Intel 875P SATA RAID mini-probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 223 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoControl
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-06 00:38
Ik heb in m'n pc (Gigabyte 8KNXP (i875P), P4 2.8C) 2 Maxtor SATA schijven van 80Gb in raid0 aan de Intel raid controller hangen die op de chipset zit.

Meestal werkt dit goed, maar soms initialiseert de raid niet goed. Wanneer dan de raidbios geladen wordt staat er bij de de array en/of bij een of allebei de schijven "failed", en kan ik niet booten. Wanneer ik dan in de raid bios ga krijg ik de vraag of de beide schijven deel zijn van de raid array. Wanneer ik dan "ja" antwoord werkt alles weer perfect. Geen groot probleem dus, maar het zou toch niet mogen.

De schijven zijn aangesloten met SATA kabels (geen convertors) en gewone (geen SATA) voeding (de maxtor schijven ondersteunen dit nog).

Komt dit probleem omdat de schijven niet altijd snel genoeg "upspinnen"? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

zou kunnen.
het zou ook kunnen dat de bios van de raid nog een foutje bevat.
heb je er al een nieuw bios in geflashd :?

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoControl
nee, het is de laatste BIOS-versie (F5) voor mijn mobo. Die zat er trouwens standaard op terwijl F3 mass production BIOS is :)

Bijkomend vraagje: ik kan met geen enkel utiltiy aan de S.M.A.R.T.- of temperatuurdata van mijn harde schijven. Ik denk dat dit door SATA komt. Is dit normaal, en is er een manier om toch (vooral de temperatuur) deze data te kunnen bekijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-07 22:57

FastBunny

Give it the Works !

Heb je in de bios niet toevallig Harddisk Boot delay ofzoiets, dan geeft hij de hardeschijven nog een paar seconden extra misschien dat dat helpt :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 07-07 10:43

Dark

who tweaked the light?

Het is een probleem met de intel raid bios(es) en de maxtor sata's, dat ook voorkomt op andere i875 boardjes, zoals de abit ic7-g die ik heb, exact gelijke probs, soms een of beide maxtor schijven niet herkend tijdens de boot... die bootdelay helpt niks, op mijn boardje is dat enkel voor normale ide schijven. Met de nieuwste raidbios (v3.5.xxxx) wil ie op de abit de schijven helemaal niet meer herkennen :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoControl
Ik heb die HDD Delay opgezet, maar ik kan nergens vinden of die enkel voor IDE of ook voor de SATA controller is. Als ik nu een week lang deze error niet meer krijg zal het ook wel voor de SATA controller zijn ;) (Ik krijg de fout meestal hoogstens 1x per dag, dus het is afwachten.)

@Dark: Ik vind die bios nergens... niet op de website van Intel en niet op de website van Gigabyte... Ik heb nu versie 3.0.?.????. Waar kan ik deze nieuwe bios en het flashutiltiy downloaden?
Ik weet wel dat deze Intel 82801ER SATA controller ook RAID1 aankan als de BIOS van het mobo dat ondersteunt wat bij mij (nog) niet het geval is.

Iemand een idee hoe ik aan de temperatuurgegevens van mijn schijven kan geraken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 07-07 10:43

Dark

who tweaked the light?

Je kan die bios niet los downloaden, het is een onderdeel van je systeem bios en je zult op een update van de fabrikant van je mobo moeten wachten. Wel kan je de IAAR driver versie 3.5 al downloaden en gebruiken, zei het met een waarschuwing dat je om een updated bios moet vragen als je raid1 wilt gebruiken. asus en abit hebben al biossen uit met intel raid 3.5.xxxx dan biedt de bios ook raid1 aan als mogelijkheid, gigabyte zal ook wel met een update komen binnenkort, maar wellicht zoeken die eerst naar een oplossing voor het probleem met de maxtors, wat met die bios dus nog erger is.

edit: schijven in raid kan je vaak niet smart data(waaronder de temp) benaderen. als je de raid bios uitzet en de schijven met een schijftool als maxblast benadert lukt het misschien wel... daarna kan je de raidbios gewoon weer aanzetten...

[ Voor 18% gewijzigd door Dark op 15-08-2003 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 72253

Je kan de SMART gegevens nooit uitlezen als de schijven in een raid array hangen. Ik probeer dit al een paar jaar en het is niet gelukt met HPT370, HPT372 en de ITE raid controller dus ik neem aan dat het ook geldt voor de intel sata raid. Waarom probeer je niet de sillicon image raid controller?

Je kunt hier de F6b bios vinden. Misschien helpt die.

edit:
Waarom is mijn avatar weer eens weg?

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 72253 op 20-08-2003 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Anoniem: 72253 schreef op 20 August 2003 @ 16:00:

edit:
Waarom is mijn avatar weer eens weg?
omdat er een crash was en je hem weer opnieuw moet uploaden ;)

[ Voor 3% gewijzigd door chucky666 op 20-08-2003 16:51 ]

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• Arnaud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 07:57
Bios F6 voor de Gigabyte 8KNXP is final en bevat onder andere de RAID1-optie voor de ICH5R. (Version = F6, Date = 2003/8/18)

Tot nu toe werd steeds vermeld dat je deze RAID-optie alleen met Windows XP kon gebruiken, maar als ik deze zin lees
Note! If your OS (like WinXP) is already installed on SATA HDDs under ICH5R controller, please make sure to update ICH5R SATA RAID driver from our IUCD 2.4 or Gigabyte website first, then update bios F6.
dan zou het misschien ook met andere OS-SEN moeten werken. Kan iemand misschien testen of dit ook met Windows 2000 werkt?

Update: Volgens Intel kan er nu gebruik worden gemaakt van RAID0 en RAID1 op zowel Windows 2000 als Windows XP ALS je BIOS het ondersteund.

Ik hoop dat iemand dit kan testen, indien mogelijk ook met Windows Server 2003.

[ Voor 19% gewijzigd door Arnaud op 21-08-2003 13:26 . Reden: Intel-Update ]

Pagina: 1