Toon posts:

[DIY] [sub] specs van woofer?

Pagina: 1
Acties:
  • 251 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik heb ben van plan mijn eigen subwoofer (oud zelfbouw projectje) eens te gaan herzien, op basis van dezelfde woofer. Het is een Marquant woofer. Type MCW-512: 350 Watt (peak, iets van 150 continue) 8 Ohm. Het is van de serie "Bass Machine". 30 CM model

Ik heb niet erg veel ervaring (lees: nauwelijks) met programmatjes al WinISD etc. Ik het er wel wat mee lopen spelen, maar tot op heden kan ik er weinig mee, om de volgende reden: ik heb er behalve de boven genoemde specs geen specs van. Iets wat toch wel handig is bij het berekenen van een kast :P
dus is er iemand die de waarden van deze woofer (ongeveer) kan noemen? De subwoofer hoeft niet high-end te worden, zoals de Peerless projectjes die hier voorbij komen ;) Nee, dan zou ik ook wel een andere woofer gebruiken. Feit is alleen dat ik geen zin heb om er veel geld in te pompen, mede omdat het meer een probeersel is. Wat ervaring op doen.

Samenvatting van de specs:
  • 350 Watt 8 Ohm 30 CM type: Bass Machine model: MCW-512
Op google, of andere zoek instanties is echt 0,0 te vinden over deze, of soortgelijke woofers van Marquant. En al helemaal niet met specs. Waarschijnlijk omdat ze om te janken zijn :+

Als kast wil ik een bas-reflex systeem, ongeveer 100 liter. (met minder haal ik absoluut geen lage frequenties met deze woofer) Ik heb al wat zitten simuleren met een, wat ik dacht, beetje vergelijkbare woofer. Echter heb ik zo weinig ervaring met "Qts, Vas en Fs" dat ik eigenlijk niet echt in staat ben in te schatten met welke woofer ik het nou zou moeten vergelijken.

Zijn er dus mensen die mij hier wat mee kunnen helpen? (met alleen (ongeveer) de specs ben ik al een heel eind verder).
De sub word in eerste instantie passief en misschien dat ik later nog een keer een actieve sub ga bouwen.

Ohja: de sub word eigenlijk alleen gebruikt voor muziek: hardstyle, rock, vanalles :+

Verder: ik heb uitteraard al veel gelezen, maar zijn er dingen waar ik op moet letten bij het bouwen van een dergelijke sub? Tips van mensen met ervaring? Valkuilen?

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2003 13:49 . Reden: geen 25 cm maar 30 ;) ]

Verwijderd

Je kunt geen basreflex bouwen zonder t/s parameters. Vergeet het maar. geen Qts,Qts.Qtc,Fs,Vas geen speakerkast. het enige wat je kunt doen is een gesloten kast maken die rond de 100 liter uitkomt. Als je ervaring wilt opdoen moet je niet een eind in het weg knoeien. Je kunt beter sparen voor een leuke woofer en daar dan een aantal kasten voor maken (als je dan toch wilt oefenen) Er zijn een hoop leuke woofers voor niet al te veel geld.

Verwijderd

Topicstarter
Dat dacht ik eigenlijk al.
Jammer.
Daarom vroeg ik ook of iemand specs had. Maar ook dat betwijfel ik (maargoed, nee heb je, ja kun je krijgen :)).
Voor de woofer wil ik echt _max_ 100 euro uitgeven. Het liefst nog wat minder ;) Over een jaar wordt hij naar alle waarschijnlijk toch vervangen, dus is het meer een soort studie-model die ook nog goed (redelijk) moet functioneren zeg maar :o ;)

Verwijderd

wat je ook kan doen is alvast veel tijd steken in het bouwen van een goeie kast waar uiteindelijk de woofer inkomt. Als de kast klaar is heb je genoeg geld voor de woofer en misschien een versterker. De XLS10 kun je wel voor een 120 euro halen. Daar kun je een hele mooie sub van bouwen. Voor 140 euro heb je de 12" uitvoering.

