Ik heb een Intel SRCS14L sata RAID controller gekocht, samen met 3 Raptors. De bedoeling is om deze in RAID5 te gaan draaien.
Na inbouwen en testen zie ik een redelijk belabberde performance voor deze setup.
Een losse Raptor

Wat direct opvalt is de erg strakke read performance rond de 32 MB/s. Afgezien van het feit dat de score te laag is, geeft HD Tach normaal op een losse schijf een kromme lijn. ATTO geeft daarentegen wel een normaal beeld voor 1 schijf.
Echter zodra ik RAID inschakel (0 of 5) wordt het er alleen maar slechter op.

Ook hier weer een lage performance (zelfde bij RAID5).
ATTO benchmark geeft ongeveer hetzelfde beeld.

RAID5
Gebruik ik echter softwarematige RAID0 van Windows XP ziet het er heel anders uit.

Andere benchmarks geven een vergelijkbaar beeld.
Tweakers.net StorageMark 2003 (RAID 5)
Office Heavy 3.48ms 287 IOps
Workstation Heavy 3.89ms 257 IOps
En volgens H2Benchw (C'T magazine) is mijn 80 GB WD ongeveer evensnel of sneller als de RAID array.
Waar ligt het aan?
Ik heb diverse stripesizes geprobeerd, maakt geen verschil.
De kaart draait in een 64bits/66MHz slot op een dual AMD en gezien de performance van de software RAID is de PCI bus geen belemmering.
Nieuwste drivers en nieuwste firmware maakt ook geen verschil.
Tips zijn erg welkom.
Na inbouwen en testen zie ik een redelijk belabberde performance voor deze setup.
Een losse Raptor

Wat direct opvalt is de erg strakke read performance rond de 32 MB/s. Afgezien van het feit dat de score te laag is, geeft HD Tach normaal op een losse schijf een kromme lijn. ATTO geeft daarentegen wel een normaal beeld voor 1 schijf.
Echter zodra ik RAID inschakel (0 of 5) wordt het er alleen maar slechter op.

Ook hier weer een lage performance (zelfde bij RAID5).
ATTO benchmark geeft ongeveer hetzelfde beeld.

RAID5
Gebruik ik echter softwarematige RAID0 van Windows XP ziet het er heel anders uit.

Andere benchmarks geven een vergelijkbaar beeld.
Tweakers.net StorageMark 2003 (RAID 5)
Office Heavy 3.48ms 287 IOps
Workstation Heavy 3.89ms 257 IOps
En volgens H2Benchw (C'T magazine) is mijn 80 GB WD ongeveer evensnel of sneller als de RAID array.
Waar ligt het aan?
Ik heb diverse stripesizes geprobeerd, maakt geen verschil.
De kaart draait in een 64bits/66MHz slot op een dual AMD en gezien de performance van de software RAID is de PCI bus geen belemmering.
Nieuwste drivers en nieuwste firmware maakt ook geen verschil.
Tips zijn erg welkom.