[USB] Apacer USB 1.1 stick stiekem 2.0?

Pagina: 1
Acties:

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-02 22:29
Ik heb sinds een tijdje een Apacer HandySteno 1.1, 256Mb. grote USB flash drive.
Doet het prima, super, niks mis mee, hoezee.

Ik bedacht mij laatst echter dat mijn Windows XP altijd roept "Snel USB apparaat op langzame USB hub aangesloten!" zodra ik hem insteek. Geen aandacht aan besteed, omdat mijn mobo zowiezo al geen USB2.0 ondersteunt en ik derhalve ook geen USB2.0 stick gekocht heb.

Maarr, toen ik vandaag mijn stick op iemand's ouwe win98 pc ging installeren werkte deze alleen na het installeren van de HandySteno 2.0 drivers. Inderdaad, een USB 2.0 apparaat... :? Waarom heb ik deze drivers uberhaupt geprobeerd? De officiele HandySteno 1.1 driver voor win98 werkte niet, dus ik ging op zoek naar een andere en ik dacht, laat ik de driver voor de 2.0 eens proberen... :)

Verder onderzoek via de apacer website wijst ook uit het serienummer, kleine gele lettertjes aan de voet van de plug, sterk lijken op die van de 2.0 HandySteno en niet op die van de 1.1.

Op de verpakking en op de stick zelf staat duidelijk aangegeven dat het hier om een 1.1 ding handelt... :?

Vreemd? Ja. Vervelend? Nee. Het lijkt er immers op dat ik een USB2.0 ding heb voor de prijs van een 1.1. Scheelt toch weer een paar eurootjes... :)
Iemand anders soortgelijke ervaringen met z'n Apacer flash drive.

Btw, ik heb hem sinds vandaag ook bootable...

https://www.strava.com/athletes/10490675

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Doe een simpele test: Zorg er voor dat je een USB2 poort tot je beschikking hebt, en ga gewoon de tijd meten die je nodig hebt om 1 groot bestand (ongeveer de opslagcapaciteit) op de stick te zetten/van de stick te halen.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

GoldieLox schreef op 15 August 2003 @ 14:56:
Btw, ik heb hem sinds vandaag ook bootable...
Mag ik weten hoe? De mijne is dat std niet volgens mij. Wel een nuttige bijdrage aan dit topic lijkt me :)

/dev/null

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
I_Stealth_I schreef op 15 August 2003 @ 19:39:
Mag ik weten hoe? De mijne is dat std niet volgens mij. Wel een nuttige bijdrage aan dit topic lijkt me :)
Zover ik weet moet het moederbord of BIOS dit ondersteunen. Dit zou hetzelfde zijn als booten van een compact disc of een diskette. Niet elk moederbord ondersteund het opstarten vanaf een USB-stick maar wel de recente plankjes.

• estorino
  • Laatst online: 06-02 22:29
Mijn mobo (zie specs) ondersteunt het iig. De enige manier waarop mij tot op heden gelukt is, is het ding in een Win98 bak (moest wel eerst driver installeren dus) te prikken en in een dos box het commando "sys e:\" uit te voeren. E:\ verwijst naar de USB drive uiteraard...

De USB drive was daarvoor gewoon geformatteerd vanuit windows met FAT als partitie-indeling. Na "sys" staan er een io.sys en command.com en dat andere filetje op de drive en kon ik ervan opstarten.

Mijn mobo herkent hem overigens als USB FDD.
Als ik met een gewone bootflop opstart, is de usb drive benaderbaar onder b:\.
Vreemd genoeg lukte het systeem overzetten niet vanuit DOS met de bootflop, alleen vanuit win98... :?

https://www.strava.com/athletes/10490675

• [BoSS]
  • Laatst online: 20-03 18:06

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Robin Vreuls schreef op 15 August 2003 @ 19:42:
[...]
Zover ik weet moet het moederbord of BIOS dit ondersteunen. Dit zou hetzelfde zijn als booten van een compact disc of een diskette. Niet elk moederbord ondersteund het opstarten vanaf een USB-stick maar wel de recente plankjes.
Dit is niet helemaal waaar, het ligt eraan hoe de USB-stick is ingedeeld. In de Duitse C'T van vorige maand stond een duidelijk artikel, hoe je van een non-bootable stick een bootable stick kon maken. Je moest dan hem vanuit Linux hem op een andere manier partitioneren, zodat er ook een MBR en dergelijke op de stick geplaatst kan worden. En dan is hij bootable te maken....Ik zal kijken of ik die pagina's morgen in kan scannen.

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Pagina: 1