Rey Nemaattori schreef op 17 August 2003 @ 12:34:
Die ethanol/water combinatie, en welke verhouding moet dat? Of kan je ook gewoon een flesje rum(60% vol.) in de waterkoeling laten lopen? Of moet je speciale ethanol kopen(100%) en dat dan gaan mengen met water???
Gewone alcohol is een stuk goedkoper dan rum hoor, zeker in de vorm van brandspiritus :)

Maargoed, de mengverhoudingen.
Let op: dit zijn massa-procenten. Zelf dus nog even omrekenen naar volume-procenten; de dichtheid van ethanol is immers lager dan die van water. Of gewoon mixen met een weegschaal (dus 660g ethanol + 340g water voor een kilo spul)

code:
1
2
3
4
5
6
    Ethanol     Methanol    NaCl (zout) Ethyleenglycol

-20C    33%     24%     22.5%       39%
-30C    46%     34%     -       48%
-40C    57%     41%     -       54%
-50C    66%     47%     -       60%

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
Verwijderd schreef op 18 August 2003 @ 11:44:
[...]

Gewone alcohol is een stuk goedkoper dan rum hoor, zeker in de vorm van brandspiritus :)

Maargoed, de mengverhoudingen.
Let op: dit zijn massa-procenten. Zelf dus nog even omrekenen naar volume-procenten; de dichtheid van ethanol is immers lager dan die van water. Of gewoon mixen met een weegschaal (dus 660g ethanol + 340g water voor een kilo spul)

code:
1
2
3
4
5
6
    Ethanol     Methanol    NaCl (zout) Ethyleenglycol

-20C    33%     24%     22.5%       39%
-30C    46%     34%     -       48%
-40C    57%     41%     -       54%
-50C    66%     47%     -       60%
Vet, ik neem aan dan de -20C t/m de -50C de temps zijn vanaf waar het stoltraject begint???

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Yup, idd.

Een goede vuistregel: hou deze temp ca. 10 graden lager dan de laagste temp die je gaat bereiken. Komt je koelsysteem op -10, gebruik dan vloeistof die pas bij -20 gaat bevriezen.

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2003 17:24 ]

• Kleenex
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Smollys : waar heb je die dingen gekocht ?

Verwijderd

Kleenex schreef op 18 August 2003 @ 17:26:
Smollys : waar heb je die dingen gekocht ?
scroll eens een paar posts naar boven :)

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Maar wat maakt het uit als het dik / stroperig wordt? (misschien mis ik het punt wel :P ) Als ik het goed begrijp wil je toch gewoon het water wat langs je procc gaat laten afkoelen in de bak van de tap? Of wil je het gekoelde vloeistof direct langs je procc laten gaan? want denk je dat het die -20 nog gaat halen als je er XX aantal watt van je procc aan toevoegd?

• Smollys
Als ik het orginele radiator ga gebruiken in autokoelvloeistof gedompeld maakt het inderdaad niet veel uit als dat redelijk dik word ,maar dat is nu ook net de reden waarom ik het eens ga proberen met dat rad,omdat ik heel dat reservoir niet echt wil vullen met iets gevaarlijkere stoffen die wel door een aquarium pompje kunnen rondgepomt worden.
In ieder geval bedankt Dabit voor het tabelletje ,nu hebben we toch al iets om op verder te gaan kwestie verhoudingen.

• snooze
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-07-2025

snooze

kinda busy atm.

ga anders naar finland of zweden ofzo vraag eens wat ze daar voor spul in hun auto's flikkeren

weet iemand nog een leuke signature?

Pagina: 1