Toon posts:

[WINXP] Van 98 naar win XP kan alleen upgrade?

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Tis maybe raar, maar dit is het verhaal:

Ik heb computer, staat win98 (origineel op) en wil ik naar XP Prof. Omdat ik 98se heb kan ik upgraden met upgrade pakket (scheelt aanzienlijk in prijs). Als ik dan ga kiezen voor install, kies ik nieuwe install i.p.v. upgrade. Dan gaat hij alles installen & opnieuw opstarten. Dan kan ik uit twee dingen kiezen: Microsoft windows starten (dan krijg je win98SE) of XP setup. Kies je die laad hij van alles, maar krijg je dan alleen nog een knipperend wit streepje links bovenin! EN dan is het feest weer over. Een upgrade van 98 naar win XP lukt wel.

Tis heel raar dus, want dit is voor mijn baas met allemaal originele software en ik heb hetzelfde op mijn comuter gedaan en op die van andere met iets minder legale software en dat werkt allemaal perfect ....

Sys:

Mobo: Giga-byte Ga-7vaxp
CPU: amd 2100+XP
HD: Maxtor 120 gig 2 mb

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05 17:28

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Hmm. Ik denk zelf dat dit ligt aan het upgrade pakket. Met een upgrade pakket kun je geen hele schone versie van windows installeren, je kunt alleen oude versies upgraden. Is de cdrom van WinXP die je voor je eigen computer hebt gebruikt niet toevallig een complete versie en geen upgrade? Ik heb hier de complete versie en ik kan kiezen voor Upgraden of Schone Installatie. En die werken beide.

[off-topic]
ik koop nooit een upgrade pakket, ook niet omdat dit goedkoper is. Ik vind het verschrikkelijk irritant dat ik bijv eerst win98 erop moet zetten en dan pas XP.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Je moet je computer opnieuw opstarten, tijdens het opstarten van je computer naar je bios en je first boot veranderen naar cd-rom........ opslaan en dan start hij van je cd-rom speler op.
Als het goed is moet het op deze wijze om je installatie van winxp te laten werken

Verwijderd

Zie dan dat je via via een echte XP CD krijgt je hebt er immers wel voor XP betaald dus het lijkt me dat je het wel op die manier mag installen. Je gaat toch echt niet eerst WIN 98 erop zetten en dan XP dat schiet dus echt niet op! :r

Sowieso netjes dat je XP hebt gekocht, kan Bill weer een extra cocktail drinken

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 August 2003 @ 08:48:
Zie dan dat je via via een echte XP CD krijgt je hebt er immers wel voor XP betaald dus het lijkt me dat je het wel op die manier mag installen. Je gaat toch echt niet eerst WIN 98 erop zetten en dan XP dat schiet dus echt niet op! :r

Sowieso netjes dat je XP hebt gekocht, kan Bill weer een extra cocktail drinken
Tis voor me baas, kost mijn niks :) Enne, als jij een upgrade XP cd heb gekocht, hoe kan je die dan booten van cd-rom? Want volgens mij is die niet bootable! En ja, als je een upgradepakket hebt, mag je dus ook de volledige versie installen!

Verwijderd

Topicstarter
cybersteef schreef op 15 August 2003 @ 08:45:
Hmm. Ik denk zelf dat dit ligt aan het upgrade pakket. Met een upgrade pakket kun je geen hele schone versie van windows installeren, je kunt alleen oude versies upgraden. Is de cdrom van WinXP die je voor je eigen computer hebt gebruikt niet toevallig een complete versie en geen upgrade? Ik heb hier de complete versie en ik kan kiezen voor Upgraden of Schone Installatie. En die werken beide.

[off-topic]
ik koop nooit een upgrade pakket, ook niet omdat dit goedkoper is. Ik vind het verschrikkelijk irritant dat ik bijv eerst win98 erop moet zetten en dan pas XP.
Ik weet niet meer welke ik heb, maar denk dan ook de volledige! Maar is het is toch dat als ik kan kiezen bij de installatie: UPGRADE of NIEUWE INSTALLATIE waarbij hij alles wist en het opnieuw erop zet er toch ook die mogelijkheid is??

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 August 2003 @ 08:47:
Je moet je computer opnieuw opstarten, tijdens het opstarten van je computer naar je bios en je first boot veranderen naar cd-rom........ opslaan en dan start hij van je cd-rom speler op.
Als het goed is moet het op deze wijze om je installatie van winxp te laten werken
Staat al zo, dan laad hij dus van alles en dan eindig je met een wit knipperend streepje links bovenin ....

• Anubis801
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-12-2025
I.m.o mag je een volledige versie installeren op je PC en dan gebruik je de licensie van de upgrade. Je hebt (je baas) immers al licensie betaald voor windows 98 en voor upgrade. De zogenaamde volle OEM versies zijn bedoeld voor mensen die nooit een licensie hebben aangeschaft en dus de volledige prijs moeten betalen.

