PHP4 leren of wachten op PHP5?

Pagina: 1
Acties:
  • 40 views sinds 30-01-2008

• shredder
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-05 23:18
Ben ik er eindelijk achter welke taal ik wil gaan leren, zie ik dat er een nieuwe versie uitkomt!

Wat is beter: PHP4 leren en dan overstappen op PHP5 of wachten op PHP5 en vanaf nul beginnen (ik heb verder geen programmeer ervaring)?

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-08 21:42
Ik denk dat de release van PHP5 nog wel even op zich laat wachten, daarna duurt het nog een hele tijd voordat het gros van de hosters over is op PHP5.
Als je het puur educatief beschouwd zou je best met PHP5 kunnen beginnen en lokaal installeren.

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-08 09:50

Tjark

DON'T PANIC

Nu alvast beginnen. Goed programmeren is taal onafhankelijk. Als je eenmaal grote problemen/opgaven kunt afbreken in kleine problemen/routines, maakt 't minder uit welke taal je gebruikt.

Daarnaast: php5 zal grotendeels backwards compatible zijn schat ik.

*insert signature here

Verwijderd

PHP5 is volgens mij wel iets anders gezien deze meer de nadruk legt op het programmeren van classes.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Mjah ik wou eigenlijk hetzelfde zeggen als TjarkVerhoeven :) Gewoon nu met php4 beginnen, qua basics is php5 toch hetzelfde, alleen zijn er wat meer toevoegingen zoals betere OO-support etc.

• shredder
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-05 23:18
Wat is er bekend over "backwards compatible"?

[ Voor 20% gewijzigd door shredder op 15-08-2003 11:05 ]

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-08 20:11
Zoals DonDJ al zegt: php5 biedt meer mogelijkheden voor objecten. En om niet weer de hele dicussie over php4 en OO aan te kaarten: php4 biedt geen duidelijke mogelijkheid voor het gebruik van objecten. Sommige zeggen van wel, andere van niet. Met php5 moet daar verandering in komen.
Verder denk ik dat php5 dan ook wel meer een taal zoals Java wordt: je kunt er webapps mee maken, maar ook losse programma's (misschien).

Over backwards compatible: tja, je zou denken dat een volgende versie delen gebruikt van de oude, of tenminste ook de oude versie(s) kan gebruiken. Maar een nieuwe versie hoeft die mogelijkheid niet altijd te bieden. Ik denk zelf dat php5 wel scripts van php4 kan parsen, maar de extra mogelijkheden van php5 zullen vele malen groter zijn.

Je kunt dus nu wel php4 leren, maar het risico dat je met php5 een compleet nieuwe taal moet leren is groot (echter: php4 geleerd is wel weer een basisplatform voor het leren van een nieuwe taal).

• QkE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-08 11:12

QkE

In your face Gnagna

PHP 4 en 5 verschillen niet zo denderend veel van elkaar. Eventueel zou je even op http://www.php.net/ChangeLog-5.php kunnen kijken wat er is veranderd in PHP 5. De taal is alleen een stuk volwassener geworden. Betere ondersteuning voor OO (bestond al wel wat), verbeterde ondersteuning voor XML, enz

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-08 16:46

curry684

left part of the evil twins

Dezelfde eeuwige pointless discussies... :z

Moet ik nu een Athlon kopen of wachten op de Athlon64? Moet ik nu 2*512Mb RAM kopen of wachten tot 1Gb reepjes betaalbaar zijn? Moet ik nu een Peugeot 406 kopen of wachten op de 407? Moet ik nu... moet ik nu.... moet ik nu... of wachten?

Essentie: wachten is altijd fout. Als je nu ergens behoefte aan hebt, bijv. PHP leren, moet je het nu doen. En PHP5 bijleren zodra die er is :)

Professionele website nodig?

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.