Een tijdje geleden is mijn gloednieuwe workstation indirect door blikseminslag getroffen. Eerst dacht ik dat alleen de voeding gesneuveld was. Nadat die vervangen was leek alles weer goed te werken. Maar ik begin toch het vermoeden te krijgen dat er nog meer kapot is. Zo heb ik afentoe dat de taakbalk in windows trilt. En gemiddeld eens per week een spontane reboot of een BSOD op volstrekt willekeurige momenten.
In eerste instantie dacht ik dat het aan de videokaart lag, maar nadat ik die vervangen heb blijft het probleem nog steeds. Het geheugen heb ik al een nachtje memtest laten draaien, zonder errors. Ook met error checking optie van CPU burn-in kan ik geen fouten vinden. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de PCI kaarten en/of de hd/cd-rom drive dit soort problemen veroorzaken, dus dan blijft het moederbord over?
Weet iemand misschien nog een manier om er wat zekerder van te zijn dat het mobo niet helemaal lekker is? Want dat kan ik nog wel vervangen, maar dan is m'n geld echt op. En als het probleem er dan nog steeds is zit ik er gelijk een aantal jaartjes aan vast
relevante specs:
In eerste instantie dacht ik dat het aan de videokaart lag, maar nadat ik die vervangen heb blijft het probleem nog steeds. Het geheugen heb ik al een nachtje memtest laten draaien, zonder errors. Ook met error checking optie van CPU burn-in kan ik geen fouten vinden. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de PCI kaarten en/of de hd/cd-rom drive dit soort problemen veroorzaken, dus dan blijft het moederbord over?
Weet iemand misschien nog een manier om er wat zekerder van te zijn dat het mobo niet helemaal lekker is? Want dat kan ik nog wel vervangen, maar dan is m'n geld echt op. En als het probleem er dan nog steeds is zit ik er gelijk een aantal jaartjes aan vast
relevante specs:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| PSU : ProSilence 350 Watt Fanless PSU Mobo : Intel D875PBZ Proc : Intel Pentium IV Northwood (C) 2.4 Ghz Memory : Corsair TWINX1024-3200LLPT Videocard : Sapphire Radeon 9600 Pro Fireblade Edition Soundcard : Terratec EWX 24/96 Network : 3Com Etherlink XL HD : Seagate Barracuda SATA V, 120GB, 8MB CDRW : PlexWriter Premium 52x32x52 |