Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[cm] modular power supply

Pagina: 1
Acties:
  • 176 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• AtlonXP1800
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-01 12:01
bij frozencpu.com kwam ik deze psu tegen:

Afbeeldingslocatie: http://www.frozencpu.com/images/products/detail/psu-31.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.frozencpu.com/images/products/detail_secondary/psu-31_2.jpg

het idee van deze psu is dat je alleen de draden aan sluit die je nodig hebt, zodat er geen losse power draden door je computer heen lopen. Met dit idee liep ik eigenlijk zelf ook al een tijdje rond. Eigenlijk zou het nog mooier zijn dat die conectoren gewoon aan de psu vast zitten, dus niet zo als op de plaatjes dat er nog ergens een losse connector tussen hangt.

Voor wat ik zou willen heb je dus eigenlijk molex connectoren nodig die je op een of andere manier in een gat (wat je dan dus in de psu zou moeten maken) kan "mounten", zodat je , als je een extra power kabel nodig hebt, deze zo er aan kan klikken.

heeft iemand enig idee of dit zoort connectoren bestaan? en waar je ze kan kopen?

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:17
als ik zo je verhaal begrijp zou je in de afdekplaat van je psu een rijtje 'female molexen' met de lange kant aan elkaar kunnen maken die je eventueel met een aluminium/stalen framepje verstevigt en teben de bovenkant van de afdekplaat bevestigt met loctite ofzo. als je dan extra stroom nodig hebt steek je zo een 'male molex' in de voeding en als je em niet nodig hebt haal je em weer weg

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:17
even ter verduidelijking even aan het painten geweest

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~sche0311/pictures/voeding.JPG

• AtlonXP1800
ja, dat is inderdaad wat ik ongeveer bedoel , en dan ook nog voor die 2 p4 stekkertjes er aansluitingen bij maken.

die female molexen zouden er eigenlijk zo in moeten zitten als bij een cd-rom speler (zal morgen wel ff een pic posten van wat ik bedoel, ik ben de rest van de avond niet thuis anders zou ik het nu wel ff doen.

• Big4SMK
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-11 19:21
als je toch zelf de aansluitingen maakt zou ik voor iets gaan wat een stukje makkelijker in/uit schuift dan molexen, deze gaan over het algemeen namelijk nogal stroef en je zal dus een behoorlijk stevige constructie moeten ontwerpen.
Kan je misschien beter even naar de locale electroboer/bouwmarkt gaan en daar wat handigere/soepelere stekkertjes en stopcontactjes halen. Dan hou je alleen een molex aan de kant waar je hem in je CDRom/HDD etc steekt

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:19

t!mP

is inflatie gevoelig

Dit is idd erg handig. Gewoon 2x een sliert van molexxxjes maken (of 1 als je niet meer nodig bent atm), 1 atx die je eingeijk niet eraf hoeft te halen, en een p4 stekker en die stoere(brede) die je er ook af kunt halen.

Gewoon in de behuizing females maken en dan de molex'sliert' erin klikken. Dat is toch het id ? Dan zal je de kabels in de voeding kort moeten houden en de slierten maken naar gewenste lengte.

Dis idd wel 'n goed ID tje.

Verwijderd

Gewoon connectors bestellen bij je electronicazaak (oa Display heeft ze imo):

[rml]euss in "[ CM] Kabel inkorten vraag"[/rml]

• AtlonXP1800
bedank voor de link euss.

wat denk ik nodig is is deze male connector:
Afbeeldingslocatie: http://www.molex.com/images/8981_b31onu1t_iso.gif

Afbeeldingslocatie: http://www.molex.com/images/8981_b31onu1t_twod.gif

deze heeft een uitstekend stukje waardoor hij in de psu ingebouwd zou kunnen worden.
mischien heeft iemand nog een ander idee, klik hier voor de rest van de molex connectoren.

Ik geloof dat uit de meeste psu's ongeveer 5 kabeltjes komen, dus dan zou je die er 5x in moeten bouwen.

dan is er nog de 4 pin 12v stekker en de aux stekker, niet iedereen zal die op deze manier er in willen bouwen, maar ik heb nu een mobo zonder die 2 aansluitingen, maar mischien heb ik over een jaar er wel een die dat wel nodig heeft, dus vandaar.

de 12v stekker is er zo een:

Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarebook.net/images/conn/atx4m.gif

maar die moet je dan dus als female hebben (kan er niet zo snel een plaatje van vinden op molex.com)

en verder is de aux stekker nog nodig, ik zal daar morgen ff wat plaatjes van zoeken.

