Toon posts:

Fout melding over himem.sys?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn computer start niet meer goed op. Als ik hem in de veilige modus opstart geeft hij devolgende melding:

Fout: Himem.sys heeft onbetrouwbaar XMS geheugen gevonden op adres 00600406 XMS stuurprogramma niet geinstalleerd
Himem.sys ontbreekt controleer of het bestand zich in de windows map bevindt.

Via dos heb ik gecontroleerd, maar himem.sys bestaat gewoon.

Bij gewoon opstarten start microsoft register controle en gaat reservebestanden gebruiken daarna vraagt hij, na te zeggen wat gerepareerd te hebben, om nieuwe opstart. Het zelfde gebeurt dan weer. Hij begint weer met register controle etc...

Wat is er aan de hand? Is het een virus of zijn er andere problemen?

Alvast bedankt

Verwijderd

Over zulke problemen ga ik meestal niet nadenken en ik doe dus meteen me windows 2000 cd erin en installeer windows opnieuw. (NTFS natuurlijk).

Verwijderd

Maak eens ff op een andere pc (evt met andere winblows versie) een bootdisk en laat je pc daar eens van starten.
Zorg wel dat device=himem.sys in je config.sys staat.

Om die foutmelding die je krijgt te voorkomen zet eens achter je device=himem.sys het stukje "/testmem:off"

Suc6!

Verwijderd

Lord Nikon: niet echt nuttig...

Wat betreft /testmem:off, ik denk niet dat't weghalen van de test echt een structurele oplossing is. Hij geeft toch echt aan dat'r iets met het geheugen aan de hand is. Dat zou net zoiets zijn als dat je lampje van de benzine brandt in de auto en dat je't maar uitschakelt, want dan gaat't probleem wel weg...

Persoonlijk lijkt't meer op een echt probleem. Booten van bootdisk kan je proberen om te zien of't idd niet aan de installatie ligt of aan het geheugen.
In je bios kan je'm ook wat uitgebreider laten testen en er zijn ook wel programma's die't geheugen doortesten. Het kan sowieso geen kwaad..

Verwijderd

Die 'foutmelding' wordt veroorzaakt omdat een deel van je geheugen kapot is.

De enige Oplossing: Nieuw geheugen kopen.

Verwijderd

Nou flippo dat vind ik wel een HELE makkelijke (en dure) conclusie. Ik zou eerst maar eens wat testjes er overheen laten lopen..

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Soms helpt t ook als je je sim/dim/rim ofzo even eruit haalt en opnieuw plaatst, als je meer sim/dim/rim hebt probeer dan elk alleen, misschien wordt dan duidelijk dat er echt 1 kapot is.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 2*32 mb kan ik er gewoon een reep gehuegen uithalen. En andersom. Het lijkt me dat ze niet tegelijk kapot gaan. de pc is 2 jaar oud.

Verwijderd

Dat die testmem:/off neit het probleem verhelpt weet ik ook wel, dat zei ik ook niet :)....

Zoek anders ff op tucows naar een memory tester ofzo hebben ze daar vast wel dan weet je of het wel of niet goed inelkaar steekt!
Je kunt het beste een dos of linux programma hebben, geen win, dat vervuilt alleen maar!

Verwijderd

Op donderdag 30 november 2000 09:51 schreef Deleon het volgende:
Nou flippo dat vind ik wel een HELE makkelijke (en dure) conclusie. Ik zou eerst maar eens wat testjes er overheen laten lopen..
Inderdaad waaronder dus:

1. geheugen controleren
2. windows opnieuw installeren
3. .....

Oftewel gewoon alles nalopen. Het kan goed zijn dat het geheugen kapot is het kan ook gewoon een fout zijn in die files.

Verwijderd

Ik heb nu momenteel precies hetzelfde probleem. Met een 'oude' PC100 64mb dimm werkt het wel naar behoren.

• corani
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-10-2017

corani

__,,,_(^_^)_,,,__

Uhm, als ik het me goed herinner, was er vroeger in dos een mogelijkheid om stukken geheugen te excluden. Hoe precies weet ik niet meer (/x :?) maar dat zal wel ergens in een dos-handboek staan.
Ik weet ook niet of het nog steeds werkt in windows. Gewoon proberen lijkt me :)
Als het geheugen ECHT kapot is (eerst goed testten dus :)), hoef je het op die manier niet weg te gooien

Laat me nou toch eens met rust man!
Iedereen die in telekinese gelooft, steek a.u.b. mijn hand op

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:42
Als himem aangeeft dat het geheugen kapot is, dan is dat zo. Kan ook aan je cache liggen. Kan ook zijn dat je het te snel aanstuurt door de timings te scherp te stellen in het BIOS. Ga gewoon naar het BIOS en stel daar zo soepel mogelijk het geheugen in: cas3, normal timing, etc. Om te controleren of het de cache is, zet je die ff uit.

• Phenomenon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:53
Ik heb precies hetzelfde eens gehad bij iemand, heb het toen opgeslost door het dimmetje in een andere bank te plaatsen.......sindsdien nooit meer iets van gehoord, zou dit maar eens proberen.

Het heeft trouwens geen nut om Windows opnieuw te instaleren, want het komt net zo hard weer terug, heb er zelfs een andere harde schijf in gedaan, waar Windows al compleet opstond, maar kreeg meteen de melding dat het register beschadigd was ofzo
Pagina: 1