=/\= System Status =/\=

Verwijderd

Met de upgrade versie is het over het algemeen ook gewoon mogelijk om een complete installatie uit te voeren (ook al weet ik dat voor XP niet 100 % zeker...)

Voer inderdaad gewoon van CDROM uit...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 August 2003 @ 09:00:
Met de upgrade versie is het over het algemeen ook gewoon mogelijk om een complete installatie uit te voeren (ook al weet ik dat voor XP niet 100 % zeker...)

Voer inderdaad gewoon van CDROM uit...
Hoe kan de setup dan aangeven wat ik wil, staat zelfs in het boekje van XP dat je erbij krijgt!!!!!

Naar mijn weten is de upgradecd helemaal niet bootable ==> Logisch, hoe kan hij anders controleren dat je WIN98Se erop hebt staan ??

En zo ja, hoe is hij dan wel bootable ???

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2003 09:05 ]

Verwijderd

Heb je je CDROM wel in de boot priority aangegeven ?
Deze moet voor je HD staan.

Ik weet dat o.a. bij Win2K (SBS) er tijdens de installatie om de originele CD gevraagd wordt.

• Lambert
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
XP Upgrade is gewoon bootable, ik zou eerder even je BIOS instelling bekijken of deze wel goed staan.

Daarnaast is het de grootste onzin dat je eerst een oud WOS moet installeren om een upgrade uit te voeren. Je kan de upgrade gewoon direct starten zonder bestaand WOS alleen vraagt de setup of je even een oude windows cd erin wilt doen.

Verwijderd

ikedea: je boot bijvoorbeeld van floppydisks of de win98 CD :)

De controle van de win 98 CD gebeurd tijdens de installatie ("... XP kan geen geldige W98 installatie vinden en voor verificatie wordt U nu verzocht om de Win98 CD in uw systeem te stoppen..." etc etc)

Maar dan nog is dit bijzaak: de XP cd is wel bootable ;)

/me schudt Sletje de hand.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2003 09:21 ]

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:41

WPN

upgrade pakket zegt het al lijkt mij, ik heb er niet mee gewerkt maar lijkt mij dat je er alleen maar mee kan upgraden....

maar ok

heb je de computer laten staan voor bijvoorbeeld een half uur op dat knipperend blokkie? soms kan het lang duren voordat xp doorgaat met install
zoniet probeer dat eens, of inderdaad een cd te krijgen met volledige xp

waarom zou je in **** naam UPGRADEN van een zeer instabiele omgeving naar XP (ja tis waar, tis meer stabiel :P)

Als je upgrade vanaf 98 neemt ie dus ook instellingen en drivers mee die in XP zeer instabiel draaien, zij niet optimised voor NT technology....
Ik heb het 1 keer gedaan dat upgradedn, en daar had ik echt spijt van, maar ok een format deed wonderen....

het is natuurlijk leuk als je alle apps enzow kan behouden en niet opnieuw hoeft te installen en configgen, maar daar tegenover staat wel dat je systeem hoogst waarschijnlijk zeer instabiel gaat werken.

als je het voor jezelf wilt testen ga je gang ;)
als het stabiel draait _/-\o_ goed....
maar ik raad af om te upgraden en gewoon een extra bakkie installen daar de apps op installen en tijdje als test omgeving gebruiken :)

8)7

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

Verwijderd

Topicstarter
Oke, sorry ==> Jullie hebben gelijk :)

Nu doe ik het dus met booten van XP, krijg ik meteen een blue screen (nog nooit meegemaakt) met deze string: DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
Stop: 0x0000000d1
usbport.sys

** edit: Opnieuw opgestart en zit nu deze ook bij:

sym_u3.sys

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2003 09:34 ]

Verwijderd

Probeer anders eens te booten op die win98se cd dan weet je zeker dat bios goed staat en alles werkt.
Ik vind het altijd prettig om alles ff te formateren, doet xp toch ook tijdens de instalatie?
En wat bij mij veel oplost is je partitie eerst deleten en dan weer aanmaken.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2003 09:32 ]

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-05 14:22
doe anders dit:
in het bios pnp os op NO zetten, zorgen dat dingen als apic/acpi aanstaan enzo
dan booten van de cd (hij is gewoon zo te installeren) en installeren maar. gewoon eerst partitie formatteren als hij daarom vraagt, upgrades werken toch voor geen meter.
als je dan nog irq not les or equil errors krijgt ligt het waarschijnlijk aan je hardware. dus alles behalve videokaart enzo eruit trekken en dan installeren en eventueel bios updateje doen.

btw, oem licenties zijn volgens mij goedkoper dan upgrades. ze mogen alleen verkocht worden bij nieuwe computerse, maar geen pc zaak die zich daar aan houd.
Pagina: 1