Recente (populair) wetenschappelijke boeken

Pagina: 1
Acties:
  • 367 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-12-2025

Xymox

Determinism rulez !

Topicstarter
Ik ga binnenkort op vakantie en het is voor mij gewoonte geen romans mee te nemen maar wel interessante boeken over wetenschap (ja, noem mij maar gek).

De afgelopen jaren heb ik veel gelezen, maar meestal waren deze werken niet echt recent. Ik leen ze vaak bij de bibliotheek en daar staan vaak niet de nieuwste boeken.

Ik zou graag wat tips willen krijgen welke schrijvers/boeken aan te raden zijn.
Mijn interesse gaat voornamelijk uit naar Quantum mechanica, Sterrenkunde, Evolutie, DNA/Genen onderzoek.

Zo heb ik reeds verschillende boeken over Einstein en zijn theorieën gelezen, werken van Carl Sagan en natuurlijk boeken van Steven Hawking !

(ik hoop dat ik deze thread in het juiste forum geplaatst heb, anders gooi 'm maar over)

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

• Cookie
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07-2025
Recentelijk kwam ik in het bezit van een grappig en nuttig (populair wetenschappelijk) boek, Encyclopedie van Misvattingen getiteld (Uitgeverij Boom, isbn 90 5352 834 2), door Hans van Maanen, wetenschapsredacteur bij het Parool. Het is vorig jaar verschenen, en opvolger van eerdere soortgelijke boekjes. Het is geen diepgravend wetenschappelijk werk, maar een redelijk uitgebreide opsomming over hardnekkig bestaande misvattingen, die nog vaak als 'waar' worden gehanteerd. Sommige misvattingen ken je al :z , sommige niet :P . Die worden stuk voor stuk toegelicht, vaak ontzenuwd, of tenminste sterk in twijfel getrokken, met de nodige onderbouwing en bronvermelding. Dit alles op het gebied van taal, rekenen, aardrijkskunde, geschiedenis, biologie, lichamelijke ontwikkeling, gezondheid, kunst, godsdienst, wetenschap, en algemene ontwikkeling.

Grappig en luchtig om te lezen, ook tussen bedrijven door, omdat het allemaal losse en korte itempjes zijn. Van Maanen geeft in zijn voorwoord meteen blijk van de juiste instelling en relativeringsvermogen, door alvast te melden dat het ook een misvatting is te denken dit boekje de absolute waarheid in pacht heeft :D .

Never trust a computer you can't throw out a window [Steve Wozniak]

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Het boek 'Wat we nog niet weten' van John Maddox, voormalig hoofdredacteur van Nature, geeft een mooi overzicht van de stand van zaken in de wetenschap en waar de komende tijd ontdekkingen te verwachten zijn. Het boek is inmiddels alweer vier jaar oud, maar dat is relatief recent: zo snel gaan ontwikkelingen in de wetenschap nou ook weer niet :).

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Verwijderd

Grappig, Confusion, die wilde ik ook net suggereren :)

Anyway, dat is een van de weinige boeken die al die onderwerpen aanhaalt die jij noemt. En nog veel meer natuurlijk. Het is een beetje droog en compact geschreven naar mijn smaak en er zijn toegankelijkere boeken, maar het is zeker leesbaar voor iemand die redelijk recent een beta-georienteerde middelbare schoolopleiding afgerond heeft danwel daar een eind mee gevorderd is.

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Moet ik dat boek maar eens gaan lezen als ik het beruchte groene boekje van Nietzsche en de pil van Dante uit heb. Zijn er ook boeken die over QM en de snaartheorie gaan, die ik met mijn wiskunde zou kunnen begrijpen of kan ik gewoon bij de boeken/dictatenverkoop van TNW langs gaan?

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

OpifexMaximus schreef:
Zijn er ook boeken die over QM en de snaartheorie gaan, die ik met mijn wiskunde zou kunnen begrijpen of kan ik gewoon bij de boeken/dictatenverkoop van TNW langs gaan?
Mjah, ons QM boek (voor het 2e en3e jaar) is tegenwoordig "Introduction to Quantum Mechanics" van David Griffiths. Met een goede achtergrond in de lineaire algeba en analyse moet je het kunnen volgen denk ik, maar je lineaire algebra krijgt opeens een fysische interpretatie en dat is wel even wennen.
In het tweede jaar heb ik destijds voor QM "Quantum Physics" van Eisberg en Resnick voorgeschreven gekregen, maar dat is qua studieboek minder geschikt; het is meer een boek dat 'overal' een inleiding op geeft, van QM naar deeltjesfysica en standaardmodel, maar het gaat nergens diep en rigoreus op in. Het is echter wel wiskundiger en technischer dan de populair wetenschappelijke werken, maar vereist daardoor wel dat je dus ook zelf opgaven maakt en over de interpretatie nadenkt.
Het standaardwerk op het gebied van QM is 'Modern Quantum Mechanics' van Sakurai, maar dat heb ik zelf nooit ingekeken, dus daar weet ik niets van. Het niveau is waarschijnlijk te hoog om mee te beginnen.

