[HS] Is de grootte van de heatsink evenredig met de temp ?

Pagina: 1
Acties:
  • 163 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Topicstarter
Ik vraag me eigenlijk af tot in welke mate een heatsink warmte blijft opnemen en verdelen over zijn volledig lichaam. Stel nu dat ik een heatsink heb van 30cm x 15cm x 5cm, zou deze een hedendaagse CPU kunnen koel houden ? En zou het dus niet door de grootte ervan slechts enkel in het midden zijn warm punt hebben en dus de efficiëntie teniet doen ?

Even rekening mee houden dat ik geen fysica-dude ben ofzo.

• DrSnuggles
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-05-2024

DrSnuggles

Terrapin Station

Ik weet het dan neit precies, maar je zou het wel kunnen uitrekenen.

Je moet wel het volume weten van het koellichaam (hij is nooit massief, er moet immers lucht door heen lopen). Daarnaast moet je weten wat de Thermal resistance is van koper/aluminum/etc.. (of als het bijv alu met cu is dan de verhouding weten).

Het rekenwerkje weet ik niet precies, het moet wel ergens staan in mn natuurkunde boek, maar het is vakantie.. :9

Learn something new every day.

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-01 14:50

Jack

MHz Matters

door de thermal resistance kan de opgenomen warmte zich niet verspreiden door de hele heatsink. Alleen een klein gedeelt van je HUGE heatsink (het gedeelt met een bepaalde straal van je core) wordt warm, de rest werkt niet...
Dus zon grote heatsink wat jij zegt zal niet werken

Afbeeldingslocatie: http://www.hyperreal.org/~geert/test/begin_waterblok_simulatie007.gif
een voorbeeldje, maar dan met een waterblok

[ Voor 21% gewijzigd door Jack op 15-08-2003 10:04 ]

[Specs]

Verwijderd

Ik heb wel vaker met grote heatsinks gewerkt, en een heatsink met door jou genoemde afmetingen zal redelijk in staat zijn om de warmte te verdelen.

Mocht je dit trouwens serieus overwegen; er zijn ook dergelijke heatsinks te koop met een ingebouwde heatpipe. Dan is de spreiding van de warmte opeens 100x beter....

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
En kan mij een link naar zo'n beestje bezorgd worden ? :D

De heatsink die ik heb is van aluminium. Welk soort aluminium enzo weet ik niet, is niet terug te vinden op de heatsink zelf. Het volume kan gemeten worden.

• DrSnuggles
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-05-2024

DrSnuggles

Terrapin Station

Meer er is wel uit te rekenen hoegroot het meest effectief zal zijn ;)

Ik heb toch nog even mijn natuurkunde boek erop na geslagen, daarin vind ik de volgende formule: Warmtecapaciteit (ik hoop wel dat dit de goede is :P) C = Q/∆T
C= Aantal Joule per Kelvin
Q= Joule
∆T= Temperatuur in Kelvin

Hmm.. als ik dit zo zie een beetje vreemd, aangezien je de dichtheid/thermal resistance helemaal niet nodig heb :/

Learn something new every day.

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Eerst prop je de getallen in de ene formule:

Q = m * c * dT

Met de volgende kun je dan de effectiviteit uit rekenen

C = Q / dT

Let op de kleine c en de grote C hebben een verschillende betekenis. De grote staat voor de effectiviteit en de kleine voor de soortelijke warmte. Heb even geen Binas bij de hand om te controleren of 't wel klopt wat ik zeg, maar ik dacht dat 't zo in elkaar zat.

Verder is behalve de grootte ook de vorm nog van belang (Waar heb ik dit vaker gehoord :+ ). Wanneer een blok een groter oppervlak heeft dat in contact staat met de omgeving zal het blok de warmte veel beter kwijt kunnen raken.

Vergelijk bijvoorbeeld:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/youpy/heatsink.jpg

en

Afbeeldingslocatie: http://www.frozencpu.com/images/products/detail_hires/cpu-swi-05.jpg

Door het grotere oppervlak van blok 2 zal deze veel beter kunnen koelen. Zie de pifast challenge voor bijvoorbeeld het resultaat van AP versteeg die met zo'n blok waterkoeling voorbij gaat.

[ Voor 22% gewijzigd door YoupY op 15-08-2003 10:32 . Reden: pics toegevoegd ]

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
De blok is zo'n 0.5L in massa, de vorm is in de aard van:

code:
1
2
3
  _| | | | | | | | | | | | |_
 /_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_\
|_____________________________|

[ Voor 16% gewijzigd door Phuncz op 15-08-2003 10:33 ]

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Als je de exacte gegevens post, kan ik hem voor je simuleren met een programma.
Darvoor heb ik zoveel afmetingen nodig, dat ik een autocad-tekening kan maken. Dus:
buiten-afmetingen,
bodemdikte,
aantal vinnen,
dikte en hoogte van de vinnen,
ruimte tussen de vinnen. (en eventueel een plaatje)
Als de vinnen taps toelopen, maak ik er gewoon rechte van. Dat werkt wat makkelijker en maakt bijna niets uit, want de buitenoppervlakte is bepalend.

En nog belangrijker: Wie heeft er een beetje betrouwbaar getal voor de overdracht van alu naar lucht?

