Chaintech 7VJL Deluxe Temp Sensor

Pagina: 1
Acties:

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-08 09:01

Mojo

The Power Within

Topicstarter
Mijn Mobo geeft als temperatuur van de CPU aan dat deze idle rond de 60 graden ligt en full stressed (burnk7 of een DPC) ligt deze rond de 70 graden ongeveer. Dit vond ik nogal hete temperaturen dus heb ik met de search wat rondgezocht of andere mensen hier ook al last van hadden, ik vond echter wel wat maar niet precies mijn situatie. Als ik mijn CPU aanraak dan kan ik hem gemakkelijk aanraken en bij full stressed voelt hij wel warmer, maar is hij nog steeds goed aan te raken. Nou is het zo dat ik in de bios een shut-down temperatuur kan instellen van minimaal 85 graden. Nu komt het, een vriend van me heeft een Chaintech 7VJL niet-Deluxe, hij heeft zijn CPU rond de 45 graden en kan als shut-down temp minimaal 60 graden instellen. Nou kom ik tot de conclusie dat óf mijn temp sensor niet goed werkt en ik een gare bios heb wat me erg onwaarschijnlijk lijkt, óf er wordt door het mobo 15-20 graden bovenop geteld van wat de sensor aangeeft om de echte DIE temp aan te duiden, óf mijn mobo ondersteund de functie dat je de temp. diode van de die kan aflezen, maar ik heb gelezen dat die diode er niet inzit bij een palomino oid :? ik snap dat ff niet. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen en dat een van mijn conclusie's juist is, ik zit zelf dus te denken aan de 2e optie.

Ik heb een Athlon 2000+ Palomino en de cooler is een Arctic Coppersilent, voor meer info op de cooler kijk op www.arctic-cooling.com.

PS: ik ben nieuw hier dus AUB me niet verwijten dat ik te weinig info geef,

Bedankt

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Vraagje, waarmee meet je de temps?
als het met de software is kan het nog wel eens afwijken, de bios is vaak betrouwbaarder.
Ik heb eenzelfde proc als jij hebt en is hier 54C idle. In de bios gaf hij echter eerst 19 aan (terwijl we buiten zaten waar het boven de 20C was).
biosflash hielp bij mij om betere metingen te krijgen.

beste is om met een losse thermometer het te meten (dan weet je het namelijk een stuk zekerder).

• Mojo

Mojo

The Power Within

Topicstarter
Ow ja, dat was ik vergeten te vermelden, met alle programma's zoals Speedfan, Progje van Chaintech zelf en de bios zijn de temps vergelijkbaar, bovendien is als je de PC aanzet de temp in de bios meteen rond de 40 graden

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Verwijderd

maat van mij heeft toevallig de zenith van chaintech, en dankzij amdforums is hij er achter gekomen dat de sensor een afwijking heeft van gemiddeld 10 graden...

dit is door veel mensen nagecontroleerd en het klopte..

ik denk dat dit misschien ook wel het geval is bij jou; chaintech zal wel brakke of slechtgeplaatse sensors gebruiken waardoor de temp ver afwijkt.. dit is wel met meer mobos het geval (asus nog wel eens) dus je bent niet de enige..

• Mojo

Mojo

The Power Within

Topicstarter
Oké bedankt, dan heb ik dus een brakke sensor, maare hoe zit het dan met die shut down temps in de bios bij de deluxe en non-deluxe borden?