Aan snaartheorie doen we in Delft niet. Snaartheorie is voorlopig enkel wiskunde en geen wetenschap :). Zie ook het laatste puntje op de crackpot index.

• Xymox

Xymox

Determinism rulez !

Topicstarter
Ik heb ook even gekeken naar de aanbevolen literatuur in "Het Universum" van Stephen Hawking, en daar staan wat namen :

Brian Greene "The elegant universe"
Martin Rees "Our cosmic Habitat"
Alan Guth "Het uitdijende heelal"

Iemand hier bekend mee ?

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

• Eelke Spaak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-12-2025

Eelke Spaak

- Vlad -

Goed boek over evolutie en genengeblaat: "Darwin's Dangerous Idea; Evolution and the Meanings of Life" van Daniel Dennett. In het Nederlands verschenen als "Darwins gevaarlijke idee" bij uitgeverij Contact.

Dennett beschrijft de geschiedenis van de evolutieleer en hoe ons wereldbeeld erdoor is 'geëvolueerd'. Hij laat ons de voors en tegens kennen en vertelt ons dat Darwins theorie helemaal niet elk nut of schoonheid van het leven zou moeten vernietigen. Een aanrader.

[ Voor 42% gewijzigd door Eelke Spaak op 16-08-2003 11:53 ]

TheStreme - Share anything with anyone

Verwijderd

Ik heb niet zo lkang geleden het boek "De ontdekking van van het menselijk dna" gelezen, niet zozeer wetenschappelijk over dna maar meer over de politieke en wetenschappelijke strijd tussen de verschillende bedrijven en instituten onderling. Het boek geeft een aardig beeld over hoe wetenschap kan verworden tot ordinaire koehandel en roddel en achterklap. Geschreven door de (oud?) hoofdredacteur van Science.
Verder:
Richard Gott: How to timetravel in einsteins universe

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:31

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik lees momenteel een boekje wat ik voor een paar euro bij De Slegte heb gehaald: "Wie zit er op Einsteins stoel". Gaat over het Princeton instituut en uiteraard Einstein en z'n collega's, inclusief wat theorie waar ze zich mee bezighielden. Leuk om snel weg te lezen in de vakantie :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Exirion; die wilde ik steeds voorstellen! Vergat het alleen de hele tijd. Dat is idd een enorm leuk boek om te lezen. Heb hem al drie keer gelezen en aan al mijn vrienden gegeven. Lekker te lezen, interessant en leerzaam. Bovendien ook erg goedkoop.

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Vladimir G. schreef:
Goed boek over evolutie en genengeblaat: "Darwin's Dangerous Idea; Evolution and the Meanings of Life" van Daniel Dennett. In het Nederlands verschenen als "Darwins gevaarlijke idee" bij uitgeverij Contact.
[..]
Een aanrader.
Zeker aan aanrader, maar ook erg pittig. Ik ben er nog niet doorheen ;). Wel aardig om te zien dat Darwins idee er weer typisch één was waarvoor de tijd rijp was: op diverse andere gebieden was eenzelfde soort idee al naar voren gekomen als verklaring voor bepaalde verschijnselen. De enige verdienste van Darwin was dat idee op biologische soorten toe te passen (om even de eerste drie hoofdstukken in een notedop samen te vatten).

Betreffende evolutie zijn natuurlijk verder alle boeken van Gould en Dawkins aan te raden :).

[ Voor 8% gewijzigd door Confusion op 16-08-2003 14:11 ]

• Commander Zulu
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07-01 14:46
The Science of Discworld Part II: The Globe

Voor niet-Discworld fans zoals ik blijkt het toch een fantastisch boek te zijn, er wordt op een originele manier naar de menselijke soort gekeken. Het gaat onder andere over het verwerken van informatie.

Daarnaast is deel I ook wel aardig.

Als je teveel tijd hebt is Gödel, Escher, Bach van Douglas Hofstadter een absolute aanrader. Beste boek over AI, mens en informatie ooit. Het staat bekend als 'the book that can't be described by adjectives', maar iedereen die het gelezen heeft is er lyrisch over! Heeft een Pulitzerprijs gewonnen.

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Als introducerende pil op het gebied van filosofie is natuurlijk altijd Bertrand Russells "History of Western Philosophy" aan te raden. De nieuwe paperback versie daarvan is niet al te duur: 22.31 voor 800+ paginas bij de American Book Centre. 23.50 bij bol.com (voor een oudere versie).

Evenals zijn 'The problems of philosophy' (die ik overigens zelf niet heb gelezen, maar waarvan ik uit betrouwbare bron heb dat die ook erg goed is).

