Toon posts:

Systeem instabiel na blikseminslag...

Pagina: 1
Acties:
  • 199 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Een tijdje geleden is mijn gloednieuwe workstation indirect door blikseminslag getroffen. Eerst dacht ik dat alleen de voeding gesneuveld was. Nadat die vervangen was leek alles weer goed te werken. Maar ik begin toch het vermoeden te krijgen dat er nog meer kapot is. Zo heb ik afentoe dat de taakbalk in windows trilt. En gemiddeld eens per week een spontane reboot of een BSOD op volstrekt willekeurige momenten.

In eerste instantie dacht ik dat het aan de videokaart lag, maar nadat ik die vervangen heb blijft het probleem nog steeds. Het geheugen heb ik al een nachtje memtest laten draaien, zonder errors. Ook met error checking optie van CPU burn-in kan ik geen fouten vinden. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de PCI kaarten en/of de hd/cd-rom drive dit soort problemen veroorzaken, dus dan blijft het moederbord over?

Weet iemand misschien nog een manier om er wat zekerder van te zijn dat het mobo niet helemaal lekker is? Want dat kan ik nog wel vervangen, maar dan is m'n geld echt op. En als het probleem er dan nog steeds is zit ik er gelijk een aantal jaartjes aan vast ;(

relevante specs:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
PSU       : ProSilence 350 Watt Fanless PSU
Mobo      : Intel D875PBZ
Proc      : Intel Pentium IV Northwood (C) 2.4 Ghz          
Memory    : Corsair TWINX1024-3200LLPT
Videocard : Sapphire Radeon 9600 Pro Fireblade Edition
Soundcard : Terratec EWX 24/96
Network   : 3Com Etherlink XL
HD        : Seagate Barracuda SATA V, 120GB, 8MB
CDRW      : PlexWriter Premium 52x32x52

• Oguz286
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-07 14:48
Ik denk dat het je harde schijf is. Probeer eens (als je ff een backup maakt) de hdd te formatteren en dan windows opnieuw te installen. Krijg je weer dezelfde problemen, dan moet je ff kijken of je ergens een andere hdd kan proberen.

• Rempage0611
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-09-2025

Rempage0611

9405 WP @ 2x SMA Sunny Boy

Welke windows versie?

Verwijderd

Topicstarter
De HD is al geformatteerd en er staat een verse installatie van win2k (SP4) op. Verder zijn de SMART attributes van die HD ook allemaal nog prima, dus daar lijkt niks mee mis te zijn. En eerlijk gezegd lijkt het me stug dat een hd ervoor kan zorgen dat een gedeelte in m'n taakbalk soms trilt :?

Verwijderd

ik zat eerder aan een beschadigd mobo of geheugen te denken.....

• tstrik
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
of de monitor

MSI GNB Max-FISR, P4 3,06GHz, MSI Ti4800SE-VTD8X

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-08 10:53

@r!k

It is I, Leclerq

Verwijderd schreef op 15 August 2003 @ 19:36:
ik zat eerder aan een beschadigd mobo of geheugen te denken.....
idd, vreemd bsod's zijn vaak hieraan te wijten.

Een hele rij microsoft certificeringen.

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-07 07:50
ik vermoed dat alles in je pc een oplazer gehad heeft. het zou dus ook aan alles kunnen liggen.
geheugen lijkt goed, dus denk ik mobo/processor of allebij

• Larry4
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
test je geheugen maar is een nachtje http://www.memtest86.com/
dan weet je het zeker

|:( had het niet gelezen |:(

[ Voor 18% gewijzigd door Larry4 op 15-08-2003 22:20 ]

Verwijderd

heb je al je verzekering gechecked? sommige verzekeringen dekken ook schade aan computers door (indirecte) blikseminslag. dan is vervangen niet zo'n probleem meer.

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik heb een paar jaar geleden ook bliksemschade gehad.
Had ook maar het minimale verhaalt op de verzekering ondanks dat me pa me nog waarschuwde dat het zoiezo op den duur wel stuk zou gaan.

Alles heeft een opdonder gehad en de kans is groot dat het eerder overlijdt dan normaal. Soms heb je mazzel dat je voeding het ondervangt anders kan je er op rekenen dat alles wel beschadigt is. Dat merk je misschien nu niet, maar iets kan over een aantal maanden wel kapot gaan door die blikseminslag van nu.

Ik heb zelf na een aantal maanden ook uiteindelijk alles kunnen vervangen omdat alles langzaam aan kapot ging. Wees verstandig, claim het nu voordat het te laat is en zet die pc maar opzij voor minder intensief gebruik.

Normaal gesproken is dit gedekt bij de inboedel verzekering. Blikseminslag dat is.

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 15:23
Volgens mij is alles gewoon niet meer helemaal fris, dat betekend dus dat het eigenlijk allemaal net niet kapot is. (ja dat kan heeft een vriend van mij ook gehad). Als het goed is word dit vergoed door de verzekering trouwens.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Verwijderd

ik heb onlangs ook inductieschade opgelopen; kennelijk over kabelmodem binnen gekomen.
mobo, netwerkkaart, videokaart kaduuk en voeding voor de helft stuk 3,3V lijn gedaald tot 2,7 V.
Niet alle assurantiemaatschappijen vergoeden inductieschade en als ze wel doen heb je taxatierapport van gevestigde firma nodig. Valt de schade erg hoog uit, krijg je dagwaarde vergoed. En nu maar hopen dat je niet onderverzekerd bent.

Verwijderd

Topicstarter
Larry4 schreef op 15 augustus 2003 @ 20:40:
test je geheugen maar is een nachtje http://www.memtest86.com/
dan weet je het zeker
ehm, lees de openingspost nog eens door :Y)

Wat de verzekering betreft, die voeding is vergoedt. Maar over de rest doen ze moeilijk omdat het zo lastig aantoonbaar is. Ten eerste is het systeem niet door een professional in elkaar gezet. En ten tweede zijn de klachten erg vaag. Als ze al vastgesteld kunnen worden door een deskundige dan is het nog maar de vraag of ze te wijten zijn aan die blikseminslag of door bijv. onkunde :/

Anyway, ik denk dat ik gewoon maar het moederbord ga vervangen. Ik had eigenlijk gehoopt op wat meer zekerheid dat het probleem daar inderdaad in zit. Het geheugen en de processor heb ik denk ik al redelijk uit kunnen sluiten dmv memtest en CPU burn-in. Als gevoeligste onderdeel voor een stroompiek blijft dan volgens mij het moederbord over...
Pagina: 1