Verwijderd

Mmm, technisch wordt het systeem er niet beter van, meerdere kontaktovergangen en goedkoper wordt het zeker niet met al dat aansluitmateriaal.

En als je weer es gaat painten, in paint kun je ook kopieren, plakken en verplaatsen, daar wordt een tekening veel mooier van en het werkt een stuk sneller.

• snooze
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-07 16:28

snooze

kinda busy atm.

wat ik dacht roen ik het las en nog niet naar de plaatjes had gekeken was dat je dus de voeding moest openmaken en dan een snoer inpluggen en dan weer dichtmaken dit zou voor de afwerking wel zo mooi zijn als al die losse eindjes (ik haat losse kabels ik denk dan altijd dat ik iets vergeten ben)

weet iemand nog een leuke signature?

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-11 09:29
Verwijderd schreef op 17 August 2003 @ 00:30:
Mmm, technisch wordt het systeem er niet beter van, meerdere kontaktovergangen en goedkoper wordt het zeker niet met al dat aansluitmateriaal.
denk echt niet dat dat wat uitmaakt... als je goed contact hebt merk je geen verschil. en prijs valt ook wel mee wat kosten 5 male+female plugjes nou?

Verwijderd

Overigens heb ik een voeding van 10 jaar oud liggen met hetzelfde principe: female pluggen ingebouwd in de voeding en dan allemaal male-male snoertjes die van voeding naar drives lopen. Ook heb ik nog vaak voedingen gehad die gewoon met schroefbusjes of ringboutjes werkten qua connectie.

Exter, als die stekker nu ook nog een beetje slap contact zouden maken, oké, maar als contactovergangen zoveel zouden schelen zouden er ook nimmer splitersnoertjes verkocht mogen worden...

Verwijderd

kun je niet beter die wat ouderwetse audio stekkers (4 pins) gebruiken? deze zijn robuster in te bouwen en hebben een trekbeveiliging (een slotje wat je moet in drukken om de stekker los te maken, zoals een netwerkbale ongeveer)

• AtlonXP1800
het is mogelijk om andere connectoren te gebruiken, maar zelf ben ik er eigenlijk voor om gewoon molex stekkers te gebruiken, zodat het een beetje "standaard" blijft.

ik heb net even de voeding die ik binnenkort in mijn pc wil gaan zetten uit de doos gehaald, helaas heeft deze een achterkant waar je nou niet makkelijk stekkers in kan bouwen:

Afbeeldingslocatie: http://www.ecl.dds.nl/voedingmod1.jpg

op zich hoeft dit geen probleem te zijn, ik heb nog wel ergens een oude voeding liggen waar ik hem in over kan zetten (afmetingen zijn het zelfde)

wat wel een probleem kan zijn is dat er in deze voeding (en ik denk in de meeste voedingen) niet echt veel ruimte is van binnen:

Afbeeldingslocatie: http://www.ecl.dds.nl/voedingmod2.jpg

het is dus beter om stekkers te hebben die een stukje uit de psu steken , dan dat ze een heel stuk binnen in de psu zitten. de stekkers die ik in mijn vorige post had staan moeten denk ik wel te doen zijn.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 augustus 2003 @ 02:32:

Exter, als die stekker nu ook nog een beetje slap contact zouden maken, oké, maar als contactovergangen zoveel zouden schelen zouden er ook nimmer splitersnoertjes verkocht mogen worden...
Gelijk heb je, mijn stelling is puur technisch, mits goed uitgevoerd zal je geen verschil merken.
Bij een splitter die je koopt is de bedrading machinaal aan de kabelschoentjes bevestigd, dat zit dus wel goed, maar niet iedereen heeft een krimptang in de la liggen.
Het is dus niet denkbeeldig dat de connecties toch niet van hoge kwaliteit zullen zijn, dat hangt dus sterk af van de man die het spul in elkaar steekt.

DiLDoG, wat 10 connectortjes kosten zal je nog tegenvallen, aansluitmateriaal is in verhouding erg duur.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2003 10:59 ]

• AtlonXP1800
krimptang zal idd geen overbodige luxe zijn. mischien dat ik de stekkertjes bij de groothandel (nedis) kan kopen, scheelt meestal een heel stuk in prijs.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-11 19:50
Ik zou persoonlijk gaan voor een andere connector, zeker omdat je dan connectoren kunt nemen die echt bedoeld zijn om zelf in te bouwen. Denk bijvoorbeeld aan 5 polige XLR contacten. Daar zitten gewoon schroefgaten in om ze te bevestigen.

