Toon posts:

[Alg] Het ontwerp email bevestiging

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

op mijn website kunnen gebruikers zich aanmelden, als ze email zijn aangemeld kunnen ze doen wat ze mogen doen.
Alleen nu wil dat als een user zich aanmeld of gegevens veranderd, dat hij dit eerst moet bevestigen door op een link in een email te klikken.

Nu heb ik hier even over nagedacht, maar kom zo niet uit over het ontwerp.
Wat moet je allemaal hebben:
- het userid
- een string die wordt gegenereerd en wordt verstuurd en locaal opgeslagen (ter controle)

Zover kom ik nu wel, maar nu mogen gegevens niet worden opgeslagen als NIET bevestigd zijn.
Hoe is dit het beste op te lossen?

Ik dacht een tabel, met dezelfe definitie, er langs zetten. Met de geweizigde gegevens en controle dingen. En in de orriginele tabel een veld of het gewijzigd is of niet.

Hoe denken jullie hier over?

• jonggoud.nl
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-07 08:35

jonggoud.nl

@>--"--,--{

[dommode]simpel:

database met (simpelst) id, username, actief, emailadres velden
iemand schrijft zich in -> acties:
- toevoegen aan database met actief =0
- mail sturen met link naar pagina
- persoon klikt op link '0', veranderd in '1', persoon actief

iets meer uitwerken en je hebt een prima systeem[/dommode]
was niet wakker of zo, ik heb namelijk niet het juiste antwoord gegven, sorry.

[ Voor 21% gewijzigd door jonggoud.nl op 15-08-2003 09:19 ]

Nieuw (groots) project, mail me wat je er van vindt
Tevens in het bezit van een beeldschone vriendin

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-08 18:29
Waarom zou dit niet de juiste oplossing zijn? Zo werkt het wel namelijk.

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:56

alienfruit

the alien you never expected

Precies, zou heb ik het ook gedaan voor me web-sites werkt tot heden prima. :)
Zou niet weten wat een betere methode zou kunnen zijn :?

• davhor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

davhor

www.fon.com

Je kunt in de email natuurlijk ook een complete string sturen, waarin alle gegevens instaan. Indien de gebruiker op deze link klikt, worden de variabelen naar de website gestuurd en dan pas opgeslagen in de database.

www.jouwdomein.nl/bevesti...2417989823789732598987235

Zo wordt een account pas geactiveerd als het dus in de database wordt opgeslagen. Ik hoop zo een beetje duidelijk te zijn.

Succes

FON - WiFi for Everyone | Flickr

Verwijderd

Ja, dat is dus voor het aanmelden, maar TS wil ook bevestiging van wijziging van de gegevens. Daarvoor zou ik gewoon een tweede tabel aanmaken. Je hebt nu bv tabel 'users', met ID, naam, email en hobbies (ik noem maar wat :P), en dan maak je ook een tabel 'users_temp' oid aan met ID, user_ID, naam, email en hobbies. Als een gebruiker z'n gegevens wijzigt, worden die waarden gepost in users_temp, en als op de bevestigingslink in de e-mail wordt geklikt dan worden alle gegevens van de temp tabel naar de normale tabel gekopieerd, en wordt de entry uit de temp tabel verwijderd.

Duidelijk? :)

• davhor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

davhor

www.fon.com

Sorry, niet helemaal goed gelezen........ :D

Inderdaad voor het bevestigen van een wijziging kan je inderdaad beter gebruik maken van een tweede tabel die temporary de gegevens opslaat.

[ Voor 16% gewijzigd door davhor op 15-08-2003 11:05 ]

FON - WiFi for Everyone | Flickr

• defl8te
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-09-2024

defl8te

weetikkût

ivm redundante gegevens, zou ik dat dus niet doen...

gewoon idd zoals al eerder aangekaart, een status column in je usertable, en de data die je hebt, hashen en die doorsturen, id meesturen in de link, dan bij het openen van de link, een select doen van de data die je gebruikt hebt, die hashen, en vergeleken met de meegeleverde hash...

klaaros

kortom, de link in de mail;

meldjeaan.php?id=20&email=troep@nogiets.nl&hash=@#fFD9

Chriet Titulaer is de man

Verwijderd

Vaak heb je naast users ook groepen. Een groepen tabel zou dus kunnen bestaan uit de velden {id, name, description, joindate} (ik bedenk dit even snel, dus val me er niet op aan)
Zo kun je dus een groep aanmaken voor mensen die zich nog moeten activeren, en daarbij over hevelen naar een andere groep. De activation string in je mail zou je kunnen genereren uit het userID en de userName of iets dergelijks, dan hoef je die niet op te slaan. En aan de hand van de join date kun je reminders sturen en eventueel gebruikers verwijderen...

• SWINX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-06 23:18
davhor schreef op 15 August 2003 @ 10:54:
Je kunt in de email natuurlijk ook een complete string sturen, waarin alle gegevens instaan. Indien de gebruiker op deze link klikt, worden de variabelen naar de website gestuurd en dan pas opgeslagen in de database.

www.jouwdomein.nl/bevesti...2417989823789732598987235

Zo wordt een account pas geactiveerd als het dus in de database wordt opgeslagen. Ik hoop zo een beetje duidelijk te zijn.

Succes
je gaat toch niet nog een keer het pass meesturen?
de activatiecode en een userid is genoeg lijkt me :)

Mannen komen van Mars Tweakers, vrouwen van Venus Bokt

Pagina: 1