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Als je over evolutie (zowel voor als tegen) wilt lezen, kun je het beste kijken op:
http://home.planet.nl/~gkorthof/

Hier worden alle boeken in dit genre (ongeacht of zij de theorie steunen of bestrijden) uitgebreid besproken. Je kunt hier zeker wel een paar boeken vinden die het principe helder uitleggen maar toch compleet zijn. Ik ben zelf momenteel bezig alle boeken op deze site te lezen - maar da's nogal wat werk :)

• Opi
  • Niet online

Opi

Exirion schreef op 16 August 2003 @ 12:43:
Ik lees momenteel een boekje wat ik voor een paar euro bij De Slegte heb gehaald: "Wie zit er op Einsteins stoel". Gaat over het Princeton instituut en uiteraard Einstein en z'n collega's, inclusief wat theorie waar ze zich mee bezighielden. Leuk om snel weg te lezen in de vakantie :)
Idd erg leuk boek. Nadeel is dat het boek niet meer gedrukt wordt en alleen daarom alleen nog maar bij de Slegte te koop is. :/ Snel kopen dus voor de rest. ;)

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Neem dan ook "Guns, Gems & Steel" (Paarden, zwaarden en ziektekiemen) mee, van Jared Diamond. Van dezelfde schrijver uiteraard ook "De derde chimpansee".

Het verzamelde werk van Primo Levi herbergt ook wel enige wetenschap (alhoewel 't meer literatuur is).

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01:29

Q

Au Contraire Mon Capitan!

"De wereld van Sofie" van Jostein Gaarder is wel aardig proza. Het geeft een aardig beeld van de verschillende filosofen en hun ideeen, vanaf de Grieken tot heden.

• Commander Zulu
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07-01 14:46
Je geboortedatum is Saturday 02 May 1970, dus dan zou De wereld van Sofie misschien niet voor je geschikt zijn, omdat die meer gericht is op tieners. Als je op eenvoudige wijze een introductie wil hebben in het onderwerp dan is het wel aardig.

Als je echt heel veel tijd hebt dan kan je beter gaan voor de eerder genoemde dikke pil van Russell, dat is de spreekwoordelijk bijbel van de filosifie.

• Opi
  • Niet online

Opi

Momenteel ben ik (nog steeds) bezig in De Wereld van Sofie. Het is een leuk boek wat goed de belangrijkste eigenschappen van vele filosofen op een luchtige manier verteld, maar blijft inderdaad over het algemeen enigzins oppervlakkig.

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

ChristiaanVerwijs schreef op 16 August 2003 @ 13:18:
Exirion; die wilde ik steeds voorstellen! Vergat het alleen de hele tijd. Dat is idd een enorm leuk boek om te lezen. Heb hem al drie keer gelezen en aan al mijn vrienden gegeven. Lekker te lezen, interessant en leerzaam. Bovendien ook erg goedkoop.
Ik woon op 100m afstand en heb hem nog niet mogen ontvangen *hint*

Voor mensen die discworld kennen zal ik 'The Science of Discworld' willen aanraden. Deze kan dan worden vervolgt met Commander_Zulu's aanrader, 'The Science of Discworld II: The Globe'. Voor mensen die discworld niet kennen zou ik hem ook willen aanraden trouwens. Het is dan misschien even wennen aan het discworld verhaal, maar het is erg grappig om te lezen en super interessant.

Deze boeken zijn niet te vergelijken met boeken als 'The science of startrek' ofzo. Even voor de duidelijkheid. Het is geen poging discworld wetenschappelijk uit te leggen. In deel 1 maken de wizards van discworld perongeluk een babyuniversum. Dat is dus ons universum. Het verhaal gaat eigenlijk over hoe ze tegen dat universum aankijken. Erg grappig om tel ezen, en leerzaam. Dit verhaal wordt afgewisseld met hoofdstukken die buiten het verhaal vallen. Deze zijn serieuzer van toon en behandelen allerlei onderwerpen uit de wetenschap aan de hand van het verhaal. Overigens nog steeds erg grappig geschreven. En super leerzaam.

Deel 1 gaat dus over de evolutie van het heelal. Deel twee over de evolutie van de mensheid, en vooral dan die van cultuur.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• Xymox

Xymox

Determinism rulez !

Topicstarter
Aan tips genoeg voor weken vakantie. Ik zal eens in de boekwinkel/bibliotheek kijken of ik wat kan vinden. Uitermate bedankt ;)

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

OpifexMaximus schreef op 15 August 2003 @ 19:31:
Moet ik dat boek maar eens gaan lezen als ik het beruchte groene boekje van Nietzsche en de pil van Dante uit heb. Zijn er ook boeken die over QM en de snaartheorie gaan, die ik met mijn wiskunde zou kunnen begrijpen of kan ik gewoon bij de boeken/dictatenverkoop van TNW langs gaan?
Als ik het goed heb begrepen zou je dan eens David Z. Albert’s boek ‘Quantum Mechanics and Experience’ moeten proberen.

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Verwijderd

ze zijn al wel wat oud maar ik vind einsteins droom en Einstein: mijn theorie erg interessant.

uiteraard ben ik zoals waarschijnlijk vele van jullie ook bekend met het heelal en de 'aard van ruimte en tijd' beide van stephen hawking

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-01 01:03
Toevallig, gisteren naar Bieb geweest om naar aanleiding van dit wel heel interesante draadje Het scheppingsepos van de soemariers/

een boek te gaan huren van Zacharia Sitchin, titel : De eerste tijd.
Helaas niets kunnen vinden, ook trefwoorden als Soemariers leverde niets op.
Wie kan me een goed boek aanraden in deze stijl ongeveer, vind dat heel erg interesant...

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Pagina: 1