aanraken of niet??

Pagina: 1
Acties:
  • 927 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• rickpastoor
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-11-2021
hey mensen,
sinds de tijd dat ik met harware enzo omga, worden mij verschillende dingen verteld over het vasthouden en/of aanraken van herde waren...
nou wil ik eindelijk wel eens weten wat wel en wat niet mag bij hardware.

voorbeeld: mij is door vrienden altijd verteld dat je NIET aan je memory mag komen, maar wat zeg ik bij de computerzaak, ze grepen dat plakje vol bij zn kraag!

het lijkt mij goed om te weten wat je wel en niet mag vastpakken, en evt waarom niet, omdat dat toch de levensduur van je hardware kan verlengen.

dit is mijn lijstje van hoe ik het aanpak:
behuizing: jep, die wel
mobo: nee
videokaart: ook niet
geheugen: niet doen
hdd: niet bij de print vastpakken
fdd: die mag je zelfs uit het raam gooien
cd&dvd: die wel
geluidkaart &rest: nee

ik zou wel es willen weten hoe jullie dat doen, en op die manier kan ik
zelf bepalen wat ik wel en niet vastpak;)

rick

• supakeen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09-2025
Gewoon, eerst ontladen en daarna kun je het wel gewoon vastpakken.

Verwijderd

idd, wat mij betreft mag je alles aanraken, zolang dat ie of jijzelf ontlaad is

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Zeker weten dat je niet geladen bent en dus geen ESD kunt veroorzaken. Desnoods aard je jezelf. Zorg altijd dat je geen vette vingers etc hebt. Dan kan er weinig mis gaan. Stof ed vermijden. Dus ook haren enzo. Zorg dat je spullen schoon blijven dus.

• melvie
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-08 21:28

melvie

Retro Icon

Als je een geaarde kast heb dan moet je eerst met je hand even aan het chassis vastpakken en daarna kan je gerust aan je harde waren zitten, als je maar niet gaat schuifen over nylon vloerbedekking ofzo, in principe kan er weinig gebeuren als je maar voorzichtig bent..

• RawPeanut
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-05-2023

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

Nog nooit schadelijk effecten ondervonden van gewoon vastpakken. Ter referentie: Ik bouw al zes jaar pc voor mijn werk.

Canon Digital Ixus V3

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:45

Illusion

(the art of)

Alle printjes kan je gewoon op de kopse kanten pakken (en dan liefst niet aan de kant van het PCIslot, maar zelfs dat kan).
Als je ontladen bent, kan je bijna alles aanraken, maar als het even kan, liever niet de printbanen/connectors/pinnetjes van je CPU/memory pakken.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• SoNoS
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-04-2023
zmn schreef op 15 August 2003 @ 19:46:
Gewoon, eerst ontladen en daarna kun je het wel gewoon vastpakken.
Inderdaad, gewoon zorgen dat je ontladen bent, door bijv. een radiator vast te pakken. Daarna kan je volgens mij alles beetpakken hoor.

• Teddy
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-07 23:31
Ik werk in zo'n computer toko, op onder andere de assemblage afdeling, en wij doen daar niet aan ontlading (we hebben wel zo'n speciale antistatische vloer), maar we pakken alles gewoon vast. ook bij de printjes etc. Maar om het zekere voor het onzekere te nemen zou ik er toch voorzichtig me zijn als ik jou was, jij kunt niet zo makkelijk een defect onderdeel omruilen als dat ik kan (hoewel het niet vaak voorkomt).

Verwijderd

Officieel heb je zo'n polsbandje nodig, deze bevestig je aan een (metalen) geaard object.
Deze bandjes worden veel gebruikt bij computerzaken. Ik had er 1 toen ik nog @home installateur was. (Heb hem weer in ongeopende orginele verpakking ingeleverd toen ik een andere baan kreeg) Dan kun je ook geen statische lading opbouwen. Maar als je computer aan een geaard stopcontact is aangesloten kun je jezelf ook "ontladen" aan de kast.

Verwijderd

Ook ik werk al een geruime tijd in een bekende computertoko. Ik ontlaad nooit, pak alles gewoon vast zolang er geen stroom op staat en er is hierdoor nog nooit iets kapot gegaan.
Deels onzin dus imo, al moet ik wel zeggen dat ik meestal niet zo statisch geladen ben. Alleen bij het aanraken van mijn auto wil ik nog wel eens een tikkie krijgen.

• MrE
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-09-2025

MrE

Sugardaddy take me home..