Verwijderd

Topicstarter
En stel, dat ik dit in het uiterst hypothetische geval niet wil? ;) Ik wil er gewoon niet zo heel veel aan uit geven, omdat ik er over een jaartje oid een stuk meer geld tegen aan wil gooien zeg maar.
Het liefst zou ik nog met deze woofer verder gaan, maar dat lijkt min of meer onmogelijk in een vented systeem. ;(

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-08 14:00

Sick Nick

Drop the top!

als het toch tijdelijk is, rag dan gewoon een kast in elkaar en hang daar dat ding in. Klaar is kees, met zo'n woofer zal je toch nooit kwaliteit halen dus maakt een liter meer of minder ook geen aars uit :)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:03

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wil je een dijk van een sub voor een redelijke prijs:
kijk eens op www.rondevries.nl > woofers> phase linear
de thriller 2500 kost 89 en de thriller 99 euries...

Die laatste heb ik in de auto. Het is dus een 4 ohm sub. Zet je er een subamp voor die op 4 ohm speelt heb je echt genoeg bas.

edit:
ziet het er zo uit?
Afbeeldingslocatie: http://www.allied-electronics.nl/~allied-e010/images/MCW508.jpg
Even een telefoontje naar allied dus?

Wil je per se jouw sub gebruiken maak er even een "standaard" kist voor:
netto 60 liter
pijp van 70 rond en 170-220mm lang.

Dat zal wel aardige resultaten geven bij een 30 cm sub.
Maar, zonder de T/S blijft het gokken.. een dichte kist is dan eenvoudiger en je krijgt er een aardig resultaat mee..

[ Voor 47% gewijzigd door teacher op 15-08-2003 00:29 ]

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Topicstarter
Teacher > Yea! Die is het! super! Eeuwige roem gaan naar u uit ;)
Ik ga dan even Allied bellen, en kijken of ik daar gegevens los kan peuteren. Ik denk dat ze die zelf niet eens hebben :P
Anders is die Thriller een goed alternatief ja! Ik ga eens ff kijken wat ik voor elkaar kan krijgen :)

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

http://cgi.benl.ebay.be/w...ory=14272&item=2427499118 die ziet er alleszins hetzelfde uit , zij weten wellicht ook meer ;)

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Anders kan je zelf op zoek gaan naar een mooie setup.

Bouw een 100 liter kast van spaanplaat met een Multiplex baffle (beter voor meerdere keren vast/losschroeven van je unit). Maak daar een basreflex pijp in die lang is, zeker 30 cm en maak varianten daarvan, telkens 5 cm korter. Vervolgens ga je een testcd met sweeps van 20-120 Hz kijken hoe het klinkt. Daarna 5 liter aan vulling in de kast leggen (zandzakjes?) en weer luisteren met alle verschillende baspijpjes. Op papier hou je de bijzonderheden van de klank bij. Grote kans dat je wel ergens een configuratie tegenkomt waar je wel mee kan leven. Die bouw je vervolgens voor het echie ;)

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~jon68970/curve.gif
Is dit een beetje een redelijke curve? Ik heb een aantal specs gevonden van de woofer (sensitivity bijvoorbeeld) en voor de rest veel woofers in die prijsklasse/vergelijkbare vorm etc vergeleken en daar een beetje de gemiddelde specs van gepakt. Daarmee heb ik gewoon geprobeerd de rest te "gokken".
De TD van Allied was vandaag vroeg gesloten ivm computer storing, dus die konden me pas maandag weer verder helpen. Toch vroeg ik me af of deze curve een beetje redelijk is. Het lijk me wel? Erg diep gaat ie niet, maar voor lauter muziek diep zat :)

Is dit dus iets? :?

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Je begrijpt toch wel dat die curve helemaal los staat van wat je eigen sub in een kastje gaat doen? We kunnen veel over deze curve vertellen, maar het heeft niets te maken met je eigen unit, daar kunnen we helemaal niets over zeggen (basreflex) zonder T/S gegevens. Als Allied die gegevens niet heeft (reken er maar niet op) moet je of de T/S zelf opmeten of met een testkast een configuratie bepalen middels trial & error.

Verwijderd

Topicstarter
ok, doet /me dat ;)
thx, ik zal het resultaat nog wel posten :)

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Ik denk niet dat jouw budget woofertje zo'n lage Qes en zo'n hoge Qms zal hebben. Qts zal logischerwijs ook wel niet kloppen. Dat budgetspul heeft meestal een hogere Fs als de 35 die in je screenshot te zien is. Ook de lage Vas valt op, naast de wel erg enthousiaste X-max van 7mm. Ook de impedantie klopt niet in die plot.

conclusie: zie wekkel

[ Voor 6% gewijzigd door MM op 15-08-2003 18:49 ]

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Pagina: 1