Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Onderdeeltje oude Jornada doorgebrand

Pagina: 1
Acties:

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 12:42
Ik heb thuis een oude jornada 820 liggen. Deze heb ik van iemand gekregen, omdat de jornada niet meer werkt. Nu ik hem open heb zie ik dat een onderdeel een beetje verbrand is. Nu wil ik kijken of ik dit onderdeel door een soortgelijk kan vervangen. De vorige eigenaar denkt dat ie stuk is gegaan omdat de voeding stuk ging :s Dus ik hoop dat enkelt dit onderdeel vervangen hem weer tot leven wekt.

het gaat om dit (paint skills :p)
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/stephandk/Vanalles/Component.JPG
SMD-type

Ik denk zelf dat het een PTC is vanwege die R+ die boven aan tussen de band zit.

Ik weet niet goed waar ik op moet zoeken op google en de search omdat, ik geen idee heb waarmee ik te maken heb.

Alles is terug te redeneren naar 4

• Armageddon_2k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-11 16:31

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

Typisch geval, R zou je zeggen een weerstand maar R+ zegt me zo nix

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-11 21:35
Loop met het doorgebrande onderdeel, of de hele print waar hij op zit, als je hem er zelf niet uit krijgt, naar een elektroboer in de buurt. Meestal hebben ze ofwel het spul wel voorradig, of ze kunnen er wel aankomen. Die gasten hebben er vaak veel kijk op, en herkennen die dingen bijna direct.
Je kan ook proberen een soortgelijk apparaat voor weinig op de kop te tikken op een rommelmarkt of een website als marktplaats ofzo.
Ik weet dat er in Meppel binnenkort (als ik me niet vergis 3e zaterdag van september) een radio-onderdelen markt is. Niet echt in Meppel trouwens, maar langs de A28 bij truckerscafe de Lichtmis. Is de afslag bij die watertoren die nu als restaurant fungeert.
Op dergelijke markten is altijd ontzettend veel te vinden op het gebied van weerstandjes, PTC's/NTC's en noem maar op. Echt mega veel oude zooi, onderdelen, en noem maar op.
Als je meer wilt weten, mail me maar eens, kan ik je nog wel wat meer info geven.
Ik ben er zelf waarschijnlijk ook wel weer aanwezig, mijn pa staat er ook altijd zijn oude radio-amateur zooi te verkopen...

Verwijderd

Die R doet me denken aan een weerstand ja... die 20K kan voor van alles zijn.... kW, kA, kV... ik denk dat het wel kW is, want 1000 Ampere of 1000 Volt is misschien een beetje veel.. :?

B'tje onduidelijk voor mij... zeeeer waarschijnlijk (;)) weten anderen er meer van dan ik..

Nog een misschien wel dom vraagje: wtf is een Jornada?? :?

• _root
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:31
Volgens mij is het gewoon 20K Ohm, en een gewone weerstand (20000 Ohm)

PVoutput 3250 WP

• Steefph
Verwijderd schreef op 15 August 2003 @ 17:17:
Die R doet me denken aan een weerstand ja... die 20K kan voor van alles zijn.... kW, kA, kV... ik denk dat het wel kW is, want 1000 Ampere of 1000 Volt is misschien een beetje veel.. :?

B'tje onduidelijk voor mij... zeeeer waarschijnlijk (;)) weten anderen er meer van dan ik..

Het lijkt me dan nog eerder 20K Ohm :p

Jornada's dat zijn de PDA's van HP en dit is de 820 Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/stephandk/Vanalles/hpklein.jpg
_root schreef op 15 August 2003 @ 17:27:
Volgens mij is het gewoon 20K Ohm, en een gewone weerstand (20000 Ohm)
Dat dacht ik eerst ook maar waarom dan die "+" achter de "R"

[ Voor 21% gewijzigd door Steefph op 15-08-2003 18:44 ]

• Der_Rudy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-09-2022

Der_Rudy

Thats me....

lijkt mij een elco van 20 uF

www.haller.nl nu op een Compaq Proliant DL380 2xPIII 933MHz / 1GB / Smart Array controller / Raid 5 met 8 stuks 36,4 en 4 stuks 18,2 GB schijfjes... en draaiend achter een APC 2200 UPS

Verwijderd

Mijn ervaring is dat doorgebrande componenten vaak symptomen zijn van het probleem en niet de oorzaak. Vervangen is vaak uitstel van executie. Als het een duur onderdeel is (en je moet er inderdaad even mee naar een elctroboer gaan) zou ik er niet aan beginnen.

• Der_Rudy

Der_Rudy

Thats me....

damn ... Bob the builder leuke nick man.....

vindt die 820 wel een geinig apparaat zeg .....

www.haller.nl nu op een Compaq Proliant DL380 2xPIII 933MHz / 1GB / Smart Array controller / Raid 5 met 8 stuks 36,4 en 4 stuks 18,2 GB schijfjes... en draaiend achter een APC 2200 UPS

• memphis
  • Laatst online: 12:53

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als het ding idd geel is is het een elko en de 686 duid aan dat het 68.000.000 pF is ofwel 68uF. Die zorgt voor de stabilisatie van de voedingsspanning, dus dit ding kan de oorzaak zijn van een geplofte voeding of juist het gevolg.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Steefph
Maar waarvoor staat die R er dan op?
Der_Rudy schreef op 15 August 2003 @ 19:37:
damn ... Bob the builder leuke nick man.....