Ik heb begrepen dat je de contact gedeelten van een printplaat ook niet moest beetpakken in verband met het feit dat het zuur dat op je huid zit, de koperen conectoren kan aantasten waardoor het contact verslechterd.

the -<::::::::::D is mightier than the <:::::::::[=@

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:53
Het is al vaak genoeg gezegd: je mag alles aanraken zolang je jezelf maar eerst ontlaad door bijvoorbeeld je kast aan te raken of de radiator. Ik hou bij mijzelf altijd aan: liever te vaak even naar de radiator lopen dan te weinig :+

Ondanks dat, raak ik zelf liever printbanen en pootjes, etc. het liefst zo min mogelijk aan. Maar dat is meer uit voorzorg :) Ook pak ik zo min mogelijk condensatoren vast. In ieder geval wat jij net allemaal zei wat je niet mag aanraken is onzin ;)

• rickpastoor
  • Laatst online: 06-11-2021
oh oke dan weet ik dat ook weer, maar in principe kun je dus zelfs de proc bij de pinnetjes pakken als je ontladen bent enzo? oke! weer wat geleerd! :P

• enermax
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-08 17:19
Jep zal 1 op de 2000 keer zijn dat je wat kapot maakt. Althans ik ren nooit naar de verwarming heb al tientallen pc's gebouwt nooit wat kapot gegaan.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

let op het grote probleem is ladings/spannings verschil tussen de 2 objecten,
jij en de dimm oid.

Dat los je op door een neutraal punt te kiézen waar je naar ontlaad,
doorgaans aarde
dat doe je niet via rechtstreeks contact maar via een beetje geleidend contact, e.g. het esd zakje zelf.
je polsbandje heeft ook altijd weerstand 1Meg enerzijd ontladingen anderzijds je persoonlijke veiligheid

wat als je zo'n dimm in een geaard gebeid zou brengen terwijl deze zelf lading kan hebben opgebouwd tijdens het lopen buiten etc,
(lees die tik die je kan krijgen als je uit de auto stapt)
stja dan zou zon dimm dus ook een rotklap krijgen als het niet geleidelijk gaat

deze esd vepakkingen hebben dus naast afscherming ook de functie dat je langzaam ladingen neutralisseert.

dus zoveel mogelijk aan aarde en je voorkont de meeste problemen.
en idd de dimm pak je dus bij voorkeur aan de zijkanten en niet op de ic's

sta op werk volg ik de esd regels gewoon. klaar er is genoeg bewijs van. een boel defecten ontstaat ook later. omdat de onladingen ook kleine beschadigingen kunnen aanrichten.
(lees van een brug afspringen met een ingesneden bunjee touw)
En jij je maar afvragen waarom die dimm na een halfjaar is stukgegaan ?

Thuis kan het me geen moer schelen .. open dat zakje in in de pc die dimm
(ik leg ze niet op m'n wollen dekbed nee, da's vragen om ellende)

Iperf

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Ligt er een beetje aan. Ik bouw ook al jaren pc's met succes, terwijl bij een vriend van mij alles kapot gaat wat hij aanraakt door de statische elektriciteit.

Ook een wollen trui met lange mouwen heeft bijv. een grote kans op statische elektriciteit wanneer je met je handje een pc binnendringt :)

PS: alleen bij monitoren afstellen/bijtrimmen neem ik wel (zoveel mogenlijk) de veiligheidseisen in acht door speciale spullen/matten te gebruiken + alle bijbehorende voorschriften........

[ Voor 25% gewijzigd door Frankie02 op 15-08-2003 21:00 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

idd somige mensen kunne er gewoon niks aan doen mijn vriendin bijv elke keer als ik haar aanraak in de zomer springen de vonken over, stja love hurts

Iperf

• Aphelion
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-07 19:19
je mag toch juist alsnog chips niet aanraken wegens het vet !

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 15:23
zorg wel dat je het niet overgeeft, het kan nl zijn dat je verschillende ladingen hebt en zo het alsnog vernield, en dit kan zelfs na ontladen zo zijn, dus doe dat soort ding dvm een tafel ofzo. Maar het blijft dat je het als het niet moeilijker is het net zo goed iig voor de zekerheid zo min mogelijk moet vastpakken, en zo min mogelijk bij de chips

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Zoiezo moet je altijd oppassen. Iets hoeft ook niet meteen stuk te gaan als je het verkeerd vastpakt terwijl je geladen bent. (En je bent snel iets geladen en dat iets wat jij niet merkt, kan een heleboel zijn voor elektronic). Het kan ook dat iets 2 jaar later stuk gaat omdat jij het een keer verkeerd vastpakte terwijl je geladen was.

Ik pak dan ook nooit iets bij de banen of wat daarmee dan ook in contact staat, zolang dat mogelijk is. Liefst geheugen dus aan de zijkant waar geen banen zit maar alleen de PCB.

• Talon
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:33

Talon

Booooom !

Ik ben op mijn werk verplicht een polsbandje te dragen.
Ik heb 200 videokaarten per dag in mijn handen en dan is zoiets gewoon een must. 1 van mijn collega's neemt het er niet zo nauw mee en heeft volgens mij al een flink aantal kaarten vernaggeld. Ik behandel de kaarten alsof ze van mezelf zijn : erg voorzichtig. Geen printbanen proberen aan te raken (schur es een paar keer langs zo'n baan en hij verkleurt ...) en al helemaal geen contactpunten (zuur van je handen kan schade veroorzaken). Condensatoren heb ik al lange tijd niet aangeraakt nadat ik van een zelfbouwprojectje een flinke opdonder kreeg.