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Vrijwel elke stekerserie van Molex heeft een variant voor paneelmontage.
Het is alleen de vraag of je het wil: je moet namelijk ook rekening houden met het formaat. Als je een chassisdeel inbouwt heb je, zoals hierboven ook al werd opgemerkt, rekening te houden met de inbouwdiepte van je chassisdeel. Vergeet alleen niet dat je ook extern te maken hebt met een minimum aan ruimte.
Vergelijk het met een audio-apparaat; het apparaat zelf is misschien 29cm diep, maar dat betekent niet dat je een plankje van 30cm diep kunt gebruiken. Je stekers steken uit, en daar moet je ook rekening mee houden.

• AtlonXP1800
ik ben inmiddels al weer wat verder met het maken van een "modular power supply"

zoals op de plaatjes die ik eerder liet zien al bleek, was mijn chieftec power puly niet bruikbaar voor deze mod omdat deze een geheel gepereforeerde achterkant had. Toch wil ik die psu gebruiken, omdat het een goede en gleodnieuwe 350 watt psu is. Om dit te kunnen doen moest de voeding over gezet worden in een andere behuizing.

nu had ik nog een target voedinkje liggen, en na bijde psu's uit elkaar te hebben geschoefd bleek dat de pcb's exact het zelfde formaat hadden (kennerlijk is daar een standaard voor)

zie hier:
Afbeeldingslocatie: http://www.ecl.dds.nl/voedingmod3.jpg
chieftec voeding links, target voeding rechts.

dit kon dus worden over gezet. hiervoor moeset wel enkele draden geknipt worden. na dat ik dit had gedaan bedacht ik mij dat ik mijn soldeerbout vorige week had laten doorbranden... ik hoop morgen een nieuwe te hebben zodat de psu weer in elkaar kan worden gezet.

voordat de psu in elkaar kan moest er wat zaag werk worden gedaan. de knop en de voedingsingang zitten bij bijde voedingen precies andersom.

dat werdt dus even dremelen en boren:
Afbeeldingslocatie: http://www.ecl.dds.nl/voedingmod4.jpg

het gaatje voor de voltage switch is niet echt goed gelukt, en ik bedacht mij te laat dat ik die net zo goed niet had kunnen maken, ik ben voorlopig toch nog niet van plan om naar een 110v land te emigreren :) . Mocht iemand anders van plan zijn om zijn voeding te modden, boor dan gewoon alleen de 2 gaatjes voor die switch, zodat je die wel kan ophangen, maar hij niet zichtbaar is.

bij het onderste gat rechts is een kleine vouw te zien, dit kwam doordat een boortje brak terwijl ik er behoorlijk wat krecht op zette, en de boor dus daar heen stuiterde. Gelukkig is dit de achterkant, die ziet toch niemand.

de kant van de psu waar nu de connectoren in moeten gaan komen ziet er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.ecl.dds.nl/voedingmod5.jpg

uit de voeding komen 3 strings met molex connectoren, dus ik zou er 3 in moeten plaatsen. waarschijnlijk ga ik dat aan de bovenkant doen, omdat dat de enige plek is waar plaats daar voor is.

Ik ga in de loop van de week even kijken of ik ergens die molex connectoren kan kopen (kan ze bij conrad niet vinden)
voor de p4 stekkers ben ik nog naar een oplossing aan het zoeken.

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

• AtlonXP1800
heeft display eigenlijk ook een winkel voor particulieren? op hun pagina staat:
DISPLAY levert uitsluitend aan bedrijven, scholen, (overheids)instellingen en de detailhandel.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-11 21:17
antec heeft btw een kant en klare psu volgens dit princiepe

vraag me geen type nr maar ik ben er al eens een reviewtje van tegengekomen

Repareren doe je zo.

• dstyle_nl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-11 15:16
is die voeding niet ergens in nederland te koop?

Warzone spelen met andere tweakers? https://discord.gg/EYT3SC9

• Jolige_Joffer
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:46
Sine schreef op 18 augustus 2003 @ 18:30:
antec heeft btw een kant en klare psu volgens dit princiepe

vraag me geen type nr maar ik ben er al eens een reviewtje van tegengekomen
Volgens mij zijn dit ook Antec voedingen.
(Diegene die in de startpost staan)

[ Voor 7% gewijzigd door Jolige_Joffer op 18-08-2003 18:54 ]

• AtlonXP1800
die in de startpost is idd een antec. als er al voedingen bestaan met dit systeem zou dat heel mooi zijn, maar ik kan er nergens iets van vinden...