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Buitenafmetingen: 150mm(b) x 48mm(h) x 240mm(d)
Bodemdikte: 8mm

De zijkanten zijn zo gemaakt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
___  <-- ophangvoorziening
   |
   |
   | <-- vin van 4mm dik 
   |
  _| 
 / | <-- 17mm(h) x 14mm(b) x 240mm(d)
|__|

Vinnen: 4mm(b) -> 2mm(b)
Ruimte tussen vinnen: 9mm (onderaan)
Aantal vinnen: 13

De middelste vin is anders dan de rest:
code:
1
2
3
4
5
   ||    ||    ||
   ||    ||    ||
   ||    ||    ||
   ||   _||_   ||
~__||__|    |__||__~

De afmetingen van het "blokje" waarop de middelste vind staat:
8mm(b) x 6mm(h) x 240mm(d)

Een foto kan ik je niet geven, aangezien ik geen digicam of scanner heb.
Bedankt voor de moeite !!

[ Voor 3% gewijzigd door Phuncz op 15-08-2003 13:09 ]

Verwijderd

ik heb eens een tb1200@1375 fsb 185 dacht ik met een doodgewoon 50X50 alu hs en een 80mm fan gekoeld

max temp was 52° ,de sterkte van de fan maakt dus ook wel veel uit

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2003 13:39 ]

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
mja, deze blok is beetje groter, 150x240...

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
YoupY schreef op 15 August 2003 @ 10:27:
Eerst prop je de getallen in de ene formule:

Q = m * c * dT

Met de volgende kun je dan de effectiviteit uit rekenen

C = Q / dT

Let op de kleine c en de grote C hebben een verschillende betekenis. De grote staat voor de effectiviteit en de kleine voor de soortelijke warmte. Heb even geen Binas bij de hand om te controleren of 't wel klopt wat ik zeg, maar ik dacht dat 't zo in elkaar zat.

Verder is behalve de grootte ook de vorm nog van belang (Waar heb ik dit vaker gehoord :+ ). Wanneer een blok een groter oppervlak heeft dat in contact staat met de omgeving zal het blok de warmte veel beter kwijt kunnen raken.

Vergelijk bijvoorbeeld:

[afbeelding]

en

[afbeelding]

Door het grotere oppervlak van blok 2 zal deze veel beter kunnen koelen. Zie de pifast challenge voor bijvoorbeeld het resultaat van AP versteeg die met zo'n blok waterkoeling voorbij gaat.
Op blok 2 is ieder pinnetje een heatpipe? Dat zou de HS tot een tooper maken, maar volgens mij kost ie dan wel klauwen met geld :-S

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Nee, dat is aluminiumdraad (met inkepingen voor meer oppervlakte) in de heatsink bevestigd. Maar het werkt ook heel goed, alleen kosten die beestjes je rap 50€ zonder fan :(

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Dit is het blok dat ik heb getekend (iets versimpeld, maar dat maakt voor de berekening bijna niets uit):

Afbeeldingslocatie: http://www.tkau.nl/pics/megablok-autocad.jpg

Als je dit op een processor zet, die 100 watt afgeeft op een oppervlak van 8x12 mm (AMD) en een fan erop zet, zal dit de warmteverdeling zijn (doorsnede door de lengte van de middelste vin):

Afbeeldingslocatie: http://www.tkau.nl/pics/megablok.jpg

Let op: De warmte-overdracht heb ik grofweg afgeleid van een ander koelblokje dat ik hier heb liggen. In de berekening heb ik een warmte-overdracht van 50 Watt/m^2/kelvin gebruikt. Dit is ongeveer 1% van de overdracht van koper op water, die ik voor waterblokjes gebruik.

Op deze factor ben ik gekomen door een volcano II die een overgeklokte XP (ca. 80-85 watt) op zo'n 60 graden kan houden bij een kamertemperatuur van 20 graden. Snel uitgerekend heeft deze een oppervlak van 400 cm^2.
Dus 80 watt / 0,04 m^2 / 40 kelvin = 50 w/m^2/K.

Voor het aluminium heb ik de best geleidende soort gekozen. Het is ten slotte een heatsink.

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
dus hij verdeelte de warmte redelijk slecht als ik het zo zie. Dan maar eens kijken voor zo'n Swiftech blokkie zekers ? Of kan ik deze heatsink nog voor iets PC related gebruiken ?

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Schopje

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-02 20:10

dlmh

Lo-Fi

Sharkbyte schreef op 15 August 2003 @ 19:23:
dus hij verdeelte de warmte redelijk slecht als ik het zo zie. Dan maar eens kijken voor zo'n Swiftech blokkie zekers ? Of kan ik deze heatsink nog voor iets PC related gebruiken ?
Plak 'm op je HDD('s)! Het is overdreven om deze écht actief te koelen, maar passief is misschien wel een idee. Verder kun je je southbridge koelen (indien dit al niet het geval is). Voeding zou ik niet zelf proberen. VGA kaart is ook wel mogelijk, maar dan kan je nog steeds beter eentje nemen met een heatpipe.

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
De blok weegt meer dan een kg... En hij zelfs breder dan een 5"25' bay :)
Pagina: 1