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-07 20:51

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Maurice schreef op 15 August 2003 @ 21:05:
je mag toch juist alsnog chips niet aanraken wegens het vet !
Niet zozeer vanwege het vet alswel vanwege het zuur en zout van je zweet :)
Wat overigens met een stukje gum weer erg goed te verwijderen is.

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

• Aphelion
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-07 19:19
Oscar the Grouch schreef op 15 August 2003 @ 21:17:
[...]

Niet zozeer vanwege het vet alswel vanwege het zuur en zout van je zweet :)
Wat overigens met een stukje gum weer erg goed te verwijderen is.
ah oke fijn om te weten en thanks voor de tip :) als ik dan in het vervolg iets aanraak gum ik het wel even weg.. had ik dat maar eerder geweten |:(

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb begrepen dat je de contact gedeelten van een printplaat ook niet moest beetpakken in verband met het feit dat het zuur dat op je huid zit, de koperen conectoren kan aantasten waardoor het contact verslechterd.
ik raak geen contacten aan idd en de rest wel.

en ik raak niks aan als de pc aanstaat. dat klinkt heel logisch, maar ik zal de mensen de kost geven die fannetjes ofzo er bij prikken als hij draait of weet ik veel wat. bij mij gaat de stekker er uit voor ik ga pielen. ik heb al te vaak gehad dat als je een pci kaart er bij zet dat de pc aangaat ofzo. weer een pci slot opgeblazen.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

hmm, ontladen via een geaarde pc, maar halen jullie de stekker niet uit de wcd?
(zelf gebruik ik een polsbandje btw als ik met mem/cpu bezig ben, anders niet)

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Erkens schreef op 16 August 2003 @ 15:17:
hmm, ontladen via een geaarde pc, maar halen jullie de stekker niet uit de wcd?
(zelf gebruik ik een polsbandje btw als ik met mem/cpu bezig ben, anders niet)
dat is in principe het grote atx dilemma. als je de stekker er uit trekt heb je geen aarde meer. als je de stekker er in laat blijft je mobo in een soort standby mode staan. al met al heb ik de beste ervaringen met de stekker er uit trekken. ik sloop eigenlijk nooit wat tegenwoordig.

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Eeuh, daarvoor kan je toch gewoon het knopje op de voeding omzetten (de 0 1 knop), zodat je voeding wel is verbonden met een geaarde stekker, maar de voeding het moederbord niet van stroom voorziet?

Verwijderd

over die polsbandjes: ik heb het wel eens geprobeerd, maar ik maaide in een kwartier tijd al meer spullen op de grond als dat ik ooit met statische elektriciteit gemold had.

dus: gewoon ontladen en dan gewoon beetpakken

Verwijderd

nou, ik zet al 2 jaar lang iedere week een stuk of 20 pc's in elkaar, en verkoop ook allemaal losse onderdelen, en ik ontlaad nooit, en pak alles gewoon vast, nergens last van gehad.

maar het 'schijnt' idd beter te zijn om je zelf te ontladen..

• lameeuw
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:17

lameeuw

Ik doe niet gek, ik ben gek.

het schijnt idd beter te zijn dat ontladen... Ik bouw nu zelf zo'n 8 jaar peecees voor mezelf, vrienden, kenissen en bedrijfsmatig. Ik heb nog nooit aan dat ontladen gedaan en dat terwijl ik in de winter altijd ESD-gevoelige kleding draag... FLEECE-truien :) en nog steeds nergens last van.

☐ Geschift - ☑ Totaal geschift De Totaal Geschiften 767420

• Godjira
  • Laatst online: 13-06 16:49

Godjira

To infinity and beyond!

Gewoon beide handen op je kast houden voordat je aan je hardware zit en je hebt totaal geen problemen. Ik doe het al jaren zonder polsbandje en heb nog nooit iets gemold erdoor.

Profile

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:27

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Gebruik de search eens, zijn plenty topics over geweest. Laatst nog een uitgebreide discussie "wel of geen polsbandje"... Vroeg of laat gaat het zonder polsbandje toch fout met gevoelige apparatuur of componenten wat anderen je ook vertellen. Veel mensen hebben iets kapot gemaakt zonder te weten hoe of durven het gewoon niet toe te geven...

[ Voor 50% gewijzigd door Bor op 16-08-2003 18:51 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• nl2dav
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-08 02:56
Als je iets beetpakt zonder voldoende ESD protectie wil het niet zeggen dat iets direct kapot gaat. Daar kan een jaar over heen gaan bij wijze van spreken!

Duidelijk geen ESD cursus gevolgd (yep die heb je ook).

"jarenlang PC's gebouwd en het gaat altijd prima"

Dat soort uitspraken nah :(

Op mijn werk is ESD protectie ten alle tijden verplicht, een goede zaak! :)

Q350 ERV+Svenar controller Wifi+ComfoClime24 Ubbink aerfoam / Air Excellent & Renson Easyflex

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Damn, wat had jij gezopen? Niet dat het niet klopt, maar laten we zeggen dat de grammatica en spelling iets af laat weten. ;)

Ik raak trouwens alles gewoon aan, nog nooit wat kapot gegaan daardoor. Geloof ik ;)
Pagina: 1