• AtlonXP1800
na wat zoeken in een lade kwam ik er achter dat ik nog een aantal molex connectoren had die exact het zelfde zijn als die die ik nodig heb. Deze zaten aan verloopsnoertjes die je vaak bij fans & ccfl's krijgt.

Ik ben meteen maar begonnen met het inbouwen er van, en zie hier he voorlopige resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://www.ecl.dds.nl/voedingmod7.jpg

aan de binnenkant is genoeg ruimte:
Afbeeldingslocatie: http://www.ecl.dds.nl/voedingmod6.jpg

ik moet nu dus nog de pinnetjes hebben die daar in gaan om het aan te gaan sluiten.

als ik de 2 p4 connectoren nog aan wil sluiten zal ik dat op een of andere manier in de kap moeten gaan doen, in de rest is daar geen ruimte voor...

oh ja, het zal tweakers die goed op hebben gelet op vallen dat de psu enigsinds van kleur is veranderd :P (camouflage voor mijn niet al te beste zaagwerk)

• Jolige_Joffer
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:46
Ben wel benieuwd hoe het ermee staat.
Het idee spreekt mij ook wel aan nl. :)

• AtlonXP1800
ik was net van plan een update te posten :)

de voeding zit inmiddels in elkaar, ik heb de pinnetjes toch maar gesoldeerd in plaats van nieuwe te kopen. hij ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.ecl.dds.nl/voedingmod8.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.ecl.dds.nl/voedingmod9.jpg

en... hij werkt ook nog! gelukkig geen draadjes ongedraaid bij het soldeerwerk (heb dat eerder wel eens gedaan bij het meshen van een voeding, koste me een 80gb disk, gelukkig zat er nog garantie op :X)

het idee om de p4 aansluitingen er ook in te maken gaat denk ik niet lukken, er is geen ruimte in de chieftec voeding over om dit te doen... het koste me nu al moeite om hem dicht te krijgen. mischien dat ik gewoon de kabels een heel eind ga inkorten zodat de aansluitingen er voor binnenin zitten, als ik dan ooit een mobo koop wat die aansluitingen heeft hoef ik alleen de voeding even open te schoeven en de kabels er aan te klikken.

het enige probleem wat zou kunnen ontstaan is dat de voeding te warm wordt, de behuizing heeft minder ventilatie gaten en door de aansluitingen binnenin is het allemaal wat krapper geworden. Ik kan dit alleen testen door hem een keer langdurig te gebruiken, maar dan moet ik eerst wat aansluitsnoertjes er zij hebben.

het volgende wat ik ga doen is de kabels meshen (wacht nog op spul van een ia hier voor) en er een papst fan in stoppen (ook hier voor wacht ik op een ia)

• bredend
  • Laatst online: 22-11 12:25
Haha, hier ben ik ook al een tijdje mee bezig :D

Ik heb (ook) een chieftec voeding, misschien komt het daar door ;)

Ik ga +- 4 molexen aan een kabel laten zitten, de rest soldeer ik los van de printplaat. En ik maak 1 molex aan mn voeding, waar ik dan een kabel aan kan doen met weer 4 molexen.
Het nadeel van een stekker is dat het weer extra weerstand geeft.

• Exe-cuter
  • Laatst online: 11-09-2023
Hey,dat is een ferme mod ! Ik erger me ook altijd aan de vele nutteloze kabels in mijn case.
Spijtig dat er aan de onderkant niet genoeg plaats is voor de grote connector (voor op mobo aan te sluiten)

Verwijderd

Goed te zien dat het je gelukt is. De andere stekkers (P4/Aux) zou je ook nog kunnen doen als je die normaliter toch niet gebruikt.
Spijtig dat er aan de onderkant niet genoeg plaats is voor de grote connector (voor op mobo aan te sluiten)
Gelukkig is die ook onnodig omdat het de laatste is die je onaangesloten wilt laten (in 1 voedingsopstellingen)...

• Exe-cuter
  • Laatst online: 11-09-2023
Verwijderd schreef op 21 August 2003 @ 15:43:
[...]
Gelukkig is die ook onnodig omdat het de laatste is die je onaangesloten wilt laten (in 1 voedingsopstellingen)...
Ik bedoelde ermee dat (mocht je die er aan de onderkant kunnen laten uitkomen) je dan ipv een 30cm lange, dikke kabel in je kast je nog maar +-5cm nodig hebt.
Pagina: 1