Toon posts:

IRQ delen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag me af of irq 14 en 15 gedeeld kunnen worden. Nu zit er op irq 14 het primair ide kanaal en de scsi hostcontroller. Op 15 zit ook de controller en het secundairy ide kanaal.
Is dit mogelijk?
Zodra ik mijn dvd brander selecteer (de drive) krijg ik een blauw scherm. Zou dit met de irq's te maken kunnen hebben.

Als dit zo is hoe kan dit dan aangepast worden?

AMD 1000 mhz
kt7a moederbord met VIA chipset
512 mb geheugen
dvd speler
cd brander
dvdbrander
2 harde schijven maxtor
IDE 1 t/m IDE 4 (2x IDE met raid ondersteuning maar niet RAID gebruik ik niet).

Verwijderd

nope, 14 en 15 kunnen niet gedeeld worden zonder het soort fouten dat je beschrijft.

Stop de SCSI controller in PCI slot 2,3 of 4.
Dan moet je in de BIOS de IRQ verdeling even opnieuw laten doen.
(Ik zal efkens booten, heb hetzelfde moederbord. Momentje..) ;)

==================

Ben ik weer.
Zet dan dus in de BIOS bij PNP/PCI Configuration de 'Force ESCD update' op enabled. Eigenlijk moet het systeem dat zelf al doen, maar voor de zekerheid dus. ;)

Ondertussen, wat voor Operating systeem draai je, en heb je de laatste BIOS versie .. ?

Je kunt echt beter geen oude Windows als win98 draaien, of een oudere Linux. Daaarvan werken de ACPI functies niet lekker, en die verzorgen juist de IRQ deling.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2003 15:03 ]

Verwijderd

Ehmz... Het lijkt wel alsof hij een onboard RAID/IDE-controller heeft, die de IRQ's van de gewone onboard IDE-controller gebruikt...

Lijkt me een beetje moeilijk om een onboard RAID van PCI-slot te wijzigen? :?

Kun je die onboard RAID geen IRQ's toewijzen in de BIOS?
Of heb je alle andere IRQ's al gebruikt?

Hoe ziet t eruit als je alle overige onnodige hardware uit je PC trekt? (netwerkkaarten, geluidskaarten, TV-kaarten, andere onzin die op t moment niet nodig is...)

IRQ14 en 15 horen niet gedeeld te worden...
Het idee van de IRQ's is eenvoudigweg zo dat slechts 1 apparaat kan gebruik maken van een IRQ. Dus niet twee tegelijk! (dat resulteert in blauwe schermen)

Owkee er bestaat het verschijnsel IRQ sharing, dit betreft vaak kaarten die niet continue hun eigen IRQ nodig hebben, waardoor "softwarematig" tijdelijk die IRQ niet gebruikt wordt, en beschikbaar wordt voor een andere kaart die ook IRQ sharing compatible is.

IDE-controllers hebben meestal continu de IRQ nodig. Dus als je die gaat delen met een andere IDE/SCSI-controller krijg je problemen zodra je een apparaat aan die 2de controller aanschakelt. (dat zie je zelf ook bij je dvd-brander)

Geluidskaarten kunnnen de IRQ delen... Bij videokaarten kan het gebruik van een IRQ 'disabled' worden. Het makkelijkste is het om IRQ's van controllers die je toch niet gebruikt vrij te maken, waardoor die gebruikt kunnen worden door andere kaarten/controllers die je wel gebruikt.
Zo kun je de IRQ van COM1&2, en van de LPT-poort in het BIOS vrijmaken, zodat je weer 3 extra IRQ's hebt. Eventueel als je geen zware 3D-spelletjes speelt/TV-kaart opties, kun je de IRQ-toewijzing van je VGA-kaart uitschakelen.