vindt die 820 wel een geinig apparaat zeg .....
Het is wel een grappig ding (als ie werkt natuurlijk). Zit helaas geen touchscreen op en kan ook maar 256 kleuren aan

[ Voor 82% gewijzigd door Steefph op 15-08-2003 20:26 ]

• TimmeStein
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-11 16:46

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Verwijderd schreef op 15 August 2003 @ 17:17:

En dan... een smd onderdeeltje met een vermogen van een kiloWatt ;)

[ Voor 4% gewijzigd door TimmeStein op 15-08-2003 20:29 ]

Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Het is een condensator ..... zekers. die zie ik hier een heleboel

20 kilo picofarad ... jah idd 20uF lijkt me ook

[ Voor 16% gewijzigd door Fish op 15-08-2003 21:02 ]

Iperf

• memphis

memphis

fish schreef op 15 augustus 2003 @ 21:01:
Het is een condensator ..... zekers. die zie ik hier een heleboel

20 kilo picofarad ... jah idd 20uF lijkt me ook
Kilo picofarad is idd een algemene term maar 1 kilo-pico is altijd nog Nano :)

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

euh :D ja

mmz niet echt groot .....

[ Voor 64% gewijzigd door Fish op 15-08-2003 21:40 ]

Iperf

• memphis

memphis

plus dat.....

20 is niet een getal uit de E12 reeks :)

Verwijderd

Nee, maar wel uit de E24 reeks...

• Steefph
Dus het wordt een 20nF elco op het boodschappenlijstje?

• memphis

memphis

Steef1983 schreef op 15 August 2003 @ 22:56:
Dus het wordt een 20nF elco op het boodschappenlijstje?
Nee, een 68uF SMD elko.
Meet hem eens door. Als die 0 ohm aangeeft is het zeker de oorzaak/gevolg

• Steefph
Sinclair schreef op 15 August 2003 @ 23:14:
[...]

Nee, een 68uF SMD elko.
Meet hem eens door. Als die 0 ohm aangeeft is het zeker de oorzaak/gevolg
Ik krijg nu tegenstrijdig heden binnen de een zegt 20nF en jij zegt 68uF. Kun je misschien je statement waarborgen :p

En waar staat die 20K dan voor :?

[ Voor 7% gewijzigd door Steefph op 15-08-2003 23:41 ]

• memphis

memphis

20nF elko's bestaan niet. 20 komt ook niet voor in de E12 reeks die bij condensatoren standaard is, een E24 reeks (zoals hierboven aangegeven) is niet van toepassing bij condensatoren omdat men die niet zo precies kan krijgen, mocht dat uberhaupt bestaan zal die zeker niet in een laptop als voedingselko gebruikt worden....

Verwijderd

En een weerstand is het sowieso niet, omdat die geen polariteit hebben (en jouw SMD wel, vandaar de band en het "+")... Voor de rest: i'm with Sinclair ;)

• Pitchin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11 21:35
Als jou paint-skills ;) goed zijn dan is ie dus geel van kleur??

Dan is het waarschijnlijk een tantaal condensatortje, die zijn (donker)gelig van kleur.

En die hebben soms de eigenschap nogal instabiel te zijn en te ploffen, dus dat kan goed kloppen.

edit:
kijk maar eens in dit datasheetje, daar zie je ook dat 686 op 68uF slaat:
http://www.avx.com/docs/Catalogs/taj.pdf

[ Voor 21% gewijzigd door Pitchin op 16-08-2003 13:05 ]

• Der_Rudy

Der_Rudy

Thats me....

mm idd 68uF 20 volt 10% tollerantie moet het dan worden ......

• Steefph
Pitchin bedankt maandag maar effe kijken voor eentje

de rest ook bedankt natuurlijk :p

• memphis

memphis

Ik zei het toch ! :P

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-11 10:02

Corn

Raar jongetje

Verwijderd schreef op 15 augustus 2003 @ 19:10:
Mijn ervaring is dat doorgebrande componenten vaak symptomen zijn van het probleem en niet de oorzaak. Vervangen is vaak uitstel van executie. Als het een duur onderdeel is (en je moet er inderdaad even mee naar een elctroboer gaan) zou ik er niet aan beginnen.
Het is zeker geen duur onderdeel, maar je hebt wel een punt als je het hebt over symptonen... Het is zeker niet de oorzaak, een condensatortje fikt meestal niet uit zichzelf weg, en het probleem ligt dus duidelijk ergens anders. Het kan evengoed nog zo zijn dat het apparaat weer werkt door het condensatortje te vervangen, het kan immers een slecht ontwerp zijn waardoor er een te grote load of iets dergelijk ontstaat.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Cornholio2001 schreef op 17 August 2003 @ 12:33:
[...]

Het is zeker geen duur onderdeel, maar je hebt wel een punt als je het hebt over symptonen... Het is zeker niet de oorzaak, een condensatortje fikt meestal niet uit zichzelf weg, en het probleem ligt dus duidelijk ergens anders. Het kan evengoed nog zo zijn dat het apparaat weer werkt door het condensatortje te vervangen, het kan immers een slecht ontwerp zijn waardoor er een te grote load of iets dergelijk ontstaat.
Er staat me iets bij dat dit soort problemen bij dit type toch wel iets eerder voorkomt, had iets te maken met het productie process ofzo

Iperf

Pagina: 1